240-axeln har nått vägs ände, svenskar välkomnas till ”Grusgraven” i Gammelrand, Kristoffersson snabbast med nya Polon i Höljes, JC Raceteknik drar sig ur Euro RX i protest, redan positivt i Rally Blekinge och Katrineholm engagerar sig i ”Slottssprinten”.

Med ett förtydligande angående ”Beslut Appendix K Volvo 240 bakaxel” hoppas nu SBF kunna sätta punkt för den supersurdeg som under en längre tid orsakat splittring inom klassiskt rally. Informationen tar upp beslutsgången från starten för ärendet för nästan exakt ett år sedan. Via ett oenigt Juridiska Nämnden beslöt Förbundsstyrelsen och Historiska Utskottet att remittera ärendet till FIA HTWG (Historic Technical Working Group) för ett slutgiltigt utfall. Frågorna som ställdes var : ”Två sakfrågor ställdes till FIA HTWG för att få klarhet i vad som gäller. Frågorna var konkreta, vilken bakaxel och diffrentialbroms är godkända enligt gällande Homlogeringshandlingar respektive Appendix-J och Appendix-K.”. Fia svarade i mars att det är bakaxelhus 1030 som är tillåtet i Volvo 240 för perioden homologeringshandlingen avser. Vad gäller differentialen så får andra fabrikat än Dana differentialbroms använda ”om den har lika uppbyggnad/princip och får plats i original, ej bearbetat 1030 diffrentialhus samt att typen av differentialbroms tillverkades under perioden. (1977-1981)”.  Nu har ännu inte det formellt godkända FIA-protokollet nått SBF men i min värld borde detta innebära vägs ände för diskussionen och att den ”tjocka damen har lämnat scenen”. Finns dock en möjlighet kvar för de som känner sig som förlorare, att via SBF skicka in en så kallad ”Reguest” till FIA i hopp att få dom att ändra det reglemente som de ”äger” och därmed även är suveräna tolkare av. 

Foto: Tommy Svensson

Att jag hyllar det historiskt korrekta i rally i motsats till andra som istället menar att även Appendix K måste få lov att utvecklas, är ingen hemlighet precis. Jag har svårt att få in i skallen hur man kan utveckla historia, för mig är den permanent.  Bilden visar hur en Volvo 242 i rally såg ut i ”Sjöbosvängen” 1981 (kan vara -82) och det är Tommy Brink då tävlande för Höörs MK sedan SMK Hörby, som var först ut här nere i södern med att köra ”tvåförti”. Att det fanns något annat än 1030-axel i denna betvivlar jag och noterar även tidsmässigt korrekta Volvo-plåtfälgar, troligen med någon form av ”Svenssondäck”. En bil som man inte på något vis kan påstå är ”look a like” med dagens 240:er. 

*

En av sommarens höjdpunkter för skånska rallyåkare och åskådare var förr danska ”rallyshowen” i Gammelrand. En show som numera heter ”Komo Rallysprint” och årets upplaga i ”Nyrands Grusgrav” körs den 20 juli. Arrangören bjuder på ”Startgebyr” för de svenska deltagarna och sista anmälningsdag är den 14 juli.

Foto: Kristian Lindberg

Tävlingen körs på en ”rundbane” där varje av de fyra heaten mäter 4200 meter och nu vill Kalundborg og Omegns Motorklub gärna se lite svenska utmanare till hemmahoppen. Tävlingen är väldigt populär och ifjol kunde man räkna in 2500 åskådare för att se när de danska storförarna gjorde upp om segern. Till slut vann Simon Valentin med Hyundai före Kenneth Madsen, Peugeot. En del skillnader mot sprintar här hemma, bland annat körs ett tidtagningsvarv som bestämmer startordningen, där långsammast går ut först. Tävlingens ”svenska PR-man” Kristian Lindberg berättar också.

De finns möjlighet att anlända till Gammelrand fredag eftermiddag eller kväll för de som har långt att köra. Går fint att bo i husbil/husvagn för att fullt ut kunna njuta av ”dansk hygge”.

Tävlingen avgörs på södra Själland och från Öresundsbron är det bara 10 mil att köra eller från Växjö, 37 mil.

*

Tog bara tvådagar testning för att Johan Kristofferson skulle finna sig tillrätta i sin nya VW Polo Supercar. Andra dagens två testpass i Höljes toppades båda av KMS Horse Powertrain-föraren. Till teamchef Tommy Kristoffersson stora belåtenhet så var det Ole Christian Veiby i systerbilen som var näst snabbast. Båda Polo 601 RX är försedda med extra vikt gentemot sin eldrivna konkurrenter. 

Foto: KMS

Jag är väldigt förvånad att vi var så snabba. Det är så många nya saker att jobba med på våra nybyggda bilar men vi är längre fram än jag trodde att vi skulle vara redan, förklarade Johan.

Även däcken är nya för honom och resten i klassen, 

Med ny typ av däck gäller det att förstå sig på det så fort som möjligt. Även om jag var snabbast de här dagarna så tror jag att de andra har stor potential för utveckling. 

Bäst av elbils-chaufförerna var Timmy Hansen före Niclas Grönholm med Gustav Bergström som femma.

SMK Hörbys affischnamn i World RX, Klara Andersson fick till sjunde tid, 0,7 sekunder efter Kristoffersson. Kul också att World RX lyfter fram Klara på sin affisch inför Höljes där hennes gula CE Dealer Team-bil är före både Polo och Peugeot. 

*

Höljes fick dock en lite besk eftersmak efter beslut av FIA:s tekniker att inte godkänna den ”handikappanpassade” Audi från JC Raceteknik som Mats Öhman skulle köra i Euro RX. Buren och en del av hydrauliken har anpassats för Mats funktionshinder, men detta gillades inte av teknikerna.  Istället ville dom att teamet gör ändringar som de i sin tur uppfattar som mindre säkra för Mats, något även huvudpersonen håller med om.  

Som en följd av detta har JC Raceteknik tagit beslut att inte ställ upp i Euro RX och drar därmed tillbaka både Mats Öhman och Jens Hvaal, inte bara från Höljes utan även resten av serien. En naturlig fullt förståelig reaktion och är det något som rallycross på den här nivån inte behöver, så är det händelser av detta slag. I den bästa av världar hade resten av Euro RX-fältet gjort gemensam sak med JC Raceteknik och dragit sig ur, med mindre än att FIA ändrar beslutet…

*

Återkopplar till nytänkaren David Pettersson och skötebarnet ”Rally Blekinge”. Att ha en lägre avgift vid tidig anmälan verkar slå väl ut menar David.

27 anmälda redan nu för en tävling som körs den 14 september,  det måste anses redan vara lyckat!

Jag håller med och allt som kan göras för att rallyåkare får ändan ur vagnen och anmäler sig tidigt, måste applåderas.

*

Alltid trevlig när rally eller annan motorsport får plats i sina hemkommuner. Blev därför glad över att Katrineholms Kommun uppmärksammar ”Slottssprinten” 12-13 juli genom att lotta ut två rallypaket till de som lyckas gissa rätt på ”Vilken genomsnittshastighet körde den snabbaste bilen under tävlingarna 2023?”.

Otroligt spännande att många ur Sverigeeliten inom rally väljer att delta. Att många väljer att återkomma år efter år är ett gott betyg för arrangören och för Katrineholm. Med över 200 startande hoppas vi på en fantastisk rallyfest och det är extra roligt att som stolt sponsor se förberedelserna inför tävlingen som pågår, säger Anneli Hedberg (S), tillförordnad kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm.

*

Tidig Motorbloggen då det i Hörby är ”Julafton” eller Hörby Marknad med allt vad det innebär…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *