Fel däck fällde Greensmith, ”Jocke” kör SM-premiär på sin egen bakgård, tunt med 4WD där Grybb blir favorit och mer priser i DM.
Att välja fel däck blev ödesdigert för Gus Greensmith när han och Chris Patterson använde ”Quattro River Rally Karlovac” i Kroatien som test inför kommande ”WRC Croatia Rally”.
Efter första dagen hade britten knappt två sekunders övertag på Nikolay Gryazin men med ”fel gummi” på Skodan, kunde han inte hindra ryssen från att storma förbi. Trots tio sekunders tidstillägg blev det rysk seger med 22,8 sekunder. Toksports båda WC2-förare stod i en klass för sig och trean från Slovenien, Rok Turk var nästan fyra minuter efter i sin Hyundai Rally2.
*
Det tog sig på slutet som mordbrännaren sa när det gällde anmälningar till SMK Hörbys SM-premiär ”Bilmånsson Rallysprint” den 16 april.När anmälningstiden gick ut exakt klockan 18.00 i går, var det med 62 ekipage anmälda. Faktiskt lite oväntat, men nio fler bilar än ifjol så kanske det ändå finns hopp för ”RS-familjen”. Av dessa 62 är det dock bara 37 som kör i de båda SM-klasserna (4WD/2WD) som komplettas med RM där ”Standard” kör och som lockat fem ”GruppF:are” och sex i Grupp E. Till detta kommer även 12 ekipage i DM-klasserna, en Appendix K och så Volvo-friskusen Anna Lundell i Ungdomsrally. Något som tydligt visar slagsidan mot Sydsverige när det kommer till asfaltrally/RS, är att av de 62 anmälda kommer bara elva stycken utanför Skånes gräns. Ett faktum som kan innebära att nästa deltävling i SM-serien ”Rollsbo City Race” i Kungälv kanske inte uppnår samma antal som i Hörby? Att intresset från Hörby-publiken i första hand riktas mot dubbla SM-vinnaren Joacim Kristiansson är fullt förståeligt. Dessutom kör ju ”Jocke” på sin egen bakgård om man säger.
– Mer hemma än så här är omöjligt att komma, konstaterar han och syftar på att banan i SM-premiären ”Bilmånsson Rallysprint” går rakt över hans egen tomt på Industriområdet i Hörby. En knepig del av banan som innehåller utmärkt ”publikplats” och dessutom ett av de ställen där tävlingen kan avgöras.
– Har man rätt flyt här finns tid att tjäna, men det är även ett av de ställe på banan där det är lätt att göra bort sig, tror Jocke.
På tal om att göra bort sig så gjorde han själv detta första året tävlingen kördes och hans röda Opel Corsa fick närkontakt med ett banhinder. Inte heller de närmaste åren efter blev det någon fullträff på hemmaplan.
– Första gången jag lyckades vinna klassen i Hörby var i fjol och nu hoppas jag att trenden fortsätter, men det kommer att bli väldigt tufft, siar dubble SM-vinnaren.
Som svåraste hinder i den 29 bilar stora 2WD-klassen rankar han i tur och ordning Eslövs Simon Andersson och pappa Mats Andersson (bilden) samt sin egen klubbkompis Robin Svensson som gör comeback efter ett sabbatsår.
– Simon var väldigt snabb i fjol och nu med sin nya Renault Clio tror jag han blir det absolut svåraste hindret. Men även Mats som slutade på lika många SM-poäng som mig -22, är alltid svår att rå på…
Robin Svensson med sambo Sandra Wybrands kommer till årets SM-säsong med en för honom helt ny bil, en riktig asfaltracer Renault Clio Grupp Hb hämtad från Danmark.
– Tror inte Robin behöver många meter med nya bilen för att sätta riktigt snabba tider, absolut ett stort hot mot min och Maya Ragntofts segerchanser, varnar Jocke.
Han vill även lyfta fram en av de få ”icke-skånska” anmälda, Grännas SM-trea Tobias Pettersson med sin Golf.
–Tobias är en outsider och avslutade fjolåret starkt, å andra sidan tror jag att han aldrig tidigare kört i Hörby vilket kan vara en nackdel.
En första fingervisning om hur toppstriden kan komma att se ut i Hörby, får man redan på Skärtorsdag när det körs asfaltrally och ”Yokohamamesterskabet Øst” i danska Avedøre. I det nästan 60 bilar stora startfältet återfinns flera svenskar som tar tävlingen som test inför SM premiären, bland dessa finns både Jocke och Simon.
–Blir spännande, men jag har en speciell känsla av att Simon kommer att blixtra till redan där, menar Jocke.
*
Om det var med beröm godkännt i 2WD vad gäller intresset blev det snudd på underkänt i 4WD med bara åtta anmälda.
Fjolårsvinnaren i Hörby och slutlige SM-tvåan Rolf Grybb från Hässleholm med sonen Tobias som kartläsare får finna sig att vara favorit till totalsegern även i år och kanske även till att bli Svensk Mästare 2023. Tuffa utmanare är Tomelillas Stefan Kristensson och Mikael Jakobsson, Nyköping. Lite extra press på sig har Kristensson då hans vassa WRC-Fiesta bar Joachim Grahn till totalseger i tävlingen 2019.
*
Idag presenterade Södra BF nyheter i Rally och RS-DM. Bland annat är där nu ett DM med totallista där poängen från respektive mästerskapsklass räknas samman i en totaltabell. I denna totaltabell ingår även 4WD som annars inte har någon egen mästerskapsklass. Priserna här kommer från Hässleholms MK berättar Ola Schönström/Sebastian Steiner.
– Vinnaren i RS-DM:s totallista vinner en fri start till Hässleholms GP 2024 – Vinnaren i Rally-DM:s totallista vinner en fri start i Snapphanerallyt 2024 – 2:an i Rally-DM:s totallista vinner en fri start i Temahallen Grussprint 2024.
Till totaltabellerna kopplas också ett nytt vandringspris plus ett prisbord från APEX.se. 1:an får 2st Pirelli däck motsvarande den storlek och typ som de använt under året. 2:an får presentcheck på 1500kr inkl. moms att använda för inköp av saluförda varor på www.apex.se , 3:an får presentcheck på 1000kr inkl. moms att använda för inköp av saluförda varor på www.apex.se