TV-Svängen lockade fler att betala, hårdnade till i DM, Madsen/Kammersgaard i egen klass i DSR, motorstrul men ändå en seger för Simon A., Volvo Euro Cup med både tung krasch och tuffa fajter, WRC-uppsop, Kevin H. utmanar Johan K. och Polo R5 på villovägar…
Med en dags perspektiv på TV-Svängen upptäcker jag många saker som jag gärna vill berätta om. Bland annat att ”Sörlänningar” rent statistiskt verkar vara mer generösa än Östgötar. SM-tävlingen ”East Sweden Rally” med tror jag betydligt större publik med tanke på närheten till storstaden Linköping, än SSM/DM i Hörby. Ändå fick SMK Hörby in mångdubbelt mer i entré än östgötarna som bidrog med knappt tvåtusen kronor i entré enligt tävlingskassören Roland Appelskog.
– Detta slog vi med råge i TV-Svängen som fick in strax över 8 000 kronor via Swish. Plus även bidrag från rallyfans som inte var på plats, utan swishade via telefonnumret, berättar en av de som håller i pengarna för TV-Svängen, Bertil Gunnarsson.
Inget som avgör tävlingens ekonomiska framtid men onekligen ett bra bidrag till tävlingen inför nästa års jubileum. Vädret i Mellanskåne bjöd på sol och värme men då också lite damm på sträckorna. För publiken som var stor, gällde det att ställa sig i rätt vindriktning om man inte ville ha mun och ögon fulla av grus.
Vet inte om det stämmer men det fanns röster bland publiken som menade att dagens största behållningar var när Oplarna kom. Peter och Kristoffer Strid var föråkare med sin ”riktiga” Opel Manta 400 där riktig står för att det är en ”400a” som byggts av Opel Motorsport i Rüsselsheim och ingen replika. Den andra höjdpunkten var när min f.d Opel Kadett från 1965 fräste förbi med Lars och Maj-Britt Byström i kupén. Men som sagt, detta var vad vissa tyckte…
*
Berättade i går om de vinnare som hade stora marginaler bakåt men missade motsatsen. Då är det inte seger jag snackar om, utan i A-Trimmat skilde 0,3 sekunder mellan tvåan Johan Green/Victor Svensson, Hässleholm och SMK Hörbys egen Pontus och Peter Berglund.
– Väldigt förargligt, förklarade Pontus.
– Vi slog Green med 3,6 sekunder på sista sträckan men hade behövt 0,3 ytterligare för att bli tvåa…
Pontus passade även på att berömma Jemba-noterna från Anders Åberg.
– Första gången vi provade Jemba och de var riktigt bra. Ska bli kul att se om de funkar lika bra i SM och Västrallyt som blir vår nästa tävling, menade Pontus.
*
Karljohan Ingesson/Emma Fransson, SMK Hörby hade en tuff fajt med Karlskronas Robin Liljegren/Nathalie Nilsson som slutade med BMW-seger, men bara 0,9 före Robins Volvo 240.
Att det går undan i ”Standard” är uppenbart då ”Kalle” körde in som elva totalt och Robin som tolva. Hade man valt att köra i klassen Trimmat hade det blivit en sjätte respektive sjunde placering för de båda ”snabbingarna”.
*
TV-Svängen spetsade till Södras Rally-DM när både ettan och tvåan i tabellen, Joacim Kristiansson, Hörby och Johannes Haraldsson, Hässleholm fick bryta. För ”Jocke” var det en däcktrave som ”hoppade upp på vägen” som var orsak medan Haraldsson öppnade ett ”inspektionshål” i Toyota-motorn. Nu fick Victor Hansen, Hörby full pott men är inte direkt inblandad i medaljstriden vilket Johan Green är i allra högsta grad. Tvåa och med 20 nya DM-poäng innebär DM-ledning, fem poäng före Hans ”Kräbbleboda” Johansson. ”Jocke” behåller bronsplatsen en poäng mindre medan Haraldsson rasade ner till femte.
Nästa deltävling är ”Rally Blekinge” på lördag där inte Hörbys DM-trea kör.
– Onotat i Blekinge är inget för mig, då skulle nog Toyotan få ännu mer stryk, menade Jocke.
Istället lär det bli tajt mellan resten av de i DM-toppen där jag sätter en liten slant på ”Kräbbleboda” som är extra duktig på onotat. Redan klar för DM-guld är Kristianstads Jesper Larsson Odenmalm som tagit full pott i ”Standard A” i alla deltävlingar, imponerande.
Jämnare i ”Standard B” där SMK Hörbys Jim Nilsson håller DM-ledning även om Robin Liljegren, Karlskrona knappade in några poäng i helgen. Skiljer tre poäng mellan de båda men där Jim kan skaffa sig lite andrum på lördag då Liljegren inte är anmäld till ”Rally Blekinge”.
*
I ”Dansk Super Rally” och ”Rally Vestjylland” blev det ännu en framgång (5:e segern) för Glad Sport när Kenneth Madsen/Ditte Kammersgaard vann med teamets Citroën C3 Rally2. Närmast Kenneth och Ditte kom Ib Kragh/Jeanette Kvick Anderson men deras Hyundai var ändå 1.12,8 efter. På tredje plats ännu en Citroën men av äldre R5-modell med Jesper Bisted/Arly Larsen som var runt två minuter efter sin nyare kusin.
Stenhårt i Rally4-klassen där för en gångs skull Glads Jacob Leutenberger Madsen/Mie Aagaard Johansen fick ge sig för Lasse Karlshøj/Isabell Kvick Jørgensen. En höbal i Peugeot-sidan innebar tidsförlust för Jacob som hade behövt 0,8 sekunder mindre för att ta ännu en seger. Storfavoriten Esben Hegelund, Hyundai WRC försvann efter att ha kört ett varv för mycket på en av sträckorna. Samma sak för ende svensk-bilen, Opel Corsan med Lucas Helin och Mikel Kjellgren. Den här gången var det en lätt avåkning som förstörde lördagen.
*
Efter sju sträckor i finalen för Tyska Mästerskapet ”ADAC Ostsee Rallye” höll Simon Andersson/Jörgen Jönsson en tung tredje plats i klassen för Rally4-bilar.
Upp till ledaren Tom Kässer skilde 7,8 sekunder och till tvåan Patrick Pusch futtiga 1,6. Men närmare kom inte Eslövs-föraren när motorn i hans Renault Clio Rally4 gav upp. Nu gick man dock inte lottlös från mästerskapet då det blev seger och prischeck i Pirelli Junior Cup.
Då både ettan och tvåan i Tyska Mästerskapet redan var klara var det ovanligt tunt med tyska toppåkare. Nu vann Dennis Rostek, Skoda 37,4 före Simon Vallentin/Karsten Isaksen, Hyundai som hade Nico Knacker lika långt efter sig.
De tyska sträckorna som här var en mix av asfalt och grus slet hårt på däcken vilket Vallentins bild visar…
*
Tävlingen präglades av inställda sträckor efter olyckor med personskada något inte heller gänget i Volvo Euro Cup undgick berättar Ted Malm.
– Det var Gustav Johansson som satsade hårt då han tappat mycket tid på sista grussträckan efter en lindrigare avåkning där man fastnat, förklarar Ted.
–På sträcka 10 gick tyvärr Gustav av vägen in i ett träd tillsammans med co-driver Caroline Gassner och detta tog så pass illa att sträckan ströks och besättningen fick åka till sjukhus.
Nu är dock de båda så pass återställda att det förbereds för hemfärd för att få mer omvårdnad hemma i Sverige. Totalt var det 22 VEC bilar som kom till start från både Tyskland, Norge och Sverige. Tävlingen gick på 15 mil SS fördelat på 12 SS varav två SS gick på ökända Putlos militärfält med tre mil grus inblandat bland asfalt, betong och annan bråte. På grund av olyckor blev det bara en enda sträcka för VEC-gänget där Gustav Johansson var snabbast i VEC1 på kvällen tätt följd av David Pettersson och Robin Thörnberg. Dessa tre skulle utgöra en tät trio som ryckte ifrån i täten denna helgen.
Efter Gustav och Carolines olycka blev det förstämning i klassen inför sista sträckan som var powerstage. Vinnare av den sträckan blev Robin Thörnberg som också vann tävlingen före David Pettersson och Arvid Larspers.
I VEC 2 tog ledande norrmannen Öystein Hansen greppet på fredagens sträcka och vann den med god marginal till Oliver Sundström och Ville Larsson. På lördagens Putlos så drabbades Öystein Hansen av en punktering tidigt på sträckan men tappade endast fem minuter mot nye ledaren Sundström som ville ha revansch från sin brutna tävling i Danmark. Tätt jagande var två tyska ekipage Stefan Haberland och Silvio Mollitor. Ted Malm fick ett brutalt genomslag på Putlos som gjorde att hela framrutan lossnade och bilen tappade effekt då grenröret glipade och sekunderna rann iväg all världens väg. Vinnande av lördagens tävling blev unge Ville Larsson före Oliver Sundström med 17 sekunders marginal. Trea blev den tyske grusspecialisten Silvio Mollitor. VECC2, App K bilar med 2,0 L motorer blev en omvälvande tillställning redan på fredagen. Håkan Lindh var snabbast på sträckan som kördes, men gjorde en miss på väg till parc ferme och glömde en TK. Därmed fick man 10 minuter tilläggstid och ridån gick ner för dagen. Vinnare blev istället Martin Lindén före Peter Johansson trea för dagen. På lördagen var det Håkan Lindh som tog hem klassen med dryga 20 sekunders marginal till Peter Johansson, trea kom Martin Lindén. Kul attack från Håkan Bercic på Powerstagen som slog till med tredje tid där och fick lite extra poäng med sig hem till Trelleborg.
*
Med 90 poäng kvar i WRC att köra måste det till ett mindre mirakel för att Sebastien Ogier ska hinna ikapp ledaren Thierry Neuville som med Hyundai vann helgens ”EKO Acropolis Rally”. Ogier verkar alltid ha marginalerna på sin sida men så icke i Grekland, när han rullade på power stage och fick nöja sig med 13 lördagspoäng. Neuville fick ihop 24 medan WRC-tvåan Ott Tänak knåpade ihop 21 poäng och är nu fyra före Ogier inför ”Rally Chile”. Totalmörker för Toyota där Ogier på 16:e plats var glädjeämnet av TGR:s Rally1-förare.
Grekland är alltid tufft men i år verkar det ha varit ännu värre än på många år och bara tre Rally1-bilar på topp-10. Alla övriga försvann antingen för avåkningar eller av tekniska skäl. När man läser detta så saknar jag en ”riktig grustävling” i WRC. Med detta menar jag en tävling med grusvägar som till exempel finns i Sverige, med kurvor och krön. I WRC verkar det efter att ”Rally GB” gått i graven bara finnas två sorters grustävlingar, ”high speed rally” som Finland, Estland, Lettland och Polen. Antingen detta eller så rena överlevnadsövningar med djupa hjulspår och stora stenar på vägen. Ingen tvekan utan att en svensk SM-tävling hade inneburit ett sträckmässigt lyft för WRC…
*
I Rally Chile blir det tufft i WRC2 för Oliver Solberg som måste vara före helgens vinnare Sami Pajari för att köra hem VM-guld. Tre poäng skiljer när båda kört sex tävlingar med varsin bruten. Bäst läge har kanske trean Yohann Rossel som är 25 poäng efter Oliver, men gengäld har två poängchanser kvar. Dessutom är det efter Chile två raka asfalttävlingar vilket är Rossels favorit underlag.
Måste även nämna hur jämnt det var i WRC2 där Sami Pajari och Robert Virves efter 15 sträckor på 30 mil usel grusväg med en körtid på nästan fyra timmar går i mål på exakt samma tiondel. Nu var Pajari runt 20 sekunder snabbare på första sträckan vilken utgjorde särskiljning och därför tillföll segern #20 Toyota Yaris GR.
*
Finns nog inte många förbund som är så lättstötta som FIA. Efter att Sebastien Ogier i början av rallyt riktade kritik mot hur illa man i Grekland skötte startmellanrummen i dammet kom där en räkning från Paris på 30 000 euro. Anledningen var, att det finns inskrivet i reglerna att man inte får kränka FIA eller WRC genom kritik som kan räknas som riktad mot speciella personer. Nu menade Ogier och Toyota att det var en generell åsikt som fransmannen dessutom snabbt backade ifrån. Detta hjälpte föga, lovorna ska in och dessutom har Ogier nu ett tvåårigt hot över sig att bli utesluten från sporten om han inte skärper sig…
*
Kom precis lagom hem för att få se finalen i World RX i söndags och det måste jag erkänna, mer spännande än så här kan det knappast bli. Nu är jag ingen ”el-kramare” men när fältet jagade livet ur varandra i Portugal tänkte jag inte ens på vad som drev bilarna.
Nu blev det seger för Kevin Hansen som plötsligt seglar upp som Johan Kristofferssons värsta hot mot ännu ett VM-guld. Med en tävling kvar som ingen riktigt vet var den ska köras, skiljer 46 poäng mellan hans el-Peugeot och Johans mer konventionella Polo. Trea är Ole Christian Veiby med enbart teoretisk chans på guld.
För SMK Hörbys Klara Andersson var det ny berg och dalbana med tio poäng under lördagen och 17 på söndagen. Med detta är hon sexa med teamkompis Niclas Grönholm 17 poäng före.
*
I morse väcktes Micael Jakobsson av att polisen meddelade att hans VW Polo R5 hade blivit stulen i Göteborg. Polon stod i en täckt släp och enligt uppgift var den senast synlig på vägen mot Landvetter. Extra tråkigt då Micael bestämt sig för att lägga hjälmen på hyllan och därför hade Polon ute till försäljning. Polon var fortfarande i GK Doors svarta kostym och nu önskar Micael och polisen hjälp av allmänheten så att bilen kommer i rätta händer.