Oliver var ”Kung” på Galtryggen, ledare Mille har tuffa utmanare i ERC Juniors, Team Skåab stöttar Kalle G., KMS gör U-sväng och lämnar elbilarna, ”Skilling 500” vill ha fler anmälda och Saab-fest i regnigt Trollhättan.

Ingen överraskning att Oliver Solberg direkt ville visa vem som sitter på den värmländska kungatronen när ”Free Practice” inför ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” inleddes klockan elva.

Foto: Kristian Lindberg

”Galtryggens” styva fyra kilometer var Oliver sekunden snabbare än Mads Østberg som hade Frank Tore Larsen en nysning efter sig. Polo-åkarna Johan Kristofferson och Petter Solberg i sin som en spanjor konstaterade ”Barcelona Taxi” syftande på det gula och svarta, körde in på nästan exakt samma tid men på blygsamma 16:e-17:e plats.

Foto: Kristian Lindberg

Även när det blev ”Q-stage” var Oliver inte alls överraskade snabbast med Skodan. Däremot överraskade Olivers Skoda-kompis från Torsby, Isac Reiersen genom att skugga  fjolårsvinnaren och 32 hundradelar efter.

Foto: Kristian Lindberg

Tätt efter kom så ERC-guld jagande Martins Sesks, Toyota med polacken Mikolaj Maczyk i hasorna. Johan Kristoffersson ryckte upp sig, satte femte tid en knapp sekund bak Oliver.

Foto: Kristian Lindberg

Petter Solberg överilade sig inte utan körde in lite över tre sekunder bak Oliver med 17:e tid. Övriga nordbor placerade sig så  här, Mikko Heikkilä 6:a, Frank Tore Larsen 8:a, Eyvind Brynildsen 9:a, Mads Østberg 11:a, Kalle Gustavsson 18:e och Christoffer Haglund tog i sin Polo på 19:e tid, cirka sju sekunder efter Oliver.

Foto: Kristian Lindberg

Efter detta öppnade ”Shake down” och då får även övriga förare chans att känna på det värmländska gruset. 

*

”Övriga förare” innebär att även ERC Junior-ledande Mille Johansson/Johan Johansson får sin rallystart med Opel Corsa från IK Sport. Att köra i Värmland är så klart säsongens höjdpunkt förklarar Mille.

Foto. Pierre Skytt

 – Det är alltid kul att köra i Sverige på de fina vägarna som finns här, och den miljön man är uppvuxen i att se på rally. Vi körde tävlingen förra året med bra fart (5:a), och vi är laddade för helgens äventyr med snabba vägar så det gäller att våga hålla i på de partierna där det går fort!

Foto: Kurt Andersson

Med sin start ifjol har #30 ett litet psykologiskt övertag mot till exempel #35 Calle Carlberg/Jørgen Eriksen som precis som Mille kör Opel Corsa. I smålänningens favör så har han lite mer muskler då han har Opel Motorsport i ryggen. Men även att han har lite  större erfarenhet av rally på svenska vägar än Mille, som i modern tid bara gjort en start utanför Värmland med Rally4-bil. En femte plats i ”Hovdalasprinten” 2023 är vad han har att sätta emot Calles SM-guld 2021. Två extra tuffa utmanare tror jag de båda har att vänta och allra främst då Patrik Hallberg/John Stigh som gör debut med Peugeot 208 Rally4.Tempot i SM med både Fiesta och Toyota imponerar och borde ge resten av fältet lite skrämselhicka. Senast i Rally Uppland var han som klasstvåa nästan halvminuten före Mille och lite mer än 40 sekunder före Calle. Max McRae kommer med ny kartläsare, Cameron Fair och även ny bil. Fjolårets Opel Corsa är utbytt mot en Peugeot 208 Rally4 och kanske har den bättre förmåga att hålla sig på hjulen. I fjol blev det ”taklägg” som trea i klassen på sträcka sju, men ändå tog man sig i mål på en placering långt ner. Just Peugeot dominerar klassen totalt med tio 208:or medan Opel kommer med fyra Corsa. Varken Ford eller Renault är representerade i ERC Juniors.

*

Vill inte säga att jag dränks av information och bilder från Värmland men om jag säger så, det råder ingen brist. Ta nu inte detta som kritik, tvärtom är jag tacksam för allt som kommer men av förklarliga skäl kan inte alla bilder publiceras. Börjar med nyttig information för er som är på plats i Karlstad och det är Anders Nilsson som berättar.

Ska man till ”Colins Crest” så undvik vägträckan Sunne-Lysvik. Det är vägarbete med lots strax utanför Sunne, så kommer man från Sunne är det bättre att åka över Bäckalund!

I fjol var det skånska inslaget i rallyt stort med både Victor Hansen och Simon Andersson i ERC-junior. I ERC-klassen var numera pausade GN Motorsort en av aktörerna och skötte Jon Armstrong och Dennis Rådströms Fiesta Rally2-bilar

Foto: Kristian Lindberg

I år är det mer blygsamt med skåningar på serviceplatsen och ett par av mina ögon, Kurt Andersson hittade bara kanske landet vassaste ”Ford-mekaniker ” eller Team SKÅABs blå tält. Under detta fanns Kalle Gustavssons Ford Fiesta Rally2 som ”Ford-gurun” Rickard Nilsson ska hålla ett vakande öga på i helgen.

Foto: Kristian Lindberg

Annars har mina ”rapportörer” gett samma bild, ovanligt lite folk på serviceplatsen men desto mer på ”Galtryggen”. Det förklarar varför där så få ”flugor kring sockerbiten” Opel Ascona, normalt sett skulle där behövts vakter för att hålla lite ordning…

Foto: Kristian Lindberg

Det blev ingen comeback för Ditte Kammersgaard i rumänen Bogdan Cuzmans Skoda. I går stod Ditte som kartläsare, men när det idag var skarpt läge var det Florin Danca som skötte noterna, precis som han gjort i de två senaste tävlingarna. Nu är det bara till ”chilla” lite innan första start på ”SS1 Bauhaus” klockan 20.05. Sträckan sänds live via SVT Play/SVT24. I morgon drar det i gång med ”SS2 Grönlund1” klockan 07.51.

*

Känns som att det blåser alltmer motvind för elbilar och nu har till exempel med sitt tidigare hårdnackade motstånd mot bensin/disel, VW gått ut med att man  satar hundratals miljarder på att utveckla motorer för ”gårdagens bränsle”. Blev därför inte helt överraskad över dagens besked från KMS som ingått nytt samarbete med HORSE Powertrain/Aurobay. Ett samarbete som betyder att Johan Kristofersson och Ole Christian Veiby kommer att tävla med förbränningsmotorer i World RX. De bilar som KMS kommer att köra i VM är teamets nya supercar-konstruktioner, två stycken VW Polo KMS 601 RX med biobränsledrivna förbränningsmotorer från svenska Aurobay.

Foto: KMS

Tommy Kristoffersson förklarar dagens U-sväng.

I Volkswagen-koncernen, där jag har fostrats, har mottot alltid varit att all motorsport i slutänden ska gagna konsumenterna. I det här projektet kan vi tillsammans med en stor svensk motortillverkare vara med och utveckla morgondagens motorer. Det finns inget som driver utvecklingen framåt så effektivt som tävlingsverksamhet. 

Nu blir det en symbios mellan Kristoffersson Motorsports högkvarter i utkanten av Arvika och Aurobay Sweden AB med huvudkontor i Göteborg. Den lättsamma värmländska mentaliteten har på kort tid lyckligt gift sig med den saltstänkta filosofin på Västkusten, konstaterar teamchef Tommy.

Det är så inspirerande att se den extrema vilja och passion som finns inom Aurobay och HORSE Powertrain. Det är en lösningsorienterad och optimistisk arbetsmiljö. Vår ambition är ett långsiktigt samarbete över minst fem år, vilket ger oss ett lugn att utveckla våra bilar med lång framförhållning. Vi hoppas också bidra till att vår samarbetspartner blir ett självklart alternativ som motortillverkare för många olika bilmärken.

Även framöver stöttar Volkswagen, Red Bull och BAUHAUS Kristoffersson Motorsport (KMS). Johan Kristofferson ser dock en svår utmaning framför sig

Det kommer att bli tufft att tävla mot elbilarna med våra nybyggen! 

Teamchef Tommy kan bara instämma i att teamet har många tankenötter att knäcka framöver. 

– Sportsligt är det här en extremt stor utmaning, men en intressant sådan. Vi har en helt ny bil, en helt ny partner och ska på mycket kort tid kunna matcha elbilarna. Trots att vi har vunnit VM de fyra senaste åren måste vi vara ödmjuka och inse att det kommer att krävas mycket för att vi ska kunna utmana om VM-titeln.

*

Växjös ”Dackefejden” hade om än ingen stor, men ändå hjälp av ”MAS Rallycup” och lyckades då ihop med Smålands DM och nya Sydsvenska Mästerskapet få ihop strax över 60 startade. Nästa anhalt för DM, FM för Västra och SSM är ”Skilling 500” den 29 juni som har HQ i Gislaved och så klart med Skillingaryds MK som arrangör . 

Nu är det förvisso fem dagar kvar tills anmälan stänger (måndag den 17 juni klockan 18.00) men ändå är det lite oroande att just nu bara 50 ekipage är anmälda. Oron späs på när klubben och fullt förståeligt, vill ha 80 bilar för att köra tävlingen. Dessutom lite genrep inför 2026/-27 då den är tänkt att ingå i Rally SM.

 –Årets Skilling 500 är totalt knappt 100 kilometer varav 39 kilometer specialsträcka fördelat på fyra unika sträckor, varav den längsta är 17 kilometer. I år bjuder vi på mycket varierad karaktär, från snabba partier till betydligt krokigare och kuperat, berättar banchef Leif Samuelsson.

Denna helg är inte Skillingaryd ensamma om att arrangera rally utan har konkurrens av fem olika sprintar, från Hällefors i norr till till Åtvidaberg i söder. På pappret inga direkta utmanare, men låt oss säga att varje sprint lockar 3-4 bilar från SSM så innebär det trots allt ett manfall som märks i Småland. Å andra sidan kan man hoppas att Skilling 500 locka mer, då alla sprintar tillsammans har mindre än 90 anmälda… 

*

Min tid som stor ”Saab-fantast” försvann mer ellr mindre  efter att Saab 99 gick graven och Saab-handlaren i Hörby därefter prompt ville pracka på mig en långnosad Saab 900 som i mina ögon sakande allt rally-DNA som tidigare präglat produkter ”Made in Trollhättan by Trolls”.

Ändå kan jag få ett visst sug efter en Saab Sport eller tidig V4:a, men inget som på långa vägar går att jämföra med det sug som fanns hos besökarna på Saab Festivalen förra helgen. Pierre Skytt var en som omöjligt kunde hålls sig ifrån Trollhättan och som berättar.

”SAAB festivalen i Trollhättan genomfördes under helgen vilken bara växer och växer för varje år som går. Besökarna strömmar till vid SAABs museum i Trollhättan med intilliggande utrymmen och parkeringar där SAABar syns så långt ögat kan nå. Från gammalt till det nyaste SAAB levererat från Stallbacka. I år var temat en hyllning till att det var 40 år sedan SAAB 9000 lanserades i världen.

Foto: Pierre Skytt

Ett av många seminarium var ett mycket underhållande och trevligt där utvecklingschauffören Ulf Dahl fick berätta när man skickade runt en 9000 till bland annat Australien för att åka 1000 mil på en liten runda i det ödsliga Outback 1984, där den ena historien var mer spektakulär än den andra. Att det var 40 år sedan man lanserade 9000 märktes bland annat i Museet där AB Karl Hedin bland andra sponsorer hjälpt till att bygga upp en monter för att visa 10000 mila stinten på Talladega i USA med tre 9000 vagnar som utfördes med 213 km/h i snitt fart. Att Peter ”Poker” Wallenberg kom på besök under fredagen var hedersamt då Marcus och Alice Wallenbergs stiftelsen är en av de allra största stöttepelarna i SAAB Museums verksamhet.

Foto: Pierre Skytt

En världskarta hade placerats ut vid entrén där besökarna från fick placera en nål varifrån man kommer. Hela världen var representerad, bara Japan saknades under lördagen. Men kanske dök det upp någon entusiast därifrån innan helgen avrundats. Största representationen från utlandet var annars Tyskland, Holland och Storbritannien. Men Norrmän var det också gott om, även Finländare och Polacker. Utställande trim och tuningfirmor, reparationsverkstäder som skapat sig ett namn i SAAB kretsar lockade många intresserade besökare. Förutom alla SAAB klubbar auktionsfirmor och andra hade man ordnat Bankörning på Kinnekulle Ring under söndagen. Hit kom många som ville lära känna sin SAAB lite extra. Men vädret med 7 grader och regnet som stod på tvären gjorde dagen lite avmätt mot slutet. Många avbröt i förtid och rullade hemåt över ”slätta”. 

Foto: Pierre Skytt

Man sålde många Festivalpass som stöttade verksamheten och arrangemanget, men många nöjde sig med att mingla runt bland likasinnade på området utan pass runt halsen.  Hur lockar man en stor skara människor till sig i regn och kyla?. Jo, genom att starta upp motorn till en lite lagom trimmad tvåtaktare. Folk strömmade till liksom om det var dags att mata boskap. Att håren reste sig på armarna berodde inte på att det var kallt i alla fall.  Utan den entusiastiske Peter Bäckström som är Museiintendent och SAAB trogen i arbetslivet samt privat skulle det nog finnas någon annan, men Peters engagemang i Museet och bilarna samt arvet efter SAAB påverkar säkerligen hur fint man bevarar intresset hos så många världen över. Ett intresse som verkar tillta snarare än tyna bort.”.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *