Hyundai testar ”hemma” i Jämsä, ingen teamorder från Abiteboul, 62 till ”Smedsvängen”, rallyfest i Valdemarsvik, funktionärsbrist ”world wide”, nytt snyggt ”Monte-konstverk”, Klara är exalterad över Ungern-start och Barth ensam svensk i Rom.
I tisdags började Hyundai testa på sitt eget område utanför Jämsä inför ”Secto Rally Finland” och först ut var Thierry Neuville. Efter honom i veckan följer så Ott Tänak och Esapekka Lappi och där den sistnämnda är väldigt angelägen att få till ett bättre resultat än senast i Lettland.
Neuville har i Finland återigen den otacksamma uppgiften att agera ”plogbil” även om vägarna kring Jyväskylä inte innehåller lika mycket lösgrus som de lettiska sträckorna. Senast var han trots allt nöjd med inställningarna på bilen och nu handlar det mer om att förfina. Även Toyota är igång och här väljer Elfyn Evans att i helgen köra i skarpt läge i Tammerforsbaserade ”HYAcenter Ralli”. Här har ha sällskap av svenskarna Isac Reiersen/Lucas Karlsson med JC Racetekniks Skoda Rally2 och Fredrik Grahn/Jonas Magnér, Skoda R5. Ett par WRC2-åkare passar även dom på att ”värma” i Tammerfors som till exempel Gus Greensmith/Jonas Andersson, Roope Korhonen/Anssi Vinikka, Jan Solans/Rodrigo Sanjuan och snabbe Lauri Joona/Janni Hussi.
*
Ingen enkel sits för Cyril Abiteboul med två Hyundai-åkare i fajt om världsmästartiteln. Mellan Neuville och Tänak skiljer åtta poäng inför Finland och då finns alltid risken att man jagar livet ur varandra. I går bekräftade teamet att de båda får göra upp själva, utan inblandning av ”teamorder”och för Abiteboul handlar det nu om att hålla tummarna för att allt ska gå bra. Rent psykologiskt har Tänak en viss fördel med tre tidigare segar i Finland, den senaste 2022. Neuville slutade tvåa i fjol vilket också är hans bästa placering i ”Finlands GP”.
Kikar man på psykologi så har kanske ändå VM-trean Elfyn Evans ett visst övertag med seger både 2021 och -23. Blir därför inte ett dugg förvånad om det blir en tredje för walesaren eller så överraskar Esapekka Lappi precis som han gjorde vid vinsten 2017…
*
När ordinarie anmälan till ”Smedsvängen” stängde igår klockan 18.00 kom där faktiskt till så många, att den nya minigränsen överskreds med två bilar. Med 62 anmälda blir det med lite tur även över några hundralappar för Kjell-Åke Olsson och kompisar i SMK Örkelljunga att använda för att fira tävlingens 50 årsjubileum.
*
Samma datum den 3 augusti körs ”Kullingstrofén” med en helt annan utveckling än ”Smedsvängen” här jagar Kulings MS 200-strecket och dit saknas ett fåtal bilar…
*
Lite mer avslappnat är det i morgondagens ”KlassikerRallyt” i regi av SMK Valdemarsvik. Rallyt är en del av den sedan två år tillbaka årliga ”Klassiker Festivalen” som pågår fredag till söndag i centrum av stan. En populär festival och runt 15 000 besökare brukar kunna räkna med att förutom rally, även få möjlighet att se båtar, bilar, traktorer, motorcyklar och mopeder.
-Jag var en av de besökande det första året och träffade senare arrangörsgeneralen Pether Skoglund och berömde arrangemanget dock saknade jag ju det bästa som finns, klassiska rallybilar. berättar Jon Magnusson.
Fröet som såddes grodde och efter några veckor stod det klart att det även skulle bli en mindre rallytävling med fina bilar och gärna lite udda sådana.
–Med hjälp av Mats Lindwall, Frippe Eklund, Stefan Kemle m.fl och SMK Valdemarsvik som arrangör är det återigen dags på fredag klockan 10.30 med en sträcka vid Toverums motorsportområde, berättar Magnusson.
Två gånger körs sträckan innan det är målgång i centrum/hamnen vid klockan 15.30. Här blir det intervjuer och möjlighet för besökare att snacka lite med ”stjärnorna”.Totalt 19 startande och där Mats Jonsson från Forshaga är den mest ryktbare med sin fina Toyota Celica GT4. I avdelning udda rallybilar finns Växjös Göran Jonasson med sin Vauxhall Chevette, Morgon Olsson, Vimmerby byter ut sin 240 mot en Peugeot 504 Coupé som jag misstänker är samma bil som en gång byggdes av bortgångne rallyprofilen Gert Blomquist. När det kommer till Volvo 240 som i dag dominerar klassikerrally, finns det i Valdemarsvik bara en enda och som körs av Janne Blom. Magnusson avslutar med.
– Vill rikta ett stort tack till de förare som kommer och förgyller festivalen!
*
Inte bara antalet anmälda som sviktar numera, utan samma sak gäller även funktionärer. Noterade till exempel att Karlskrona AK på Facebook sökte frivilliga till Bilsport Rallycup och ”Karlskronapokalen” den 24 augusti.
I Storbritannien har man tagit ett större grepp för att möta den här problematiken och där bildat ”British Rally Marshals Club”. En förening vars uppgift är att ställa upp över hela öriket som funktionärer när så krävs, vilket av trafiken på deras hemsida är ofta. Närmast är det ”Aberstwyth Stage Rally” som skriker efter hjälp och där klubben då försöker ställa upp med personal. Ett ord som genomsyrar alla inlägg på deras sida är ”Please”. Här som där gäller det som arrangör, att altid stå med mössan i näven och bocka…
*
Känns konstigt att redan idag titta så lång framåt som januari 2025. Tiden går fort när man är lycklig säger man, även om just det tillståndet kanske inte är helt passande för mig efter en dag med trädgårdsjobb.
Hur som helst så har nu Automobile Club de Monaco presenterat sin ”poster” för 93:e upplagan av ”Rallye Monte Carlo” 23-26 januari 2025. ACM upprätthåller sin tradition med att ha synnerligen läckra affischer och som vanligt är det fjolårsvinnaren som syns på konstverket, i det här fallet Thierry Neuville.
*
I Ungern och på banan i Nyirád ska SMK Hörbys RX-stjärna Klara Andersson i par med Niclas Grönholm försöka ta över ledningen i World RX från ”Kungen” Johan Kristoffersson. Banan är en av Europas längsta och betecknas som ”gammeldags” med nästan lika mycket grus som asfalt på de knappt 1300 meterna. Gruset är rött då banan är byggd på bauxitgrund och kallas därför ”Red Cauldron” och innehåller många möjligheter för omkörningar.
– Jag är verkligen exalterad över att åka till Ungern och fortsätta säsongen. Det är härligt att komma fram med positiv fart och bra poäng i båda mästerskapen efter Höljes, menar VM-tvåa Klara..
– Jag har aldrig tävlat i Ungern förut, men banan ser väldigt rolig ut. En gammaldags bana med många höjdförändringar och hög hastighet. Det kommer att bli tufft som alltid, men vi är motiverade att hålla farten och ta fler poäng till mästerskapet!
Tävlingarna (dubbelhelg) inleds med semifinaler på lördag för World RX klockan 16.00 och på söndag klockan 15.00. Båda dagarna sänder SVT direkt från semifinalerna och framåt.
*
Det blev Michelin som fick tidigare MRF-föraren och EM-vinnaren 2022, Efren Llarenas förtroende som ny däckleverantör efter avhoppet från den indiske tillverkaren. Det är också Michelin och Pirelli som helt dominerar i klassen för Rally2/R5-bilar. Några få kör med MRF medan tjeckiske Toyota-föraren Filip Mares är ensam med att köra på nya ”SM-däcket” Hankook.
En enda svensk flagga finns i helgens ”ERC Rally di Roma Capitale” och den sitter på Mads Østbergs Citroën och tillhör kartläsare Patrik Barth. Paret har #4 på sin Citroën och är där en av de 44 startande med Rally2/R5-bil. Asfaltrallyt som inte ingår i ERC Juniors inleds med Shakedown/Q-stage fredag förmiddag där startpositionerna avgörs. På kvällen är det sedan 1,3 kilometer Superspecial (SS1) innan rallyt drar igång på allvar under lördag och söndag.