Vill Kalle R. pausa från WRC (?), norsk rallyprofil har lämnat oss, Nässjö MK tar kraftag mot ”rallybus”, DM kan försvinna och så en som tycker media är som fågelungar…
Idag kom ett minst sagt omskakande rykte från stora tyska rallyportalen ”Rallye-Magazine” som hävdar att Kalle Rovanperä kan vara på väg att göra ”en Ogier” och bara köra utvalda tävlingar för Toyota 2024. Dessa i sin tur hänvisar till motorsport.nu som avslöjade att den tvåfaldige världsmästaren vill pausa tävlandet. Enligt uppgift ska Kalle under året ha klagat över stressen/pressen det innebär att köra rally som fabriksförare på VM-nivå och hanken av en viss utmattning.
Hans manager som hjälpt honom fram sedan de första SS-milen, Timo Johuki förhandlar nu med Jari-Matti Latvala om en lösning som gör alla nöjda där det enligt uppgift, även kan bli tal om ett sabbatsår för Kalle. Bland annat lär han ha en önskan att kunna fullfölja sin militärutbildning som han fick avbryta efter bara två månader när Skoda Motorsport kallade för fyra år sedan.
Foto: Tommy Svensson
Om, jag skriver om och återigen om detta äger någon sanning, så rör det onekligen om i WRC-grytan. Hur ersätter man en dubbel världsmästare? Svaret som det ser ut nu är busenkelt, det är omöjligt…
*
I dag meddelade Henning Elvekrok på Facebook att hans vän och förare Rune Danneborg gått bort. Henning skriver, ”Min gode vän och rallypartner sedan 18 år, Rune Danneborg lämnade oss idag efter kort tids sjukdom. Vila i frid Rune. Henning Elvekrok”.
Rune har varit en flitig gäst i Hässleholms GP (Lille Mats Rallysprint) där han och Elvekrok gjorde sin första start ihop 2013 med en Ford Fiesta WRC och slutade fyra. Dessförinnan hade dock Rune kört tävlingen två gånger tidigare med Gunn Valbeland i högerstolen, dels i en Peugeot 306 Maxi och en VW Polo Super 2000. Men från -13 var det Elvekrok som åkte med från Grimstad till Hässleholm och 2014 kom första segern ihop på svensk mark. Bilen då var något som norsk media beskrev som ”Norges råeste bil”, en Mini John Cooper Works WRC. En bil som de sista HGP-åren byttes mot en Ford Fiesta RS WRC innan det i år, i Rune sista framträdande på Garnisonen, Citroën C3 Rally2.
Med denna fick paret en fjärde plats innan karriären avslutades, återigen med ny bil nu en från finska Printsport inköpt Skoda Fabia RS Rally2. I denna kördes ”Sommer Rally Griamstad” så sent som för bara två månader sedan där man tyvärr fick bryta. Mitt minne av Rune är en vältalig och mycket vänlig man som dessutom hade ett hjärta som verkligen brann för rally. Han drev förutom en del andra företag även Innovation Motorsport Team A/S. Rune Danneborg blev 67 år.
*
På lördag svarar Nässjö MK för en magnifik avslutning på rallyåret 2023 med BRC-finalen ”Novemberskölden”. Efter lite avanmälningar (totalt 28 ekipage) står nu räkneverket på 223 tävlande och som alla får grönt ljus från arrangören för tävling. Visa av fjolårets ”publikstök” går därför Nässjö MK ut med att kraftfullt varna för samma trams som en del rötägg då svarade för. ”Roligt att det är så stort intresse för vår tävling Novemberskölden.Det är viktigt att alla följer de säkerhetsregler som gäller för tävlingen samt följer våra funktionärers uppmaningar.Efter förra årets erfarenheter måste vi meddela att upptäcker vi något som helst sabotage mot säkerheten eller att publiken inte följer våra funktionärens uppmaningar kommer den aktuella sträckan strykas och köras som transport. Allt för de tävlande och publikens säkerhet.En uppmaning till er som brukar köra sträckorna innan de är avlysta, tänk på att de boende samt väghållare inte är vana vid så mycket trafik på vägen!Visa hänsyn och kör försiktigt. Tävlingsledningen”. Även övervakningen ute i skogen förstärks så att reglerna följs. ”Efter förra årets erfarenheter, så kommer vi nu också så fort vi upptäcker något som helst sabotage mot säkerheten eller att publiken inte följer våra funktionärers uppmaningar att stryka den aktuella sträckan direkt och köra den som transport. Allt för dom tävlandes och publikens säkerhet.”. Vädret är också riktigt novemberväder med regn i stort sett hela veckan, men enligt 10-dygnsprognosen ska detta upphöra efter lunch på lördag. Första start är klockan 10.30 och med så stort startfält lär inte sista bil lämna Brinellgymnasiet i Nässjö förrän fyra timmar senare. När så solen går ner klockan 16.08 lär det bli extraljus på för de sista startande…
*
Normalt sett så brukar åtminstone i Södra BF:s DM-kalender i rally var färdig så här dags, men inte i år. Att det rått ”viss turbulens” mellan Södra och Smålands BF efter den olyckliga datumkrocken i april när Älmhult och Asarums tävlingar hamnade på samma dag. Efter detta blev det lite av ett djupt dike mellan Skåne/Blekinge och Småland. Att Södras SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner enligt min mening, varit beredda att skyffla igen detta dike är ingen hemlighet. Utgår från att samma ambition även fanns i Småland, även om jag har noll information om deras tänk under detta år.
Nu läser jag i ett protokoll från styrelsen i Södra BF att det varit ett rallymöte i Millebygden med ”dom som bestämmer”, Magnus Månsson, Mats Bergman, Anders Martinsson, Ola Schönström, Sebastian Steiner och Sara Mejving, ny SGA i Småland. Här diskuterades tävlingar i framtiden och där det finns förslag att skrota DM och istället satsa på ett Sydsvenskt Regionmästerskap för Södra och Småland. Tankarna ska då vara 12 tävlingar, men där bara hälften kommer att räknas i slutresultatet. Förslaget tillstyrktes av Södra BF:s styrelse och nu är tanken att testa 2024 och därefter göra en utvärdering. I tidernas begynnelse (alltså när jag började tävla) var Södra och Småland ett distrikt där DM hade väldigt hög status. Inte bara hög status utan även med stora startfält och inte minst, var besök av storfräsare från andra distrikt mycket vanligt. Till exempel dök Opels Janne Henriksson ofta upp i TV-Svängen. Så också Tom Trana och Saabs påläggskalv Roger Johansson för att nämna några. Men ett par år in på 70-talet efter stormigt möte i Jönköping, beslöts att dela upp distrikten. Då var det inte enligt RF:s stadgar heller möjligt att ha ett gemensamt DM. Istället infördes RM (Regionmästerskap) där samma förare som tidigare kört DM, nu tävlade. Tog dock inte lång tid förrän detta av någon anledning skrotades och det blev tillbaka till delat DM mellan de två tidigare ”kompisarna”. Ett tillstånd som gällt sedan dess men nu verkar det som att RM gör comeback. Egentligen bryr jag mig lite om vad där står på medaljerna DM eller RM, för mig är det viktigast att det blir ”peace in the valley”så att sporten kan utvecklas i rätt riktning.
*
Blev lite återkopplingar på gårdagens inlägg om Mikael Johanssons tankar kring den usla information från tävlande och arrangörer i rally. Han precis som jag själv hängde upp sig på mantrat ”Vi finns på Facebook”. En som reagerade var gamle rally och kartingjournalisten Claes Uddgren som skrev, ”Utan Facebook vore livet mycket tristare speciellt för en ensamstående pensionär som jag. Jag gick med 2016 och har nu fått 891 vänner varav en hel del falska icke-personer som bara är ute för att lura av mig pengar. Det positiva är att med medlemskap i ett antal motorgrupper så håller man sig ajour med vad som händer på alla fronter. Dessutom publiceras ständigt en massa bilder från både nya och gamla rally- och racertävlingar. Utöver motorfolk så är det många släktingar som hör av sig. Min dotter brukar ofta lägga ut bilder på både barnbarnen eller knasiga bilder som hon har hittat någonstans. Så nog är Facebook en tillgång. Istället vill jag uppmana till att Våg Vägra Netflix.”. Kan bara lugna Claes med att mitt tänk inte handlar om Facebook som företeelse, utan att man som arrangör/tävlande ensidigt använder detta för att få ut information. Kan inte vara svårt att parallellt med publicering på Facebook låta samma information via en maillista, även nå till exempel ”gammelmedia”. Däremot fick vi medhåll av Pär Löfström som skrev, ”Publiciteten, eller brist på sådan, har varit ett signum för rallysporten sedan urminnes tider. Tro mig. Jag har varit med sedan urminnes tider, ja kanske till och med längre än du Tommy…
Inte bara teamen, utan klubbarna bär stor skuld i att rallysporten inte är var den borde. Varför inte annonsera i lokalblaskan dagarna innan lördagens minirally? Tala om vart sträckorna går, eller åtminstone var det finns publikparkeringar, servering med mera. Berätta hur härligt det är att ägna en lördagseftermiddag ute i naturen i en skogsbacke och samtidigt bli underhållen av duktiga rallyförare.Micke lärde jag känna på 00-talet när grabben åkte ungdomsrally. Han (och du också) har berättigad kritik. Mätta förbundsledare är som politiker… slutar där…”. Raka motsatsen kom från en som jag låter vara anonym eftersom detta kan ”användas emot honom/henne” framöver. ”Du menar alltså på fullt allvar att det är vi tävlande-arrangörer som ska göra medias jobb och serva med allt? Media däremot ska vara som fågelungar, bara tugga och svälja det som behagas. Måste väl ändå vara er (Din) förbannade skyldighet att hålla koll på vad som händer. För de som tävlar eller arrangerar är det mycket som ska göras och då är det inte alls konstigt att där inte finns tid över för att göra även ert jobb. tack för ordet!”. Är kanske som en del säger, rally har exakt det mediautrymme den förtjänar?
Jag håller fullständigt med i att det är motorklubben, som arrangerar en tävling, är dom som vet bäst om när, var och hur det sker och skall informera pressen i god tid, så att lokala tidningar, kan lägga in en berättelse om förestående motor tävling INNAN den ägt rum. Har själv råkat ut för just detta, läst I tidningen att i helgen…… Varför fick jag inte veta detta innan, så jag kunde åkt och tittat på tävlingen. Jag är inte längre mycket inne på fb, verkar som den är döende pga all reklam mm, tycker jag.
Jag själv har nu blivit rörelsehindrad på senare år och kan inte längre ta mig ut i skog och mark. Har jobbat mycket som funktionär tidigare. Men det körs även asfalt tävlingar i bla Eslöv, och när man då bodde där, hade det varit kul, om man hade kunnat läst om detta, innan man läser om att det har varit.
Mvh Göran
Hej Göran. Tänkte på det sista fabriksteamet med Mitsubishi. Så klart var Citroën också med, precis som Toyota, Peugeot, Mazda delvis Volvo ”in the good old days”!
An interesting discussion is worth comment. There’s no doubt that that
you ought to write more about this issue, it might not be a taboo matter but typically people do not speak about these issues.
To the next! All the best!!