240-bakaxeln för Appendix K har nått vägs ände, konkurens är bara bra för sporten (?) och Tobias Brink bäst på Knutstorp.

Det sociala experimentet blev framflyttat en dryg timma vilket i andra ändan betyder tid över för en kort Motorbloggen. Passande att då kunna meddela att den segslitna och extremt infekterade frågan om vilka bakaxlar som är tillåtna på Volvo 240 i Appendix nått vägs ände. Frågan som jag också misstänker är en del av den polisanmälan gällande hot och trakasserier som SBF utsatts för. Ärendet skickades efter massor av turer mellan HU och Volvo-åkare och som för den oinvigde varit helt omöjlig att ha koll på. Avsiktligt har jag därför valt att hallå låg profil i detta, väl medveten om att det var minerad träskmark man gav sig in i.  Nu har FIA genom ”Historical Technical Workin Group” (HTWG) satt ser foten och beslutat i linje med det som HU hela tiden hävdat, bakaxel 1031 som inte är homologerad för bilen är inte tillåten på Volvo 240 i Appendix K. Endast bakaxel 1030 får användas. 

Däremot verkar det som att det finns en öppning i frågan om ”diffen” då de korrekta för tidsperioden  idag är väldigt svåra att uppbringa. Därför godkänner HTWG att andra diffar får användas som fanns under homologeringsperioden, under förutsättningen att ingen bearbetning av slutväxelhuset krävs. HTWG skriver: Alternativ som nämns är ”Salisbury”, vanligt på Ford bilar, och ”ZF” som de flesta tyska tillverkarna använde. Det kan givetvis finnas fler tillverkare men då krävs ett bevis på att den föreslagna varianten av LSD:n tillverkades under perioden”. Att beslutet gav upphov till kritik från Volvo-åkare som jag utgår ifrån idag använder 1031-axel, var inte oväntat. För dessa är det ett stort nederlag då man hävdat både att 1030-axlar är bristvara, samtidigt som hållbarheten inte går att jämföra med den kraftigare 1031. 

I samma sak så har även Riksidrottsförbundet avslagit den begäran om Förbundsbestraffning som gjorts i det här ärendet. I korthet menade anmälaren, ”att anmälda parter gjort sig skyldiga till vilseledande av enskilda idrottsutövare, föreningar och andra organ inom SBF i strid med 14 kap. 2 § 9 och 16 p. RF:s stadgar genom att tillställa det internationella bilsportförbundet FIA en utredning från Juridiska nämnden avseende hur en viss regel skulle tolkas, i stället för att offentliggöra Juridiska nämndens utredning.”. Riksidrottsförbundet å sin sida menade att påståendena i anmälan inte kunde styrkas och lämnade den därför utan bifall.

*

Gårdagens ”brandfackla” om det som jag upplever som kannibalisering i rally, gav upphov till en del kommentarer och även lite irriterade mail. Var nog lite otydligt i min liknelse med fruktträdet och jag tänkte inte så mycket på de sedan många år etablerade stora cuperna. Cuper som överlever tack vare upplägg som tilltalar de tävlande och i förlängningen, oftast med stabila startfält. Mina tankar gick mer till alla nya sprintserier/mästerskap/cuper som dykt upp de senaste åren. Gemensamt för alla är att man vill erbjuda en lite enklare (läs billigare) tävlingsform vilket i sig är en god tanke. Men när det sker på bekostnad av ”riktiga rallyn” som får allt svårare att samla ekonomisk hållbara startfält finns där även en baksida. Detta då tävlingssäsongen blir allt kortare och de flesta verkar vilja  köra under årets ljusaste månader. Datumkrockar uppstår därmed som ytterligare spär på konkurrensen.  En mailare menade att konkurrens var sunt och förstod inte problemet.

Ett sätt att få arrangörer mer på tå och söka billigare/bättre sätt att köra sina tävlingar lite av djungelns lag, de svaga slås ut och bara de starka överlever vilket i min värld är bra för sporten!

*

Ser bra ut för Brink Motorsport när nya el-eran inleds i STCC. Tobias Brink med Tesla var snabbast i årets sista officiella försäsongtest på Ring Knutstorp, 58 tusendelar före Tesla-kompisen Jimmy Eriksson. Trea slutade Oliver Söderström, BMW.

Foto: STCC

Det är alltid skönt att vara överst, det gick riktigt bra idag. Jag är stolt över hela teamet, det känns som vi har koll på läget och det går lite som på räls just nu. Nu ser jag sjukt mycket fram emot premiären i Göteborg, konstaterade SMK Hörbys hopp i STCC,  Tobias Brink.   

*

Fortsatt önskar jag trevlig helg!

Ett svar på “240-bakaxeln för Appendix K har nått vägs ände, konkurens är bara bra för sporten (?) och Tobias Brink bäst på Knutstorp.

  1. Hej. Jag vill bara informera om att bakaxeln dom hävdar är en 1030 inte är en 1030 utan en 1031 och det kan jag bevisa med endast 2 bilder. Det är exakt vad Juridiska nämnden kommit fram till och varit övertydliga med i sin bedömning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *