Ogiers olycka fick tragisk utgång, Pajari/Solberg slåss om WRC2-ledning efter ”Latvia”, över 4000 starter med R5/Rally2, KMS med fyra bilar i Höljes, kan ”Rally Blekinge-tänk” vända utvecklingen, Hästkrafts-helg väntar, Hörby-team upp på andra plats i ”Race4Fun” och mer bortgångna profiler…

Sebastien Ogiers olycka i Polen har nu fått en tragisk vändning efter att den 69-åriga föraren i den mötande bilen avlidit. Dock är det inte klarlagt om det är olyckan som är orsaken, då mannen efter hemkomst klagat över illamående. På sjukhuset konstaterade inga skador varpå mannen skrevs ut men avled senare i hemmet. Det är också konstaterat av polis att Ogier höll stipulerad hastighetsbegränsning vid olyckan.

*

Nikolay Gryazin lyckads inte alls motsvara min förväntningar i Polen och jag tror att även han själv är besviken över sin sjätte plats i WRC2. En placering som gav Citroën-föraren åtta poäng och nu delad fjärde plats i tabellen med Jan Solans med 48 poäng. Dock har ryssen numera med rumänskt pass, ett bra utgångsläge mot förarna ovanför där alla kört fyra tävlingar och han bara tre. Ledaren tillika Gryazins teamkamrat Yohann Rossel är ensam om poäng i alla sina fyra tävlingar och står på 71 poäng. Tvåan Sami Pajari har en bruten men i gengäld med de två senaste som segrare. 68 poäng för Toyota-föraren medan Oliver Solberg som trea är sju poäng efter.

Efter kommande ”Tet Rally Latvia” lär någon av de två, Pajari/Solberg gå upp i ledning då varken Rossel eller Gryazin är anmälda. 

*

Att Rally2-åkarna har större plats i mitt rallyhjärta än ”artiserna” i Rally1 har nog inte undgått någon. Idag presenterar EWRc intressant statistik om klassen där 4639 bilar hittills startat i någon tävling. Skoda är populärast och 2667 av starterna har gjorts med någon Skoda-variant (R5-Rally 2EVO-RS Rally2). Blev dock överraskad av att Ford Fiesta kommer två i statistiken där då tjeckerna dominerar. 804 gånger har någon Fiesta startat och där R5-varianten fler gånger än Rally2, 425 mot 379.

Foto. Tommy Svensson

Citroën får ihop 577 starter där Hässleholms Rolf Grybb bidrar genom sina starter med sin DS3 R5. Lite unik faktiskt, då bara 84 sådan gjorts med R5:an ”world wide”. Hyundai hamnar på 404 starter medan VW Polo stannar på 357. Bakifrån stormar Toyota Yaris GR Rally2 fram och som redan fått ihop 107 tävlingstilfälle.  

 *

I helgen som kommer är det äntligen dags för World RX och först ut är ”Magic Weekend” i Höljes. När listan över anmälda med bara tio bilar släpptes, gick ett besvikelsens sus från rallycrossfans. Bara att hålla med om att detta är i minsta laget och den åsikten delar nog alla. På Facebook började också lite ”VM i pajkastning” där alla skyllde på alla över det bristande engagemanget för Rallycross-VM. En som inte kastar pajer utan verkligen försöker gilla läget, är Tommy Kristofferson och Kristoffersson Motorsport.

Foto: KMS

Hur tolkar man annars det faktum att Arvika-teamet ställer upp med fyra bilar i premiären och förutom Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby kastas även Gustav Bergström och Sondre Evjen in i RX-leken till helgen. Medan Johan och Ole Christian kör med nya mer konventionella Polos blir det eldrift för Gustav och Sondre.

Foto: KMS

Kanonbra att vi i bistra tider kan göra en sådan satsning. Vi är otroligt stolta att kunna erbjuda publiken det här, inte minst med tanke på den enorma utmaning vi har haft inför den här säsongen, den krokigaste vägen någonsin under mina år inom motorsport, säger Kristoffersson. 

Redan ifjol skulle Evjen kört Polon men branden på Lydden Hill satte stopp, därför menar Tommy att han förtjänar en ny chans. 

Det blev ju pannkaka av allt på Lydden. Därför har vi känt att så fort det blir en möjlighet är det inte mer än rätt att Sondre får köra som är en förare som har växt sedan han kom till oss första gången. 

Gustav Bergström körde inledningen av förra årets VM-säsong i elbilen, Portugal, Norge och Sverige men klev sedan av för andra uppdrag. Nu är han alltså tillbaka där han avrundade senast, i Höljes. Med fyra värmländska Polos är nästan halva fältet i Höljes KMS-bilar och i en kommentar på Facebook summerar Tommy sina tankar.  ”Känner igen den sången ”olyckskorpsången”. Det är samma sång vare sig det gäller ett Tre Kronor som inte tar VM Guld, ett svenskt fotbollslag som inte tar sig till EM, eller ett rallycross-VM med bara 10 startande. Spelarna i Tre Kronor, svenska fotbollslandslaget och vi som vägrar kasta in handduken i Rallycross VM gör vårt bästa för att rädda showen, 365 dagar och nätter om året. Vi gör det för att vi älskar sporten och att få tävla. Det är absolut inte vår mening att förstöra sporten, förstöra festen på O’Learys eller få systembolagets hemköpta öl smaka beskare än den egentligen gör i medgång hemma i TV soffan. Experterna är eniga: – det är helt enkelt för dåligt. Och där är vi också överens, hockey, fotbollsgänget och rallycrossteamen.- vi tycker också att det är för dåligt.Men vi är också extremt lyhörda. Så välkomna med idéer som gör att vi hittar tillbaka, jag tycker vi i KMS nappar på alla förslag.

Foto: Tommy Svensson

Tyvärr kan vi inte ta ansvar för att ölen kostar 70 kr och kebaben 140 kr. Tro det eller ej men det är inte vi som rår för det.”.

Till World RX så kommer Euro RX med dubbelt så många Supercars och där Peter Hedström (Peugeot 208) och Filip Thorén (VW Polo) kör med svenska flaggor. Ensam med dansk är Ulrik Linneman (VW Polo) medan Jens Hvaal (Audi) och Sivert Svardal (VW Polo) kör med norska färger.

Foto: World RX

I förmiddags kördes första testerna på banan och där då Niclas Grönholm satte bästa tid med sin elbil före René Münnich med Timmy Hansen som trea. Niclas kompis i CE Dealer Team, Klara Andersson (bilden) fick en fjärde tid av de tio ”testarna”. Johan Kristoffersson har rest viss oro för att hans och Ole Christian Veibys nya Polos utan el skulle få det tufft. Ser ut som att Johans oro är befogad, Veiby sexa och Johan sjua och över sekunden efter Grönholm.

*

För mig är det lätt att dra paralleller till läget inom rally där det  i modern tid aldrig varit så få som nu, som tävlar på distriktsnivå, undantag finns som ”Slottssprinten” och Bilsport Rallycup . Även i rally är det lite av ”råttan på repet” i jaken på syndabock då ingen egentligen vill känna någon skuld till att intresset svalnat. Höga kostnader är en del av problemet och speciellt de dyra däcken är en anledning som många skjuter in sig på. Även anmälningsavgifterna är föremål för prickskytte, men när ett rally med runt 30 kilometer SS kostar mycket mindre än ett ”snabbt” rallydäck menar jag, att man skjuter långt över målet. Finns nog ingen som kan pekas ut om mer ansvarig för utvecklingen än någon annan, egentligen är det nog mer tidens anda som gjort genomslag. Börjar det gå dåligt (få anmälda) så följer resten med automatiskt. 

Känns lite som när jag började tävla i början på 70-talet med Bilorientering som då innehöll både många tävlingar och tävlande. Efterhand blev dock tävlingarna alltför svåra (de riktigt vassa tryckte på i den riktningen) och sedan gick det snabbt utför, till att idag bara samla en mindre skara entusiaster. En utveckling jag absolut inte hoppas drabbar bredden inom rally. Ett försök att mota den här utvecklingen sker med ”Rally Blekinge” i september. Differentierad anmälningsavgift beroende på hur snabbt man anmäler, digitalt program och prispengar till segrarna i de12 olika klasserna (Motionsklassen lär inte vara aktuell för detta) är några av nyheterna den 14 september. Har fått en del återkopplingar alla mer eller mindre positiva och den enda som faktiskt hade en invändning menade.

Egentligen inga problem med nyheterna, men att presentera dom i en deltävling för Bilsport Rallycup som är lite av ”självspelande piano” med toppade startfält, kommer nog inte att ge något rättvisande bild om detta är rätt väg. Gör om testet i en vanlig DM-tävling utanför BRC eller annan cup som lockar, då ser man bättre om detta är framtiden! 

*

Helgen efter Höljes är det ny ”motorfest” i Värmland, om än med lite mindre internationell status. Jag snackar om ”Hästkraftshelgen” i Årjäng där man mixar trav med rally (inte samtidigt…) och där bilarna som vanligt använder ”Marknadsbacken”.

Totalt 34 ekipage kommer att tävla om prispengarna för ”Topp-3” i de två klasserna (2WD/4WD) där vinnarna får 20 000 kronor.

Senaste in i listan är Per Eklund som i fyrhjulsdrivna klassen ses i Mitsubishi och det blir på dagen exakt 60 år sedan han debutera i rallyskogen och det var just i Årjäng, förklarar Anders Fredriksson i arrangerande Årjängs MK.

Tävlandet börjar klockan 12.00, innan dess har förare och bilar kunnat ses utefter storgatan i Årjäng där servicen finns under hela dagen. Sträckan som körs mäter en kilometer, där 700 meter är asfalt och resten grus.  Tre åk och det bästa av dessa gäller som slutresultat. Ett minst sagt namnkunnigt startfält och i 4WD finns Ole-Christian Veiby, Pontus Tidemand, Fredrik Åhlin, Isak Reiersen och PG Andersson. Med bara drivning på två hjul är Andreas Levin, Andreas Israelsson, André Nygren, Thomas ”Lången” Petersson och Daniel Röjsel lite av favoriter. En sydlig favorit i sin gröna (!) Ford Escort är Ryds Peter Holgersson.

*

Medan STCC flängde runt på Ljungbyhed så körde ”Race4Fun”Sturup Raceway. ”Klass2 8H Cup,” för enklare racingbilar som är 10 år eller äldre kom med 20 bilar till start.

Foto: ST-Auto/Veidec Racing

Danska teamet NH Motorsport kom till Skåne med två raka segrar i inledningen och på Sturup blev det tredje raka. MEJK Racing från Nässjö tog sin första pallplats för året i deras Renault Clio, medan Halländska M Crew Racing körde in sin BMW på en tredjeplats.

För SMK Hörbys deltagare, ST-Auto/Veidec Racing med sin gula Polo blev det ingen fullträff ,men ändå, avancemang till andra plats i tabellen. ”Teamchef” Rickard ”Fidde”Andersson berättar. 

Foto: ST-Auto/Veidec Racing

”Dagen började med en vinkelslip och tidspress då det visade sig att däcken vi hade köpt med  fem milimeter högre profil, tog i skärmarna. 

Foto: ST-Auto/Veidec Racing

Med 50 bilar startande tog det nästan 1,5 tim innan första safteycar kom ut, som måste vara ett rekord speciellt på Sturup. När racet väl drog igång hade vi bra pace och cementerade tredje platsen då som innan denna säsong, var olyckan framme igen. Det nya spakstället som vi är så förtjusta i, gav mer eller mindre helt upp. Men efter omfattande ”trix o fix” kom vi ut på banan igen. Med över tre timmar i femmans växel  lyckades vi ändå knipa fjärde platsen. ”. Nästa deltävling körs på Ring Knustorp den 24-25 augusti.

*

I helgen lämnande DRIVE VXO-profilen Lars-Göran ”LG” Andersson oss.

Teamet berättar, ”Igår förlorade vi vår vän och teamkamrat Lars-Göran.  LG har varit en nära vän i över 25 år och varit med i otalet bilprojekt. Från Polestar och E-PWR till teamets senaste BMW. LG var med och byggde upp DRIVE VXO från första spadtaget. Vi minns honom som den evigt glade och positiva kraften som aldrig klagade eller gav upp. Tyvärr fick cancern övertaget och tog honom ifrån oss alldeles för tidigt. LG finns där nu med sitt leende och vakar över oss.”.

*

Kände redan igår att Rolf Anderssons bortgång blev behandlat med lite för lite respekt. Pierre Skytt stöttar upp med mer om Rolf idag. ”När jag läste bloggen igår fick jag en chock, när det nämndes att Rolf Andersson Karlskoga hade avlidit.

Foto: Pierre Skytt

En kille som vi så sent som på hemfärd från ”Värmland Runt” pratade om i bilen när vi passerade Rolfs hemort Karlskoga. Rolf tävlade flitigt i våra trakter, dök upp i anmälningslistor i både större och mindre tävlingar med sin potenta GrH Volvo 940.

Minns när jag själv tävlade i början av 2000 talet så var han med i stort sett varje gång, då vilt laddande i Volvo Original. När han var i Ekebygropen för något år sedan så visade jag en bild för honom med Rolf och hans kartläsare Lars Lundblad från årets Bilsport någon gång på 60-talet. Det var från när A-junioren Rolf skrällde i Ålandsrallyt med sin Opel och blev tvåa och gav till och med Harry Sputnik Källström smisk i hans BMC. Vinnare var ingen mindre än Timo Mäkinen också han i Volvo. Den tiden berättade han gladeligen om då med fabrikstöttning från Svenska Opel. ”man fick ett bensinkort och så sa dom åt mig att åka så mycket som möjligt, och det gjorde man ju gladeligen” En kommentar från Rolf under en sprint i Ekebygropen för något år sedan. Varmt och dammigt var det.

Foto: Pierre Skytt

Det börjar väl bli dags att lägga av med rallytävlandet” Då svarade en bekant att ”då dör du om du lägger av med det här”. ”Det får ju inte hända, det är bara att fortsätta då” sa Rolf med ett leende.” Bilderna är från Låsta Sprinten 2019 i Strängnäs då Rolf rattade fram sin 940 tillsammans med Jimmy Karlsson som poserade efter målgång. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *