14 tävlingar i WRC 2025, VW:s succéman Jost Capito kan tänka sig en framtid i WRC, ”The Kiwi” måste ändra ERC-fokus, Mille J. kör Skoda i ”Slottssprinten”, Calle C. laddar med Ascona B i ”Snapphane” och Hvaal lägger ner Euro RX.
2025 ska det bli 14 tävlingar i WRC om uppgifterna från Motorsport.com stämmer, alltså en tävling mer än i år. I kalendern som ska presenteras under juli månad, får tre helt nya tävlingar, Kanarieöarna, Paraguay och Saudiarabien.
–Kalendern är i princip klar med 14-tävlingar, bekräftar Simon Larkin från WRC Promotorn.
Säsongen inleds med ”Rallye Monte Carlo” som följs av ”Rally Sweden” medan finalen flyttar från Japan till nya ”Rally Saudiarabia”. Utgår gör Polen som bara hade avtal för ett år, men även Kroatien försvinner. ”Rally Latvia” mister sin WRC-status som återtas av ”Rally Estonia” och så är planen framöver, att det båda länderna alternerar i serien. Portugal, Sardinien, Finland och Grekland kommer att finnas kvar och så även ”Central European Rally” där Tyskland gemensamt med Tjeckien och Österrike står som arrangör.
Rallytätt i Sydamerika då Chile och Paraguay körs med bara en veckas mellanrum vilket låter väldigt smart med tanke på logistiken. Normalt brukar praktiska saker inte påverka FIA/WRC vilket gjort att teamen fått frakta saker över halva jordklotet flera gånger under säsongen.
– Vi kör de här två tävlingarna under tre veckor så att det bara blir en helg emellan. Det betyder att vi kan flyga allt från Europa till Paraguay, packa ihop rallyt och åka över till Chile och sedan flyga hem därifrån, förklarar Larkin.
*
När Volkswagen Motorsport gick in i WRC 2013 var det under ledning av Jost Capito. Efter fyra raka VM-titlar beslöts det i Wolfsburg att succéverksamheten i Hannover skulle läggas i malpåse och därmed lämnade också Capito verksamheten. Istället återvände han en kort sejour till Formel 1 innan VW åter kallade på hans hjälp. Då handlade det om att få fart på ”R-avdelningen” men där blev han bara kvar ett år, innan han blev VD för Williams.
Foto: Tommy Svensson
Nu avslöjar Capito för DirtFish att en comeback i rally inte är omöjlig, men då inte som teamchef utan mer som ansvarig för WRC. I samband med ”Rally Poland” var han öppen med sin syn, att han hade mycket ogjort i rally.
– Men detta räcker inte, det måste även finnas intresse från andra sidan. Det är inte jag som knackar på dörren…
Dock är han lite rädd för att hans tankar kanske är lite för radikala för att få gillande från Paris.
– Har man inga sådana idéer blir där inte heller några förändringar, menar Capito.
Foto: Tommy Svensson
Den 65-årige tysken är är inte motståndare till det nya poängsystemet tvärtom så är det bra att någon händer, är hans åsikt. Däremot menar han att den sportsliga sidan går åt fel håll. För den vanlige åskådaren är det nu svårt att hänga med då sporten från utsidan blivit lite för komplicerad. Även om han själv betraktar sig som pensionär är han fortfarande involverad i sporten, till exempel är han konsult i USA-baserade Nitrocross.
*
Även om Hayden Paddon ännu inte lyckats vinna någon tävling i ERC så leder han ändå i halvlek.
–I verkligheten har vi ändå lite ryggen mot väggen i motsats till i fjol, menar Paddon.
Att konkurensen hårdnat är en orsak, samtidigt som han själv och hans Hyundai inte levererat på topp, punkteringen i Värmland var ett smärtsamt bevis på detta.
– Vi har inte råd att ge bort poäng vilket vi faktist gjort i första tävlingarna, väldigt frustrerande, menar ”The Kiwi”.
Resultatraden 4-6-3-5 talar sitt tydliga språk men ändå är han och John Kennard tio poäng före Mathieu Franceschi. I Ungern blev det punktering som tvåa på ”power stage” vilket följdes upp med en sjätte plats på Kanarieöarna. Surt då han bara var fyra sekunder bak segrande Yoann Bonato. I Värmland vet alla vad som ände, punka på sista sträckan men ändå årsbästa resultat som trea. Allt som allt, har han därför valt att lägga om ursprungsplanen som var att försöka dominera och vinna alla rallyn. Underförstått menas också att hans Hyundai inte riktigt hänger med Skoda, Citroën och Toyota.
– Förmodligen har vi inte riktigt verktygen i verktygslådan för att göra så, istället måst vi ställa frågan, hur kan vi försöka vinna det här mästerskapet igen?
Paddon menar att det bland annat handlar om att blockera lokala förare som nästan alltid dyker upp på pallen i respektive rallyn. Men först och främst gäller att köra stabilt och framförallt, vara före Franseschi.
– Pallen är numera minimikrav men jag skulle gärna vilja vinna igen!
Senast detta hände var i premiären 2023 i Portugal och ERC-titelen bärgades sedan tack vara fyra raka andra platser.
*
Tidigare starka internationella rallyrösten Jan Sandström är inne lite på samma linje som Paddon och menar. ” Vill FIA ha ett riktigt EM får man lägga deltävlingarna där inga hemmafantomer leker hem rallyna. Lettland, Estland, Polen, Sverige och förmodligen Tjeckien borde inte finnas med som EM-deltävlingar. I Finland kan dom baltiska förarna konkurrera om segrar. Lämpliga arrangörer är Tyskland, Norge, Danmark, Österrike, Slovakien, Ungern, Serbien, Portugal och Serbien. ”. Onekligen en intressant infallsvinkel…
*
Mer om ERC och då specifikt ”ERC Juniors” som toppas av Mille Johansson och spurtande Calle Carlberg som tvåa. I Estland senast plockade Calle in tre poäng på Mille och nästa gång de två ska göra upp om ERC-poäng, blir inte förrän 30 augusti-1 september. Då blir det asfalt i Wales med nya deltävlingen ”Rali Ceredigion”.
Hemmaföraren Mille och Johan Grönvall värmer dessförinnan upp med helgens stora rallyhappening ”Slottssprinten” som arrangeras av Katrineholms MK. Där kör ERC-ledaren med Tisse Racings Skoda Rally2 i den 24 bilar stora 4WD-klassen. Med både hemmavägar och sin internationella status, tillhör Mille med automatik favoriterna och därför måste ”Kungen på Ericsbergs Slott”, Jari Liiten, Sandviken se upp…
*
Om Mille laddar upp inför Wales med en Skoda så gör Calle Carlberg som föreresten fyller år idag, ihop med pappa Torbjörn detta ett snäpp upp enligt mitt sätt att se genom ”Opel-ögon”. ”Die Carlbergs” är nämligen anmälda till Hässleholms ”Snapphanerally” den 10 augusti med ett riktigt rallyjärn, Opel Ascona B.
Här får man motstånd av bland annat SMK Hörbys Pontus Berglund med Asarums Dennis Kullberg i Volvo 940:ans högerstol.
*
Efterspelet av FIA-teknikernas beslut att inte godkänna JC Racetekniks Audi som skulle körts av rörelsehindrade Mats Öhman i Höljes blir allt surare. Nu har Mats JC-kompis Jens Hvall beslutat avstå hela Euro RX oavsett om FIA ändrar sig och ger Öhman tillåtelse att köra i serien.
Till Parc Ferme säger Hvaal, att han stöttade Mats helhjärtat som han menar, är en legend och stor förebild plus att han är en ”verdens hyggeligste mann og en fantastisk god sjåfør”.
Till grund för Hvaals beslut ligger även att han i fjol blev fråntagen sin seger i EM-finalen vilket skulle ha gett bronsmedalj. Istället satsar han nu på Crosskart-NM.
– EM blir det inte, det har varit för mycket ”surr fra FIA. I crosskart kan jag åtminstone köra alla tävlingar, konstaterar 19-åringen hos Parc Ferme.