Paddon antar ERC-utmaningen och kör på Kanarieöarna, tung Polokrasch i Belgien, SM-tätt, klent eller inte det är frågan och jag höll mig i bakgrunden…
Torsdagen den 4 maj är det återstart för ERC efter det mer än månadslånga uppehållet efter premiären ”Rally Fafe” i Portugal. Känns konstigt att man har så lång tid mellan Fafe och ”Rally Islas Canarias” då det bara skiljer runt 150 mil därifrån till hamnstaden Huelva som tar rallybilarna över till Las Palmas. Ett ”stenkast” i jämförelse med de dryga 350 milen och två veckor innan det är deltävling tre i Polen och Mikolajki…
Till Kanarieöarna är det osäkert med svenskt deltagande, (juniorerna har Polen som premiär) och redan klart är att MRF/GNM:s Pontus Tidemand/Julia Thulin avstår start. Hoppet står till Tom Kristensson/Andreas Johansson men för att få ihop en start med Tagai RT:s Citroën C3 Rally2 krävs ett rejält omtag av budgeten har Tom meddelat. En som nu går ut och förklarar att han kommer till deltävling två i ERC är Fafe-vinnaren Hayden Paddon som vanligt med John Kennard vid sin sida. Den för honom både turliga och lite oväntade segern har eggat honom till än hårdare EM-satsning med italienska Hyundai-teamet BRC Racing Team. Att ”The Kiwi” menar allvar står klart när han värmer upp två veckor tidigare i Italien och Alba med ”RAlly Regione Piemonte”.
–Efter Portugal träffade vi teamet för att diskutera vad som skulle förbättra vår satsning bäst. Fran början hade vi tänkt att hoppa över Gran Canaria men nu känns det absolut mer angeläget, förklarar Paddon.
Hans asfalterfarenhet med Hyundai Rally2 är högst minmal och därför tar han tillfället i akt att få extra tio mil i Alba inför Las Palmas, dessutom ett rally som Paddon kört flera gånger tidigare. Paddon är också väldigt nöjd med teamet som han menar håller världsklass.
– Tillsammans ger det oss en möjlig chans på EM-titlen!
I Italien avlöser blott 19-årige Jared Hudson i högerstolen för tredje gången John Kennard. Kan man anta att han i sin tur håller på med vinskörd hemma på Nya Zeeland…
*
Efter sex sträckor av ”Rallye des Ardennes” höll 32-årige hemmaföraren Gino Bux fjärde plats med sin Polo R5 och detta bara 11 sekunder efter ledaren Georg Linnamäe. Men på sträcka sju gick det pipsvängen för Bux och kartläsare Anthony Hui Bourdeaud. På den hala och lertäckta sträckan kraschade paret tungt.
– Vi hade punktering innan en kurva där vi körde på femmans växel och i en hastighet av nästan 180 kilometer i timmen, berättade Bux på Instagram.
– Tyvärr körde vi på en stenpelare som träffade rätt i min dörr!
Smällen var så kraftig att det var omöjligt att öppna dörren så räddningspersonal fick klippa taket på Polon. Efter en mödosam och inte minst smärtsam insats fick man loss Bux som ändå kom lindrigt undan. Sex brutna revben och ett nyckelben plus skador på ena lungan blev resultatet medan kartläsaren undkom utan skador. Nu vill belgaren ”upp på hästen igen” så fort som möjligt.
– En sak är säker, kampviljan och mitt leende finns kvar, hälsar Bux från sjuksängen.
*
Just nu finns inbjudan till sex SM-tävlingar ute och där SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint” är den som närmast står för dörren den 16 april. Två veckor senare (29 april) är det premiär för Grus SM i Laholm innan det med lika långt mellanrum, är deltävling två i Asfalt SM som då körs i Kungsbacka. Att South Swedish Rally 18-20 maj sticker ut i det här ”Sprintgänget ” är självklart och där man faktiskt fått ett riktigt högdjur i anmälningslistan, Finska Bilsportförbundets f.d ordförande Riku Bitter. Senast Bitter körde med sin Honda Civic var i Arctic Rally och nu väntar småländsk försommar på honom och Jaana Outilla. Nästa stopp för asfaltåkarna efter Kungsbacka blir på för de flesta jungfrulig mark, i Gullabo den 27 maj innan det helgen efter, den 3 juni är andra anhalten i Grus SM och då i Hässleholm.
*
Råder delade meningar om man som arrangör ska vara nöjd med antalet anmälda till ”Bilmånsson Rallysprint”? De mer negativa menar att 48 SM-deltagare som kompletteras av 15 ytterligare, är för klent medan jag ändå tycker att detta är ett antal man måste vara helt nöjd med. Foto: Tommy Svensson
Visst är det klent om man jämför mot till exempel 2019 när Joachim Grahn vann och då nästan hundra ekipage kom till Hörby för att åka DM/Asfaltcup. Å andra sidan har antalet asfaltåkare stadigt minskat efter pandemin och där säkerligen det allmänna läget spelar in. En omgång däck för runt 15 000 kronor, dyr bensin och helt allmänt för de flesta tunnare plånböcker har säkert sin del i detta.. Ändå blir man lite frågande när Dals MK samma dag som SM-premiären i Hörby kör ”BDS Jubileumssprinten” med ett liknande upplägg som i Skåne. Skillnaden är att i Mellerud är det maximerat till 40 deltagare vilket också uppnåtts men kanske än viktigare, anmälningsavgiften är satt till 700 kronor. En skillnad med 1300 kronor mot den i SM gemensamt beslutade anmälningsavgiften…
*
I går var det en sista Funktionärsgenomgång inför den 16 april i SMK Hörbys klubbhus. Här förklarade Raceconsultings Bernt Larsson i den knökfulla lokalen hur tidtagningen kommer att fungera under SM-premiären.i den knökfulla lokalen. Av förståeliga skäl höll jag mig i bakgrunden då det är välkänt att i sådana här sammanhang gör jag oftast (vissa menar alltid) ingen större nytta eller mer skada än nytta…
*