Klara A. ”Drottning av Höljes”, Carlberg tvåa och bästa svensk i Rally Estonia, Tänak fick kort test, Saarinen vann i Eskilstuna och Albin S. bäst i EM-upptakten.
Av tidsskäl blir det ingen djupare avlys av helgens motoräventyr men en sak är lätt att konstatera, ”Kungen av Höljes” heter Johan Kristoffersson från Arvika och hans drottning är Klara Andersson, SMK Hörby. Att rubba Johan från tronen betecknar jag som i stort sett omöjligt och blev varm in i SMK Hörby-hjärtat att det var Klara som i lördags var närmast att göra så. Med lite flyt för Klara i den gula CE Dealer Team-bilen så hade ”Kungen” med sin ”bensinbil” fått ge sig i finalen. Bakom sig hade hon då raka segrar i kval och semifinal, mycket tack vare att hon var omöjlig i starterna.
Tidigare var tredjeplatsen i Portugal, hennes bästa World RX-placering men att bli tvåa inför hemmafansen i Höljes slår så klart detta med hästlängder. Johan etta och överraskningen Klara tvåa och även som trea en liten skräll, KMS elbils-chaufför Gustav Bergström.
–Jag är så stolt över var vad vi åstadkommit, teamet har jobbat hårt hela vintern för att få ihop vårt perfekta paket, menade Klara efter att skumpan var färdigsprutad.
– Jag försökte stå upp mot Johan i finalen men det finns orsaker till att han är världsmästare och jag lyckades inte fullt ut, men är ändå ”Superhappy”!
Medan Klara hade marginalerna på sin sida under lördagen med ändå hyfsat väder, var det tvärtom i dag när regnet vräkte ner. Med lite små misstag på det hasardartade svinhala underlaget lyckades hon inte nå final, där det nu istället var temakompisen Niclas Grönholms tur att fajtas med Kristofferson & Co. En fajt som Johan vann med Niclas som trea och Ole Christian Veiby som trea.
Foto: Red Bull Content Pool
Är ganska säker på att CE Dealer Team åker mot nästa deltävling i Ungern med stort självförtroende då teamet är tvåa (Klara Andersson) och trea (Niclas Grönholm) i mästerskapet efter första två deltävlingar. Längst upp tronar så klart ”Kungen”. Stort grattis till Nils Andersson som vann RX2e före Mikaela Åhlin Kottulinsky. Samma grattis till Peter Hedström som slutade tvåa i Euro RX efter Patrick O´Donovan med Sivert Svardahl som trea.
Foto: Red Bull Content Pool
Nu har jag följt stora delar av ”Magic weekend” genom tv, både Sportkanalen och SVT1 och blir så irriterad över allt dj-la gnäll som kommer fram på FB, över att kommentarerna missade ditt och datt. Direktsändning är som att gå på lina utan skyddsnät, minsta misstag kan bli ödesdigert vilket ”läktarfolket” är så snabba med att påpeka. För övrigt så har ni väl egna ögon att se med? Måste säga att att jag tyckte helgen var väldigt spännande och tänker inte ens nämna om det ska vara el eller bensinbilar eller en mix av båda. När det fajtades på banan var det åtminstone från min tv-soffa, omöjligt att avgöra vilket drivmedel som fanns i bilarna. Istället säger jag som engelsmannen, ”a jolly good show”!
*
Nässjös Calle Carlberg och Jørgen Eriksen fick lite av revansch på Katrineholmaren Mille Johansson med värmländske kartläsaren Johan Grönvall i ”ERC Delfi Rally Estonia. Nu blev det inte seger i ERC Junior för Opel Motorsports #32 Opel Corsa men väl tredje raka andra platsen. För Mille med två segrar senast, blev det nu en tredje plats. Inför den sista av de 14 sträckorna var rollerna ombyta och när Calle var på väg att passera vid SS12 blev det istället punktering kort före mål.
– Inget verkar gå vår väg den här helgen, suckade Calle vid sträckmålet.
Inför sista sträckan skilde 0,8 sekunder i Milles favör med sin orangea Opel Corsa. Då bet smålänningen ihop och även om han bara fick till fjärde tid på sträckan ,räckte det för att passera Mille som fick en femte tid. Dock en tid som var över tio sekunder sämre än Calles och i mål skilde 6,3 sekunder till Calles favör.
Vann klassen gjorde hemmaföraren Jaspar Vaher och att det var en värdig vinnare visar att Ford Fiestan var snabbast på tio sträckor medan Calle och Mille vann vardera två. Segermarginalen mellan Jaspar och Calle blev 46,3 sekunder. I tabellen för ERC Juniors är Mille fortfarande i stor ledning på 102 poäng medan Calle är ny tvåa sedan Max McRae slutade sist i klassen. Calle har 72 poäng inför nästa stopp som blir i Rom i slutet av juli.
Adam Grahn från Åhuskärr med Marcus Sundh i Ford Fiestans högerstol har nu genomgått sitt ERC-dop. Klok körning för att skaffa sig erfarenhet innebar målgång som tia i klassen, placeringen före McRae.
Hela rallyt blev en enda lång kamp mellan de båda estläningarna Georg Linnamäe och Robert Virves. Tack vare massiv seger på sista sträckan (11,5 sekunder) gick segern till Toyota-körande Linnamäe, 2,2 sekunder före Virves i Skoda. Långt över minutens gap till trean Nikolay Gryazin, Citroën med Mads Østberg runt tio sekunder efter som fyra. Femma slutade Hayden Paddon som nu är ensam leare i ERC efter att Mathieu Fransceschi fick nöja sig med tionde plats. Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen gjorde sin tredje ERC-start i rallyt vilket slutade med 13e plats.
*
Den stora snackisen var Ott Tänaks korta uppladdning inför nästa WRC-tävling ”Rally Latvia”. Redan på andra sträckan av den nationella delen rullade Ott och Martin Järveoja tungt. Att säkerheten är hög i en Rally1-bil visade sig direkt, då båda för egen maskin kunde ta sig ur vraket. En natt på sjukhus för kontroll var dock nödvändigt men där båda nu lämnat.
*
Från Eskilstuna och ”Sommarsprinten” lämnar Pierre Skytt följande rapport.”Eskilstuna motorklubb fick återigen till ett fint sprintrally i Ekebygropen i lördags med 118 startande ekipage var logistiken välplanerad från arrangörshåll. Det myckna regnandet senaste dagarna hade gjort delar av banområdet mjukt och gick inte att använda som tänkt. Tävlingen ingick i Eskilstunas egen sprintcup samt den Klassiska Back och sprintcupen och DM för Södermanland / Västmanland.
Totalsegrare i tävlingen blev MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinen i sin Hyundai. Han först var anmäld i den tvåhjulsdrivna klassen med sin BMW. Men med tanke på att Jari aldrig varit sämre än etta i Ekeby med sin Hyundai kände han att han ville utöka den sviten denna gång tillsammans med Victoria Johansson.
– Nu närmar sig ett nederlag i Eskilstuna för varje tävling som går, sa lyckliga vinnaren Jari efter målgång.
Jari tog till orda på prispallen och berömde Eskilstuna MK för sitt arbete med att få till så fin bana och tävling, fina ord som värmde arrangören och alla funktionärer som ställde upp. Tvåa blev SMK Lindes Fredrik Grahn i Skoda Fabia med Jonas Magnér vid sin sida. En stabil körning blev en bra uppladdning inför den finska tävlingen veckan innan VM i Finland för Fredrik.
– Vi fick testa och se att allt fungerade efter lite genomgång och optimering, sa Fredrik.
Trean för dagen blev Eskilstuna MKs egen Johan Rudengren.
Johan som sålt sin R5 Skoda och kör nu utan krav.
– Kan bara komma till tävling med kaffekorg och tävlingsbil sedan åka för att det är kul, menade Johan Rudengren som hade sin hovmekaniker Jim Olsson i högerstolen.
Från Oskarshamns RRC kom Mikael Ekman med pappa Kenneth Ekman till höger i sin SEAT Ibiza och vann återigen den tvåhjulsdrivna klassen i Eskilstuna. Mikael som för hade nu renoverat och gått igenom bilen så den var var i skick som ny. Tvåa blev Katrineholms Rasmus Pettersson i sin Volvo 940, snabb som bara den men Ekman var vassare. Antti Johannesson med Nicolina Lindberg från Eskilstuna i Volvo 940 visade på snabbaste tid första varvet men tappade lite i den andra och tredje omgången. Samma sluttid hade Robert Eriksson från Hemmaklubben i sin Renault Clio R3 men fick nöja sig med en fjärdeplats vid särskiljning.
Klassikerna är som vanligt indelade i många klasser, men i Eskilstuna buntar man ihop dom och vinnare blev Fagerstas Tommy Wikström i SAAB V4. Dick Larsson i Volvo 240 blev tvåa 6,4 sekunder bakom med Jörgen Jansson från Botkyrka MK i Opel Ascona B. I C- förare VOC vann Kul på Hjuls Adam Myllälä från Västerås. Bland Ekonomi vagnarna kom Kopparbergs Viktor Resare in som segrare.
Tävlingsledaren Madelene Winterqvist var nöjd och fick arrangemanget att flyta på tillsammans med rutinerade tävlingsgruppen.
– Det har gått bra och trots ett par rullningar så blev det inga personskador, andas Madelene ut
Som tävlingsledare för första gången gick det mycket bra för Madelene som tyckte hon fick gehör i klubben för sina idéer och kunde styra Sommarsprinten i EMKs regi.”.
’
På kartingbanan i spanska Aragón kördes i helgen första tävlingen i EM-serien för KZ2. Kristianstads Albin Stureson blev åtta av de 36 som, fick plats i finalen. På kuppen blev Albin även bästa svensk efter att ha kört upp sig 16 placeringar.