En procent av åskådarna i Polen ställde till kaos, intressant blågul-duell i Rally Estonia, 4WD i ”Karlskronapokalen”, Eskilstuna svarar för ”warm up” inför ”Slottssprinten”, Vallentuna kör sprint på ”klassisk byväg” och värmländsk motorsporthistoria gick upp i rök.

Blir det ett liv i WRC för ”Rally Poland” efter årets publikkaos, därom tvista de lärde. 2025 blir det inte åtminstone för då är rallyt tillbaka i kalendern för ERC, men hur det blir därefter är mer svårtolkat. Längst upp (FIA-WRC-Teamen) är man inte riktigt lika kritiska som många röster utanför, man väljer istället att lyfta fram allt jobb som arrangören gjorde för att undvika kaoset. Men när publiken mer eller mindre välde in över Masurien var det som en förklarade, ”att försöka stoppa en översvämning med bara händerna”. Alla de ny publikplatserna som man trodde/hoppades skulle räcka och mer därtill, fylldes snabbt. När då folket inte stod placerade så de kunde se bilarna, då passerades ATA-band och funktionärer av mer hårdföra rallyfans. 

Foto: Toyota Gazoo Racing

Delade meningar om hur stor del av publiken som utgjorde ett problem och de mest positiva menade att kanske bara en procent av dessa inte uppförde sig. Hörs inte så många, men om där var 150 00-200 000 åskådare på plats så pratar man ändå om flera tusen ”rally-talibaner” som ingen vill se på ”sin sträcka”. Det märkliga är att samma problem inte finns på Baltikum trots att tävlingsledare Jaroslaw Noworol valde att lasta åskådare därifrån, plus från Tjeckien som de som vållade kaoset…

*

När ERC kommer till Tartu och ”Delfi Rally Estonia” är det med svensk ledning i ERC Juniors genom Mille Johansson/Johan Grönvall. Två raka segrar bäddar för ett bra utgångsläge för Katrineholmaren. 

Foto: FLAT-Out

– Känslan inför helgen är bra. Det ska bli kul att få komma till Estland och köra på de snabba vägarna vilka jag tror kommer att passa oss bra. Vi har en strategi för resten av säsongen som vi kommer följa så mycket vi kan, säger Mille.

I Estland väntar årets sista grusrally i serien, resterande två i England och Polen körs på asfalt. Ett faktum som Mille gillar, att slippa hoppa mellan olika underlag. 

Sen är det klart att grus har sin charm, så det blir lite tråkigt att det inte blir någon mer tävling på grus i år. Men vi känner oss bekväma på asfalten.

Max McRae ät tvåa men med en nedåtgående trend och senast i Värmland slutade Alistairs son på nionde plats.

Foto: Opel Motor Sport

Jämnare är Junior-trean från Nässjö, Calle Carlberg i ”ADAC Junior Opel Team” som i par med Jørgen Eriksen har två raka andra platser att luta sig mot inför Tartu. Även om avståndet till Mille är 33 poäng så är loppet långt ifrån kört, rots allt 90 poäng kvar att köra om…

Totalt 13 ekipage i junior-delen där även ”skånska smålänningen” Adam Grahn och Marcus Sundh är en av dessa. Till skillnad från sina Opel Corsa-åkande landsmän sitter Adam i Ford Fiesta, annars är Peugeot det som är mest gångbart i Rally4-klassen.

*

Efter ett cirka tre månader långt uppehåll återstartar Bilsport Rallycup med ”Karlskronapokalen” den 24 augusti. När nu ”Midnattsolslrallyt” försvann lättade trycket den här helgen och nu är det bara Rally SM i Linköping som blekingarna måste konkurrera med. Ingen konkurrens egentligen förutom med lite publik, för jag är nästa hundra procent säker på att tävlingen med HQ i Tving kommer att locka fler tävlande än ”East Sweden Rally”, inte riktigt samma målgrupp om man säger. Nu gör man dock ett litet intrång hos de stora elefanterna då det öppnas upp för en egen 4WD-klass i ”Karlskronapokalen”. Inte normalt så i BRC-tävlingar och självklart får man som ”fyrkrafsare” inga poäng i cupen. Lite tufft ändå att öppna upp för 4WD med tanke på att maxantalet startande är satt till 100 bilar. Påminner om att  de tre tidigare deltävlingarna alla haft fler anmälda än så. Redan nu nästan två månader innan anmälans stänger finns 33 anmälda till Tving. Om man jämför med SM så här långt, är det Blekinge-seger på knock out med elva anmälda till Linköping.

*

Att ”Sprint” är det nya normala i rallysammanhang är  odiskutabelt och faktum är att dagens ”riktiga rallytävlingar” numera är i klart underläge gentemot ”lillebror”.  På lördag är det lite uppvärmning inför sommarens kanske rent av årets, största ”rallyhappening” , Katrineholms ”Slottssprinten”. Långt över 200 anmälda till Ericsberg Slott lär bli svårslaget när nu halva säsongen är avverkad.

Foto: Pierre Skytt

Uppvärmningen inför ”Slottet” svarar som vanligt Eskilstuna Sprintcup i Ekebygropen för, där en 2,2 km lång bana skall köras tre gånger. 115 anmälda där även ”Klassiska Back och Sprintcupen” ingår och som lockat 18 deltagare. När ”Sommar Sprinten” kördes senast var Pontus Florin den snabbaste i sin EVO 8. Pontus är givetvis en av favoriterna även denna gång. Eskilstunas snabbaste revisor Johan Rudengren sitter också i en Mitsubishi och skall försöka göra livet surt för de övriga åtta i klassen.  Jari Saarinen anmäld i 2WD- klassen med sin välljudande BMW som bara den är värd ett besök. Även flitige SM-åkaren Henrik Oscarsson från MSK Hammaren dyker upp i sin SAAB 9-3. Eskilstunas Svenska Mästare från 2009, Robert Eriksson i sin Renault R3 Clio vill säkert vara med att utmana om segern men snabbe Oskarshamnaren Mikael Ekman i SEAT Ibiza brukar ta hem storbucklan i Ekebygropen. 

Foto: Pierre Skytt

Hos klassikerna kommer bland de 18 bland annat Dick Larsson Rasbo MK i Volvo 240, Lars Davidsson Enköpings MK i  sevärda Renault Alpine eller Norbergs Hans-Åke Söderqvist i BMC Cooper S.  Fartfesten i Eskilstuna på lördag har första start klockan 10.00.

*

Lite längre fram i tiden, den 1 september är det Vallentuna MK som träder in på scen med ”YRC-Sprinten”.

Tävlingen avgörs på cirka tre kilometer klassisk byväg av god standard med både kurviga partier och snabba, där det krävs att ekipagen är med från första stund, berättar tävlingsledare Stefan Jägerhult.

Sträckan körs tre gånger och resultatet räknas samman för slutresultat,där det tävlas om vandringspriser för bästa 2WD och 4WD. Förutom priserna är det även 5 000 kronor till vardera vinnare.  Anmälan via motorsportsidan.se med sista anmälningsdag den 25 augusti kl. 18.00. Första start är kl. 11.00. 

*

Går lite trögt i de två tidsmässigt närmaste Sydsvenska sprintarna, både ”Svanpasprinten” den 21 juli och lördagen efter, ”Semesterturen” står idag på samma antal anmälda, 27 bilar. 

*

Foto: privat

I dag år tankarna till MK Team Westom i Arvika vars klubbhus i natt totalförstördes genom en brand. 50 års motorsporthistoria gick upp i rök då klubben vad jag förstått, varit kloka nog att spara på sina minnen. I dag finns dock inget kvar, utan nu står hoppet till att äldre värmlänningar har varit lika förutseende och kanske kan bidra till att återuppbygga klubbens museum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *