Neuville fick sin ”testtävling”, Kovolainen åter rallyfrisk, WRC vill locka tjejer med säsong i ”J-WRC”, intressant ekonomisk redovisning av SM-rally, Nordisk C1 Racing introduceras i höst, Kalle tog första Porsche-segern, mycket publik i Höljes, Hedström bestraffades och en av våra största rallyförare har gått ur tiden.

Det hjälpte att Thierry Neuville visade sin irritation över att Hyundai inte skulle ge honom lika mycket test inför ”Tet Rally Latvia” som Ott Tänak och Esapekka Lappi. I helgen skulle Tänak finslipa körningen i nationella delen av ”Rally Estonia” men som bekant slutade detta med en totalskrotad Hyundai plus sjukhusbesök både för honom och Martin Järveoja.

Foto. Hyundai Motorsport

Nu har Hyundai anmält både Neuville och Lappi till ORLEN Lietuva Rally” som körs helgen före WRC-tävlingen kring staden Mazeikiai nära gränsen till Lettland. Med detta lär också de nio mil specialsträckorna vara tämligen lika mot vad som sedan väntar kring Liepaja.

*

I april hjärtopererades Heikki Kovalainen och har nu blivit så pass frisk att läkarna gett klartecken för comeback. Som tidigare är det i Japan som Kovalainen tävlar mest och även där som det blev debut med Toyota Yaris GR Rally2. Men det blev ingen bra comeback då han fick bryta på sista sträckan med ”tekniskt” och då som 14:e totalt. 

Foto: Okänd

Rallyt vanns av Skoda-körande Hiroki Arai före Takamoto Katsutas pappa Norihiko, så klart med Toyota Yaris. 

*

Inte bara jag som vill se fler tjejer i rally, nu har WRC-promotorn sjösatt ett projekt där tre kvinnliga förare ska få chansen att i Ford Fiesta Rally3 köra i ”Central European Rally”. Den bästa av de tre får sedan en betald säsong i Junior-WRC 2025.

Totalt 15 tjejer ges först möjlighet att åka till M-Sport Poland och där man efter testkörningar, ska ta fram tre till sporten ”dedikerade förare”. Tänker direkt på att detta vore lämpligt för Hannah Jakobsson, Hedi Ryrlen och Jonna Eson Brådhe, så gå in på beyondrally@wrc.com och anmäl er direkt.

*

I takt med sviktande underlag för rally letas det nu anledningar till att startfälten tunnats ut. Att det är höga kostnader som är en stark bidragande orsak till detta, behöver man inte vara Nobelpristagare för att räkna ut. Många skyller då på ”FIA-kostnader”, andra på dyra däck och så finns det även de som menar att anmälningsavgifterna är alldeles för höga. Vad gäller det sistnämnda så fick jag en intressant redovisning av Jörgen Joons efter SM-tävlingen ”Rally Uppland”. Jörgen har spaltat upp alla inkomster och utgifter för SM-delen av rallyt och på nedersta raden hamnar summan, minus 115 422 kronor. 

Vi hade cirka 280 funktionärer som bidrog med 5000 timmar och 600 mil utan betalning, berättar Joons.

Dessutom stod SBF för tidtagning, tracking, domare, tekniker, tävlingsavgift och rallyradio medan regeringen betalade skyltningen!

Den största enskilda utgiftsposten förutom så klart återställning av sträckorna var säkerheten. Ambulans, Rescue-bil och radiosamband kostade under rallyt 147 122 kronor, en post som ingen förhoppningsvis är beredd att pruta på.  Nu räddades troligen framtiden för MK Tierp genom extra inkomsten från de 27 ekipagen i ”Inbjudningsklassen”.  Till slut blev det därför ändå svarta siffror med en vinst på strax över 73 000 kronor vilket ger runt åtta procent av omsättningen. Eller om man så vill, en ersättning för funktionärerna på runt 14 kronor/timmen för allt arbete.  Med andra ord borde SM-åkarna haft en anmälningsavgift som varit runt 2 000 kronor högre, enbart för att täcka de egna kostnaderna i ”Rally Uppland”…

*

En som kämpar för att fler ska få uppleva motorsportens tjusning utan att ha välfylld plånbok, är Hasse Söderström med sin”baby” STEC. Nu slår Hasse ett slag när den kontinentala succén ”C1 Nordic Racing” introduceras, för enbart tre bilar, Citroën C1, Peugeot 107 och Toyota Aygo. Alla tre med identiska motorer vilket ger täta dueller i antingen tre eller sex timmars lopp. 

Foto: C1 Racing

Tanken är att köra en Nordisk serie 2025 och i höst körs två ”provtävlingar” en på Vålerbanan i Norge den 4 augusti och den andra på Gotland den 28 september. 

Serien klassas som ”Budget Racing” och vänder sig både till rena nybörjare men även till förare med mer erfarenhet. C1 Racing har startats walesaren Robin Welsh och man behöver inte bygga egen bil, det finns team att hyra in sig hos.

Vill man veta mer så klicka på at www.c1nordic.se and www.c1nordic.no

*

I helgen säkrade Kalle Rovanperä sin första racingseger när han var först att ta målflagg i Porsche Carrera Cup Benelux och deltävlingen på Imola.

Foto: Porsche Carrera Cup Benelux

På lördagen var Peter Meijer för svår för Kalle som blev tvåa men efter en dags ”träning” var det han som stod överst på pallen. Svenske Robin Knutsson slutade fyra och serien har nu sommaruppehåll inan det är dags för Assen i början av augusti.

*

Spekulerades före ”Magic Weekend” i Höljes om det skulle bli en publikmässig flopp eller raka motsatsen. Nu med facit hand är jag nog beredd att återigen ge ”dödgrävarna” fel då arrangörerna kunde räkna in 25 500 åskådare. Detta var 1400 fler än 2023 och och nytt rekord efter att pandemins lamslog det mesta.

Så klart en bit från de över 50 000 som är rekord men ändå är hälften av dessa, ett väldigt bra facit och visar också att FIA gjorde rätt som öppnade upp för bränslebilar i Word RX.

*

Tråkigt nog för Peter Hedström ändrade domarna resultatlistan Euro RX och istället för en fjärde plats flyttades Peter ner och blev sist.

Foto: Hedström Motorsport

Det var efter incidenten där värmlänningen med sin i blötan svårkörda Peugeot blev offer för en sammanstötning mellan Belevsky och vinnaren Patrick O´Donnovan. 

De skulle väl ha en syndabock och då ger de sig på mig som inte ska köra hela EM-serien och släpper O´Donovan som tryckte fram Belevskiy framför mig, det känns riktigt surt, förklarade en förståeligt irriterad Peter Hedström.

Sveriges genom tiderna mest kända kvinnliga rallyförare var skånskan Ewy Rosqvist (född Jönsson) från Stora Herrestad vid Ystad som efter giftemål la von Korff till sitt namn. I förra veckan dog vinnaren av 1962 års upplaga av tuffa ”Gran Premio de Argentina”. I en Mercedes 220 SE vann hon och Ursula Wirth alla sex långdistans-sträckorna och utklassade samtliga manliga förare. Att det gick undan förstår man när snittet för hela tävlingen var 127 km/t.

Foto: Mercedes Benz

Dessförinnan hade hon som fabriksförare för Volvo vunnit EM i tre år med Volvo PV vilket gjorde att hon utsågs till ”Årets Idrottskvinna” i Sverige 1961. Redan 1965 avslutade den tidigare veterinärassistenten karriären när Mercedes la ner rallysatsningen. Ewys prissamling har nu permanent plats på Mercedes-Benz Museum i Stuttgart där hon arbetade som guide i många år. Hon blev 95 år.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *