PG gör 2WD-comeback i Hälsingerallyt, Sainz leder Dakarrally, Lengauer vann ”Jännerrallye”, Keferböck/Minor ägnade sig åt vinterbad och rösta fram Calle Carlberg som ”Årets junior”.
Med bara några dallrande minuter kvar innan anmälan stänger till SM-premiär ”Hälsingerallyt” kom knall nummer två bland de som anmält sig. I Nationella 2WD dyker nu PG Andersson/Anders Fredriksson upp med Toyota Corolla och anmälda av ”GK Door Team Sweden”. Om man undantar fjolårets start och seger i ”Rally Anderslöv” med Volvo 240 från Team Skåab och en körning med Opel Ascona i belgiska ”Boucles de Spa” var det i mitten av 00-talet som PG senast körde 2WD-bil. Då handlade det om Suzuki S1600 och i högerstolen satt Jonas Andersson. I Hudiksvall är där 34 anmälda och att Årjängarna tillhör favoriterna är nog ingen hemlighet. Tuffaste utmanare blir nog Toyota-kompisarna Niklas Hägg/Toni Sundquist, Kristian Johansson/Fredrik Livh och Patrik Dybeck/David Arhusiander. Fast frågan är om inte hela gänget få se upp med PG:s teamkompisar Patrik Hallberg/John Stigh som kör med Ford Fiesta Rally4…
Fortsatt är ”Standard” kraftigt åderlåtet gentemot fjolåret med sin sju anmälda. I dag kom åtminstone silvermedaljören 2023 Jan ”Janjan” Johansson/Christian Ohlsson in med sin anmälan och då med Nissan Sunny. Notabelt är att Tom Kristensson/Andreas Johansson i premiären är anmäld av Team Skåab som tidigare varit ”PG:s team” i SM…
*
Efter andra dagen av Dakarrally har nu Carlos Sainz gått upp i ledning trots att det bara blev en åttonde tid på sträckan. Istället var Stéphane Peterhansel snabbast med sin Audi före Sebastien Loeb och med Seth Quintero som trea. Mattias Ekström/Emil Bergkvist som är teamkamraten med Peterhansel, rullade in på sjunde plats.
Detta gör att spanjoren som även han kör Audi, leder knappt två minuter före Yazeed Al Rajhi och så Loeb som trea. Svensk-Audin ligger (bilden) sexa med elva minuter att köra in för att nå Sainz i toppen. Tyngre för Kris Meeke som tävlar i klassen ”Challenger” och där håller 13:e plats över en och en halv timma efter ledaren.
*
Det blev seger för hemmaföraren Michael Lengauer/Erik Fürst när den europeiska rallysäsongen startade upp på riktigt med ”37. LKW FRIENDS on the road Jännerrallye powered by WIMBERGER 2024”.
I rallyt som aldrig kallas annat än ”Jännerrallye” var Skoda-föraren 14 sekunder före Simon Wagner/Gerald Winter som i sin tur fick lillebror Julian Wagner minuten efter sig. I hans Skoda skötte Hanna Ostlender notläsandet. Det var också Julian som sammanfattade årets tävling bäst.
– Vi är så glada över att vara i mål, det har varit brutalt svårt!
Det rallytrean syftade på var så klart det nyckfulla vädret kring Freistadt som innehöll alla typer av underlag men där snön och isen var svårast att hantera. Detta fick även Monte-tränande Chris Ingram/Hannah McKillop erfara som åkte av på näst sista sträckan. Tappade där över två minuter och även sin femte plats som istället nu blev en sjunde.
En riktigt tuff avåkning drabbade 2018-segraren Johannes Keferböck som hade tjejen med is istället för blod i ådrorna, Ilka Minor i högerstolen På SS15 gick det det helt överstyr för paret som åkte av och sladdade ner i en stor branddamm med #9 Skoda Fabia RS Rally2. Lyckligtvis kunde båda ta sig ur bilen innan den gick till botten med bara en liten del av taket synligt. Bilen tillhör Tom Kristenssons nya SM-team, tjeckiska Keane Motorsport och som Tom lättat kunde konstatera i en FB-kommentar.
–Tur att dom har två bilar!
Skulle varit kul att kolla Ilka Minors ”krasch-CV” som borde vara något av de mer omfattande. 48-åringen har ett långt förflutet i WRC och i år firar hon 30 år som co-driver. Hon har bland annat åkt med Henning Solberg och sin landsman Manfred Stohl. Men det jag minns bäst var när hon frivilligt satt i ryssen Evgeny Novikovs WRC-Fiesta som ofta överladdade med naturbesök som resultat.
*
Samma dag som det är SM-premiär i Hudiksvall (20 januari) har SBF valt att ha sin årliga prisutdelning ”Bilsportgalan” som i år sker i Jönköping. Hit åker Opel-familjen Calle och Torbjörn Carlberg som en av de som kan bli ”Årets Junior 2023”, omröstningen pågår fram till samma dag på eftermiddagen. Om Calle skulle vinna innebär detta förutom mer råg i ryggen, även ekonomiskt stöd inför ERC-säsongen där han kör för Opel Motorsport. Men ännu är inte riktigt alla pusselbitar på plats berättar Calle.
– Kan med glädje berätta att jag snart skrivit kontrakt för Opel Motorsports officiella fabriksteam under Junior-EM 2024.
Att han önskar stöd för detta är självklart och detta gör man via
Calle när samma dröm som jag och alla andra rättrogna mot bilar från Rüsselsheim.
– Vore fantastiskt kul om vi kunde få tillbaka Opel som en stor fabrikant även i Svensk motorsport!