Paddon snabbast inför ERC i Wales, Carlberg tvåa i ERC juniors, rykten vill föra Fourmaux till Hyundai, asfaltjobb spolierade för Orust BSK, ”Tysk-Simon” en av favoriterna på Bulltofta och i morgon väntar Hörby Sportkalas.

När dagens ”Q-stage” till ”ERC JDS Machinery Rali Ceredigion” var avslutad så var det med ledaren Hayden Paddon i topp. Dessutom med i sammanhanget stor marginal, knappt två sekunder före ERC-tvåan Mathieu Franceschi. Lite kul att i Wales där helgens näst sista del av ERC 2024 körs, var även här som ”The Kiwi” gjorde sin internationella debut i ”WRC Rally GB” 2007. Mindre kul är att Paddon även misstänker att detta kan bli hans sista tävling i Europa inom överskådlig tid. Ett misslyckande och om han ser att chanserna på slutseger i ERC är borta, så hoppas troligen finalen i Polen över.

Foto: erc.com

Detta betyder inte att han och ständige kartläsarn Johan Kennard tänker gå i pension, istället blir det ännu mer fokus på tävlingar i närområdet kring Nya Zeeland. Hans täta band med Hyundai New Zealand kommer då att ytterligare stärkas. Men före detta ska där köras 14 delvis ”very bumpy tarmac stages” och på söndag strax efter 15.00 vet vi om detta var tack och adjö Europa för firma Paddon/Kennard. Jag har redan varnat för britten och ERC-vinnaren 2019 Chris Ingram/Alex Kihurani med Toyota Yaris GR Rally2. På ”kvalificeringen” körde Ingram in med sjätte tid lite över tre sekunder bak Paddon. Irländaren William Creighton/Liam Regan med Ford Fiesta körde in som trea och med fjärde tid, ny irländare och ny Fiesta, Jon Armstrong/Eoin Treacy.

Foto. Opel Motorsport

Inte alls förvånade att Max McRae satte bästa tid på ”shake down” i ERC Juniors som inte kör kval utan där startordningen beräknas på placeringen i tabellen. Här är McRae trea och i dagens körning på 4,15 kilometer långa ”Cwmerfyn” (hur f-n uttalas detta?) hade han Calle Carlberg/Jørgen Eriksen 0,8 sekunder efter sig. Tredje tid fick ledaren Mille Johansson/Johan Grönvall som med Opel Corsa var 1,5 efter Carlberg som även han kör Opel. Rallyt startar i kväll klockan 19.05 med två omgångar på superspecialen SS1/2 ”LAS Recycling & Cambrian Training Aberystwyth”.

*

Antar att Andreas Mikkelsen är lite orolig inför sin framtid hos Hyundai efter att ryktena blir allt mer ihärdiga att de ljusblå kastar lystna blickar på M-Sports Adrien Fourmaux. I år har teamets tredje bil roterat mellan Mikkelsen, Esapekka Lappi och Dani Sordo utan någon större framgång bortsett från Lappis seger i Västerbotten. Nu hävdas att teamchef Cyril Abiteboul är sugen på ny strategi för nästa säsong med tre fasta förare i Hyundai i20 N Rally1. Då skulle fransmannen vara intressant som komplement till Thierry Neuville och Ott Tänak. Foumaux har erkänt för Rallyjournal att han förhandlar med alla team, men att inget är klart. 

Inte bara för 2025 utan även för åren efter måste jag ha en bra plan, menar Fourmaux. 

*

Igår berättades en tråkig nyhet när Orust BSK tvingades ställa in helgens ”Eklidensprinten” med anledning av för få anmälda. Nu stämde detta inte riktigt utan istället var det en på Svevias kontor som misslyckades när han tänkte (misstänker det är en han) och satte igång ett beläggningsarbete före med vägföreningen överenskommen tid. Med denna verklighet beslöt klubben att av säkerhetsskäl blåsa av helgens övningar.

Foto: Tommy Svensson

Nu berättar man att ny preliminär datum för ”Eklidensprinten” blir den 6 oktober och de som anmält sig behöver inte ändra något, anmälan ligger kvar. Till det nya datumet hoppas Stenungsunds BMW-åkande ”asfaltfantom” Bjarne Rutgersson på skånska inslag och ber mig om hjälp.

Jaga hit skåningarna till en fantastisk liten asfaltbacke!

*

Före detta så är det på söndag ny deltävling i Södras RS-DM, ”Bulltoftasprinten” med Arlövs MC/ Lunds AC som ansvariga.

Foto: Tommy Svensson

Först start klockan 10.00 och sedan väntar tre omgångar med fyra varv i vardera på de 38 anmälda. En av dessa är Eslövs Simon Andersson/Jim Nilsson som väljer att vässa asfaltformen inför nästa helgs tyska mästerskap och ”ADAC Ostsee Rallye”. Även om det blir mer test än tävling för Simon med sin Renault Clio Rally4 hamnar han i favoritfacket. Här trängs han främst med SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft och DM-ledande B-föraren tillika från arrangörsklubben Lunds AC, Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson. 

*

Här sätter jag punkt för dagen och även för lördagen då det inte blir tid över för bloggskrivande eftersom SMK Hörby är en av kommunen föreningar som har aktivitet på ”Hörby Sportkalas”. Ett arrangemang av Hörbybostäder Lågehallarna under tiden 10.00-14.00. Här finns möjligheter för ungdomar att prova olika sporter och i SMK Hörbys fall är det vår e-sportrigg som står fokus plus utställda rallybilar. 

1500 biljetter har delats ut på kommunen skolor som berättigar till både grillad korv och dricka plus så klart, kul sportupplevelser. Alla är välkomna!

Foto: Tommy Svensson

Vill även gratulera alla rallyklubbar som lyckas så mycket bättre än vad SMK Hörby förmår. Är det inte fantastiska program, så är det att få publik att glatt öppna plånböckerna på specialsträckorna, ja jag vet inte allt som blir mer eller mindre succé. Ändå lite kul att vi lyckats arrangera TV-Svängen 59 gånger…

Trevlig helg!  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *