Wilson berömmer Östbergs WRC-insats, ingen fred i sikte i racingkriget mellan SBF och STCC och Jonsson vann i Lima!
Jari-Matti Latvala i WRC-Polon leder gänget när man ger sig ut på lördagens sju specialsträckor i Rally Mexico. Detta lär också vara enda gången i rallyt som finnen är i den positionen, egentligen är han 24:a totalt efter den oturliga avåkningen på sträcka tre. Latvala själv var nästan i chocktillstånd efter att ha kört på stenen och bad teamet om ursäkt för misstaget och konstaterade.
– Jag vet att det varit en otroligt dålig inledning på säsongen, kan bara hoppas att all otur samlats här och att jag framöver ska vara lite mer lyckosam…
Sebastien Ogier leder efter de första tretton sträckorna och detta med en dryg halv minut tillgodo på Mads Östberg som hyllas av M-Sports Malcolm Wilson. På autosport.com säger Wilson.
– Mads har varit otrolig. Det här är mycket mer än vi förväntade oss från honom. Vi kom till den här tävlingen och hoppades på att kämpa om en pallplats och titta bara på vad han åstadkommit.
Östberg var dock inte lika nöjd utan var tvärtom frustrerad över att tappa tid till Poloföraren.
– Vi tappar bara till honom, leder över alla andra, vilket är ganska bra. Men Ogier vet precis vad han gör där ute, menade Östberg till autosport.com och Wilson försökte peppa den unge norrmannen.
– Mads har rätt. Han är före alla andra, men killen han förlorar mot är samma kille som slog Sebastien Loeb i samma bil för några år sedan och som nyligen dominerade Rally Sweden, något som Loeb aldrig gjorde, sa Wilson.
Trea i Mexico är Miko Hirvonen, nio sekunder bak Östberg som följs av Thierry Neuville och Danny Sordo.
Som jag skrev igår så var det inte helt lät att uttyda pressmeddelandet från SBF efter ”strategimötet” i Arlandastad. Hur som helst, jag tydde det fel och istället för fred verkar det nu rustas för krig. SBF har uppenbarligen för avsikt att köra en egen klass med SM-status om det sedan blir med STCC/TTA-bilar eller något annat verkar lite oklart. Samma sak med vilka banor som ställer upp för STCC? Fyra banor lär ha bestämt sig för att hålla på SBF nämligen, Karlskoga, Falkenberg, Mantorp och Tierp och då återstår bara Knutstorp, Anderstorp och Sturup av de permanenta anläggningarna (kan jag ha missat någon?). Tillkommer gör då Östersund och Göteborg där STCC verkar sitta på avtal.
Till Värmlands Folkblad säger Mike Luff, vd på Karlskoga Motorstadion förhoppningsfullt.
– Jag tror att teamägarna och förarna kommer att välja serien som förbundet arrangerar.
Vd:n för STCC, Bob Huzell är inte lika övertygad i samma VF-artikel.
– Det är lätt att sitta på ett möte som de hade och skapa ”halleluja-stämning”. Det är inte så enkelt som de verkar tro att starta en ny serie…
Att det blir STCC-tävlingar är Huzell övertygad om även om vissa arrangörer väljer att hoppa av serien och istället invänta vad SBF har att komma med. Huzell säger till VF.
– De första tre tävlingarna körs på banor vi kan vara helt säkra på, inte minst eftersom Solvalla och Göteborg är våra egna banor, säger Bob Huzell.
Nu är jag inte speciellt insatt i racingvärlden, man kan väl se mig som en vanlig åskådare och som sådan tycker jag detta liknar en dj-la soppa om jag ska vara ärlig. Fjolårssäsongen kan väl ingen av de då två konkurrenterna STCC eller TTA beteckna som succéartad. När de två så slöt fred i höstas trodde jag att nu våras det för racingen igen, men tvärtom är jag rädd att resultatet blir, vinter nästa alltså. I lilla ankdammen Sverige fanns inte plats för två ”kungaklasser” detta var alla överens om i fjol. Nu ska det inte bara vara två klasser utan dessutom två helt skilda arrangörer. Mitt råd är, tänk om innan det är för sent och då snackar jag inte om en betänketid på några veckor utan här handlar det om timmar innan vandringen i dödskuggans dal övergår till ett hundrameters tempo som skulle hedrat Usain Bolt…
Johan ”Kalle” Gren från Hässleholm kom inte långt i Limas LBC-Ruschen, redan på sträcka två gick en drivaxel på Golfen och så var Dalatrippen över. Vann gjorde, (någon som kan gissa?) Mats Jonsson, åtta sekunder före Eddie Hörbing med Jari Saarinen som trea. Tvåa nyare Focusar efter Mats Escort som snart kvalar in i Appendix K-gänget. Visst är det imponerande!
Även i 2WD var det snudd på Appendix K varning då hemmaåkaren Andreas Levin gjorde ett av sina sällsynta inhopp med sin Peugeot 205 GTI och var snabbast av alla.