Lappi förlorare med nya poängsystemet, tack till funktionärer, Oliver fick erkännande, Kristoffersson/Åhlin Kottulinsky toppar Extreme E, tungt för Klara/Timo, Joel E. fyra i Bathurst, premiär för ”ny” notskrivare i Simrishamn och 50 år sedan ”Smedsvängen” kördes första gång.

En snackis i Rally Sweden precis som i Monte Carlo var det nya poängsystemet för WRC-klassen. Även efter Umeå går åsikterna isär om det kloka med att ha en tävling med poäng torsdag-lördag och sedan en ny sista dagen. En sak är dock de flesta överens om, det behövdes göras något för att undvika ”söndagskörning” på söndagen i avvaktan på bonuspoängen på power stage. 

Foto. Hyundai Motorsport

Kollar man på poängen efter Umeå och jämför med hur det sett ut med det gamla enkla sättet att fördela poäng, så är det ingen ändring i toppen. Thierry Neuville toppar med 48 poäng (45 enl. 2023), tvåa är Elfyn Evans med 45 poäng (39 -2023) och så Adrien Fourmaux som trea på 29 poäng (25 -2023). Förlorare är Esapekka Lappi som bara fick 19 poäng och hade segern kommit med fjolårets system, hade han fått 25 vilket betytt fyra istället för sexa i tabellen. Nu tror jag inte att det blir någon ändring under säsongen utan det blir till att gilla läget, men lite konstigt är det ändå att Rovanperä som tappade fem sträckor i tabellen efter sin avåkning, bara fick åtta poäng mindre än segrande Lappi. Dessutom hade Kalle bara två sträcksegrar mer än Hyundai-åkaren…  

*

VM-rally på hemmaplan ger nästan för många intryck för att kunna smälta allt och sociala medier har helt naturligt fullkomligt dränkts av bilder på rallybilar, publik och inte minst segerbilder med skumpasprut från ”Red Barn Arena”. Blev glad att arrangören också la ut ett stort tack från botten av hjärtat till samtliga funktionärer och skrev.

Foto. Rally Sweden

Tack till alla funktionärer, ni är de verkliga hjältarna i Rally Sweden. Vi ses till nästa år!

Inte bara privatpersoner som delat med sig av sina intryck även tunga namn som DirtFish, Autosport och Rallit.fi har analyserat i stort sett allt kring rallyt. Glädjande nog är det tummen upp från alla vilket värmer ett svenskt rallyhjärta.

*

Foto: Skoda Motorsport

Blev även lugnt i min mailkorg, till och med de flesta som inte är så förtjusta i Oliver Solberg fick till mig motvilligt men ändå erkänna, att hans prestation i helgen höll världsklass. Någon försvarade sig med att det är i WRC2 Oliver håller medan WRC-klassen är eller åtminstone var, för tuff för värmlänningen. Nu väljer jag att inte försöka omvända ”icke troende” men för mig visade Oliver och Elliot Edmondson att där finns världsmästarmaterial i #21 Skoda Fabia. 

*

Tycker man att det är ”klyddigt” med poängen i WRC så är det nog ingen idé att ens försöka hänga med i Extreme E. Det är kval, hit och dit innan det är ”Grand Final” och ovan på detta ”Redemption Race”. För att sedan komplicera det ytterligare så är det även ”Grid Play” där fans får rösta på sin favorit vilket också blir en del av ”tävlingsresultatet”. Lite väl invecklat för min smak…

Foto: Rosberg X Racing

I helgen inleddes serien i Saudiarabien och Jeddah där regerande mästaren Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin-Kottulinksy inledde med seger på lördagen och en fjärdeplats dagen efter vilket  betyder mästerskapsledning. 

En seger i Saudi och att åka härifrån med mästerskapsledning med två poäng är vi supernöjda med, säger Kristoffersson.

RXR-teamet  satte full fart redan från start och var helt omutliga i lördagens premiärrace. I finalen blev det en hård drabbning mellan Johan och Mattias Ekström där Ekström såg ut att vinna innan Johan levererade en omkörningsmanöver av utmärkt slag. 

Att lyckas köra om Mattias är alltid kul. Han är en chaufför jag har stor respekt för och då känns det extra bra att kunna lämna över i ledning till Mikaela. 

En ledning som sedan värmländskan höll in i mål.

Foto: Extreme

Andra dagen började precis lika bra för RXR men till slut blev det en fjärde plats medan Acciona Sainz och Laia Sanz/Fraser McConnell stod som vinnare. 

Efter premiären är det värmländskt i topp på 41 poäng före söndagen vinnare på 39. Kevin Hansen/Molly Taylor är trea på 33 poäng, två mer än Timmy Hansen och Catie Munnings och så Ekström/Gutierez är femma.

Foto: Extreme-E/LAT Images

Inge bra start för nya SUN Minimeal och SMK Hörbys Klara Andersson med tyske ”sidekicken” Timo Schedier. Tekniska problem särskilt med elmotorn hindrade återigen teamet att uppnå en topplacering. Ändå fick Klara till det bra och hade bland annat en tuff uppgörelse med Mattias Ekström ändå fick ”SUN-teamet” nöja sig med en sjunde plats.

Helgen var riktigt tuff och hela teamet arbetade maximalt  för att ta reda på vad problemet var, suckade Klara.

Alla är besvikna, men ingen hänger med huvudet, ingen ger upp. Det gör mig säker på att vi kommer att lösa våra problem och komma tillbaka alla de starkare. Vi kommer att fortsätta med att ”push”!

Nu väntar ett uppehåll till 13-14 juli och då någonstans i Europa, exakt plats är ännu inte klar. 

*

Tomelillas Joel Eriksson gjorde absolut inte bort sig när han debuterade ”down under” och körde legendariska Bathurst 12h. Fyra i debuten för Phantom Global Racing lär göra att man även framöver ber om skåningens tjänster.

*

Medan vintersäsongen för rallyåkarna börja närma sig final så är det om knappt två månader premiär för grus, ”Bilsport Rallycup” och ”Rally Anderslöv” den 6 april. Här är det som vanligt onotat som gäller på de tre sträckorna som dubblas.  I DM-premiären för Södra BF den 13 april blir det däremot debut med ny notskrivare i södern. Simrishamns MK låter då internationellt välkände Arne ”Coralba” Johansson göra arrangörsnoter enligt ”Jemba notystem” något som även figurerat i WRC.

Mer nytt på Österlen, start och mål samt serviceplats är flyttat till Hammenhög medan besiktningen fortsatt är i Simrishamn. När detta är klart väntar två sträckor som körs dubbelt vilket ger 34 kilometer. Som tidigare har distriktet sänkt anmälningskostnaden för, ” Förare upp till 25 år tävlande för klubb tillhörande Södra Bilsportförbundet med gällande licens Klass C-förare i Standard A och Standard B betalar 1500 kr utan noter.”. 1500 kronor betyder halva avgiften mot sina äldre kamrater. Så här långt har sju anmälningar inkommit och där jag noterar att tidigare hemmaföraren Adam Grahn i sin första start med körkort, har tagit rygg på sin kartläsare Marcus Sundh och tävlar numera för Älmhults MK med Ford Fiesta Rally4

*

Först senare på säsongen och den 3 augusti är det dags för deltävling två i Södras Rally-DM, SMK Örkelljungas ”Smedsvängen”. Ett långt hopp men ”worth waiting for” då tävlingen med sina alltid lika fina sträckor firar 50 år. 

En tävling jag faktiskt själv körde då i par med Kjell Gulin i Saab V4 ”Standard B”,  med AWF604. För oss blev det en andra plats i A-klassen, fem sekunder efter välkände Lars Tilgman från Göteborg. En kamp som jag var dömd att förlora, Lars körde nämligen Opel Kadett.

Även Roland Brorsson hade en bra kväll i ett regntungt Örkelljunga och vann ”Standard A” med sin Opel Ascona 19SR och detta före klubbkompisen Jan Nihlén. Vann totalt gjorde Hässleholms Bo-Göran Persson med sin orange/vita Volvo 142 och detta lite väl enkelt. Skriver så då en annan favorit, SMK Hörbys Stig Kristiansson aldrig kom till start av den enkla anledningen att hans Opel Ascona ”Special” stals natten före tävling. Bilen återfanns under helgen men då hade tjyvarna buskört så att motorn var skrot…    

4 svar på “Lappi förlorare med nya poängsystemet, tack till funktionärer, Oliver fick erkännande, Kristoffersson/Åhlin Kottulinsky toppar Extreme E, tungt för Klara/Timo, Joel E. fyra i Bathurst, premiär för ”ny” notskrivare i Simrishamn och 50 år sedan ”Smedsvängen” kördes första gång.

  1. Hej Tommy. Även bröderna Karlsson från Asarum var på plats den gången. Bengt bakom ratten och jag i högerstolen. På den tiden var det en RSB. Det blev en utdragen historia då en Amazon började brinna på en av vändsträckorna. Kommer ihåg att vi inte var hemma förrän på morgonkulan. Kan nämna också att förstå gången vi arrangerade Ekratten som minirally var 1974.

  2. Hmmm hur undvika Söndagskörning?
    hmm, jo så här alltså….
    ….slopa söndan o kör istället tävlingen fred-lörd.
    ….då bli de ju ingen Söndagskörning, eller hur!!? hehe

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *