57 ekipage till Kroatien, Oliver kör utanför WRC2, 18 sträckor väntar i ”CER”, WRC förklarar hur omöjligt läget var i Mexiko, Supercupen en uppländsk angelägenhet, 30 i Hörbys SM-fält och en flock Opel-bilder lättade…
Totalt 57 anmälda till ”WRC Croatia Rally” 20-23 april och det är nog så enkelt att startfälten i VM numera inte är speciellt stora. När Jourdan Serderidis avstår Puma-start är nu Rally1-fältet nere på nio bilar, fyra Toyota, tre Hyundai och så M-Sport Ford med två bilar, där har ni gräddan av rallyvärlden. WRC2 däremot kan stoltsera med att vara mer än dubbelt så många med sina 19 ekipage. Lägger man så till sex förare inklusive Oliver Solberg som väljer att köra i Kroatien men utan att ta några poäng i WRC2 är där 25 Rally2-ekipage.
– Det är härligt att få tid bakom ratten och ännu mer erfarenhet på de fantastiska sträckorna i Kroatien, förklarar Oliver varför han kör utanför poäng..
Startar för poäng gör däremot de delade VM-tvåorna Emil Lindholm och Yohann Rossel och i händelse att någon av dessa vinner då går förbi Oliver med minimal marginal. Även trean Gus Greensmith kan gå dit upp i händelse av seger men då måste både Rossel och Lindholm bli poänglösa.
Mer Greensmith som åker Kroatiska Mästerskapet och ”Quattro River Rally Karlovac” med Toksports Skoda. Dock är det inte Jonas Andersson som läser noterna kommande helg utan det är Mexiko-vinnarens gamle co-driver Chris Patterson. Under Toksport-tälten finns även ryssen Nikolay Gryazin som också ska köra ”Croatia Rally”.
*
Vet inte om samarbetet mellan Sverige och Norge med ”WRC Rally Norway” för snart 20 år sedan var det första och hittills enda rallyt i VM serien där två länder gick samman för att rådda hem uppgiften? Som bekant blev det en kort ”love story” och frågan är om ”äktenskapet” mellan Tyskland, Tjeckien och Österrike om ”Central Europe Rally” varar längre? I dagarna har man släppt lite på förlåten och bland annat avslöjat att det blir 18 sträckor helgen 16-29 oktober. Asfaltrallyt kommer att ha tyska Passau som centralort medan den ceremoniella starten sker i Prag på torsdagskvällen. Power stage kommer att köras i närheten av Passau som även hanterar prisutdelning och skumpasprut.
*
Ni som minns kommer ihåg att jag var kritisk mot att WRC2-fältet i ”Rally Mexico” fick många sträckor strukna på grund av Esapekka Lappis avåkning. Fick en del som återkopplingar där arrangörens argument försvarades att det var svårt att hitta alternativa transporter i det delvis väglösa området. Beslutet innebar att WRC2-ekipagen blev blåsta på nästan 20 procent av SS-milen medan Rally1-åkarna körde alla sträckor utom olyckssträckans andra omgång. Första bil efter kraschen var Gus Greensmith/Jonas Andersson som direkt såg att det var omöjligt att passera med den nedkörda elstolpen vilande på Lappis Hyundai.
Det började även brinna i motorrummet varför Greensmith lämnade över sina eldsläckare till Lappi och Janne Ferm. Även M-Sports Adrien Fourmuax hann starta innan sträckan stoppades och båda fick en konstruerad tid på 9.47,2, tillsammans med resten av WRC2-fältet, allt enligt regelboken. Vad som sedan normalt skulle hänt efteråt, var att fältet skulle omdirigeras till nästa sträcka och fortsätta därifrån. Något som dock inte blev verklighet vilket gjorde fansen frustrerade som bara fick se nio bilar på SS12/13. Enligt DirtFish har det nu framkommit att det rådde bristfällig internettäckning i området så arrangören visste inte exakt var bilarna befann sig. WRC:s Simon Larkin försvarar beslutet och förklarar att stora delar av sträckorna är byggda just för rallyt, därför saknas alternativa vägar.
–Det här är inte Wales, inte Frankrike, det här är inte någon annanstans där du bara tar nästa tillgängliga väg genom en skog eller något!
För WRC var priorteten att tidsschemat för Rally 1-bilarna hölls då det är dessa som tv-sändningarna fokuserar på.
– Alla som tittat på kartan kan se att tiden det tar att vända WRC2-bilarna och få dem hela vägen runt och att dessutom försöka hinna med WRC, var absolut omöjlig, menar Larkin.
Larkin berättar även om hur han och hela ”race controll” verkligen gjorde allt för att lösa situationen. Om man hade låtit WRC2 åka till SS12 hade det inneburit att tidsschemat förskjutits i flera timmar något som betecknades som omöjligt.
*
Inte mycket stämmer överens med den kalender som ”Supercupen” skickade ut ifjol mot den som nu är verklighet. Vinterrallyna försvann och nu har cupen valt att fokusera helt på Uppland för sin nu till tre tävlingar, nerkokta cup. Början blir den 13 maj i Rimo med ”Björn Waldegårds Minne” och finalen två och en halv månad senare med nya ”Rally Uppland” i Tierp den 29 juli.
MK Rimo Björn Waldergårds Minne 13 Maj
Rasbo MK Bresontrofen 10 Juni
MK Tierp Rally Uppland 29 Juli
– Alla tävlingar kommer att köras med noter gjorda av (Coralba) Arne Johansson med JEMBA notsystem, förklarar Jörgen Joons i cupledningen.
Hur dessa noter skapas och de definitioner som används finns på Jembas hemsida (www.jemba.se). Tror det blir väldigt spännande att se hur ”cupåret 2023” kommer att utvecklas och redan nu upplever jag det som att det är så trångt i tävlingskalendern att de olika cuperna ofta går in i varandra. Då ställer jag mig frågan, är detta vägen till framgång när nästan allt ingår i allt?
*
Eslövs Elin Persson/Magnus Persson blev de som såg till att ”Bilmånsson Rallysprint” kravlade sig över 30-strecket med anmälningar. Av dessa är där 25 ekipage som är anmälda för SM/RM-poäng och enligt inbjudan måste där komma till ytterligare 15 anmälningar för att det ska bli SM-premiär i Hörby den 16 april. På söndag de n2 april stänger anmälan. Lite trevligt att se tävlingen på EWRC:s hemsida ihop med stortävlingar till exempel på Irland, Italien och Österrike.
*
I helgen anades våren runt hörnet när Trelleborgs MK stod för ”Gruspremiär -23” och framför sig såg man hur snabbt det skulle gå innan det var dags för gräsklippning i Skåne. Men redan på måndagen började snöflingor yra, vinden friskade i och temperaturen kröp ner mot nollan. I morse när jag vaknade var det till fem minusgrader och även om solen lyser är det långtifrån ”vårvindar ljumma” där ute. När jag dessutom bytt till sommardäck (Suzuki 4WD står kvar med dubb) var detta så klart att utmana ödet. I deppet kom därför mailet från Mikael Lindgren, Östersund som lite av en ”hjärtstartare”.
Handen på hjärtat, vem blir inte pigg av att se klassiska Opel-modeller på rad och att där även smugit sig in en Audi får man tugga i sig. Mikael hälsar efter inslaget med Janne Westlunds Opel Ascona i Anderslöv.
– Läste din blogg där du nämnde tävlingens fränaste bil, då måste jag skicka några bilder från mitt besök i helgen i den tyska staden Speyer. På Speyer Technic Museum är det en utställning om Walter Rörhl!
Stort är bara förnamnet Mikael och tack för att du gav mig livsgnistan tillbaka!
*
I morgon blir det bloggfritt, tjänst i allmänhetens intresse väntar…