Tom fick punktering i Fafe, Tidemand utan drama, tufft i toppen, Kevin Hansen toppade i Extreme E, uppdatering att vänta på C3 Rally2, syskonen Bäckman i samma bil, Joel väljer Porsche i Tyskland, tankar kring vinterrally, för mig klart från TV om skyltning och 31 nya licensinnehavare i Södra.
Som vanligt tar varken WRC eller ERC hänsyn till hur Motorbloggens agenda ser ut vilket så klart är trist och medför att jag tvingas skriva med två sträckor kvar i Fafe att köra. Skulle ha varit tre men av säkerhetsskäl har både sträcka fyra och då även dagens sista sträcka ”SS9” utgått. Därmed går även Sportkanalens tittare miste om den enda sträck i dag som skulle sänts live, med start strax efter klockan 19.00. Vad som istället kommer att visas är oklart.
*
På sträcka sex fick Tom Kristensson/Andreas Johansson problem när det blev punktering på deras nya Citroën C3 Rally2.
Något som innebar att paret tappade dryga minuten på sträckan vilket känns orättvist då hela dagen annars präglats av stabil körning från ”the joyfull Swede” som ERC-reportern döpt honom till. Ungefär lite som ”Smiling Tom” och som bekant, kärt barn har många namn. Även om det så klart är svårt att ”smila” med en tappad minut i ryggsäcken är det ingen katastrof för #4. Visserligen ras till en plats kring 20-strecket, med luft i hjulet hade det istället kretsat kring 10-strecket. Tom analyserade lite av dagen före punkan.
– Det är enorm skillnad mellan startposition och väder, bitvis är det fullt regn och dimma, bitvis är det jättebra och fint. Jag kommer fram till att jag gör bra beslut och tar mig igenom när jag inte är säker och försöker ge järnet när det känns tryggt!
Han lägger också till en sak vilket är lätt att glömma.
– Kom också på att vi inte kört något sedan första helgen i november 2022!
Pontus Tidemand/Julia Thulin har inte haft något större drama med sin GNM-Fiesta på MRF-däck. Fast på tredje sträckan hände något och ”PT” tappade elva placeringar.
– Vi har ett mindre problem som vi fixar när vi kommer till service, förklarade Pontus.
Jobbade sig sedan in i matchen och efter sträcka sex håller den röd/vita Fiestan 14.e plats, bara tio sekunder bak regerande Europamästaren Efren Llarena som också ingår i MRF-teamet. Lite kul att Topp tre besår av ekipage med Pirelli, Michelin och MRF på fälgarna. Kul också att Tom:s mentor Christer Håkansson syntes i den kylslagna/regniga publiken med sin dyrbara Opel -ryggsäck i tryggt förvar….
*
WRC-aktuelle Craig Breen borde ha lyssnat på Fafe-rutinerade Armindo Araujo som före ”Q-stage” hävdade vikten av att ha tidig startposition.
Breen tyckte tvärtom och valde att starta några bilar bak vilket straffade sig direkt. Nu har irländaren börjat sin klättring och leder med 1,5 sekunders marginal till finske mästaren Mikko Heikkilä medan tidigare ledaren Mads Østberg är trea ihop med Patrik Barth, 3,7 upp till Breen med två sträckor kvar.
Litet hopp, 12 sekunder till fyran från Estland Georg Linnamäe som har sex sekunder ner till Hayden Paddon från Nya Zeeland. Tung dag för danskan Jeanette Kvick Andersson som i Norman Kreuters Rally 4 Peugeot är näst sist i klassen ERC4. Upp till ledande portugisen Ernesto Cunha skiljer nästan 13 minuter. Kan inte låta bil att kolla snitthastigheterna i rallyt som pendlat mellan 56,4 km/t på första Superspecialen till snabbast som var SS4 där Østberg fick till 91,8 km/t. Lite skillnad mot i Umeå…
’
Inte helt lätt att hägna med i Extreme E:s olika kval och annat innan det i morgon körs final i Saudiarabien. Men om jag förstår rätt så vann Molly Taylor/Kevin Hansen Race1 före Laia Sanz/Mattias Ekström. Mikaela Åhlin Kuttulinsky/Johan Kristofferson slutade trea medan Klara Andersson/Nasser Al Attiyah hade det tyngre och placerade sig långt bak precis före Catie Munnings/Timmy Hansen.
*
För Tom med få mil i bilen är det självklart svårt att definiera vad som behöver förbättras på hans nya rallyvapen Citroën C3 Rally2. Säkert lättare för teamkompis Østberg som kört hundratals mil med bilen sedan den var ny för fem år sedan, då som R5 och som säkerligen ser framemot uppgraderingar. Särskilt är det motor och aerodynamiken som är satt under lupp hos Citroën Racing och där nyheter inom kort kommer att presenteras. När Skoda lanserade nya Fabia RS Rally2 satte man samtidigt blåslampan i häcken på konkurenterna men även på nya icke riktigt tävlingsklara Toyota Yaris GR Rally2.Nu har förare som Yohann Rossel, Yoann Bonato, Stéphane Lefebvre och Alejandro Cachón engagerats för att hitta ännu mer ”speed” i C3:an.
– Vi är inne på de sista förbättringarna, förklarar Didier Clement ansvarig för jobbet..
Vissa förändringar är att vänta i regelverket och därför vill Citroen redan nu ligga framkant för att kunna behålla bilen fram till 2025. C3:ans starkaste gren är motorn trots att den inte har flest hästkrafter i Rally2-gänget. Istället lovordas körbarheten med kraft över hela registret.
– Detta vill vi definitivt behålla eftersom vi tycker att det är en stor fördel i rally, avslöjar Clement för DirtFish
Vad gäller aerodynamiken är det mer oklart och här har inte förarna några direkta klagomål men Clement.
-C3 Rally2 är redan en välbalanserad bil som förarna är nöjda med, men vi vill öka greppet!
Om det blir ändrad bakvinge eller främre stötdämpare är inte klart ännu, tester pågår.
-Men aerodynamiken kommer definitivt att bli bättre i framtiden, eftersom vi redan har några idéer!
Uppdateringar kommer att presenteras rullande och inte som ofta annars som ett ”paket”. Det kommer att bli enkelt för teamen att uppdatera sina bilar lovar Citroën Racing.
*
I år kommer syskonen Andreas och Jessica Bäckman från Boden att dela bil och tävla tillsammans i ADAC GT4 Germany för PROsport Racing Team i en Aston Martin GT4-bil.
– Kul att till årets säsong prova på något helt annorlunda och tävla i GT4, och det känns spännande att få dela bil med Jessica, säger Andreas.
Därmed lämnar man TCR-bilarna och där Jessica blev historisk som första kvinna att ta en pallplats i en deltävling i TCR Europe 2019. Under 2022 tävlade syskonen i varsitt mästerskap i två olika länder och de hade ett mycket framgångsrikt år. Andreas körde STCC och slutade trea medan Jessica tävlade i tyska motsvarigheten, ADAC TCR Germany. Ett snäpp upp för henne då hon slutade tvåa efter fyra vinster, två pole-positions, tre snabbaste varv och nio pallplatser. Till årets säsong har nu syskonen istället valt att gå en helt annan väg och ge sig in i GT-racing i den tyska GT4 serien ADAC GT4 Germany. Serien körs på samma tävlingshelger och är en supportserie till både DTM och ADAC GT Masters, som är de största racingserierna i Tyskland. Båda dessa serier är ansedda som två av världens tuffaste GT-serier att vinna, och drar mycket publik under tävlingshelgerna.
– Kul att till årets säsong prova på något helt annorlunda och tävla i GT4, och det känns spännande att få dela bil med Jessica. Vi kommer att ha mycket att lära under årets säsong men vi siktar ändå högt och vill kunna utmana i toppen, menar Andreas.
I hösta fick Jessica prova GT-bil i Phoenix i USA på The Heart of Racings uttagning av förare. Att få testa på en GT-bil för första gången gav mersmak och föregående helg gjorde hon tävlingsdebut i en Aston Martin GT4-bil på den spanska Navarra banan i GT Winter Series och imponerade på teamet i sin debuttävling där hon avslutade helgen med två andraplatser.
– Mycket kul att få denna möjlighet att få tävla för PROsport Racing Team som är regerande mästare i ADAC GT4 Germany. Att få ta steget till GT4 känns spännande och det kommer att bli en kul säsong att få dela bil med min bror. Det kommer bli häftigt att få tävla på samma helger som DTM och ADAC GT Masters, säger Jessica.
Säsongsstarten går av stapeln 26-28 maj på Oschersleben i Tyskland och därefter väntar ytterligare fem tävlingar på ”Die Bäckmans”.
*
Tomeillas Joel Eriksson väljer också Tyskland men här är det Porsche 911 GT3 R både i Nürburgring 24-timmars och långloppsserien Nürburgring Endurance Series. Vid sidan av detta är Joel även testförae hos Jaguar TCS Racing i Formel E. Skåningen kommer att köra för Falken Motorsports och inleder nästa helg med långloppserien.
– Jag ser verkligen fram emot den här säsongen tillsammans med Falken Motorsports, säger Joel.
– Vi började jobba ihop lite grann i fjol och det fungerade väldigt bra. Jag lyckades vinna i min debut på Nordschleife, och sedan fick vi med oss en seger till, så det kunde inte ha börjat bättre. I år satsar vi fullt ut på mästerskapet, men framför allt på 24-timmars som är det stora målet!
*
I går kom där ett mejl med intressanta synpunkter men då avsändaren inte har samma förmåga som jag och gåsen, att låta skiten bara rinna av så önskar mejlaren att få vara anonym. Han inleder med just pågående Porsche-tävlingen i Jämtland ,”Rally With No Name” och fortsätter.
”Med alla de olika problem som det TJATAS OM TILL LEDA angående vinterrallyn i Sverige känns det nästan utomjordiskt att man kan köra en tävling med 20 mil SS på fantastiska vintervägar inklusive åtta kilometer sjöis för 16 deltagare. OK de anmälda är garanterat välbärgade Porsche-entusiaster, men det visar i alla fall att det är möjligt.
Frågan jag ställer mig: Hur i h-e har det kunnat bli så här ? Att vi i Sverige får ihop till 2 ynka riktiga vintertävlingar (ifjol 3 st, Boden, Lima och Rally Sweden). Dessutom saknas nästan helt svenska deltagare i Rally Sweden förutom Oliver. I Norge körs det tre vintertävlingar i NM, i Finland likaså, tävlingar med i snitt runt 12 mil SS. Förarna där får kanske ihop 50 mil SS inkl. shakedown under den korta vintersäsongen. Kolla också intresset från utländska yngre förare som kör på vintern i Finland, Estland, Litauen. I intervjuer frågas det ofta hur ”utlänningarna” ska ta sig an de nordiska förarna på deras hemmaplan, där kan vi ju direkt räkna bort svenskar eftersom de aldrig kör på vintern längre. Tänk på Thomas Rådström, Mats Jonsson, Daniel Carlsson som alla var uppfödda på snö/is. Om allt detta handlar om kostnaden för dagens vinterdäck ska man nog beakta två saker. ”I Lima var det nog bara Veiby, Flodin, PG och Åhlin som hade nytta av nya däck. ALLA andra kör så otroligt sakta att däcken verkligen inte är problemet. Varför inte se över däcksreglementet precis som Jan Svanström skrev i brevet till SBF ? Eftersom svenska förare ”vägrar” åka utomlands på vintern, varför ska vi då ha däck med lika bra grepp eller mer än WRC-åkarna?
Med ”sämre” däck kan det nog köras tävling även om det inte är perfekta förhållanden, vägslitaget blir mer begränsat och en del arrangörer kanske tänker om och törs köra på vintern. Det här känns som en ”no brainer” men antingen sover SBF eller så finns det krafter i Rally-Sverige som har ekonomiska intressen i att sälja ett fåtal vinterdäck per år…”.
Onekligen en intressant aspekt att vi bara kör en SM-tävling på vintern, medan man i grannländerna kör tre! Är det så att allt är så mycket dyrare här än där och det är därför vi inte längre är ett land som kan förknippas med snörally?
*
Fortsatt mycket kring det här med skyltning i samband med rally och finns snart lika många tolkningar som det finns ”experter” på området. Vissa hävdar att det är bara att köra på som tidigare, andra menar att det går bra att hitta egna lösningar med hjälp av den för vägen av Trafikverket kontrakterade entreprenören. Sedan finns också de som kör helt egen lösning och ger f-n i att ens skicka papper till Trafikverket om skyltar lite av, går det så går det. Fick i går ett mejl från en arrangör i Västergötland som gått den rätta vägen och som jag tolkar svaret, finns inga genvägar eller ”kreativa” lösningar. Trafikverket kräver ”deras” skyltar vid start och mål där enskild väg ansluter till allmän väg oavsett hur långt in det gäller.
– Dessutom gäller inte våra ordinarie avstängningar, skyltar, brädor/bock, ATA-band, bil över vägen, funkisar med väst, röd flagga, o dyl, allt måste vara enligt TV:s krav, berättar arrangören i fråga.
– Det krävs även att Trafikverket har en adress att fakturera kostnaden till som säkerligen även kommer att innehålla, helgtillägg!
Trafikverket svarade också att ett klarläggande ska komma i mars/april. Vid kontakt med Trafikverket blev vederbörande även upplyst om att många som ringt och ställt frågor varit direkt otrevliga vilket självklart inte underlättar i sak. Känner lite samma som när det var Covid 19 och en del arrangörer försökte hitta kryphål för att komma runt regelverket. Lika lite som jag gillade detta, lika illa tycker jag nu om kreativa lösningar vad gäller skyltar som riskerar att göra skit för andra som väljer att följa regler/överenskommelser. Jag kan ha fel…
*
Idag hade Södra BF en kursdag på Ring Knutstorp där ingick såväl Förar/kartläsarutbildning, som Licenskurs för Funktionärer och Tekniker. Södras utbildningsansvarige Lars Mårtensson kunde belåtet räkna in 31 nya förare/kartläsare som även gjorde det praktiska provet och därför är rallyklara direkt.
– Dessutom kom 22 tekniker och tio för utbildning till funktionärer vilket är oerhört glädjande, menade Mårtensson.
– Måste tacka Mia Nilsson, Majsan Hasslöf och Gert Andersson för sitt engagemang som ledde kurserna och så klart Ola Wingren som hanterade LABC-utbildningen!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com