Tänak närmar sig perfekt Hyundai, Virves gör Skoda-debut, Midnattssolsrallyt fortfarande utna ny information, SSR-föråkare Levin senast in i SSRC och Victor G. snabbast i STCC-test.

Redan efter WRC-premiären ”Rallye Monte Carlo” fick man en indikation på att Hyundai skulle bli lite mer att räkna med 2024. Thierry Neuville tog full pott 30 poäng och gick upp i ledning vilken han sedan aldrig släppt. Lite tyngre för Hyundai-kollegan Ott Tänak som ännu inte fått sin i20 N Rally1 att passa sin körstil. Men efter andra platsen i Portugal är man närmare en lösning förklarar Cyril Abiteboul, Team Manager.

Foto: Hyundai Motorsport

Ott har gett oss en tydlig riktning för vad han vill förändra och för ingenjörerna är det bra att ha ett nytt perspektiv och vinkel på saker och ting på vad vi behöver göra Vi kommer att sträva efter att göra detta så snart som möjligt, förklarade Abiteboul för motorsport.com

Till sitt förfogande har Hyundai så kallade ”homologeringsjokrar” som kan ge Tänaks ingenjörer nya infallsvinklar så att tredjeplatsen förbättras. Kanske redan till Sardinien kan det bli årets första seger för estländaren…

*

2022 vann Tänaks landsman Robert Virves Junior-WRC och detta delvis tack vare SMK Hörbys Julia Thulin som att med notblocket. Samarbetet upphörde efter att VM var vunnet och under fjolåret var där flera olika co-drivers som gjorde inhopp i Virves Ford Fiesta Rally2. Det gemensamma för alla var att ingen lyckades läsa noterna tillnärmelsevis lika bra i högerstolen som Julia. På sex starter i WRC2 blev nionde platsen i Rally Sweden årsbästa med portugisen Hugo Magalhaes som bisittare. 

Foto: Junior WRC

I år byter Virves både bil och kartläsare inför premiären i ”Rally Italia Sardegna” nästa helg. Bilen blir en Skoda Fabia RS Rally2 och i högerstolen sitter Aleks Lesks som även han är estländare. Lesks har tidigare läst till Virves och Ken Torn men de senaste åren har det varit i Rally4-bilar ihop med Ralf Joosep Nágene.

Foto: Skoda Motorpsort

Sardinien väntar en tuff utmaning då WRC2 innehåller totalt 40 bilar men han slipper Oliver Solberg som är en av fem förare som valt bort tävlingen för poäng. På Virves svarta Skoda sitter #46 vilket innebär att han är mitt  i WRC2-fältet där Yohann Rossel, Citroën C3 Rally2 inleder med #20 medan Carlo Covi avlutar med Skoda och #63.

*

Får ofta frågan hur det går med Midnattssolsrallyt som körs samma helg som Rally SM och ”East Sweden Rally” i slutet av augusti. Även Ericsson Motorsport har idag försökt bena upp frågan, men kommit ungefär lika långt som jag alltså vi är inte mycket klokare än för någon månad sedan. Inga samarbetsklubbar till Kungliga Automobilklubben (KAK) har presenterats, samtidigt som ”Tävlingsinbjudan” presenterats och anmälan skulle ha öppnat för mer än två veckor sedan konstaterar Ericsson Motorsport. Klart är tydligen det ekonomiska stödet på 450 000 kronor från Västervik Kommun, detta enligt en artikel i Västerviks Tidning. Någon ny information har dock inte släppts sedan detta och då snackar vi mars månad…

*

Två ekipage över 50-gränsen är det med en styv timma kvar innan anmälan stänger för ”Midsommardansen Sprint”, deltävling tre i Svenska Sprintrallycupen den 1 juni. Nu har även ledaren i ”2WD”, Johan Green, Hässleholms MK anmält sig med Josefin Ingvarsson i Toyotans högerstol. Paret tävlar i tävlingens största klass med 20 anmälda. Inte långt efter kommer ”Standard” med 16 ekipage och där SMK Hörbys Henrik och Ida Levin gör tävlingsdebut med den nybyggda Volvo 940 GruppF. Senast in i listan blev ”Föråkaren” i SSR Rally.  

Foto: Tommy Svensson

*

Kristianstads Kartingklubbs världsmästare Victor Gustafsson visade att han blir att räkna med i nya ”El-STCC”. Vid första officiella testet på Ljungbyheds Motorbana var han tusendelen snabbare än Brink Motorsports Tomeila-förare Jimmy Eriksson.

Det kändes helt klart bra, förklarade Jimmy för tidningen Bilsport.

Min fjärde dag i racingbil någonsin och jag har betydligt mycket bättre självförtroende i bilen nu, men det finns mycket kvar att jobba på… 

Tvåan Eriksson hade lite strul förklarade han och fick bara två fulla varv i andra testpasset. I det första var det Tesla-kompisen Tobias Brink som satte bästa tid som han sedan följde upp med fjärde tid i andra omgången.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *