Sesks hinner även med hushållsbestyr mellan sträckorna, Rovanperä i stabil ledning före sjuk Ogier, Oliver fick goda råd från Hörby-gänget och ERC-vinnare Llarena lämnar MRF…
Tidig och dessutom ofullständig Motorbloggen (halva dagens etapp i WRC Tet Rally Latvia återstår) detta då min bror och svägerska bjuder på kulturupplevelse sen eftermiddag. Måste ändå återkoppla till succé-mannen så här långt, Martins Sesks som visserligen tappade andra platsen efter SS12, ändå att som ”rookie” ligga 0,6 sekunder efter Sebastien Ogier är imponerande.
En åsikt som delas av M-Sport Fords Richard Millener som hoppades på kanske fyra-femma för nya Puma-åkaren. Om alla himlens stjärnor stod i exakt rätt position så kanske trea, men den chansen var minimal menade Millener. Sesks med dubbelt så gamla kartläsaren Renars Francis, 45 år mot förarens 24, tappade1,8 sekunder till ledande Kalle Rovanperä på sista sträckan inför lunchuppehållet. Trots detta bjöds det på skrattfest inne i #22 Puma Rally1 berättade Martins vid målet.
– Woo-hoo, vilken urladdning, förklarade han mellan skratten.
– Jag vill bara säga att ”Vecpils” 12 kilometer är ”the rockstar” bland sträckor, speciellt det turboladdade slutet. Det var helt otroligt att köra den här bilen här!
Trots ett snitt på 128,6 km/t hann Martins med att se många bekanta ansikten bland jättepubliken vilket gav honom extra energi inför eftermiddagens fyra sträckor förklarades också.
På plats i folkhavet på sträckan var Jens Johansson som höll med.
–Bättre än så här blir det inte!
2018 var Martins och Tom Kristensson med Henrik Appelskog teamkollegor hos Opel Motorsport i ERC Juniors. En tid som avslutades med samma rally som körs idag (Rally Liepaja) och där skåningen med östgötsk assistans var ofin nog att åka ifrån hemmaidolen Martins och vann klassen med 20,7 sekunder.
Då hade redan Tom etablerat sig med smeknamnet ”Smiling Tom” på grund av sitt alltid glada ansikte vid intervjuer och liknande. Har upplevt Sesks som en lettisk motsvarighet, alltså ”Smiling Martins” och när DirtFishs reporterlegend Colin Clark intervjuade i förmiddags kunde jag inte hålla mig för skratt.
Sesks berättade att han bodde bara 200 meter från serviceplatsen vilket var så perfekt, då han även hann med att tvätta föraroverallen inför dagens etapp. Clark blev förvånad över detta men Sesks förklarade.
– Hushållsbestyren gör sig inte själv bara för att jag kör rally och efter reken i onsdags upptäckte jag hur smutsigt det var på golvet, då blev det till att plocka fram dammsugaren och städa!
Han precis som Tom tillför den energi i rally som jag saknat i flera år, mer skratt och mindre musslor under hjälmarna är vad sporten behöver. Uppriktig är jag lite trött på förare som inte bjuder på något annat än att berätta om ”däckval”, ”vad som krånglar” eller det klassiska med munnen som ett rakt streck, ”det är ett långt rally”.
*
Rovanperä i stabil ledning, 34,8 sekunder före Sebastien Ogier som är besviken på sig själv över att inte leverera bättre.
– Sov dåligt i natt och kände mig sjuk så när dagen började var jag verkligen låg på energi, ändå ingen ursäkt för mitt tempo, avslöjade Seb.
Sesks som trea och tio sekunder efter är Ott Tänak medan WRC-ledande Thierry Neuville är åtta med nästan två minuter till pallen.
*
Det Rovanperä sköter i WRC-klassen gör Oliver Solberg/Elliot Edmondson i WRC2. Vann ”Vecpils” med en sekund före klasstvåan Mikko Heikkilä som är 25 sekunder efter värmlänningen. Dock kunde rallyt slutat här för Toyota-åkaren då han hade ”a big moment” kort före mål, men redde upp det som tur var. Trea är Sami Pajari halvminuten bak Oliver och fyra Emil Lindholm.
Gus Greensmith och Jonas Andersson gjorde samma misstag som Heikkilä men även dom redde upp det hela. De kör utan möjlighet för poäng, men är fyra i klassen för Rally2-bilar med Lindholm bak sig.
På serviceplatsen i Liepaja finns också delar av SMK Hörby som passade på att peppa Oliver inför resten av dagen. Bland annat delade rutinerade ”Bojje” Svensson med sig från sitt kunskapsförråd, vilket sjävklart stärkte och kan bli det som avgör i slutskedet. En tumme upp från Oliver visar på uppskattningen…
*
I går gick ERC-vinnaren 2022, spanjoren Efren Llarena ut med att att han avslutar sitt mångåriga och framgångsrika samarbete med MRF. Det var med däck från den indiska däckjätten som han och Sara Fernandez vann ERC med Skoda. Något skäl till beslutet framgår inte, istället tackar han MRF och de som jobbar där som han önskar ”All the best”.
Llarena är anmäld till nästa ERC-tävling kommande helg, ”Rally Roma di Capitale”. I anmälningslistan är han ensam av toppförarna att inte ha något däckmärke angivet. MRF får förlita sig på Erik Cais, Simon Wagner och Paolo Andreucci. Att MRF av ”experter” betecknas som långsammare än konkurrenterna är ingen hemlighet och däcket har även haft svårt att få fäste i Norden. Att det är långsammare kanske Llarenas resultatrad i år är bevis på, 11:a och 14:e ger futtiga sju poäng i ERC-tabellen…
*
Vi ses i morgon!