Ulf Kristersson gav rally bra reklam, ”EP” leder inför dagen sista sträcka, Oliver och Mille gör samma sak, Katsutas största besvikelse, Audi-seger i ”Historic”, Johan/Mikaela vann I Extreme E och renjagare sökes…

Som vanligt är det inte så stimulerande att skriva om rally innan etapperna är avslutade och samma sak för Rally Sweden som har kvar milen långa ”SS15 Umeå1” när detta skrivs.  Inleder med lite kringsnack och i torsdags hade SVT1:s populära program ”Gokväll” som sänds från Umeå ett tämligen långt och väldigt trevligt inslag från rallyt. Programledaren fick där åka med Kalle Rovanperä och efter detta konstaterade hon på skakiga ben, ”f-n vad rally är kul, jag vill åka en runda till”. Sticker ut hakan och säger att ett sådant inslag är värt  hur många inlägg på sociala medier som helst, säger också att detta är ovärderligt för sporten!

Samma sak när Jari-Matti Latvala bjöd statsminister Ulf Kristersson på en åktur i snön med sin Toyota Celica. Exakt sådant är det som ”makes rally great again”, inte en massa inlägg på Facebook/X/Instagram som bara når redan frälsta, utan här träffar det rätt in i ”Svenssons hjärta”!

*

Nu har bilarna börjat gå i mål på ”SS14 Bygdsiljum2” som är dagens näst sista sträcka och där Esapekka Lappi är i fortsatt och framförallt, stabil ledning. I klartext är det 1.02,0 som skiljer till tvåan Adrien Fourmaux.

Foto: Hyundai motorsport

På en motorbloggare finns inga krav på att vara opartisk vilket kanske också framskymtat tidigare och när jag säger att jag helt klart unnar både Hyundai och ”EP” en seger så är det så.

Foto: Hyundai motorsport

Men allra mest håller jag tummarna för Adrien Fourmaux/Alexandre Coria som är på väg att ge M-Sport-ägare Malcolm Wilson en alldeles speciell födelsedagspresent, en plats på pallen för Puma-åkaren. Malcolm som just nu firar sin 68-års dag på Dovenby Hall där även teamchef Richard Millener befinner sig, sitter nog med darrande fingrar på en flaska exklusiv maltwhisky och bara väntar på att få slå upp för att fira.

 

Foto: M-Sport Ford

Även om dagens sista sträcka lär bli ”tricky” med slitna däck på hård spolad is, hoppas jag att fransmännen håller i och inte släpper de 12,9 sekunder man har att gå på. Närmast efter är Elfyn Evans som har ännu mer gap till Thierry Neuville, långt över minuten.

Foto. Skoda Motorsport

Femma totalt är Oliver Solberg och jag som trodde jag tippade överoptimistiskt  i WRT-tipset med Oliver som sjua är snudd på i chock. Nu lär inte Oliver och Elliot Edmondson klättra mer i totalen då avståndet till den WRC-ledande belgaren är stort. Men dessbättre är det samma sak tilt tvåan i WRC2, Sami Pajari som är snudd på minuten efter Skoda #21. Georg Linnamäe står som trea och Roope Korhonen som fyra. Mellan Pajari och femman Mikko Heikkilä skiljer mindre än 20 sekunder. Oliver kör nu ”safe” och vill absolut inte plåga sina slitna däck inför isen på sista sträckan.

Har inga däck kvar och kanske tog jag det lite för försiktigt här inne, bara grus i spåret. Har någon däck kvar överhuvdtaget är det bara att gratulera, förklarade Oliver i målet på SS14.

I går var jag imponerad av WRC2-debutanterna Isak Reiersen/Lucas Karlsson och den känsla finns kvar. Håller sjunde plats och mer kan man absolut inte begära som jag ser det. 

*

Foto: M-Sport Poland

Isac får ursäkta men än mer imponerande är Mille Johanson/Johan Grönvall som leder Junior-WRC i sin allra första tävling med 4WD. Sex sträcksegrar och ett antal andra platser ger Mille 55 sekunders marginal efter SS13.  Närmast väntar estländaren Romer Jürgenson medan trean Fabio Schwarz är nästan tre minuter efter.

*

Medan fredagen var högdramatisk var lördagen något lugnare för alla utom Takamoto Katsuta, Toyota. Inför SS10 var han bara 0,9 efter ”EP” något som han också var helt övertygad om skulle köras in på ”Sarsjöliden”. Istället fick ”Taka” förklara att ”地獄へ行くのが早すぎた” eller på svenska ”det gick åt h-e för fort”. Bara någon kilometer in på sträckan slog han i  baken och blev sedan passagerare medan #18 Toyota Yaris GR Rally1 borrade sig in i snövallen.

Har varit besviken många gånger med detta är den värsta gången, suckade en extremt besviken japan.

Tre sträckor körs i morgon, den första redan 07.27 innan ”Powerstage” avslutar ”Rally Sweden” eller festen i Umeå om man så vill…

*

Efter fyra av sex möjliga sträcksegrar stod Ludvikas Tobias Johansson/Mikael Johansson som vinnare i ”Rally Sweden Historic” och slog mer rutinerade ”Svenska-segrare” Mats Jonsson/Jon Magnusson med 45,4 sekunder. De här två stod i en klass för sig inte minst beroende på att de körde 4WD medan trean totalt  fick förlita sig på drift endast där fram. Här kom nämligen nyligen handsydda Nils Östgård/Fredrik Andrén med Opel Kadett GSi. Nästan två minuter skilde till Audin i topp.

Näst bästa 2WD blev bröderna Lars och Ulf Storm där Lars gjorde sin 32:a start vilket även gav femte plats totalt.  För Robert Andersson/Jesper Samuelsson blev det ”Retired” vilket så klart var bittert efter sekundstriden med Östgård om seger i 2WD-gänget. Efter dagens första sträcka skilde 0,7 i Östgårds favör vilket sedan byggdes på med halvminuten på sträckan efter. Än värre blev det då Robert parkerade på sista sträckan. I gott sällskap då åtta av de 26 startande drabbades av samma öde. På sträckan hade Robert sällskap av  småländske EU-parlamentarikern Peter Lundgren/Johan Emilsson. Peter misslyckade med det som SMK Hörbys Ted Malm lyckades med,  att ta Volvo PV:n till mål i ”Svenska”…

*

SMK Hörbys bidrag i Extreme E, Klara Andersson fick en bra start med nya teamet ”Sun Minimeal” och slutade trea i ”QF1” i hop med Timo Scheider. Än bättre gick det för Kevin Hansen/Molly Taylor som vann heatet medan Mattias Ekström/Cristina Gutiérrez slutade tvåa.

Foto: Extreme E

I ”QF2” blev det mästarna Johan Kristoffersson/Mikael Åhlin-Kottulinsky som fick till det och vann med Timmy Hansen/Catie Munnings efter sig. 

Efter detta gick det inte Skåne och Tysklandsväg och när dammet lagt sig i Jeddah var Klara och Timo sist med bara fyra poäng. Att jämföra med dagens segrare Johan och Mikaelas 27 poäng. Nio färre har Kevin och Molly med lika många poäng (18) som Mattias och Cristina. 

I morgon fortsätter Desert X Prix i Saudiarabien.

Näst lördag är det deltävling två i MAS Rallycup och jag är tämligen säker på att cupansvariga håller tummarna för att intresset ska öka inför grusdelen som sedan avgörs helt i Sydsverige (Skåne-Småland). Till Rissna och ”Rally Depå Grande” kan Jämtlands MK nästa lördag bara välkomna 27 bilar vilket är långt under kravet på antalet anmälda för att tävlingen ska genomföras, enligt Tävlingsinbjudan. Nu har jag fått information att klubben kör trots att ekonomin lär få stryk med så få anmälda. Ett för oss skåningar annorlunda problem har också jämtarna att hantera, renar vid sträckorna. Nu efterlyser man hjälp från snöskoterklubbar för att jaga bort renar i syfte att inte orsaka några olyckor.

2 svar på “Ulf Kristersson gav rally bra reklam, ”EP” leder inför dagen sista sträcka, Oliver och Mille gör samma sak, Katsutas största besvikelse, Audi-seger i ”Historic”, Johan/Mikaela vann I Extreme E och renjagare sökes…

  1. Det var intressant att vara i umeå på plats fick åka med i per carlssns buss och en en gång är jag imponerad över hans resor som.är välregiserade jag stog bergsäkert placerad ute på en av ss och boive gjorde den mest oväntade avåkningen och hamnade en meter framför mig det tog nog 4 minuter att få ut honom på vägen igen tur för honom att det fanns publik där

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *