Lycklig Sesks efter Puma-test, ingen Rally3-bil från Toyota, SSRC jobbar vidare, tuffare Klara laddar för Höljes, het rallylördag på Jylland och oväntat lugnt…

Även om det efter WRC:s u-sväng känns lite överspelat  med resultatet att det blir hybrid även i Rally1 fram till och med 2026, är det ändå intressant med Martins Sesks debut i klassen. Intressant då han i kommande ”WRC Orlen Rally Poland” kör en Puma Rally1 men utan hybrid, ungefär som ett av spåren som tidigare diskuterades men som fick nobben vid senast mötet med FIA World Motor Council.

I södra Estland har nu Sesks och Renar Francis testat Puman och då med 14 genomkörningar på teststräckan. Körningar som Sesks betecknade som de bästa i hans liv.Onekligen blir det intressant att jämföra tiderna som Sesks sätter i Polen, både mot WRC2 och Rally1 även om de i praktiken är betydelselösa.

Riktigt lika bra dag hade inte Adrien Fourmaux som rullade sin Puma men med begränsade skador… 

*

I tv-sändningen från ERC i Värmland ifrågasatte ”studioankaret” PG Andersson nyttan och behovet av Rally3-klassen. Helt onödig var hans omdöme, delvis beroende på att detta är klassen för juniorer i WRC medan samma förare i ERC i måste nöja sig med 2WD och Rally4-bilar. 

Foto. Toyota Gazoo Racing

När dessutom bara Renault lite i bakvattnet utmanar M-Sport Ford Fiesta, har inte klassen lyft varken som FIA eller M-Sport hoppades. Bilarna som i princip är Rally4-bil med lite vassare motor, fyrhjulsdrift och tänktes vara bryggan upp till Rally2. Det alla nu väntar på är ännu en tillverkare av Rally3 för att det ska bli lite fart och hoppet har stått till Toyota som ryktesvis sagts ha en bil i pipeline. Detta dementeras dock av Jari-Matti Latvala som förklarar att man nu fokuserar på Yaris GR Rally2. En bil som skördade första WRC2-segern på Sardinien i händerna på Sami Pajari och så här långt har mellan 20-30 bilar tillverkats. Men suget är större menar Latvala och säger till Rallyjournal.

Listan av köpare är ganska lång…

Nu väntar vi bara på första svensk som tar en Yaris till Rally SM, Patrik Sandells start i Västerås blir hittills enda framträdande med svensk förare på svensk mark. 

*  

I går ställde Älmhults MK in SSRC:s femte deltävling ”Bilam Mästarmötet” den 26 juli och då undrade jag hur det skulle bli med deltävling sex, ”Semesterturen” dagen efter den 27 juli Idag kom klara besked från Södra Sunnerbo MK genom att ”Tävlingsinbjudan” publicerades hos Resultatservice. Start och mål i Traryd för tävlingen med en sträcka på lite över fem kilometer som körs tre gånger. Tre anmälda så här långt och anmälan stänger den 21 juli.

Foto: Peter Lindgren

Mer från Sydsverige när Tomelilla MK även i år kör sin  för många obligatoriska ”semestertävlingen”, ”Svampasprinten”. Den 21 juli ligger Svampabanan öppen med sina 55 procent grus och resten asfalt, där man kör fyra gånger där de tre bästa tiderna räknas. ”Svampasprinten” är något i dag så ovanligt som en tävling helt utan mästerskap/cup-status,  utan körs enbart för nöjes skull…

*

Ovanligt sen start för World RX men om drygt två veckor är det premiär i Höljes och då knyts det skånska intresset i första hand till SMK Hörbys Klara Andersson. Med Jussi Pinomäki i  teamledningen är målsättningen att CE Dealer Team ska förbättra andra platsen från i fjol med Klara och Niclas Grönholm. Bäst gick det för finländaren som slutlig trea medan Klara efter en del tekniskt strul, slutade sjua.

Screenshot

I år tänker Klara vara mer på hugget berättar hon.

Jag har haft en tendens att få upp farten först under andra dagen. I år ska jag inte bjuda på något; jag ska våga ta plats och utmana redan på lördagens tävlingar. Det nya konceptet, med poäng i alla heat, gör det extra viktigt.

Till sin hjälp har Klara förutom Pinomäki även en mental coach som inte kan någonting om motorsport, vilket Klara menar är en fördel.

Hon kan ge mig nya perspektiv, något som är svårt för dem som lever i samma bubbla som jag.

För CE Dealer Team blir det fortsatt eldrift i motsats till bland annat de Polo RX som drivs av Kristoffersson Motorsport. För Johan Kristoffersson blir det förnybart bränsle men i samma klass som Klara. Det som blir spännande är att följa är hur de båda biltyperna kommer att förhålla sig till varandra.

-– Det är helt oprövat och mycket spännande. Det är klart det finns inbyggda skillnader, men fördelen kan svänga från bana till bana och i olika väderlekar. Jag ser fram emot den nya utmaningen, menar Klara.

För SMK Hörbys namn i World RX är detta tredje säsongen och menar Klara, en utveckling för henne som enbart varit positiv sedan 2022. En sak hon putsat på inför Höljes är bromsteknik och inför den förväntade storpubliken, hoppas hon att detta ska göra skillnad. Hon avslöjar även att Höljes är en av favoritbanorna men det finns även en annan, Montalegre i Portugal. Inte alls konstigt då det var här hon som första kvinna och första gången stod på pallen i VM. 

*

I helgen är det lite av rallysammandrag i Danmark med ”Mascot Rally Herning” både Dansk Super Rally, Dansk Super Rally Short och DM i Rallysprint.   

Screenshot

I Dansk Super Rally (DSR) leder Kenneth Madsen (Citroën) före Casper Venning (Renault) och Kim Boisen (BMW) som trea. Alla tre är så klart med i helgen på Jylland där det för ovanlighetens skull även finns grusinslag. 112 kilometer asfalt och 16 kilometer grus är vad Ikast og omegns Motor Club bjuder på.

Foto. Tommy Svensson

Lite färre startande än i tidigare deltävlingar, 39 bilar och endast två svenskar anmälda. Flitige gästen i DSR, #26 Lucas Helin/Mikael Kjellgren, Tibro/Degerfors kommer med nyfixad växellåda i Opel Corsan. Trea från slutet av startlistan finns Arlövsboende Erik Christensen med hemmakartläsare Kasper Andersson, Volvo 240. Duon kompletterad med tysken Kai-Dieter Köhle i Porsche 911 Carrera fullbordar det internationella inslaget. På lördag är det första start klockan 09.00 med målgång efter tio körda sträckor runt 17.00.

*

Lite förvånad över hur milda reaktionerna varit på Styrgruppen för Rally SM:s förslag med Hankook som leverantör av däck för mästerskapet 2025. De flesta tycker ändå att tänket är rätt och enligt dessa, troligen enda sättet att få stopp på de galopperande priserna på rallydäck. 

Har inte stött på någon som idiotförklarat arkitekterna bakom förslaget, vilket är högt ovanligt när det handlar om rallydäck. Snackade med en SM-åkare som var neutral i frågan men ändå berömde Styrgruppen.

Skönt och nyttigt att någon vågar sätta ner foten och inte bara sitter med armarna kors, spelar sedan förvånade när startfälten minskar samtidigt som kostnaderna ökar! 

Även surdegen ”Volvo-bakaxlar” i Appendix K verkar ha bedarrat efter att FIA gav Historiska Utskottet rätt i att det enbart är 1030-axel som är godkänt på Volvo 240. Efter beslutet lovades det dock från de som hävdar motsatsen att ”sista striden ännu inte börjat”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *