Rally Sweden sparkas snart i gång, Lappi-Oliver- Mille snabbast på shake down, WRC-tipset, ingen hyllning av Stig B. 40 år efter VM-titlen, ny datum för ”CER”, ny ordförande även i Kullings MS och inte så svårt med media…
Att Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen skulle slå till direkt på shakedown med topptider är inget som förvånar och detta bygger bara på det som många reda tippat, ny seger för världsmästaren. Senast var 2022 och det enda som jag tror kan stoppa är tekniskt fel på #69 Toyota Yaris GR Rally1 eller snöskottning.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Nu blev ändå inte Kalle snabbast på sträckan utan endast i första åket. Istället skrällde M-Sports Adrien Fourmaux/Alexandre Coria som med Puma #16 kom in bara 0,6 sekunder efter delvis favorittippade Esapekka Lappi, Hyundai som var snabbast. Tredje tid också med favorittryck fick Ott Tänak/Martin Järveoja, två tior långsammare.
Kalle fick ihop fjärde tid men ändå 1,6 före WRC-ledande Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe. Då stördes belgaren av ett ”C-förar misstag” i första rundan när någon glömt att låsa fast motorhuven som flög upp, dessutom krånglade deras intercom.
*
Dags för tipset i WRC-klassen.
1. Kalle Rovanperä Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Esapekka Lappi Hyundai
4. Thierry Neuville Hyundai
5. Elfyn Evans Toyota
Även om Fourmaux var snabb i dag så tvivlar jag på att han och Greogire Munster håller sina Pumor kvar på vägen ända fram till söndag. Därför blir det Kalle ”all the way”…
*
Har som vanligt fått lite kommentarer över att jag haussar upp Oliver Solberg alldeles för mycket och där en åsikt är att ”han är för f-n inte ens nära att bli världsmästare” återkommer. Nu vet jag inte hur dessa ”rallyfans” tänker, men för mig är den inställningen ungefär som att hålla på motståndaren när blågult spelar landskamp.
Foto: Skoda Motorsport
Skoda Motorsport är inne på min linje och i en stor intervju delar man uppfattningen att Oliver är ett världsmästarämne. Oliver får här frågan om målsättningen för 2024.
– Mitt mål för 2024 är ganska tydligt; Jag vill försöka vinna WRC2 och vill njuta av det, lära mig mycket, men jag skulle också vilja vinna så många tävlingar som möjligt, svarade Oliver.
Att han ser framemot Rally Sweden som är favorittävlingen, är inget han hymlar om.
–Att vinna inför hemmafans och familj är ”very sweet”, menar #21.
Hos Skoda Motorsport är han och Elliot Edmondson också en del av teamets test och utvecklingsprogram. Något som Oliver gillar och som ger många nyttiga mil i Skodan. Att han med detta utnämner nya Fabia RS Rally2 till den bästa bilen i WRC2 är föga förvånade.
*
WRC2.
1. Oliver Solberg Skoda
2. Emil Lindholm Hyundai
3. Mikko Heikkilä Toyota
4. Roope Korhonen Toyota
5. Isak Reiersen Skoda
Oliver var snabbast på 5,4 kilometer långa ”Håkmark” med estländaren Georg Linnamäe 0,6 efter och så Heikkilä som trea. Reiersen/Lucas Karlsson imponerade med fjärde tid och detta tror jag bara var början på en lyckad helg i Västerbotten, men mer än till imponerande femma tror jag inte man räcker.
*
I Umeå är det debut för Junior-WRC som mönstrat totalt 19 ekipage, alla med Ford Fiesta Rally3 byggda av M-Sport Poland.
Enda svenskar i gänget är Mille Johansson/Johan Grönvall som dessutom är väldigt gröna med 4WD och därför kanske inte direkt tippas på pallen. Mille verkar tycka annorlunda och satte en kanontid i första rundan på shakedown, 5,5 sekunder snabbare än Diego Dominguez jr. från Paraguay. Denne slutade två i fjolårets Junior-serie och inledde då med att bli fyra i Rally Sweden. Diego har även gjort ett mer rejält shakedown i ”Arctic Lapland Rally” där det blev en tredje plats i tuff konkurrens omgiven av en svärm finländare.
På tal om tufft så fick Bruno Bulacia en sådan på ”Håkmark” med en praktrullning som resultat. Fiestan ser ut att ha fått svåra skador och nu får M-Sport Polands-servicecrew en del att göra om #48 ska starta ikväll.
*
Junior-WRC.
1. Mille Johansson Ford
2. Fabio Schwarz Ford
3. Kelly Eamon Ford
4. Diego Domingues jr. Ford
5. Norbert Major Ford
Här blir det de blågula ögonen som fäller avgörandet och håller verkligen tummarna för att Katrineholmaren lyckas i sin J-WRC-debut.
*
Finns säkert lika många sätt att ladda upp inför Rally Sweden som det finns människor. En mindre lyckad sådan hade hemmahoppet (Vännäs MK) Nils Östgård i den historiska delen. Efter att ha brutit i ledning med Opel Kadett GSi både 2022-och -23 var tanken att hyra en Toyota Celicia i år men av olika anledningar gick detta inte. Istället blev det en annan GSi som Nils hyrt ihop med kartläsare Fredrik Andrén.
–Tredje gången gillt tänker vi, menar Nils.
Men för en dryg vecka sedan mitt i uppladdningen skar han upp vänsterhanden och fick sys med 14 stygn.
– Läkningen har gott bra och tisdagens träningspass med bilen gick fint. Har dock fått anpassa hur jag håller i ratten för att inte belasta stygnen så mycket men det här ska nog gå bra!
*
Fick en direktrapport från shakedown där mina ögon (Jens Johansson) menade att underlaget verkade bättre än tidigare år. Snö saknas absolut inte däremot är det mer tveksamt hur tjock isen är i spåret, vilka många andra ögon också vittnar om.
I morgon förväntas det snöa hela dagen och detta ihop med irriterande vind, kan göra sträckorna svårbemästrade för de med tidig startposition.
Oavsett så är där redan nu höga snövallar vilket också Jens konstaterade.
-Blir till att se mycket biltak i år…
*
Måste även ge Umeå en liten egentligen stor, känga till arrangören SBF. I år är det 40 år sedan Stig Blomquist/Björn Cederberg blev världsmästare med Audi quattro, tillika vann paret 1984 ”Svenska Rallyt”. Sju segrar blev det för ”Mäster” under sina 30 år i ”Svenska” både med Saab och Audi.
Foto: Tommy Svensson
Audi har inte glömt sin mästare och som senare i år ska fira detta, precis som man gör på anrika Goodwood Race Circuit där Stig ska köra någon form av hyllningsrace. Uttrycket ”Once Champ allways a Champ” gäller uppenbarligen på många ställen, men inte i SBF:s egen ägda VM-rally.
-Svagt sa Bill, ursvagt sa Bull!
Mitt sista hopp är att man i i kväll på RedBarn Arena presenterar Stig som kvällens ”hemlige gäst”…
*
Exakt som tidigare år tillåts inte några som helst mindre positiva synpunkter efter att Rally Sweden flyttade till Umeå. Även under tiden rally kördes i Värmland blev jag då och då uppläxad, men inte så ofta som nu och definitivt inte lika ilsket.
Till exempel tyckte en att det var ”dj-ligt onödigt” att berätta om väskförbudet på Red Barn Arena vilket jag har svårt att förstå när rallyt själv har samma sak på sin hemsida. Likaså är det inte tillåtet att berätta eller visa bild på sträckor med ”grus i spåret”, det ger en negativ bild av rallyt menade signaturen Ulf. Han tycker istället att jag ska visa de fina vita julkortsliknande vidderna som omger Umeå, vilket jag också gjort om jag inte helt misstar mig.
Skulle kunna räkna upp ännu mer ”negativt” som kritikerna menar att jag sprider, men håller här. Fick även i dag en återkoppling där en av de som beställt men inte fått sitt betalda rallypaket nu var glad.
– Idag i sista minuten, kom det så nu är det full fart in för kvällens SS1, berättade den lycklige.
Positivt är också att rallyt förberett även för mindre rörliga fans så att de ska kunna njuta av rallyt. På sex sträckor förutom på Red Barn Arena finns ”tillgänglighetsanpassade publikplatser”. Speciella kartor för detta går att ladda ner via hemsidan.
*
Då har ny datum för ”WRC Central European Rally” presenterats efter att ursprunget krockade med den religiösa högtiden ”Alla Helgon”. Nya dagar är 17-20 oktober och man har även bytt Service Park till Rottaler Bäderdreieck.
*
Inte bara i SMK Hörby det blev ny ordförande, samma sak hände när Kullings MS hade årsmöte i måndags med ett 80-tal närvarande.
Foto: Tommy Svenson
Efter 34 år på posten som ordförande tackade nu legenden Conny Hansson för sig och trappar ner till en post som suppleant. Istället gick årsmötet på valberedningens förslag och därmed var Kai-Ove Andersson ny ordförande. Ingen gröngöling i klubben där han tidigare varit en del av styrelsen sedan 1996 och i tjugo av dessa varit sekreterare. Även vice ordföranden, Rolf ”Hutte” Engström hade avböjt omval efter att ha varit aktiv i styrelsen sedan 1986, och har agerat som vice ordförande sen 1997. Mest rutinerad i KMS-styrelsen är ändå Kassören, Karl Svensson. Han tillträdde som kassör redan 1975 och som blev även blev omvald .
–I sanning en stor och mäktig prestation, konstaterade avgående ”Mr Kullings”.
*
I dag uppmärksammade även Skånskan det nya styret i SMK Hörby och detta nästan på en helsida. Har ibland svårt att förstå gnället på media och att de aldrig skriver om motorsport. Första förutsättningen för detta är att man berättar för dom vad som är på gång, svårare är det inte…