Tuffa ”Chocklad-sträckan” inleder ”första” rallydagen i Mexiko, andra gången som Kalle R. inte startar först, Annie/Catalina 3:a i Saudi, SM-premiären börjar ta form, skyltfrågan=Goddag Yxskaft och VEC-kalendern komplett!

När det körs WRC utanför Europa strular det alltid med tidsskillnaden och ”Rally Guanajuato México” är så klart inget undantag. Första klassiska ”tunnelsträckan” inne i staden Guanajuato körs två gånger, startar klockan 03.05 natten torsdag-fredag vår tid.

Foto:Okänd

Lördagen inleds med den riktig klassiker, nästan tre mil långa”El Chocolate 1” och vår tid med start klockan 15.48. Första dagen (räknar inte i de drygt 2,2 kilometerna som inleder) består av åtta sträckor. Dag två är det lika många för att sista dagen (Söndag) bara köra fyra sträckor med målgång strax efter 19.00 svensk tid.

*

Mexiko blir lite unikt då detta är blott andra gången sedan Rally1-bilarna gjorde sitt intåg som inte världmästare Kalle Rovanperä går ut först med #69 Toyota. Istället är det Ott Tänak i kraft av ledning i mästerskapet som i hop med Martin Järveoja får spåra med #8 Ford Puma Rally1.

Foto: M-Sport Ford

Nu är det dock en extremt tveksam ära för Tänak då han lär få problem med lösgrus och inte mycket bättre för Kalle som går ut direkt efter Puman. M-Sport Ford kör med tre bilar, förutom Tänak kör även Pierre-Louis Loubet/Niclas Gilsoul och Jourdan Serderidis/Frédéric Miclotte.

Foto. Toyota Gazzo racing

Toyota har anmält fyra bilar, förutom Kalle och Jonne Halttunen, Elfyn Evans/Scott Martin och Sebastien Ogier/Vincent Landais. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston står utanför Märkes-poäng den här gången. Hos Hyundai  är det Thierry Neuville/Martijn Wyahege, Esapekka Lappi/Janne Ferm och Dani Sordo/Cándido Carrera som gör sin första start sedan Monte Carlo. Faktum är att startfältet i Rally1-klassen är identiskt med säsongsinledningen i Monte.

*

Det blev en tredjeplats för ”Team Sweden” med Annie Seel och Catalina Floberg i Saudiska tjejrallyt ”Rally Jameel”.

Den här andra upplagan av Rally Jameel har varit en riktig terräng- och navigationsutmaning. Även tävlingsnivån har nivåats upp, berättar Seel.

Vi är väldigt glada att sluta på pallplats efter fyra dagar med långa och händelserika dagar inklusive punktering på längsta etappen.

Foto: Rally jameel

Annie turades om att hålla i ratten och att hjälpa Catalina att hitta rätt i öknen vilket absolut inte är enkelt. 

Detta var Catalinas första navigationsrally någonsin och första internationella evenemang och  hon hade aldrig sett en öken eller kört off-road. Varje dag lärde hon sig mer med en positiv attityd!

Hon vill även tacka SBF för allt stöd.

Tack till SBF för att ni stöttar Catalina att följa med mig på denna utmaning!

Förutom tredjepriset fick Catalina även med sig hem en praktförkylning vilket innebär sängläge, ändå är hon nöjd och förklarar. 

Wow vilken upplevelse så fantastiska vyer, helt otroligt landskap och vilka grymma tjejer jag varit omringad av helt fantastiska allihopa!

Så klart är Catalina oerhört tacksam mot Annie för den här chansen.

– Annie har lärt mig allt om både rally och livet under den här resan. Hon har kört samtidigt som hon har lärt mig det jag behöver för att kunna navigera mig runt. Helt fantastisk känsla att få ta emot en tredje pris!

Hemma väntar nu mer normalt tävlande med egna VOC:en i hop med kartläsare Johanna Hallqvist.

*

Så när som på en enda dag är det idag exakt en månad kvar till att Asfalt SM startar med SMK Hörbys omtyckta varvlopp, ”Bilmånsson Rallysprint”. Även om det mesta är ungefär som när tävlingen ingått i Södras RS-DM är där ändå en hel del extra grejor att ta hänsyn till när det läggs till SM-status den 16 april. Till exempel är det helt nytt för klubben att fixa så att Sebastian Bourghardt och hans kollegor kan sända både Rallyradio och inte minst tv via SRM/SBF:s Playkanal. Redan nu är det möjligt att köpa sändningen via SRMs hemsida och för att allt ska bli så bra som möjligt är nu ”Eventgruppen” på tå för att hitta den optimala placering för kameror och studio . Annat som också är annorlunda är att det förväntas ännu mer publik än vanligt och därför håller ett par speciella publikplatser att fixas till. Här kommer det även att finnas publikvakter för att maximera säkerheten.

Foto. Tommy Svensson

I går var det ”Tävlingsmöte” och då hör och häpna, verkade ändå merparten vara så att säga under kontroll. Att det behövs många funktionärer förstår säkert alla och finns där någon i läsekretsen som skulle vilja hjälpa till är det bara att mejla tommy.svensson@kristianstadsbladet.seFoto: Tommy Svensson

 Ett litet problem dök upp när det visade sig att Trafikverket förbereder ett större vägarbete som kan påverka den tänkta ”transporten” från HQ på Hörby Sportcenter och starten på sträckan. Inget som inte går att lösa men ändå lite dålig tajming av vårt kära Trafikverk. I dag med 19 dagar kvar innan anmälan stänger, finns 21 ekipage anmälda varav fyra i de två ”DM-klasserna”. Glädjande att Hässleholmarna Rolf och Tobias Grybb som vann i fjol är bland de anmälda med sin vassa Citroën DS3 R5. Samma gäller tvåfaldige SM-vinnaren från SMK Hörby, Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft som är startklara med den fräna Opel Corsan.

Foto. Tommy Svensson

Söndagen är dock lite av  final på klubbens SM-engagemang då man redan dagen före, den 15 april  ihop med Hörby Köpmannaförening och Företagarna planerar för en massa aktiviteter i centrum och med Nya Torg som nav i detta. Bland annat ska det arrangeras ”Lådbilsrally” genom Södra BF och så klart, ställas ut rallybilar.

Det blir också ceremoniel start här nere strax före 14.00 och där vi hoppas kunna se kommunalråd Cecilia Bladh in Zito som starter, avslöjar Eventansvarige Lars Servin.

Det som slog mig vid gårdagens möte var att ålderspyramiden i SMK Hörby långsamt håller på att förändras. I organisationskommittén lyser i stort sett helt de grå håren med sin frånvaro, vilket ändå ger mig lite hopp. Till Bertils (bilden) försvar så är hans hår inte grått utan mer ljussilver…

Foto: Tommy Svensson

*

Fortsatt är Trafikverkets skyltregler en minst sagt omdiskuterad verklighet för rallyarrangörerna. Har fått ett antal mejl i saken och när jag försöker hitta en röd tråd i resonemangen är detta omöjligt. Vissa ”TV-distrikt” verkar inte bry sig alls utan mer eller mindre uppmanar klubbarna att ”göra som vanligt” vilket så klart är positivt för just dom. I andra delar av landet är man mer rigida och från huvudkontoret i Borlänge förklarar en handläggare, ”Trafikverkets internrevision har påpekat att vi har haft några arbetssätt som behöver stärkas ur ett rättssäkert perspektiv.  Därför har vi gjort en översyn av våra interna rutiner för hur ärenden ska handläggas. Något nytt regelverk, eller ändrad lagstiftning är det inte som ligger till grund för detta. I korthet handlar det om att det finns vissa åtgärder som ingen annan än vi får utföra, och det är sådant som vi har styrt upp. Dialog angående förändringar av våra interna rutiner har bland annat förts med Riksidrottsförbundet samt Svenska Bilsportförbundet och andra specialidrottsförbund. Den information som finns på Trafikverkets hemsida beskriver vad som gäller ur vårt perspektiv.  Svenska Bilsportförbundet rekommenderar alla föreningar att planera och ansöka för tävlingar som vanligt.” Svaret är långt med en massa ovidkommande råd om hur återställning av vägar ska utföras men allra sist kommer, ”arrangören inte har någon annan kontakt med väghållaren än med Trafikverket. Men det är främst med länsstyrelsen som du har din dialog angående tillstånd för tävlingen.  Vi är väl medvetna om att det är en mängd rykten i omlopp. Vi vill göra dig uppmärksam på detta och ber dig vara fortsatt källkritisk. Vi vill än en gång uppmuntra dig till att ta kontakt med de medarbetare på Trafikverket som du brukar ha kontakt med inför tävlingar”.

Nu är jag kanske snudd på inte ens normalbegåvad men jag förstår inte allt, det erkänner jag. Ungefär samma känsla uppfattar jag att jämtländske eldsjälen Sture Persson kände när han ville ha svar på kostnaden när TV:s entreprenörer skulle skylta, men fick aldrig något svar utan ställde istället frågor till Länsstyrelsen. Härifrån kom svaret snabbt på Stures undran, ”  Ställde tre frågor.

1.       Tror ni Trafikverket har lov av vägägarna att sätta upp skyltar och avstängningsanordningar på enskild väg?

2.       Tror ni Trafikverket har resurser att montera skyltar en lördagfm. Skyltarna får inte sättas upp förrän avlysningstiderna börjar gälla. På fredag går det inte, för då är det fullt med timmerbilar där.

3.       Hur är det tänkt att tävlande och utryckningsfordon ska ta sig fram på en 2,5 – 3,5 m bred väg, där Trafikverket tänkt placera 2,1 m breda grindar i chikanform. Kolla Trafikverkets skyltkrav som jag bifogar

Länsstyrelsen svar var att de tänkte minsann inte införa någon lokal trafikföreskrift om skyltning, utan hoppades att vi kunde lösa problemet som vi alltid gjort förr. Och så blev det.”.

Vad är det man brukar säga om svaret, ”Goddag yxskaft” och kvar står stackars arrangörer som varken vet ut eller in…

*

När nya Rally Uppland upplät sitt kommande Klassikerrally/Supercupen även till Volvo Euro Cup är nu deras kalender komplett. Rallyt i slutet av juli går in som deltävling 4 och 5 vilket innebär att man kommer att ”trängas” med klassikerna även på fredagen. VEC-åkarna kommer att åka hela banan vilket ger runt tio mil SS och enligt deras kalender kombinerat grus/asfalt.

Foto: Privat

Bra förutsättningar och ett trevligt event under tävlingshelgen kommer att rama in årets tävling, menar VEC-ansvarige Ted Malm.

Därmed är kalendern nu fullständig och som vanligt räknar vi varje dag på två dagars tävlingarna som en separat tävling. Vilket innebär att ni har möjlighet att starta om dag 2 om ni bryter dag1!

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟭   21 Januari Hälsingerallyt , Sverige, SNÖ

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟮   27 Maj Rally Västsjälland , Danmark , Asfalt 

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟯   28 Maj Rally Västsjälland , Danmark Asfalt

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟰   28 Juli Rally Uppland grus/Asfalt

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟱   29 Juli Rally Uppland grus/Asfalt  

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟲   19 Augusti Rally Grimstad ,Norge , Asfalt 

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟳   29 Sept Stemweder Berg , Tyskland, Asfalt

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟴   30 Sept Stemweder Berg ,Tyskland, Asfalt

𝗧𝗔̈𝗩𝗟𝗜𝗡𝗚 𝟵   21 Okt Marknadsnatta Sverige, Grus

𝗣𝗥𝗜𝗦𝗚𝗔𝗟𝗔    25 Nov Prisfest Linköping Clarion Collection Hotel

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *