ERC-tävling två med SS1 inomhus, ojämn ERC-kalender, Rajd Polski använder Tom K. som affischnamn, spännande lördag väntar på Söderslätt, 22 april dagen som många tyckte var optimal och sju skåningar i ”Bilsportlandslaget”.
Nästa deltävling för ERC körs första helgen i maj och då med ”Rally Islas Canarias” som kommer att bjuda på en minst sagt spektakulär inledning. Första sträckan kommer delvis att köras inomhus i Gran Canaria Arena, hemmaplan för Kanarieöarnas duktiga basketlag CB Gran Canaria. Efter start utomhus ska rallyåkarna in i arenabygget där det med all säkerhet blir fullt på läktaren för att därinne göra en ”donout” innan man försvinner ut igen. DISA Super Special Stage mäter runt två kilometer och startar torsdagen den 4 maj strax efter klockan 22. De återstående 188 SS- kilometerna körs fredag och lördag för att avslutas med power stage på lördagskvällen., och avslutas med powerstage klockan 18:05 CET på lördagskvällen.
Basketlaget som lånar ut sin arena ligger sexa i spanska mästerskapet men leder Europacupen och när ”spektaklet” presenterades var det med stjärnan Khalifa Diop under korgen. Det var runt honom de lokala rallystjärnorna Armide Martín och Emma Falcón snurrade med sin Skoda.
*
Har lite svårt att förstå hur ERC-promotorn tänkte när man la kalendern för 2023? Mellan premiären i Portugal och Kanarieöarna är det i runda tal sju veckor, sedan är det futtiga två för teamen att ta sig deltävling tre, ”Orlen Rally Poland” 20-21 maj. Mellan denna och kommande WRC-tävling ”Rally Liepaja” är fyra veckor medan det till ”Royal Rally of Scandinavia” skiljer tre veckor. Ingen lång resväg så detta kan köpas, värre är det med alla som jobbar med en snål budget med fyra tävlingar under maj-juli. Till deltävling sex, ”Rally Roma di Capitale” är det återigen bara tre veckor och lika långt sedan till tuffa ”Barum Czech Rally Zlin” den 19.20 augusti. Därefter är hela september ERC-fritt och finalen i Ungern körs inte förrän 7-8 oktober. Hade varit klokt om promotorn haft samma tänk som SGA i Södra och i deras fall sett till att det altid var fyra veckor mellan EM-tävlingar. Ingen omöjlig ekvation då det är åtta tävlingar och och mars-oktober är åtta månader…
*
På tal om ”Orlen Rajd Polski” så marknadsför arrangören årets rallyt genom bild på tvåan 2022, SMK Hörbys Tom Kristensson/Andreas Johansson. Lite märkligt att ”first looser” lyfts fram i synnerhet som att det var en polack, Mikolaj Marczyk som vann med tio sekunders marginal. Jag tar detta som ett bevis på hur populär Hörby-föraren är i Polen…
*
Fjärran från ERC-status men likväl en nog så viktig del i rallyträdet är BRC eller Bilsport Rallycup som i morgon har premiär för 2023 med ”Rally Anderslöv”. Hit (HQ i Klagstorp) kan Trelleborgs MK idag räkna in 116 tävlande då en del återbud kommit de senaste dagarna. Ungdomsrally går ut klockan 09.30 medan resten av de elva klasserna har starttid från klockan 10.00. Åtta sträckor väntar, fyra och sedan lunch därefter resterande fyra med lite oro för att det under andra vändan kan bli spårigt. Vädret har inte varit på rallyts sida i veckan med mycket regn över vägarna på Söderslätt. Idag har det enligt meteorologerna ändå varit mycket mindre fuktigt och även i morgon ska det vara mest mulet.,så kanske det hinner torka upp. Förhoppningen är att vädret inte skrämmer bort den publik som trängtar efter grusrally och en hel del folk kommer troligen mest för att se fajten Tom Kristensson vs. PG Andersson som båda lämnat 4WD för helgen och istället sitter i Volvo. För PG och Anders Fredriksson är det debut med den Volvo 240 som i normala fall finns i Stefan Kristenssons omfattande rallygarage. Tom kör ”Event-bilen” som är en vit Volvo 940 och i helgen får Andreas Johansson släppa på kontrollen från höger som istället tas av Älmhults Havanna Forsell.
Råder även publiken att slå en extra koll i David ”Plombo” Lindströms välbyggda silverlackade Volvo 940. I högerstolen sitter Bilsport Rally& Racing/BRC-profilen Mikael Johansson för första gången. Även om detta inte är premiär för redaktör Johansson som kartläsare, så är det utan tvekan att han känner sig mer bekväm med reporterblock i handen istället för Roadbook/karta. Enligt min efterforskning är det åtta år sedan han senast satt i en rallybil i skarpt läge och då var det i ”Dackefejden” och i kollegan Gert Karlssons 940-VOC. Då blev det inget slutresultat vilket jag med snudd på total säkerhet kan lova att ”Micke” får uppleva med stabile Plombo bakom ratten…
*
Trelleborgs MK saknar helt konkurrens från andra tävlingar i morgon, värre är det den 22 april som lär gå till historien som dagen där sunt förnuft kastades på soptippen till förmån för prestige. I Älmhult är det premiär för Sydsvenska Rallycupen och Smålands DM med ”Silverratten” och en knapp timmes bilväg bort kör Asarums MS deltävling två i Bilsport Rallycup/Södras Rally-DM med ”Rally Karlshamn”. Så här långt är det smålänningarna som har ett försprång med 54 anmälda medan det i Blekinge är färre, 29 anmälda. Här är det dock att förvänta sig lite ketchupeffekt efter målgång i Anderslöv, men att det i båda tävlingar inte kommer att ” bli fullt” är nog ställt bortom allt tvivel. I saken tar jag ingens parti, är helt säker på att båda klubbarna har fullgoda skäl att behålla den 22 april som den optimala dagen. Men att det bara finns förlorare är inget jag betvivlar och där de tävlande är de största. Nu måste till exempel redan från början Södras förare välja om man vill satsa på DM eller SSRC?
*
En tredje spelare finns också den 22 april och då mer exotiska Gotlands MF med annars så populära ”Rally Gotland Light”. I en radiointervju är idag tävlingsledare Anette Westöö bekymrad över antalet anmälda, där siffran är blygsamma 16 ekipage och i intervjun hävdar Westöö att minst 35 krävs för att rallyt ska köras. Det som bromsar enligt henne, är att man i årets ”Lightversion” valt bort det som många menar är synonymt med ”rally på öjn”, sträckan på Tofta Skjutfält. Kostnadsskäl anges som orsak och nu erbjuds istället tre sträckor som körs två gånger. Ännu ingen riktig panik då det återstår 19 dagar innan Westöö drar repet…
*
Idag presenterade Svenska Bilsportförbundet ”Bilsportlandslaget” med totalt 42 förare och sex co-drivers. Fortsatt är det dock väldigt luddigt vad en plats i ”blågult” innebär och med en väldigt spretig sammansättning blir det inte klarare för oss utomstående. Johan Kristoffersson som föga förvånande ingår i truppen, har dock klart för sig.
– Superkul att få vara med i ytterligare ett år med landslaget. Jag hoppas vi kan fortsätta utvecklas och ta hjälp av varandra och verkligen bredda sporten, säger han.
En annan som betonar vikten av landslaget är Thed Björk.
– Det viktiga för mig med landslaget är att vi stöttar ungdomarna att kunna ta sig fram inom bilsporten. Det är oerhört viktigt. Jag som är lite äldre kan komma med tips och råd åt de nya!
Landslagsansvarige Pier Stefansson är nöjd med sitt val förklarar han.
– Det är som alltid inspirerande att gå in i ett nytt tävlingsår. Vi har de senaste åren haft riktigt fina framgångar i flera av våra sportgrenar. Bilsporten tävlar i sexton olika sporter med flera underklasser så det finns gott om duktiga kandidater till landslagsplatserna. Men jag känner med den trupp vi har nu så har vi förhoppningar byggas vidare på de framgångar vi haft senaste åren!
Landslagstruppen 2023 i sin helhet:
Oliver Eriksson, MK Speed (Nitro RX, FC1).
Kevin Eriksson, MK Speed (Nitro RX, FC1)
Timmy Hansen, Götene MK (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Kevin Hansen, Götene MK (World Rallycross Championship & ExtremeE)Foto: CE Dealer Team
Klara Andersson, SMK Hörby (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Linus Östlund, Finnskoga MK
Anton Marklund, Bolidens MK
Johan Kristoffersson, MK Team Westom (World Rallycross Championship & ExtremeE)
Isak Sjökvist, Rasbo Motorklubb (RX2e Rallycross Championship)
Casper Jansson, Rasbo Motorklubb
Filip Martinsson, Orust Bilsportklubb (Rallycross SM, 2400)
Oskar Andersson, Vimmerby MS (Rally SM, nationella 2WD)
Patrik Hallberg, Haninge MK (Rally SM, internationella 2WD)
Algot Hammarqvist, Åtvidabergs MK (RallyX, CrossCar & Crosskart SM, Xtreme)
Alexander Gustafsson, MK Team Westom
Noel Eliasson, SMK Arboga (RallyX, CrossCar)
Mattias Adielsson, Göteborgs MF (Rally SM, nationella 2WD)
Jari Liiten, Sandvikens MK (Rally SM, internationella 4WD)
Tom Kristensson, SMK Hörby (European Rally Championship)
Oliver Solberg, MK Ratten (World Rally Championship, WRC2)
Pontus Tidemand, SMK Eda (European Rally Championship)
Isak Reiersen, Östmarks Motor och Fritidsförening (Rally SM & Rally NM, internationella 2WD)
Mille Johansson, Katrineholms MK
Marcus Ericsson, SMK Örebro (Indycar)
Alfred Nilsson, KAK (Italian GT3)
Felix Rosenqvist, KAK (Indycar)Rasmus Lindh, KAK
Andreas Bäckman, Luleå MS (ADAC GT4 Germany)
Jessica Bäckman, Luleå MS (ADAC GT4 Germany)
Linus Lundqvist, KAK
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, KAK (ExtremeE)
Dino Beganovic, KAK (FIA Formula 3 championship)
Thed Björk, Karlskoga Motorförening (TCR World Tour)
Joel Granfors, KAK (USF Pro 2000)
Viktor Andersson, KAK
Joel Eriksson, Tomelilla motorklubb (Formula E)
William Karlsson, KAK (ACCR F4 & Eurocup3)
Jesper Sjöberg, SMK Västerås Karting
Viktor Gustavsson, Kristianstads Kartingklubb
Rasmus Jansson, Rasbo Motorklubb
Oscar Pedersen, KAK
Albin Stureson, Kristianstads Kartingklubb
Norton Andreasson, KAK
Caspian Hagman, Jönköpings Karting Club
Joel Bergström, KAK
Jonas Andersson, Motorklubben Team Treske
Julia Thulin, SMK Hörby
Lucas Karlsson, SMK Nyköping
Patrik Barth, Motorklubben Ratten
Johan Grönvall, Motorklubben Team Westom
Johan Johansson, KAK
Sju av totalt 48 namn med Skåne som hemadress är så klart kul för oss, men fortsatt är frågan vad innebär detta rent praktiskt? Får man ekonomisk hjälp av SBF eller är det bara ett mentalt stöd att veta att man kör för Sverige…
*
Trevlig helg. Ingen Motorbloggen i morgon, Anderslöv kallar…