Suninen lika snabb som ”AM”, lite tunt i Tierp, ”Fluppe” är tillbaka med ny BRC-seger, Kalle G. körde hem ”Violen”, Lindh snabbast när VEC gästade Finland och Madsen vann ”YM Øst 2”.

Att Teemu Suninen kände sig överkörd av Hyundai efter att man valde Andreas Mikkelsen istället som chaufför i tredje bilen, är inget han hemlighållet. Nu blev Suninen hänvisad till WRC2 där han inledde säsongen med en tung krasch på femte sträckan i Portugal. Problem med styrningen på i20N Rally2 anges som orsak till missödet.  Efteråt förklarades återigen att han tycker Hyundai valde fel när man tog Mikkelsen istället.

Foto: Hyundai Motorsport

”AM” har verkligen inte kört bättre än vad jag kunnat göra, menade Suninen.

I fjol körde han fyra tävlingar med i20 N Rally1 med en femte plats i Estland och en fjärde hemma i Finland. I Chile var Suninen på väg mot pallen innan det blev krasch kort före målgång. Mikkelsen menar att han fått testa alldeles för lite för att kunna matcha resten av Rally1-gänget vilket även Suninen tyckte att han fick göra ifjol. 

Vi kan bara testa på samma väg i Finland vilket inte är optimalt för en oerfaren förare…  

*

Om cirka två timmar (18.00) stänger anmälan för Tierps ”Rally Uppland”, deltävling fyra i Rally SM. Medan SM-kollegan i Nyköping kunde glädjas åt runt hundra anmälda så har serien bara på en vecka, tappat runt 30 SM-sugna. Trots att tävlingarna i mångt och mycket överensstämmer med varandra är där till Tierp Arena nu 65 anmälda för SM-poäng, plus 26 i ”Inbjudningsklasserna”. Dessa klasser är hiskeliga 13 till antalet, att jämföra med SM som sunt och förståndig lyckats pressa ner till bara fyra klasser.

Foto. Kirstian Lindberg

Anmärkningsvärt att ”Internationella 4WD” i Tierp är halverad så här långt mot i Nyköping, och för närvarande har Tom Kristensson bara sällskap av ytterligare sex ekipage …

*

Patrik ”Fluppe” Karlsson, Oskarshamn fick i tredje deltävlingen av Bilsport Rallycup, ”Zabra Rallyt” ett kvitto på att den tunga kraschen i fjol nu är glömd. I par med Amanda Linnemo var den blå Volvo 940:an snabbast på alla fyra sträckor vilket bäddade för en välförtjänt totalseger. 

Foto: Henrik Åkeson

Den som bjöd hårdast motstånd var vinnaren i B2WD Gullabos Christian Classon/Eva Ottosson som med sin Opel Ascona var 15 sekunder efter men runt tio före B-tvåan Tim Hammarström/Dennis Johnsson, Älmhult och Golf.

Foto: Henrik Åkeson

Minsta gemensamma nämnaren för Nybros topp-trio var att alla hade tjejer som kartläsare. I trean Hans ”Kräbbleobda” Johanssons Volvo satt återigen dotter Isabell och levererade som vanligt klockrent.

Foto: Henrik Åkeson

I C2WD blev det hemmaseger genom Casper och Nicklas Johansson men det satt hårt inne. Bara åtta sekunder långsammare var Jungnerligans Fredrik Gustavsson/Ted Williamsons, båda med Volvo. I A/B Grupp E vann Skenes Jonas och Bengt-Arne Molin, Toyota medan Niklas Karlsson/Simon Sköld, Karlskrona vann C-klassen med Volvo 240. Största klass i Nybro var C-Förare GruppF och där Albin Esaiasson/Mattis Lundström från Ryd lyckades bäst. Blott 1,6 sekunder efter kom så Asarums Moltas Olsson/Ludwig Björn.

Tävlingen ingick även i RM/KRC och här blev det Opel-seger med Lars-Erik och Owe Lundström, MK Kopparberg överst i resultatlistan. Ford på andra plats, Göran Westeman/Monki Eklund, Rasbo och så ny Opel som trea, Grangärdes Hans-Åke Persson/Tommy Halvarsson.

Foto: Henrik Åkeson

Speciellt omnämnande förtjänar Anderstorps Thomas Theorin/Bengt Svensson som tog sin mörkgröna Volvo Amazon till klasseger och även femma totalt. Detta med många modernare bilar efter sig, starkt kört! Ludvikas Jan-Erik Eriksson/Torbjörn Carlberg var med sin Saab Sport en av tre som testade att tävla på billiga och mot vägarna snälla ”standarddäck”. Något som enligt vissa experter inte fungerar men Jan-Erik bevisade motsatsen. Seger i Klass 2 och detta före mycket etablerade fortåkaren P-A Sjöstedt/Mikael Ence, Haninge Saab Sport även han. Till saken hör även att Sjöstedt tappade mycket tid på andra sträckan efter en snabbrullning, annars hade rollerna varit ombytta.

Foto: Henrik Åkeson

 I 1300 Rallycup är inte dyra däck högprioriterat, viktigare att de rullar lätt. Allra lättast rullade de på Laxås Marcus Johnsen/Björn Normans Suzuki. Något tyngre (5,9 sekunder) för tvåan Joacim Rydin/Magnus Simensen, MK Ramunder medan Ola Strömberg/Robert Bertilsson, Nora hade behövt en sekund mindre för att  bli tvåa. 

Foto. privat

148 startade och av dessa bröt bara 29 ekipage på de som vanligt fina men luriga vägarna i östra Småland. De allra flesta med luddiga ”Tekniskt” som anledning, vilket tråkigt nog inte blev fallet för Moheda färgklicken Janne Kristiansson/Niklas Johnasson. Kort efter start på andra sträckan brast något i styrningen på 940:an dessvärre på ett av få snabba partierna. Janne blev passagerare medan Volvon plöjde rakt fram, knäckte flera tjocka träd innan den la sig till vila på taket. Frågan är om det ens räcker med lite kärlek innan 940:an är i tävlingsskick igen. Efter att Åtvidaberg ställde in ”Gruvrundan” är det nu BRC-semester fram till den 24 augusti när Karlskrona AK tar emot gänget i ”Karlskronapokalen”.

*

Flen och  Malma Hed fylldes igår med rallybilar som ville pröva lyckan i Svenska Rallycupen, Sörmland / Västmanland samt Stockholms DM. 134 startande ekipage drog i väg klockan tio på lördagen och hade 14 mil framför sig varav 4 mil var fördelade på 6 stycken unika sträckor av fin kvalité. Vid ringside fanns Pierre Skytt som berättar.

Foto: Pierre Skytt

” Tävlingsledare Mats Einarsson och biträdande Christian Eriksson samt banchefen Tomas Arngården satt alla efter väggen till sekretariatet och hämtade andan i värmen.

-Att få ha med så många trevliga människor att göra under banläggararbetet är värt så mycket, säger Tomas.

Tävlingens deltagare hade gjort en rockad av co-drivers då Magnus Nilsson som annars sitter bredvid Kalle Gustafsson lovat ut sig till Kolsvas Hannah Jakobsson.

Foto: Pierre Skytt

När Kalle och Magnus bröt senast i Nyköping med läckande expansionskärl fick Kalle leta rätt på en ny kompanjon denna lördag. Det blev Jon Stigh som annars lotsar Patrik Hallberg som också bröt i Nyköping. I föråkarvagnen som drog mest blickar satt Isak Reiersen som ville testa lite olika inställningar på Skodan samt se hur det är att åka först. Även han lånade in Christoffer Bäck som annars sitter bredvid Albin Nordh som Isak stred med om tredjeplatsen senast.

– Det var inte bara att åka först då lösgruset gjorde grisryggsvägarna riktigt hala, menade Isak vid mål.

Men i tävlingen gjorde Kalle Gustafsson från Haninge MK en strålande insats tillsammans med Jon Stigh i sin Ford Fiesta Rally 2. Trots att arrangörsnoterna kanske inte alltid passar 100 procentigt så lyckades Kalle vinna samtliga sträckor.

– Det var utmanande vägar, roliga men svåra, tyckte Kalle vid målgång. Tyvärr vet vi inte vad nästa tävling blir då vissa problem med kylvattnet kvarstod denna helg också. 

Tvåan för dagen blev MK Speeds Kenny Stavbom som tillsammans med Nicklas Edvardsson från SMK Nyköping inte nådde ända fram i sin Hyundai. Trea i klassen blev en lycklig Hannah Jakobsson med Katrineholmaren Magnus Nilsson vid sin sida. Att få slå brorsan Martin Jakobsson med Henrik Lundh vid noterna var en bonus. 

Foto: Pierre Skytt

– Det kändes riktigt grymt, menade Hannah vid mål på Malamhed. 

Nästa helg är det dags i Eskilstuna med EHG sprinten, något Hannah säkert kommer ladda hårt för att visa framfötterna även där. Klassen för övriga fyrhjulsdrivna bilar vanns av Magnus Engelbrektsson med Carin Nilsson från MK Team Treske i Mitsubishi. Klassen som hade 10 deltagare samtliga Mitsubishi utom en Subaru som åkte av vilket orsakade uppehåll i tävlingen.

Foto: Pierre Skytt

Trea totalt kom bästa tvåhjulsdrivna vagn i form av en Toyota Corolla med Vimmerbys Victor Karlsson vid spakarna tillsammans med Jonas Sandberg. En vass insats som fick MK Ratten-föraren Andre Nygren/Emil Olsson i sin välljudande BMW att sluta tvåa i klassen 5,2 sekunder bakom Victor. Jacob Johannesson/Danny Holgersson från Gullabo RC i Volvo 940 klarade tredjeplatsen i klassen och en fjärde totalt. Bland klassikerna kom den alltid lika positiva Kjell Fransson in som segrare i sin fina Alpine tillsammans med Peter Fransson.

I sju ekipage starka ungdomsklassen vann William Israels i VW Polo före Maximus Joge i Volvo 940.

Totalt bröt 41 ekipage av de 133 startande. En som gjorde det var Huddinges Göran Lindström med Kjell Andersson till höger på SS3. En hage med stor sten knäckte framvagnen på Görans Mitsubishi. Man tog sig i mål på sträckan men fick ge upp. Lindström som väljer tävlingar efter behag kände ingen större press att fixa bilen snabbt för att stå redo på startlinjen nästa helg.

-Vi tar det som det kommer, den här årstiden är det mycket annat också, menar Göran.

Över lag fick Flens MS mycket ros för sitt arrangemang. En kompakt bana med tight tidsschema fick ekipagen att stå på för att hinna fram till flera TK, något som flera vittnade om.  Nästa lördag är det Eskilstunas tur att arrangera onotad rallytävling ingående i 7-klubbars samt den onotade cupen, med tre riktigt fina skogssträckor. En som körs två gånger. Start och mål i Ekebygropen.”.

Bor man som Skytt i Eskilstuna är det inte lätt att ha koll på skåningarna. Allra bäst gick det för SMK Hörbys ambitiösa co-driver Erika Ledin som läste noterna i Trollhättans Mikael Erikssons häftiga VW Polo. Sjua i A 2WD och mindre än 15 sekunder från fjärde plats. Erikas klubbkompis Pontus Berglund utan pappa Peter i högerstolen utan nu med blekingen Dennis Kullberg vid notblocket, slutade 13:e i klassen.  

*

I Finland, Tammerfors och ”Ikkalinen Spa Ralli” inledde Volvo Euro Cup årets utlandsäventyr (Hasselasvängen var premiär) vilket nu lockade 40 olika Volvo-ekipage. För eldsjälen och VEC-grundaren Ted Malm med klubbkompisen i SMK Hörby, Anders Östberg vid sin sida blev det ingen lyckad kryssning.

Foto: Ted Malm

Redan tidigt började ”förpumpen” krångla för att sedan lägga av helt på sträcka fyra. Nu hängdes det inte med några huvuden i #44 utan Östberg klämde en macka i väntan på bärgning.

Arrangören bjöd på en fantastisk tävling med helt perfekta finska vägar, syntes inte att det hade passerat över 300 bilar på några sträckor, berättar Malm som avlägger följande rapport.

I VEC1 var det  jämna strider i klasserna där Robin Thörnberg från Vetlanda tog täten efter SS1 tätt följd av Arvid Larspers och Andreas Magnusson. Under dagen drabbades de senare två nämnda av problem med bilen och Andreas fastnade i ett dike efter en avåkning på SS4 och sedan var den helgen över. Mot slutet på tävlingen styrde Gustav Johansson upp det hela och vann till slut med 11,3 sekunder till Robin Thörnberg och 55,8 sekunder till David Pettersson som tog sig in på en tredje plats. Totalt leder Gustav Johansson med två segrar i rad och därefter har vi Robin Thörnberg som lite halkade in på cupen och nu fightas om segern o klassen på en andra plats efter två tävlingar.

Foto. privat

Själv lyfter jag gärna fram skåningen och B-föraren Valentin Mårtenson, Dalby. Med hjälp av alerta Ebba Larsson, SMK Hörby tog man Volvo 940:an till nionde totalt av de 33 VEC-are som tog sig i mål. Då hör det till saken, att för Ebba var detta premiär för egna noter vilket helt klart blev lyckat

I VEC 2 för C-förare var det snabbe Oliver Sundström som vann samtliga sju sträckor förutom en som han släppte till norske jagande Öystein Hansen. Krister Olsson höll sin körning på tredje platsen hela dagen som i ett bankvalv. Ingvar Ivarsson från Säffle som lagom till Finland gett sig på att testa detta med framhjulsdrivet i en Volvo 850 och säkrade 5e platsen.  Den snabbe norrmannen Öystein leder klassen tätt följd av jämnt åkande Krister Olsson från Katrineholm

VECC1 försvarade Håkan Holm i sin Amazon första platsen från Hassela med säker marginal till Ola Eklund i sin PV. Holm har en riktigt säker ledning efter två fullpoängare i rad.

Foto. privat

VECC2 med alla Volvo 240 AppK tog Erik Eriksson ett bra grepp om täten och visade han var sugen på en topplacering denna dag. Finlands vägarna passade Erik bra som till slut slutade på en andra placering efter vilt satsande Håkan Lindh. Trea bakom denna duon kom Janne blom tätt följd av norske Anders Lundhaug och Peter Johansson.  Klassen leds efter två deltävlingar av Håkan Lindh med 2 poäng före Janne Blom.

Jag kan fylla i med att det gick sämre gick det för Hörbys Håkan Bercic/Robin Sjösten. På sträcka två lyfte en, får man förmoda, lite slarvigt stängd motorhuv. Med en röd huv framför vindrutan blev det lite svårt att se vägen vilket gjorde stort tidstapp, men målgång blev det för Håkan.   

*

Som väntat blev det Glad Motorsports Kenneth Madsen/Jacob Brix Henriksen som var snabbast i Nakskov och ”Yokohama Mesterskabet Øst2”. Efter de fyra heaten var Kenneth med sin Citroën C3 Rally2 nästan minuten före Suzuki-åkande Anders och Lina Lysen. Trea i klassen men femma totalt slutade Trelleborgs Magnus Hägg/Daniel Borgqvist, Fiesta R5. Snabbaste 2WD, en BMW M3 kördes av Henning Søgaard/Oskar Simonsen slutade trea totalt med Rally4-vinnaren Lasse Karlshøj/Iabel Kvick Jørgensen direkt bakom. Efter danskens Peugeot 208 Rally4 kom så Älmhults Adam Grahn/Marcus Sundh med Ford Fiesta Rally4, styvt halvminuten efter men ändå sjua totalt.

Ett svar på “Suninen lika snabb som ”AM”, lite tunt i Tierp, ”Fluppe” är tillbaka med ny BRC-seger, Kalle G. körde hem ”Violen”, Lindh snabbast när VEC gästade Finland och Madsen vann ”YM Øst 2”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *