Loeb tog kommandot på Azorerna, Mille & Co får sällskap av Max McRae i ERC, ”verdammte scheisse” efter shake down, snudd på skånsk ”dominans” på Gotland, Team Hansen är ”laddade” och polackerma har tagit Tom till sitt hjärta!
När Sebastien Loeb idag gjorde Skoda-debut i ”TER Azores Rally” kände han sig lite för på shake down vilket betydde andra tid, två hundradelar efter Andreas Mikkelsen. men fyra före talangen Erik Cais, alla tre med Skoda från Toksport.
Ole Christian Veiby hade det lite svårare men satte ändå en fjärde tid, 3,5 efter landsmannen i topp. När det blev skarpt läge med SS1, 7,6 kilometer långa ”Feteiras” var Loeb och Lauréne Godey varma i kläderna och satte bästa tid.
Även Veiby och Stig-Rune Skjaermoen var nerskakade i positiv riktning och kom mål 0,3 sekund efter Seb. Mikkelsen och Torstein Eriksen i sin tur fick tredje tid, 1,5 efter Loeb. Azorernas egen hjälte Ricardo Moura kom i mål 5,3 efter Loeb. Fem sträckor körs idag och så avslutas det precis som nu alltid regntunga rally på lördag med sju sträckor.
*
Katrineholms Mille Johansson är än så länge ensam svensk att presentera sina planer på full säsong i ERC Juniors med start i maj och ”Orlen Rally Poland”. Satsningen görs med hans tidigare team IK Sport men vid sin sida har Mille numera värmlänningen Johan Grönvall. En viktig pusselbit i ”landslagsåkarens” EM-satsning är att han får körkort och tre veckor före Polen-starten fyller Mille 18 år.
Det ryktas också att SMK Hörbys Victor Hansen kommer att precis som i fjol köra Junior-serien och likaså Eslövs Simon Andersson. Victor kommer med ”tillfrisknad” Ford Fiesta Rally 4 medan Simon kör Sveriges första Renault Clio Rally4.
Juniorserien körs över sex deltävlingar och inleds den 20-21 maj på grus i Polen och fortsätter sedan till Lettland och hemmatävlingen i Värmland 7-8 juli. Efter tre tävlingar på grus avslutas serien med tre asfaltsrallyn i Italien, Tjeckien och Ungern. Samtliga ekipage i Junior-EM är 27 år eller yngre, tävlar i tvåhjulsdrivna bilar och kör på däck från Hankook.
*
Idag blev det också klart att en ny generation McRae ansluter till ERC Juniors nämligen Colins son, 18-årige Max. Han kommer att köra med en Opel Corsa Rally4 och fortsätter därmed familjens McRaes stola tradion som ”Opel-Family”. Farfar Jimmy vann till exempel nio FIA European Rally Championships med Opel.Nu bor Max i Australien men flyttar inom kort hem till Skottland och McRaes hemstad Lanark.
–Jag älskar Australien och jag älskar att köra rally där men Europa är platsen att vara baserad på om du vill bygga en karriär inom den här sporten – och jag är fast besluten att göra karriär inom denna sport, menar Max.
Opel Corsan backas av The Racing Factory och Aloísio Monteiro, grundare och VD.
*
På gränsen till Polen i Sachsen ligger Stolberg som är centralort för premiären i tyska mästerskapet, ”ADAC Rallye Erzgebirge”. Underlaget är asfalt men som vanligt i Tyskland är denna delvis täckt av lera och annan hal skit.
En som säkerligen håller med om detta är Daniel Földesch som igår lär ha uttryckt ”verdammte scheisse” efter en tuff rullning på shake down. Hans och Alexander Bennings Citroën DS3 R5 mådde som synes på Henrik Åkesons bild inte alls bra efter en hel rad taklägg. På plats finns i princip alla snabba tyskar som Skoda-trion Marijan Griebel, Philip Geipel och Julius Tannert. Utmanar gör främst Hyundai-åkaren Christian Riedeman och kanske f.d Opel Adam-profilen Nico Knacker. Inte så länge sedan det ryktades om ebb i rallykassan hos 25-åringen men detta lär ha förbyts till flod då han i helgen kör en ny Hyundai i20 Rally2. Totalt 59 anmälda och där danske Henrik Munk Hansen är ende skandinav i listan. Med sin Peugeot 106 S16 tar han och Jürgen Nolte sig an de 12 sträckorna. Ingen hemlighet att jag är lite allergisk mot den svenska synen på rally, detta att man måste vinna till varje pris. I synnerhet när det gäller rally med klassiska bilar tycker jag detta synsätt är åt h-e. Istället borde fokus ligga på att bevara rallyhistoria vilket idag känns helt bortglömt.
I Tyskland och många andra länder är det annorlunda och i helgen kör Michael Schröder den optimala ”icke vinnar-bilen”, Trabant P601. I mina ögon är Schröder värd all respekt som finns när han visar hur det såg ut i rally i forna Östtyskland.
*
Inte bara i Hörby som det är sirap i anmälningslistan utan även Gotlands MF har det motigt med ”Rally Gotland Light” den 22 april. Nu har man på ”öjn” ytterligare en vecka längre än till SM-premiären men i dag med 20 bilar anmälda känns det klent.
Notabelt är att av dessa 20 är två skånska, Hörby-boende Martin Nilsson är anmäld med sin Grupp H-240 medan SMK Hörbys Pelle Larsson gör grusdebut med den numera ”IFK-orangea” Subarun. De här båda plus en trio värmlänningar och Göran Nilsson från Vaxholm är det enda ”exotiska inslaget”.
*
Gotland kör precis som Asarums MS och Älmhults MK sina tävlingar den 22 april. Med knappt två veckor kvar av anmälningstiden leder smålänningarna med sin 75 anmälda mot 52 i Blekinge. ”Silverratten” kan ståta med SM-klass i 4WD där nu Lars Stugemo/Kalle Lexe gör Polo-debut för året med GK Doors-bil. I ”dörr-teamet” kör också Christer Hedlund med en Polo. Övriga med SM-drömmar är Team Nybes Fredrik Åhlin, Albin Nordh och Jonas Åkesson.
*
Inte så många som blev förvånade när Team Hansen, Timmy och Kevin förklarade att det blir en ny säsong i World RX. Att bröderna är ”laddade” förstås när de går ut med att vara ”starkare och snabbare än tidigare”. Bilen är samma som 2022, Peugeot 208 RX1e.
Målet är också självklart att plocka kungakronan av ”ärkefienden” Johan Kristoffersson. I fjol slutade Timmy tvåa med 46 poäng färre än ”Folkvagnsföraren” medan Kevin hade det tyngre och slutade femma, ändå bara 13 poäng efter Timmy. Än har bröderna pappa Kenneth och mamma Susann gott om tid för ännu mer förberedelse då premiären inte körs förrän den 3-4 juni i Portugal.
– Vi har försökt vara smarta, lyfta olika stenar för att hitta små saker här och där som kan hjälpa oss framåt 2023, berättar Kenneth Hansen.
– Vi har gjort många saker; vi vet inte om det kommer att räcka men definitivt, vi kommer att vara starkare och snabbare än tidigare. Säkert kommer våra konkurrenter också att vara starkare, men vi har gjort våra hemläxor så bra som vi tror att vi kan med de resurser vi har. Det ska bli riktigt intressant att se vad som kommer att hända i år.
*
I dag rullade IXO:s välbyggda 1:43 modell av Tom Kristensson/Andreas Johanssons Hyundai i20 R5 in i min ”skrythylla”.
Att bilen skulle få hedersplats är självklart, till och med så att ett par Rally Kadetter fick maka på sig lite för göra plats för #11. Att polackerna tog Tom och Andreas till sina rödvita hjärtan efter fjolårets andra plats i ”Rajd Polski ORLEN” är svårt att snacka bort. När arrangören gör reklam med ”Feel the gravel” för sitt ERC-rally i maj, så är det Tom som ska locka publiken till Mikolajki är det tänkt…
*
Med detta tar Motorbloggen helg, vi ses på söndag!