Latvala siktar nu på 2025, Grattis till VM-titeln Neuville, idag korrekta DM-tabeller, få tävlingar har lika ambitiöst upplägg som Rally Blekinge och vad är egentligen ”framtiden”?
Efter Toyotas katastrofrally i Grekland börjar det nu letas syndabockar.
Först att utnämnas till sådana är Takamoto Katsuta som började bra men sedan som vanligt är jag böjd att lägga till, dummade sig när han slog bort både bakhjul och en viktig pallplats. Elfyn Evans inledde sin vandring i ”dödsskuggans dal” redan på första sträckan där han körde punktering på ett välkänt ställe.
– Detta hanterade vi inte så bra trots att jag visste om det, erkände en nedslagen walesare.
Kvar bara Sebastien Ogier som jagade Thierry Neuville och kanske också sista halmstrået för att köra hem en nionde VM-titel. Istället för att vara mer taktisk och nöja sig med en andra plats och för Toyota nödvändiga poäng i Märkes-VM, gick fransmannen ”all in” på power stage. En satsning om slutade på taket och där tror jag både hans och Jari-Matti Latvalas VM-drömmar gick i kras.
Med tre tävlingar kvar att plocka poäng i, kallas nu Kalle Rovanperä in till Rally Chile för att rädda vad som räddas kan. Till DirtFish förklarade en lätt uppgiven Latvala att loppet tyvärr nu troligen är kört.
–Vårt nya mål blir att försöka vinna de tre tävlingar som är kvar och att med detta skapa en bra känsla för 2025!
*
I Alzenau där Hyundai huserar är det fortsatt glass och ballonger efter den ljusblå pallen i helgen. Aldrig förr har Thierry Neuville haft ett bättre läge för att bli världsmästare och nu ska taktiken ändras till ”safety” för att inte äventyra detta.
Chile blir sista gången som han har nackdelen att gå ut först med allt vad detta innebär. Lite märkligt att Sebastien Ogier hånade honom för att han påtalade problemen med att spåra i lösgrus.
– Thierry borde lära sig köra istället för att gnälla, menade Ogier från Grekland.
Säger som man säger i hans hemland Frankrike, ”c’est stupide de jeter des pierres dans les maisons de verre” (dumt att kasta sten i glashus) och vill minnas åtskilliga gånger som Ogier gnällt över samma sak när han gått ut först på grusrally. Nu gäller det för Neuville att överleva Chile och sedan är det två asfaltrallyn kvar, där inte startpositionen spelar någon större roll.
– Vi behöver vara stabila men även att ha lite tur, då ska det kunna gå vägen, menar Neuville.
I år har han och Martijn Wydaeghe inte kommit hem med mindre än14 poäng i något rally. Håller detta i sig har man minst 42 poäng kvar att lägga till sina 192 efter Rally Japan. För att lugga honom på VM-seger krävs då att antingen Ott Tänak (2:a) och Sebastien Ogier (3:a) ”kör fullt” i de tre sista tävlingarna. Då hamnar Tänak på 248, Ogier på 242 att jämföras med Neuvilles 234 om det bara blir 14 poäng i varje tävling under resten av 2024. Inte ens i teorin tror jag på en sådan utveckling, så jag säger redan idag grattis Thierry!
*
Igår blev det snurrigt när jag skulle redovisa läget i Södras Rally-DM. Anledningen var att jag inte förstod att DM-tabellerna redan var uppdaterade när jag sedan plussade på även poängen från TV-Svängen.
Nu kommer den rätta med de fem första i varje klass och då utan kommentarer. Kompletta tabeller finns på resultatservice.com. På bilden DM-ledare Joacim Kristiansson i samspråk med ”DM-chefen” Ola Schönström.
Trimmat
1. Joacim Kristiansson SMK Hörby 65p.
2. Johannes Haraldsson Hässleholms MK 59p.
3.Johan Green Hässleholms MK 52p.
4. Hans Johansson Olofströms MK 51p.
5. Ola Wingren SMK Hörby 44p.
Standard A.
1. Jesper Larsson Od. Kristianstads MK 100p.
2. Lars Svensson Hässleholms MK 77p.
3. Oliver Larsson Sjöbo MK 67p.
4. Kurt Ekelund Hässleholms MK 32p.
5.Johan Widerberg Simrishamns MK 15p
5. Fredric Larsson Sjöbo MK 15p.
Standard B.
1. Jim Nilsson SMK Hörby 71p.
2. Robin Liljegren Karlskrona AK 65p.
3. Linus Larsson Arlövs MC 60p.
4. Karljohan Ingesson SMK Hörby 40p.
5. Lars Langwagen Karlskrona AK 37p.
B-Förarcupen.
1. Lars Svensson Hässleholms MK 79p.
2. Oliver Larsson Sjöbo MK 69p.
3. Linus Larsson Arlövs MC 56,5p.
C-Förarcupen.
1. Lars Langwagen Karlskrona AK 75p.
2. Robert Svensson Asarums MS 70p.
3. Henrik Krondahl SMK Hörby 62p.
Totalt.
1. Jesper Larsson Od. Kristianstads MK 100p.
2. Lars Svensson Hässleholms MK 77p.
3. Jim Nilsson SMK Hörby 71p.
*
På lördag är det ny DM-deltävling med ”Rally Blekinge” där man även är så lyckligt lottade att man fått dit rallymagneten Bilsport Rallycup. Asarums MS och Olofströms MK samkör återigen precis som när tävlingen var SM-final för några år sedan. Ett koncept som fler och fler menar måste komma till stånd på andra ställen om det i framtiden ska gå att arrangera rally överhuvdtaget. Har egentligen ingen annan åsikt, men då krävs det att kemi och kultur mellan klubbarna stämmer vilket det uppenbarligen gör i Blekinge…
Tror knappast att någon tävling här nere bjudit på så många nya grepp som ”Rally Blekinge”. Har körs till exempel ”Motionsklass” utan tidtagning eller olika anmälningsavgift beroende på hur tidigt/sent man anmält sig. Till detta ett ambitiöst upplägg med sex unika ”SM-sträckor” på totalt 40 kilometer (påstår utan vetenskapligt belägg, att detta är landets bästa sträckor). Allt ambitiöst värre i sin strävan att få fler startande än vad som varit fallet i många andra tävlingar. Men som en annan arrangör uppgivet konstaterade.
– Att arrangera rally är numera för f-n ett rent j-la lotteri när det kommer till antalet som vill köra!
Tyvärr är detta en alltför välbekant sanning och till Asarum på lördag kommer 102 rallyåkare. En klart godkänd siffra och dessutom årsbästa inom Södra BF där de flesta tidigare tävlingar landat på runt 70 anmälda, som senast i TV-Svängen. Ändå måste man berätta att i premiären av Bilsport Rallycup, ”Rally Anderslöv” fanns 117 startande och då hade man tvingats att lotta bort en hel klass i cupen. Nu, dessutom med extra draghjälp av Rally-DM, kommer färre bilar än i april. Det där med lotteri stämmer tråkigt nog alldeles för väl…
*
I ”Rally Blekinge” erbjuds såväl fysiskt som digitalt tävlingsprogram där det förstnämnda kan köpas hos Bylunds Bil eller Gulf i Olofström från fredag kl.12.00. Den digitala versionen är helt gratis att ladda ner och istället ska man då betala entré med 50 kronor på sträckorna.
– Swishnummer för Entré och program är 123 001 34 33, skriv ”program” eller ”entre” och kan laddas ner från fredag kl 12.00, hälsar arrangörerna
– Vi kommer i år att ha bemannade tillfarter för att ta ut entré, så vill ni göra det smidigt ha det klart i förväg.
*
I dag studsade jag till när jag läste ”Hydrogen is the future” och avsändare var det som tidigare hette ”Extreme E” men efter kursändringen på 180 grader bytt namn till ”Extreme H”. För fyra år sedan var budskapet ”Electric is the future” från samma avsändare och jag kan tycka att det ändå är lite imponerande att framtiden förändras så snabbt. Från min plats på läktaren verkar det istället som att den värsta el-euforin är på väg in i baksmälla. Till exempel har World RX bjudit in även bilar som KMS-Polos att köra ihop med el-bilar.
Volvo har backat från sin sturska inställning att skrota tillverkning av bensin och dieselbilar och skjuter beslutet på framtiden. En i mina ögon oerhörd prestigeförlust, men Volvo är inte ensamma om att nyktra till medan lagren av osålda elbilar sväller. Dagliga kommer nyheter om tillverkare med enbart elbilar som tvingas minska produktionen eller batteritillverkare med samma dilemma. Senast i raden var det av miljökåta politiker hyllade gröna mångmiljard projektet Northvolt, som enligt nyheterna närmar sig vägs ände. Behövs ekonomiskt tillskott förklarades det och detta borde komma från en av ägarna Volkswagen. Men även de börjar se botten i kassakistan enligt tv-nyheterna.Blir spännande att se vad som händer inom den närmaste framtiden vad nytt som ska kallas ”framtiden”. Gengas är kanske inte helt fel…
*
Idag hittades Michael Jakobssons stulna VW Polo R5.
–Bilen är återfunnen och säkrad nu, jag och GK Door Team tackar alla för all hjälp med att försöka hitta bilen. Inga frågor kommer att besvaras nu av utredningstekniska skäl.
Så gött att bilen har hittats.