Skakar i ”SSR Pyramiden”, Bonato leder på Kanarieöarna, dubbelt svenskt i juniortoppen, tidstrul i Sulingen, Stavbom vann i Rimbo, Alenmalm i Götene, Broman i Hammarslaget, asfaltdebatt, ERC i Värmland visar hela banan och inga enkel sträckor i Rally Sweden.

Inleder med lite ”Breaking news””SSR Weekend” i går släppte ”Bulletin 2” inför kommande helgs aktiviteter på Millebygden utanför Älmhult. Inget jag kollade på direkt när jag såg den, brukar vara mest ändring av vissa tider och liknande innehåll i bulletiner. Så var dock inte fallet den här gången, utan här gällde det förändringar längst upp i SSR-pyramiden. Förändringar som verkligen skakade om mig och där stora SSR-profilen tillika tävlingsledare i de två inledande ”SSRC-tävlingarna”, Anders Martinson, bara sex dagar före start lämnar och titeln ges istälelt till Thomas Borssén. Även lördagens ”SSR Rally” har nytt namn i toppen, tävlingsledare Kjell-Åke Jönssons namn är utbytt mot Fredrik ”Fritte” Johansson, som före beskedet var banchef. Ny sådan är istället Albin Karlsson som hoppar upp från biträdande till chef och hans roll tas nu över av Oscar Andersson. ”Fritte” tar även över rollen att lämna upplysningar om rallyt. Någon motivering till de dramatiska förändringarna har inte getts, men lär väl komma fram så småningom. Antar att det uppstått någon form av spänning inom SSR-ledningen, annars förstår jag inget…

*

En sträcka återstår av ”Rally Islas Canarias” och då är det Yoann Bonato som leder med Citroën C3, 3,7 före Mathieu Franscheschi, Skoda.

Foto: Citorën Racing

Långt hopp till trean, Jose Suárez, Skoda och halvminuten efter, men bara 0,2 före tidigare rallyledaren med Toyota Yaris, Alejandro Cachón. Han i sin tur har lika stort gap till femman Diego Rulliboa, Citroën medan Hayden Paddon är sexa, 39,7 skiljer från Hyundai-seger.  Någon sådan lär det inte bli för Mads Østberg/Patrik Barth som har minuten upp dit.

Foto: Okänd

Riktigt lika långt har inte ERC Junior nått och efter SS11 är det dubbelt svenskt i topp. Längts upp Mille Johansson/Johan Grönvall som har betrygande 24,4 ner till Calle Carlberg/Jørgen Eriksen.

Foto: Okänd

Gissar att Calle helst skulle vilja leda men huvudsaken är ändå att man är före temakompisen hos Opel Motorsport, Timo Schultz som är trea, nästan 20 sekunder efter smålänningen. Som Opel-lover är det kul läsning då det på Topp-6 finns fyra Opel Corsa. Frågor på detta?

*

Hoppar över till ”Rallye Sulingen” där det också verkar vara spänning gällande tidtagningen. Får direktrapporter från Eslövs Simon Anderssons ”crew” på plats och trots att man tog målgång på SS8 fanns inga tider för Renault Clio #22.

Foto: privat

Väljer därför att helt bortse från Sulingen och återkommer i morgon när tyskarna förhoppningsvis fått ordning på klockorna…

*

Ordnings på dessa hade MK Rimo och ”Björn Waldegårds Minne” där det blev Hyundai överst i listan med MK Speeds Kenny Stavbom/Mattias Andersson. Knappt tio sekunder efter slutade Kolsvas Martin Jakobsson/Henrik Lundh, Fiesta R5. Först på tredje plats hittas SM-satsande Oskar Sundell/Joakim Söderqvist, Mirage R5 runt 15 sekunder efter vinnaren. Bästa 2WD blev Mk Tierps Johan Wesslén/Valkyria Edlund med Ford Fiesta före Renault-åkande klubbkamraten Claes Åström/Håkan Jacobsson. Båda två betvingade hårdsatsande Emil Karlsson/Jessica Larsson, Hällefors med den vassa BMW 120. Placeringen hängde dock löst då bara 0,4 skilde till Mälaröarnas Jonas Björnvad/Elina Svensson.

*

I ”Götenerundan ” blev det 2WD överst i totallistan med Stefan Alenmalm/Erik Gustafsson från Trollhättan. Hans vita Volvo 940 kom i mål runt åtta sekunder före bästa 4WD, Daniel Nattson/Sebastian Johansson, Mitsubishi och Falköping.

Stark körning av B-föraren från Lima, Linus Lind/Johannes Lundbäck som vann klassen och slutade trea totalt med Corollan. Längst ner på 2WD-pallen hamnade GK Doors Christoffer Haglund/Martin Holmdal. 

Foto: privat

Måhända lite partisk men det struntar jag i och lyfter fram 2WD-sexan från SMK Hörby, Pontus och Peter Berglund med sin Volvo 940 (bilden).

Foto. privat

Förtjänar framlyft gör även Kullings Melvin Bengtsson/Carl Eriksson som med sin lilla R2 Peugeot gick in på placeringen efter familjen Berglund.

*

I ”Hammarslaget ” var det dock total 4WD-dominans och de fyra första här körde alla olika varianter av Mitsubishi.  Minst tid behövde Skogsåkarnas Jonas Broman/Rickard Adenlind men bara 0,2 efter kom Nässjö-duon Pierre Melin/Linus Kingoson. Långt hopp ”hela” sju sekunder, till trean från Gränna, Tobias Pettersson/Åke Kjellgren. På 2WD-vinnarens licens står B-förare och den sitter hos Vetlandas Jörgen Gerhardsson/Nils Schebling, Volvo 940. De besegrade A-föraren David ”Plombo” Lindström/Mattias Hallqvist även dom med 940. 

*

Att jag inte är någon fan av rally på asfalt är ingen hemlighet och noterar att det på ”EWRC” under ”Rally Islas Canarias” pågått en debatt i ämnet. Som lite partisk tycker jag ändå att åsikten att asfaltrally är urtråkigt att följa som åskådare, här har en viss övervikt.

Foto: erc.com

Både publik och tror jag de tävlande, tycker att det är total ”boredom” (tråkighet) med rally på sträckor som dessa på Kanarieöarna. Ska det vara asfalt ska det köras på sträckor som i Tjeckien eller Kroatien och inte som här mer racing än rally, var en åsikt.

Den fick dock mothugg av en som menade att ni som vill ha grus bör välja ”off road rally”.

Dagens privatbilar körs på asfalt och då ska självklart även rallybilar göra så!

*

I förra veckan gläntade jag lite på förlåten inför ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia” den 13-15 juni. Nu har man släppt hela banan med både spännande nyheter och klassiska sträckor.

Tävlingens nav är serviceplatsen och HQ i Karlstad där Glenn Olsson med”entourage” flyttar in på Löfbergs Arena. Förutom tävlingsledning, mediacenter, rally office och liknande kommer det även finnas restauranger, barer och utställningar öppna under tävlingen. Rallyt inleds på torsdagskvällen på Välsviken, strax utanför centrala Karlstad där den officiella invigningen och rallyt öppnas med spektakulära SS BAUHAUS – som körs precis vid BAUHAUS varuhus. Fredagens sträckor är i mångt och mycket kända från fjolåret. Dagen inleds med ”SS Grönlund”, en ny sträcka och följs upp av ”SS Bondestad”. Sträckan som vi delvis känner igen som förra årets Tolita. Klassiska ”SS Colin’s” med sitt berömda hopp på slutet väntar innan etappen avslutas med ”SS Gårdsjö” utanför Sunne. På lunchservice och kvällen får man möjlighet att se bilarna gå över rampen på Karlstad Service Park. Lördagen går i östlig riktning där ”SS Ölme” inleder med efterföljande ”SS Lungsund” och ”SS Ängebäckstorp”. ”SS Mölnbacka” avslutar loopen, som andra varvet går som avslutande Power Stage. Rallyt tas i mål på Karlstad Service Park med Officiell Prisutdelning.

*

Påståendet att Rally Sweden undersökt möjligheten att bara köra sträckorna en gång 2025 visade sig vara helt gripna ur luften. ”Boven” till att ryktet uppstått är välkände Timo Rautiainen hos FIA som nu förklarar att han blev uppringd från Västerbotten och då fick frågan om det var möjligt att göra så. En fråga som han besvarade med ja plus att han rekommenderade detta, i andra ändan fanns ingen med anknytning till rallyt.

Nu har Rally Swedens Joakim Åström kontaktat ”Rally Journal” som var först att berätta nyhetenför att rätta till missförståndet.

-– Det finns inga sådana planer, betonade Åström för Rally Journal.

Åström menar att tanken är god men knappast genomförbar.

– Det skulle vara ekonomiskt omöjligt att köra endast ett varv per SS, då vi har kostnader för markägartillstånd, plogning etc. Det skulle också få en ökad påverkan på rennäringen. Dessutom skulle det krävas ännu fler funktionärer, säger Åström.

Så var det med detta ”nytänk”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *