Neuville har gett upp segerplan för Lettland, Rovanperä/Pajari mina tipsvinnare, bryter Kullingstrofén den trista trenden, ”Rea” i Örkelljunga än så länge inget som lockar och bortslaget hjul orsak till Escort-krasch…
Känns lite som att ”Tet Rally Latvia” kan bli det rally som avgör var segern i ”Märkes-VM” 2024 ska hamna. Toyota har fyra segrar mot Hyundais tre och skulle storfavoriten Kalle Rovanperä infria förväntningarna, så är de tio poängen som Hyundai är före, historia.
Hyundai har om än inte en uttalad plan men där ändå verkligheten blivit så att ”Supersöndagen” är det som ger ledning i mästerskapet. Ett exempel, i Polen tog Toyota alla tre pallplatser, ändå fick Hyundai bara lika många poäng mindre.
I helgen går Kalle och Jonne Halttunen ut som sjunde bil eller i klartext, optimal startposition på de snabba lösgrusförsedda sträckorna i Lettland. Ovanpå detta så har få så stor erfarenhet av rally här, då han i början av sin karriär körde mycket i Lettland. WRC-ledaren Thierry Neuville har redan resignerat när det kommer till möjlighet för seger då han startar först. Istället gäller det att tappa så lite tid som möjligt under fredagen för att sedan hårdsatsa mot ”Super-Sunday”.
– Rally Latvia kommer att bli ännu ett utmanande rally, ännu svårare när du är först på vägen och den första att känna på förhållandena, förklarar Neuville för belgisk media.
Han frukar att helgen bjuder på ännu snabbare sträckor än senast i Polen som han ändå känner, gav nyttig erfarenhet. Rally i Lettland är helt nytt för honom och som ett led i förberedelserna har han studerat mycket videos från andra rallyn i landet. Inte bara koll på vägkaraktären, utan även för att få lite tips om däckval/set up. Segertankar finns inte hos ledaren utan det viktiga är att hålla jämna steg med rivalerna Ott Tänak och Elfyn Evans.
– Jag fokuserar på mina två främsta mästerskapsrivaler och försöker ta fler poäng än dom, men det kommer att bli svårt städningen kommer att bli massiv!
Det som komplicerar ”städjobbet” är att flera sträckor körs bara en gång, nio av de 20 sträckorna är alltså unika. Om Kalle är solkar favorit så är WRC-tvåan Ott Tänak lite mer svårplacerad, är formkurvan på väg upp eller ner är frågan. Testkraschen var oavsett hur man snackar, ändå inget som gav extra råg i ryggen inför helgen. Då är det mer att Hyundai visat sig vara allt bättre på snabba sträckor. Må vara att Toyota tog pallen i Polen men de ljusblå åkte ändå hem till Alzenau stärkte.
–Vi vet hur viktigt det är att ha en helg utan misstag för att säkerställa att ta så många poäng som möjligt. Men även små misstag straffas hårt, konstaterar Cyril Abiteboul och tänker nog omedvetet på när Mikkelsen sladdade i den polska jordvallen och fick punktering.
*
Då tar vi ett tidigt WRC-tips.
WRC
1. Kalle Rovanperä Toyota
2. Esapekka Lappi Hyundai
3. Sebastien Ogier Toyota
4. Elfyn Evans Toyota
5. Ott Tänak Hyundai
Här kan jag tillägga i ”WRT-tipset” som jag vann 2021 har jag Neuville som sjua och före honom rallyts ”dark horst” Martins Sesks. Stt någon ska kunna hota Kalle tror jag inte mycket på, även om det varit kul med ”EP” överst på pallen…
*
WRC2.
1. Sami Pajari Toyota
2. Oliver Solberg Skoda
3. Mikko Heikkilä Toyota
4. Emil Lindholm Hyundai
5. Gus Greensmith Skoda
Oliver får ursäkta, men för närvarande känns Pajari som allra vassast i WRC2-gänget. När dessutom Toyota redan är jämnbördig (vissa säger före) med Skoda kan detta väga över till kommande i Rally Finland Rally1-förare Pajari.
*
Som vanligt är det Sportkanalen, TV4 Motor och TV12 som ser till att svenska rallyfans kan följa rallyt från soffan. Samtliga sträckor sänds i dessa tre kanaler där så SVT2 hakar på med en summering på söndag klockan 18.00.
*
Om åtta dagar stänger anmälan till Kullings MS klassiker ”Kullingstrofén”. Så här långt ser det ut som att Conny Hansson & Co lyckas bryta den lite nedåtgående trenden med minskande startfält. Totalt är nu cirka 140 ekipage anmälda och där jag ändå tycker det sticker ut lite, att de två 4WD-klasserna är ovanligt tunna. I ”R5-klassen” är det bara Kolsvas Martin och Hannah Jacobsson (bilden) anmälda med sina Fiesta R5.
Till de fyra sträckorna den 3 augusti är inbjudna deltagare i Svenska Rallycupen, Mega Rally Cup, Västra BF ́s FM i rally, 1300 Rally Cup, Västsvenska Historiska Rallycupen och Viking Bärgningstjänst Borås / Alingsås Vandringspris.
*
Tråkigt nog upplevs inte samma trendbrott i 50-års jubilerande DM-tävlingen ”Smedsvängen” hos SMK Örkelljunga. Trots att klubben med allt mer oroliga tävlingsledaren Kjell-Åke Olsson i spetsen, tog till det drastisk beslutet att sänka startavgiften, har ingen anstormning noterats. 33 anmälda plus en föråkare är på tok för klent intresse till en av Sydsveriges bästa tävlingar. Ovanpå detta så leveras specialsträckor i toppklass. Anmälan stänger på onsdag den 24 juli klockan 18.00.
*
I går kom där fler bilder från Brecon Motor Club när man jobbade med att få tillbaka Scott Waltons Ford Escort de 900 meterna upp till sträckan som han lämnade i samband med ”Nicky Grist Stages”. På en video syns hur Escorten nästan i slow motion rullar, rullar och rullar flera gånger nerför stupet.
Orsaken till olyckan där besättningen klarade sig med blåmärken, tros vara ett avslaget bakhjul. 50 meter före ”take off” hittades en halv fälg högt upp i ett träd…
*
Blir lite sporadiskt med Motorbloggen de närmaste dagarna då jag ska testa något som många redan provat, att ta några dagars semester. Hoppas det är OK?