Tom K. kör med italienskt team i Hässleholm, WRC i Lettland bättre än Polen, Oliver kan få tacka Heikkilä i höst, glad Rovanperä och irriterad Tänak, Hyundai hör hemma i WRC, Ford vill gå in mer i M-Sport, Skåab-Kristensson vann ”Svampasprinten”, segt i Örkelljunga, Madsen tog revansch i ”Grusgraven” och Rallyklassikerna rundar FIA-beslut.
Idag släppte SMK Hörbys Tom Kristensson lite på förlåten inför höstens tävlande och där första anhalt blir Hässleholm och ”Snapphanerallyt” den 10 augusti. Starten blir med Skoda Rally2 men inte från Keane Motorsport vars bil han kört årets SM-serie och där ligger tvåa efter Patrik Flodin.
– Vi kommer att köra med italienska MS Munaretto men med en likadan Skoda som jag kört i SM, avslöjar Tom.
Ingen dramatik bakom teamskiftet berättar han.
– Keane Motorsport hade helt enkelt inte möjlighet då rallyt krockar med hemmatävlingen ”ERC Barum Czech Rally Zlin”.
”Snapphane” blir en del av uppladdningen inför höstens två SM-tävlingar som Tom planerar att köra ihop med Andreas Johansson. Först ut är ”East Sweden Rally” 23-24 augusti där Tom gjort klart med Keane Motorsport och så avslutningen i Trollhättan en månad senare.
*
Med en dag efter målgång av ”Tet Rally Latvia” känns det lite avslaget att skriva om vad som hände i själva rallyt. Detta har majoriteten av er läsare säker bättre koll på än jag, som hade både kultur och strand på min agenda den här helgen.
I stället låter jag WRC-räven Jens Johansson summera lite av sitt första besök i Lettland. Då ska man veta att grannlandet Estland är lite av Jens måttstock över bra snudd på perfekta WRC-rallyn.
–Upplägg och sträckor påminner ganska mycket om Estland men organisationen där är mycket bättre, menar Jens som fortsätter.
–Lite svårare att ta sig mellan sträckorna och riktigt långa avstånd. Publikplatserna är bra och ofta ser man mycket långt över det öppna landskapet.
Han jämför också lite med Polen och där vinner Estland.
– Med hästlängder slår man Polen i allt plus att folk dessutom många yngre, uppför sig mycket bättre i de baltiska länderna. Även i nyktert tillstånd…
Att Lettland är ett rallytokigt land har jag vetat länge och när man nu dessutom fick se sin egen ögonsten Martins Sesks/Renars Francis i toppstriden gick man helt bananas.
Att det sedan inte höll hela vägen efter tekniskt fel på power stage, känns faktiskt oväsentligt. Sjävklart hade Sesks gärna tagit en pallplats och så även tror jag, hela rallyvärlden. Nu blev det sjunde plats med Puman men som Sesks ödmjukt konstaterade.
– Jag tror ändå att vi visade vår ”pace” och att vi gjorde alla lyckliga…
Frågan är vad som händer 2025, kan det bli en permanent plats hos M-Sport Ford, kanske på bekostnad av Gregoire Munster (bilden) som har det jobbigt. Inför sista sträckan var luxemburgaren efter sju tävlingar med Puman, ändå fyra minuter efter Sesks med bara två tävlingar, varav en utan hybrid…
*
Blir inte förvånad om Oliver Solberg i slutändan får tacka Toyota-föraren Mikko Heikkilä för de tre poäng han i helgen snodde från huvudkonkurrenten om WRC2-guld, Sami Pajari.
Nu tog Oliver och Elliot Edmondson full pott och är därmed även ensam i WRC2-toppen med just tre poäng mer än Pajari. Trea är Yohan Rossel, 15 poäng efter men med en tävling färre än de framför. I min värld är det också den här trion som kommer att göra upp om guldet, fyran Nikolay Gryazin visserligen med bara tre tävlingar är 38 poäng efter Oliver. För honom krävs det i princip full pott framöver, samtidigt som de andra ska göra bort sig helt.
*
Mitt tips med Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen som vinnare gick föga överraskande in och detta var också förutom andra segern i rad, även Kalles rally från start till mål. Likaså att Sebastien Ogier/Vincent Landais skuggade #69 och ihop med Elfyn Evans/Scott Martin tog man in nästan allt i Märkes-VM. En poäng skiljer och efter ”Secto Rally Finland” är jag säker på att Toyota är förbi Hyundai.
Med Toyota-portalen på SS14 virad runt sin Hyundai var Ott Tänak blixtrande ilsken över att inte ha fått någon förvarning om vad som väntade efter att Evans kört på portalen.
Sträckan borde fått röd flagg från ”race control” men så skedde inte och efteråt har ingen bra förklaring getts till varför så inte skedde. Kritik har också riktats mot tävlingsledning och promotor som valt att ”mörka” det hela. Hos ”live timing” kom endast besked ”Tänak off, crew OK”.
Nu fick han och de efterföljande framräknad tid vilket till slut ändå gav tredje plats och fulla poäng både för söndag och ”Power Stage”.
Leder gör fortfarande Thierry Neuville som hade en usel helg exakt som han själv förutspådde och fick ihop futtiga nio poäng totalt. Fortsatt ledning men nu bara åtta poäng före Tänak och 13 mer än Evans. Nästa anhalt för WRC är ”Secto Rally Finland” 31 juli-4 augusti och där Neuville lär möta samma öde som i Lettland med ”high speed and lose gravel”.
Med andra ord upplagt för ledarskifte med fyra tävlingar kvar av 2024.
*
I samband med rallyt i Lettland kom där lugnade besked från Hyundai om dess framtid i WRC efter ihärdiga rykten att man istället framöver ska välja långdistansracing (WEC). Teamchef Cyril Abiteboul förklarade för DirtFish.
– Vårt varumärke hör hemma i rally men kanske inte för alltid.
Till 2026 finns inga planer på någon kursändring för de ljusblå och skulle så bli fallet, kommer information från ”rätt källor” menade Abiteboul. Han sticker dock inte under stol med att han är imponerad över hur WEC utvecklats med ny och stor publik, plus inte minst flera olika tillverkare. Bara för några år sedan var det ett par olika som tävlade mot varandra, men med hjälp av fräscha (läs tuffa) idéer finns där idag nio-tio olika tillverkare i WEC. Nu menar Abiteboul att FIA och WRC-promotorn måste skapa stabila och långvariga regelverk och får medhåll av Thierry Neuville. Något som ställer till det för Hyundai är att tillverkningen i Europa av i20 N upphört och istället är det modellen Iconiq 5N som är märkets hopp för framtiden. Dock en bil som inte direkt är anpassad för WRC vilket så klart bekymrar i Alzeanu.
*
I samma ämne så är Ford sugna på att gå ”all in” i WRC med eget team, alltså inte som nu enbart som stöd för M-Sport. Till motorsport.com berättar chefen för Ford Motorsport Mark Rushbrook att man vill fortsätta med M-Sport men med mer inblandning i teamet.Dock krävs att reglerna från FIA passar även Ford.
–Vi fokuserar på rally och vi vill fortsätta att vara involverad i WRC efter säsongen 2026, men reglerna i Rally och Rally 2 klasserna måsta passa alla.Beslutet kommer att bero på vad som bestäms när det gäller Rally1 och Rally2. Vi vill vara involverade, men det måste vara rätt för alla”, säger Rushbrook.
*
Vill inte slå mig för bröstet och hävda hur säker tipsexpert jag är när mitt tips med Stefan Kristensson/Rickard Nilsson, Tomelilla som vinnare av ”Svampasprinten”, gick in.
Allt talade nämligen för ”Team Skåabs” frontfigur, vassaste bilen (Ford Fiesta WRC), rutinerad från rallycross med åtskilliga varv på dagens bana och till slut, så är även Stefan en väldigt duktig chaufför. Den kombinationen visade sig oslagbar och bar till seger 21,8 före dagens knall, Simrishamns Oscar Ljung/Anna Larsson. Tidigare var Oscar kraftigt på gång med en Ford Fiesta R2 men efter en olycklig rullning i SM-premiären för några år sedan där dessutom en medtävlare körde in i Forden, tog motivation och ork slut.
En Golf Kit Car blev ersättning för R2:an och med denna gjorde B-förare Oscar nu comeback och förhoppningsvis med en nystart för rallyåkandet. Klar klasseger före Skawomir Bronk/Sandra Bergelv som jäktat från Danmark till Tomelilla, 20 sekunder efter Ljung. Trea slutade Lunds Hans-Daniel Steiner/Jan-Erik Jönsson, Golf. En fjäder i hjälmen för Ljung var att han slog mer förhandstippade Johan ”Kalle” Green med dotter Ella i Toyotan. Kalle var bästa A-förare men samtidigt 14 sekunder efter Ljung. Efter sig fanns Pontus Berglund/Emelia Åhström, SMK Hörby och trean, även dom direkt från ”Grusgraven”, Anders och Emmie Kristensson.
Efter några år med sporadiskt Volvo-tävlande finns där återigen en Volvo 240 i SMK Hörbys Fredrik Nilssons garage. I denna satte han Julia Thulin och kombinationen gav en fjärde plats precis före Hans och Nicole Johansson Olofströms MK. Näst bäst 4WD-åkare och trea totalt slutade SMK Hörbys Subaru åkare Pelle Larsson där sonen Hugo gjorde kartläsardebut. Bäst med ”Standardbil” blev C-föraren från Hässleholm Morgan och Alva Green med Saab och hade efter sig i tur och ordning, B-förare Anders Östberg/Anna Svensson, SMK Hörby och A-förare Peter Lundell/Camilla Kristoffersson, Tomelilla. Av de drygt 50 startande så minns säkerligen inte familjen Kastenman helgen med glädje. Först slog Johan bort ett hjul på sin Volvo i första åket och sedan bröt både sambo Terese Lennartsson och pappa Jan i sista åket…
*
Räkneverket för anmälan till ”Smedsvängen” den 3 augusti tuggar sig sakta uppå,t men frågan är om det är sakta men säkert. Idag står det på 43 anmälda och det lär krävas minst 15 bilar mer om SMK Örkelljunga ska våga ge grönt ljus för DM-rally. Anmälan stänger på onsdag så än finns det chans att skänka lite glädje till Kjell-Åke Olsson och hans klubbkamrater.
*
Under en strålande sol över Själland och med en publik på flera tusen personer fick Kenneth Madsen/Mette Felthaus revansch på Simon Vallentin i ”Komo Rallysprint”.
Men det satt dock hårt inne för Team Glad Sports Citroen-duo och ner till fjolårsvinnare Vallentin med Hyundai skilde endast 0,4 sekunder.
Imponerade återigen gjorde Kenneths lillebror Jacob Leutenberger Madsen som med Glads Rally4 Peugeot körde in som trea totalt i den bitvis svårkörda ”grusgraven” i Gammelrand. Att Jacob var i storslag bevisas av att tvåan med Volvo 240, Jens Mølbaeck var 46 sekunder efter.
I samma klass slutade Trelleborgs Anders och Emmie Kristensson med sin BMW trea, bästa svenskar och samtidigt även tia totalt, 12 sekunder efter Volvon. En styv sekund mer tid behöver märkeskollegan från Lund, Skawomir Bronk/Sandra Bergelv. Sist i klassen blev det för Klippan-åkaren Jesper Roslund/Lars Östring.
*
I fredags tog Rallyklassikerna tror jag, ett helt unikt beslut när man nu rundar beslutet från FIA, angående bakaxel 1031 till Volvo 240 i Appendix K. Styrelsen för Rallyklassikerna skriver: ”Vi anser alltså att varken FIA, SBF eller Historiska utskottet kan förändra eller tillföra något som inte står i homologiseringen som Volvo fick godkänt av FIA under perioden 1976-1981. M.a.o. följer Rallyklassikerna strikt homologiseringshandlingen 5626 från perioden.”. Kan inte minnas att någon enskild cup som tävlar under SBF-flagg, väljer att ha egna regler men som någon sa, ”det är nya tider”…