SSR flyttar från Älmhult, RX-Kristoffersson kör rally på hemmaplan, mycket utanför sträckorna när ERC kommer till Värmland, Nybe-Jonas avstår Rally Uppland, Neuville siktar på ny seger på Sardinien och Lancia klar för rallycomeback.
BREAKING NEWS. När South Swedish Rally igår hade styrelsemöte togs beslut att efter sex år i Älmhult, flytta till nya marker. Exakt var rallyt hamnar 2025 verkar ännu inte bestämt, men att det blir någonstans i Småland är nog ingen speciellt vild gissning.
–Fick beskedet av SSR-styrelsen igår och jag har en viss förståelse över att man vill flytta, så var det ju även de närmaste åren före att rallyt kom till Älmhult, berättar Anders Martinsson, Älmhults MK.
Någon närmare anledning till beslutet visste eller ville inte Martinsson gå in på.
– Det får andra informera om och nu önskar vi i Älmhults MK enbart lycka till åt alla de som ska föra rallyt vidare!
Att koncentrationen till Millebygden Arena inte gillades av alla är ingen hemlighet och var med stor säkerhet också anledningen till att rallyt i år kördes utan SM-status. Med det hindret nu borta så öppnar sig troligen SM-dörren igen för SSR som enligt uppgift även byter datum, från Kristihimmelfärdshelgen i maj till september. Mer information lär följa.
*
Igår kom nästa glada värmländska rallynyhet där den första var att Petter Solberg är klar för start i ”BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” med fjolårets vinnarbil, Polo R5. Nu är även nästa ”hemmaförare” startklar, RX-Kungen Johan Kristoffersson.
– Jag har inte kört ett grusrally i skogen på fem år så förväntningarna är låga, förklarar Arvikas stolthet.
Bakom starten ligger Kristofferson Motorsport och rallyts gemensamt sponsor, BAUHAUS förklarar Johan.
– Dom skickade otippat en fråga om jag ville hoppa in och köra rally på hög nivå, så det nappade jag på, berättar Johan, som dock har alldeles för fullt upp för att kunna preparera sig på det sätt som vinnarskallen brukar göra.
En enda testdag med Polon är vad som väntar och det är Johans späckade tidsschema som begränsar.
– Kul ändå att slå ur underläge för omväxlings skull. Lite uppvisningskörning i lagom tempo alltså, något annat är inte realistiskt att förvänta sig i den stentuffa konkurrensen!
Vid sin sida sätter han Stig Rune Skjaermoen som läste noterna 2019 när det var en mer allvarlig rallysatsning från Johans sida. En SM-säsong som slutade med ett silver men även en tredje plats Rally Finland. Några vinterrallyn och en och annan rallysprint har det blivit sedan dess, med andra kartläsare, men nu återförenas Arvika/Elverum-duon på EM-vägarna runt Karlstad där stallkompisen Ole Christian Veiby (bilden) representerade KMS förra året.
– Ole Christian har berättat att det är snabba och smala vägar, egentligen inte idealiskt för mig i det här läget. Jag får satsa på de tekniska partierna, menar Johan.
Pappa Tommy är glad över den här möjligheten att få visa upp KMS på hemmaplan.
– Att vi har ett EM-rally i Värmland är verkligen glädjande, när vi nu inte har ett VM längre. Och vi gläds också över att vår partner Bauhaus har öppnat sitt varuhus i Karlstad, inte bara för att jag vill åka dit och handla utan också för att det känns bra att de blir representerade här i Värmland.
*
Mer om EM-tävlingen i Värmland som inleds torsdagen den 13 juni med invigning och en unik öppningssträcka som avslutas på nya BAUHAUS Arena vid Välsvikens shoppingcenter i Karlstad. Ikoniska Colin’s Crest Arena är sedan fredagens höjdpunkt, och SS Mölnbacka tar rollen som ny Power Stage Arena. På ”Colins” kommer heta dansbandsångaren Lucianoz att underhålla som vill förmedla kärlek till alla ute i landet och få dagens barn att gilla dansband, få folkparkerna tillbaka och se folk dansa och finna lycka till hans musik. Närmare tävlingshelgen återkommer jag med mer detaljerad info om allt som händer utanför sträckorna.
*
I går meddelade Team Nybe att Tom Kristensson och övriga i ”Internationella 4WD” i helgens SM-tävling, ”Rally Uppland” blev en konkurrent mindre. Det är Jonas Åkesson/Joakim Sjöberg som enligt teamet ”inte fått alla detaljer på plats för start” och med en så här långt blygsam nionde plats i SM-tabellen är medaljchanserna också små.
Nu hoppas Skoda-åkaren som tävlar för Karlskrona AK att ”detaljerna är på plats” till ”East Sweden Rally” i slutet av augusti.
*
På fredag eftermiddag klockan13.30 ger sig de 85 ekipagen i ”Rally Italia Sardegna” i väg från hamnstaden Alhegro. Därefter väntar 16 som vanligt ultra tuffa grus/sandsträckor på Medelhavsön innan power stage nås klockan 12.15 på söndag.
Till stor del liknar Sardiniens underlag senast avslutade Portugal och där Thierry Neuville gjorde ett stort nummer av sin nackdel att behöva spåra i kraft av ledning i WRC. Nu blev det till slut ändå så att belgaren utökade ledningen till 24 poäng vilket före start verkade rent önsketänkande. En stor del i detta var det faktum att tvåan Elfyn Evans hade en svår helg. Nu är det bara för Neuville och Martijn Wydaeghe att göra om bedriften och skulle detta lyckas är vägen mot första WRC-titeln betydligt rakare än någonsin förut.
Han vet vad som krävs, men är även medveten om helgens stora utmaningar.
– Fredagen blir viktig och jag har redan visat i Portugal att jag klarar att starta först, så ingenting är omöjligt, menar Neuville.
Återigen har Sebastien Ogier bättre utgångsläge som femte bil på vägen och bör rent teoretiskt ha ”renare vägar” än #11 Hyundai i20 N Rally1. Första etappen mäter bara 77 kilometer vilket kan vara en nackdel för Ogier då lördagen sedan är dubbelt så lång och då kanske med ombytta roller, Ogier går ut först och Neuville en bit efter. Portugal innebar en förändring då Neuville var en av få som var nöjd med både bil och däck medan konkurenterna klagade mest hela tiden. Ändå menar han finns det mer att göra.
– Lite smågrejor jag vill förbättra, bland annat minska slitaget på däcken.
Med tre tidigare segrar på Sardinien (2016-2018-2023) vet onekligen Neuville vad som krävs. Åtta bilar totalt i Rally1 och inga som helst överraskningar bland dessa, som vanligt måste jag tillägga.
*
En tid har det ryktats om comeback i rally för Lancia och nu verkar det faktiskt som att det blir verklighet. Precis som ryktet sa så är det Lancia Ypsilon HF som blir grund i det första italienska Rally4-projektet. Lancia ägs av Stellantis Group där även Peugeot och Opel ingår och vad som händer med deras Rally4-bilar i framtiden, är än så länge ovisst.
Medan gatbilen byggs för ren eldrift så blir det bensin i Rally4-versionen som får en trecylindrig turbomotor som ska utveckla runt 212 hästkrafter. När Ypsilon är klar för start är ännu inte fastställt, men om man plockar mycket från befintliga lagerhyllor hos Peugeot kan detta så klart påskynda processon…