Grönt ljus för Smedsvängen, fortsatt ingen röd tråd i det dåliga intresset i södern, Hedlund en av knappt 60 som anmält sig till ”Snapphane” och SM-åkare hyllar beslut om enhetsdäck.
– Det blir rally i Örkelljunga med ”Smedsvängen” den 3 augusti oavsett har många anmälda som kommer nu sista dagen, kan tävlingsledare Kjell-Åke Olsson bekräfta.
Det som avgjorde till de tävlandes fördel enligt Kjell-Åke, var allt jobb som han och hans kamrater redan lagt ner inför tävlingen.
– Skulle kännas ännu surare att bara kasta allt detta i sjön, plus att tävligen fyller 50 år och detta går ju inte att fira till nästa år…
Men klart är redan att ”Smedsvängen” med största sannolikhet kommer att gå med förlust avslöjar Kjell-Åke.
– Tänkt mot i fjol så krävs minst 60 bilar för att det ska gå jämnt ihop och då ber vi en bön för att det inte blir regn, om så sker kan det bli en rejäl förlust!
Han är också klar över att det i längden är ohållbart att arrangera rally med förlust där då arranögrsklubben får ta smällen.
– Går inte att bedriva verksamhet utan inkomst så enkelt är det.
Ovissheten om det skulle bli rally eller ej har lagt sig som en våt filt över organisationen och nu är det mycket som måste fixas på en och en halv vecka.
– Vi har helt enkelt inte vågat ta några beslut som kostar pengar om vi skulle behöva ställa in, till exempel har nästan allt extra vi planerat för 50-årsjubileet fått ge vika på grund av rådande läge, suckar en ändå lite nöjd Kjell-Åke när beslutet nu är taget.
Nu finns 56 anmälda och bland de som tagit sitt ansvar och anmält sig finns Södras ena halvan av SGA Ola Schönström, sin Volvo 940.
*
Ämnet ”varför vill man inte köra rally längre” har åstadkommit en hel del olika trådar på Facebook om orsaken. I fallet med Örkelljunga hävdas bland annat krock med folkrace, andra tävlingar och inte minst att folk är mitt uppe i semestern som orsak till det bristande intresset. Allt bidrar säkert till att det är som det är, men när Rally-DM inleddes i Simrishamn i våras fanns inga av dessa anledningar, ändå bara runt 70 startande.
Orsaken tror jag står att finna i att det har blivit väldigt dyrt att köra rally även på hobbynivå och då väljer man kanske ut en serie eller cup att köra. När det då finns flera olika att välja på, blir det lite av sakens natur att några blir förlorare, i det här fallet tråkigt nog Södras DM. En som tog kontakt med mig försökte analysera och kom då fram till att det i distriktet (Skåne, Blekinge, Södra Halland) finns 60-65 rallyåkare med grus som favoritunderlag. Av dessa kör en del mindre än en handfull tävlingar och då enbart för rent nöje, utan tanke på att ta ”poäng”.
– Att därför tro att det med enbart DM som lockbete få ihop över 70 startande är nog ren utopi, summerade min källa.
En stor skillnad mot tidigare är att Småland kör sitt DM inom sina gränser precis som Södra och det utbyte som fanns tidigare, har nu reducerats kraftigt. Med ungefär lika många aktiva där som här nere hade en gemensam DM-serie kanske kravlat sig upp till l00-strecket i varje tävling. Samtidigt är där något tilltalande med att DM körs i egna distriktet, inte minst ur kostnadssynpunkt. Trots allt en viss skillnad i pengar för en skåningar att köra en tävling i Vimmerby mot Hässleholm eller för del delen, Örkelljunga, omvänt förhållande för en smålänning.
*
Nästa arrangör som står inför samma problem som Örkelljunga är Hässleholms MK och ”Snapphanerallyt” den 10 augusti. Här kan det dock inte klagas på avsaknad av draghjälp, då det där ingår, ”MAS Rallycup – Sydsvenska Mästerskapet – RallyDM för Södra BF med tillhörande cuper”.
I dag finns där 56 anmälda (klockan 15.00) och anmälan stänger på fredagkväll. Att det fram till dess inte ska tillkomma de 14 som krävs för att nå upp till minimum 70 bilar, känns inte alls troligt. Men det som stärker analysen här ovan, är att av de anmälda är ganska exakt hälften från Södra BF och elva från Småland. Resten av de anmälda runt 20 bilar är ”utsocknes” och där MAS-ledande Christer Hedlund redan är klar för priset ”Mest långväga” som tar Polo R5:an hela vägen från Lycksele till ”Wilke-land”. Har även sett att flera tunga röster allt mer börjar fundera i samma banor som jag gjort i många år, att DM-tävlingar på något vis skulle fungera som kval till Rally-SM. Exakt hur detta skulle kunna ske i verkligheten vet jag inte, men det kan säkerligen någon som är smartare än jag klura ut…
*
När Rally-SM släppte däckbomben att Hankook blir ensam leverantör till SM från 2025, trodde jag på ännu mer kritik än vad som blev fallet. Visst har där hörts många röster mot beslutet, men från min läktarplats känns det som att minst lika många hyllar Jonas Kruse och Styrgruppens handlingskraft. De som kommer i kläm är de trots allt få, som haft en däcktillverkare som största ekonomiska garant för sitt tävlande. Sjävklart tråkigt, men om detta är priset för att få ner kostnaderna för däck i SM känns det ändå hanterbart. Dessutom måste det rimligen även spilla över på DM-åkare som till nästa år kan köra på ”SM-däck” för halva kostande mot i dag. Här är det fritt att välja dyrare gummi till fälgarna, men skulle bli förvånad om inte många hobbyåkare väljer bort dyrt (snabbt) mot billigare (lite långsammare).
Läser på Rally-SM:s hemsida att två som de beskrivs som ”SM-veteraner”, Kristian Johansson, Borås och Fredrik Åhlin, Karlstad (bilden) hyllar beslutet om enhetsdäck. Kristian, trea i SM-tabellen i 2WD, har kört i SM sedan 2007 med flera medaljer och segrar är även förarrepresentant i tävlanderådet. Han ser positivt på avtalet med Hankook och de fördelar det ger dom tävlande.
– Detta är det bästa avtalet jag har sett genom alla mina år i sporten, inget annat har vart i närheten. Jag tänker inte främst på mig själv i detta, för jag är kanske inte den som tjänar mest på det här. Men för nya och yngre förare ser jag stora fördelar, nu får dom ett bra däck till ett bra pris. Framförallt vintern kommer bli mycket billigare, säger Kristian.
– För den största delen av dom som tävlar i SM kommer detta ge sänkta kostnader. Med bra priser på däck, prispengar och fria däck blir man en vinnare även om man inte vinner. Jag tycker att man måste ge saker en chans, man måste våga prova detta, fortsätter Kristian.
Åhlin med stor internationell erfarenhet av bland annat enhetsdäck men även haft stöd andra tillverkare håller med.
– För min egen del kommer detta inte göra någon större skillnad, jag har ett väldigt bra däckavtal idag. Men nu pratar vi inte bara om mig, utan om ett helt mästerskap. Enhetsdäck kommer göra det enklare att komma in i mästerskapet och den största fördelen är att det kommer vara sportsligt rättvist när alla kör med samma förutsättningar, säger Fredrik som kör för Team Nybe.
– Det har vart mycket diskussioner i sociala medier om vad toppförarna tycker om detta. Om jag är toppförare eller inte får någon annan avgöra, men jag har kört flera serier med enhetsdäck tidigare och aldrig vart negativ till det. Det jag tycker många missar i diskussionen är att vi för första gången på länge nu har prispengar och fria däck att köra om i SM. Nu vet jag inte exakt hur detta ska fördelas, men jag hoppas att en stor del av detta kan gå till att stötta och hjälpa våra juniorer för att fortsätta satsa på SM, fortsätter Fredrik.