Rovanperä dominerar i Kenya, Oliver fick punktering medan Greensmith kör stabilt, tuff dansk asfaltöppning men ändå två svenska (Hörby) klassegrar, danskar lockar med ”ekstra spaending”, den ”småländska stockholmaren” förklarar, Höljes kör även Rally och kultur på dagordningen.
Safari Rally Kenya kan efter andra dagen sammanfattas med att det blev Toyotas dag och raka motsatsen för Hyundai. Efter sju sträckor går (min vinnare) Kalle Rovanperä/Jonne Hallttunen till nattvila i betryggande ledning, 56,9 sekunder före Yaris-kompisen Elfyn Evans/ Scott Martin.
Tuffare bak då Takamoto Katsuta/Aaron Johnston bara är 3,9 sekunder långsammare än walesaren.
– Med detta måste jag vara nöjd, konstaterade Kalle efter målgång på SS7.
– Tuffa förhållande och spåren blir djupare för varje bil…
Evans däremot var besviken och hade även lite skador på sin Yaris.
– Besviken över det mesta, min insats borde vara bättre och i morgon måste den förbättras!
Bästa Hyundai är Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe som fyra och trots punktering med stora synliga skador höger bak, skiljer bara lite över minuten upp till Rovanperä.
– Punkteringen kostade oss nästan 20 sekunder men vi kom i mål vilket jag är glad för. En tuff dag för Hyundai, menade belgaren och VM-ledaren.
För kollegorna i de ljusblå bilarna, Esapekka Lappi och Ott Tänak var det helmörkt i Kenya. Lappi låg tvåa när transmissionen havererade medan Tänak som också låg tvåa inför SS6, själv orsakade sin sorti. Missade ett hål i vägen, studsade ut i vägbanken och slog bort höger framhjul. Bästa M-Sport Ford-förare är Adrien Fourmaux/Alexandre Coria som femma, 1.46,6 bak Rovanperä men runt två minuter för Puma-kompisen Gregoiré Munster/Louis Louka.
*
Börjar redan förbereda för mig i skamvrån när det kommer till WRC2 där Gus Greensmith/Jonas Andersson är totalt överlägsna med Toksport-Skodan.
Något inte jag räknade med i mitt tips, men nästan tre och en halv minuts försprång före ”min vinnare” Kajetan Kajetanowicz snackar man inte bort. Ändå mår inte Greenmsith bra och förklarar att han svettas som en gris.
– Koncentrationen är inte på topp men försöker hålla en skälig ”pace”…
Han skickar också en tacksamhetens tanke till sin ingenjör som levererat en perfekt Skoda.
– Detta gör det lite lättare för mig!
Oliver Solberg/Elliot Edmondson hade en dålig start när man en kilometer in på tredje sträckan, fick punktering. Hjulbyte inne på sträckan och Oliver kunde inte förstå vad som orsakat skadan.
– I början på en raksträcka kände jag det och så klart, där var massor av stenar runt om som det är i Afrika. Med en sådan här bil och de här däcken (Pirelli) är det inte lätt…
På sträckan efter var det samma sak, punktering och hjulbyte.
– Vad i h-e kan jag göra, tar det lugnt på de steniga partierna och får ändå punktering. Från nu är det ”flat out” som gäller!
Med allt dj-ulskap är Oliver nu knappt fyra minuter efter Greensmith, men ”bara” 47 sekunder från andraplatsen som innehas av ”Kajto”.
Trots alla utmaningar är det bara två ekipage som står som brutna. På Superspecialen i torsdags tog det roliga slut för hemmaföraren Samman Vohra Singh med Skoda Rally2. Samma öde rönte rullstolsburne Nikhil Sachania som möblerade om sin Mitsubishi Lancer EVOX å det grövsta på SS4. Som tur var klarade sig besättningen helskinnad, men Nikhil fick handikappad som han är, ha hjälp ur vraket.
*
Det blev en dramatisk ineldning på årets asfaltsäong när ”Yokohama Mesterskabet Øst” inledde i Avedøre, precis efter brofästet i Kastrup. Redan på första rundan började det med att storfavoriten Anders Lysen med Suzuki Swift Proto fick en ofrivillig ”date” med Trelleborgaren Magnus Häggs Fiesta R5. En träff som Suzuki vann på knock out och kunde fortsätta mot totalseger, medan Hägg fick lasta och åka hem med knäckt bärarm.
Bäst tempo efter Lysen hade regerade mästaren i Dansk Super Rally Jacob Leutenberger Madsen som med Peugeot 208 Rally4 kunde bärga andra platsen totalt.
Trea i 2WD-gänget men etta i sin klass, blev SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft med Opel Corsa som konstaterade.
– Vi lyckades få till fyra bra heat trots lite mindre problem, vilket gjorde att vi fick en klar klasseger och en fjärdeplats totalt.
Mellan Madsen och ”Jocke” placerade sig Michael Ted McBride i Skoda Fabia Proto och Lasse Karslhøj i Peugeot 208 Rally 4 även han. Svenskt även direkt efter Hörby-Corsan genom Heidi Ryhrlén/Peter Hansson, Ford Fiesta Rally4. Dock stor tidsskillnad mellan de båda, långt över minuten.
Svensk klasseger blev det även i Klass2 och då med ny Hörby-förare Tommy ”Krull” Andersson/Thomas Hallén med BMW M3.
Det blev som jag skrev överst, väldigt tufft på Avedøre Holme och många fick ”Udgået” i resultatlistan. I det här gänget fanns bland annat då så klart Magnus Hägg även landsmännen Anders Palmquist, SMK Hörby, Mats Andersson Eslövs MK, Arne Oddshaxmamr och Bjarne Rutgersson, Stenungsunds MK.
*
Kul att danska Rallyinfo.DK hjälper oss i SMK Hörby med att få över rödvita ekipage till ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april.
En stor artikel med många bilder puffar för tävligen som en perfekt uppladdning inför Dansk Super Rally-premiären ”Yding Rally” helgen efter. SMK Hörby bugar och tackar för detta.
*
Fick en del återkopplingar på den hätska debatten huruvida det var OK att gallra i Rally Anderslöv genom att plocka bort en hel klass för Grupp E. Såg ingen annan råd än att kontakta den som i sammanhanget omnämns som ”en tidigare smålänning som nu bor i Stockholm” eller med mer respekt, ansvarig för Bilsport Rallycup sedan 24 år tillbaka, Roger Rooth i Ryds MK.
Ställde lite frågor och bland annat hur regelverket för gallring ser ut?
– Det står i Bilsport Rallycups regler sedan flera år: ”Gallring, Enligt arrangörens inbjudan & i Samråd med Bilsport Rallycup.”. Det finns inga regler för hur gallring ska gå till i Tävlingsreglerna för Rally. Det finns en del gamla sätt och på senare år även ”Fri gallring av arrangören”, endast ”Gallringsmetod” ska anges, arrangörens metod i detta fallet var att göra det i samråd med Bilsport Rallycup, svarade Rooth.
Nu är detta ett problem som är extremt sällsynt, i princip är det bara Nässjö MK som bruka få ”lapp på luckan”. Här är det enklare och där det brukar bli de som inte kört i BRC tidigare, är de som får stryka på foten. I Rally Anderslöv är det tidsschemat som avgör hur många som kan starta, avstängning av vägarna är ju som exempel inte flexibla, så information om detta skrevs på BRC:s hemsida. Rooth förklarar också att cupen inte är de som avgör vilken klass som ska plockas bort, istället valde arrangören en klass som tangerade antalet ekipage som måste gallras bort vilket blev ”Klass 1”.
– Bilsport Rallycup och/eller dess ”Ledning” har inte valt klass, det är arrangören som gjort det, förtydligar Rooth.
Olika gallringsystem har diskuterats i många år berättar han vidare.
– Att ta bort en eller flera klasser i inledningen av en säsong så den/de tävlande i klasserna som blir bortgallrade fortfarande har samma förutsättningar med antal deltävlingar att samla poäng i och inte att några av dom har lyckan att inte bli bortgallrad i en deltävling är för Bilsport Rallycup ett utslag av sportslig rättvisa i enskild klass.
Demokrati genomsyrar BRC och det är också de tävlande som själv genom den årliga ”regelrundan” bestämmer hur säsongen året efter ska genomföras.
Rooth gillade inte heller den lite nedlåtande tonen mot förarna i Appendix K som många tyckte vore de som skulle få en frihelg istället för Grupp E.
–” de äldre gentlemän i historiska bilar” lämnas som alternativt förslag till gallring i en kort mening med både åldersdiskriminering och könsdiskriminering inbakat, inget som Bilsport Rallycup står bakom!
Rooth irriterade sig också på uttryckte ”korkat”.
– Detsamma som att idiotförklara en rätt stor skara människor som varit inblandade i diskussionerna om detta genom åren, många av dom är från Småland och Bilsport Rallycup skäms inte för att reglerna följs!
Han avslutar vårt lilla snack med.
– Bilsport Rallycup spikar inte kistor, vi ägnar oss endast åt att arrangera en Rallycup sedan 24 år tillbaka och nästa år firar vi 25 År som en av Sveriges Största Rallycuper.
Den ”småländske stockholmaren” fortsätter.
– Att sedan i vågskvalpet av detta finns folk som aldrig arrangerat en rallytävling eller ens har ett uns aning om hur det går till, men har ändå varierande åsikter i ärendet som framförts. Till dessa är är rådet enkelt, arrangera en tävling så får du/ni se hur lätt det är!
”Case closed” som jag ser det…
*
Finnskoga MK provar ett nytt grepp i samband med ”Magic Week” eller World RX i Höljes första helgen i juli. ” Rally i Höljes” öppet enbart för R5 och Appendix K som körs på rallycrossbanan och ut på ”Lyckliga gatan” med målgång åter på banan. Nu vet jag inte om man menar enbart R5 så att Rally2-bilar är förbjudna, tror mer på ett tankefel.
– För att locka flera besökare till Rallycross idyllen försöker vi hitta på lite extra skoj, berättar Morgan Östlund.
– Vi har tänkt oss en Rallysprint dagen före VM-tävlingen åt vår storpublik som vill uppleva show.
Tävligen är öppen för tio R5:or och lika många Historiska bilar berättar Östlund och fortsätter.
–Prisutdelning kommer sedan ske i Fanzon där publiken möter upp och vi får ett ”after race” med livemusik i Höljes Racebar. Vi avslutar med en gemensam middag och analyserar dagens tävling.
Personligen har jag svårt se att inte startfältet fylls snabbt, en superchans att få köra inför storpublik. Bara lite trist för RX-gänget som i mina ögon riskerar att bli ”pausunderhållning” mellan rallyåkarna…
*
Ingen Motorbloggen imorgon då det väntar en kulturupplevelse av dignitet, ”Casinorevyn” i Hässleholm Kulturhus.
Förstår att en del av er blir lite förvånade över att jag med min höga svansföring när det kommer till bilar (Opel) går på ett så folkligt nöje som revy/buskis. Men dom som känner mig närmare, vet att jag är en enkel man med enkel smak vilket inte på något sätt är betyg på morgondagens skrattuplevelse. När dessutom Hörby-pågen Fredrik Silfverberg som även gjort en låt för att hylla Tom Kristensson, gör sin åttonde säsong som gitarrist i revyn blir detta bara lite guldkant. Det är egentligen enbart ifråga om bilar som jag har en röd linje, för att inte säga grön…
Angående gallringen i Anderslövsrallyt:
Även en SGA, jag tolkar det som sportgrensansvarig, i Småland får ju ha synpunkter på detta,
vi svenskar är troligen världsbäst på att tycka o tänka o veta bäst om allt mellan himmel och jord……
När det inom Bilsportförbundet inte finns några regler så är det väl upp till arrangör och eventuell
cup att bestämma om detta? Att föreslå att ”äldre gentlemän” bör gallras bort är enligt min
mening diskriminerande och här borde ovanstående SGA besinnat sin frustration…..
Hur man än gallrar så retar det upp någon…. Kanske ovanstående har tänkt att överklaga hos SBF?
Ibland blir man bara så trött på allt tyckande på ”sociala medier”.