Tom K. satte nionde tid på Q-stage inför ERC-premiären, Tidemand 18:e, första ERC-tipset, Svedala ställer in, TV-Svängen byter datum till 9 september, kompaktare MSR, många tunga frågor för SBF och Danmark öppnar upp…
När jag klickade in för att se hur det såg ut på ”Q-stage” inför kvällens start i ”ERC Rally Fafe” fick jag snudd på en chock där det med fjärde tid syntes Tom Kristensson/Andreas Johansson. Foto: Tom Kristensson Motorsport
Då hade visserligen bara 15 förare kört sträckan så när alla i klassen avverkat den uppkörda 3,6 kilometer långa sträckan, hade man ”rasat” till nionde plats. Rasat inom ” då detta var mycket bättre än jag hade tänkt mig med tanke på Toms målsättning, att ta det lite lugnt och mer känna in sin nya Citroën C3 Rally2 från Tagai RT.
– Jättenöjda med kvalet, konstaterade Tom efteråt.
– Helt clean och bra runda och härligt och bra tempo!
Det där med ”clean” fick en ny betydelse för mig när jag såg bilden från den spåriga vänsterböjen där Cittran sa ”hej till publiken”.
Här var han dock i gott sällskap då jag sett en hel rad med konkurrenter som var ännu högre upp. Värst om jag fattade rätt, var tjecken Erik Cais som snabbrullade Skodan och bara tappade någon futtig sekund. I onsdags kände Tom och Andreas för första gången på nya ”tjänstebilen” med 12 mil grustest. En test föll Tom väl i smaken även om det rådde vidriga förhållanden med massor av regn.
–Otroligt svåra förhållande men det har varit en riktigt bra dag faktiskt.
Efteråt konstaterade han att nya C3:an har stor potential och att det känns skönt att ha kanske rentav en de mest erfarna på bilen, Mads Østberg under samma Tagai-tält.
Här finns även hans gamla ”chef” Rafa Cebula som passade på att ta en selfie med det nya numera rödklädda gänget. Redan efter testet kunde Tom känna hur skoj det var att kunna stå på startlinjen när ERC drar igång och sa.
– Sjukt kul att köra rallybil igen och detta kommer bli bra, men svårt!
*
När sträckan som avgör startposition i morgon får Hyundais WRC-förare Craig Breen välja först i kraft av att ha bästa tid. Mellan honom och Tom som nia skilde runt två sekunder medan det upp till näst snabbaste, Mads Østberg bara skilde dryga sekunden mellan de båda Tagai-åkarna.
Unge polacken Mikolay Marczyk kommer till Fafe med en Skoda av senaste modell och visade att han vill vara med toppen genom sätta tredje tid före finske mästaren Mikko Heikkilä medan estländaren Georg Linamäe körde in som femma. Att Tom inte höll igen förstår man när Hayden ”The Kiwi” Paddon/John Kennard med klart uttalad ny WRC-dröm bara hade drygt två tiondelar snabbare tid. Pontus Tidemand och Julia Thulin satte 22.a tid på den ”Fria träningen” (Tom hade 14:e) men bättrade sig när det blev dags för ”kval”. Över två sekunder bättre på ”Q-stage” men ändå räckte det inte mer än till 18:e tid av de 40 som körde. Men för att få balans i detta bör man lägga in, att precis före sig hade Pontus påläggskalven i WRC2, Erik Cais. En ”grisblink” skilde och precis bakom den skånska Fiestan med ungefär samma blinkavstånd hamnade regerande Europamästaren Efren Llarena.
*
Senast Pontus tävlade utanför Sverige var i WRC-finalen ”ACI Rally Monza” 2020 där det blev en andra plats i WRC2. I kväll är det dags igen när han och Julia Thulin startar med GN Motorsports MRF-skodda Ford Fiesta Rally2 i ”Rally Fafe”
– Jag har väntat på en chans som den här, säger Pontus.
– De senaste två åren blev kanske inte helt som jag hade hoppats, men positivt sett har jag fått hämta ny energi och hunnit bli riktigt taggad på ordentlig fight igen.
I ”pausen” har det blivit lite tävlingar på hemmaplan med bland annat två guldmedaljer i rallysprint. I skånska GNM ska han även agera mentor åt teamets juniorer Mille Johansson och Adam Grahn
– Det känns viktigt att stötta kommande generationer inom motorsport och att min erfarenhet kommer till nytta på fler plan. Att dessutom kunna kombinera det med en EM-satsning är lite av ett drömscenario just nu. Både GN Motorsport och MRF-teamet är otroligt drivna och professionella så jag tror knappast att jag hade kunnat få bättre uppbackning, säger Pontus.
I Portugal väntar stenhårt motstånd och Pontus väljer att hålla en låg profil. Detta trots sju tidigare starter här vilket gett fyra segrar.
– Vårt mål är framförallt att få ett bra resultat som ger oss bra med poäng från start i mästerskapet, men jag ska absolut inte sticka under stol med att man alltid vill gå för seger. Det sitter i ryggmärgen, konstaterar Pontus.
I år får Pontus också sällskap av en för honom ny kartläsare, Julia Thulin.
– Julia är grymt duktig. Stor vilja, noggrann och målmedveten. Vi har hittills kört två tävlingar tillsammans i år och det funkar kanon. Ser fram emot att se vad vi kan åstadkomma under säsongen, säger Pontus.
*
I Portugal ingår inte ERC Juniors som har sin premiär först deltävling tre ”Orlen Rally Poland”. I veckan presenterades Hankook som enhetsdäck för klassen och vid gårdagen Förarträff i SMK Hörby passade jag på att fråga klubbens representant i klassen, Victor Hansen hur han såg på detta.
– Faktiskt ingen aning eftersom jag aldrig kört på däck från Hankook. Men i praktiken spelar det mindre roll då det blir lika för alla, menade Victor.
Pappa och ”servicechef” Jens flikade in.
– I fjol på Kanarieöarna var där tre olika bilar på pallen och alla tre kördes dessutom på olika däck. Precis så menar jag att rally ska vara, tråkigt när det är samma bilar eller däck man tappar lite spänning…
Det man kan hoppas på med ”enhetsdäck” är att det kan bli lite lägre kostnader, märk väl använder inte ordet billigare då detta ibland kan uppfattas som att svära i kyrkan när det handlar om motorsport…
*
Med detta blir det primär för mitt nya ”kamikaze uppdrag”, att tippa resultat i ERC. I WRC/WRC2 är det knepigt men ändå bara förnamnet mot helgens ”Rally Serras de Fafe” med över 40 Rally2/R5-förare varav på pappret åtminstone dryga dussinet, kan utmana om seger. Valde länge mellan de två snabbaste på ”Q-stage” Craig Breen/James Fulton, Hyundai och Mads Østberg/Patrik Barth, Citroën. På sträckan skilde cirka åtta tiondel sekund mellan de båda till Breens fördel. Än större är att Breen är inne i WRC-mode medan norrmannen senaste året tillbringat mest tid i ungerska mästerskapet.
Då säger jag som man gör i ”Mello”, då kööööööörrrrr vi!
1. Craig Breen Hyundai
2. Mads Østberg Citroën
3. Armindo Araujo Skoda
4. Erik Cais Skoda
5. Bernardo Sousa Citroën
Var blev då Tom Kristensson och Pontus Tidemand av? Enkelt för mig, att begära att de båda skulle in på Topp 5 känns helt orealistiskt med tanke på förutsättningarna. Tom kommer med helt ny bil i nytt team och egentligen samma sak för Pontus som dessutom har Julia som ny vid sin sida.
Men med tanke på de yttre förhållandena lär mycket hända innan målgång på söndag. Kan bara ”di svenske” klara sig undan trubbel så är jag övertygat att de återfinns på Topp 10 när allt är över. I så fall ett resultat som jag tror båda ändå är ganska nöjda (så även jag) med även om det alltid är som Pontus säger ”man vill alltid gå för seger”. Ikväll klockan 22.05 svensk tid körs SS1 en publikaträcka innan allvaret börjar i morgon med SS2 där första start är 09.09 vår tid.
*
Med bara 16 anmälda tog Svedala MK det tråkiga men ofrånkomliga beslutet att ställa in ”Svedala Runt”.
– Vi får tyvärr ställa in Svedala Runt den 19 mars, då vi har fått för lite antal startande ekipage, hälsar klubbens Ingemar Kristensson.
Att köra en RS-tävling så här tidigt i mars är ett vågspel och dessutom under rådande vinterdäckslag. Även om specialproven kan vara snö/is-fria så kan transporterna kräva vinterdäck och även om moderna asfaltdäck klarar mycket så är dom inte optimala i halt väglag. Nu får alla ”Asfalt-lovers” ge sig till tåls till den 16 april när SMK Hörby svarar för premiären av ”Asfalt SM”, ”Bilmånsson Rallysprint”.
*
I går blev det också klart att SMK Hörby som en direkt följd av flytten av att SM-tävlingen ”Rally Arvika” även tvingas flytta den 58:e upplagan av ”TV-Svängen”. Ny datum blir den ursprungliga 9 september som Arvika först la beslag på men som nu flyttar sin SM-final till den 16 september. Detta var dock inte enda anledningen berättar SMK Hörbys tävlingssekreterare Bertil Gunnarsson.
– I dagarna nåddes vi av information att orienteringsklubben i Hörby, Frosta OK, skall ha en stor orienteringstävling den 17 september. Tävlingscenter blir på en åker intill en av specialsträckorna och även om det inte krockar med själva tävlingen byggs tävlingscentrat under lördagen.
Enda stora problemet med en flytt från den 16 till 9 september var att Eslövs MK planerade att köra RS-DM den 10 september. Något som skulle innebära att många av Hörby-förarna dagen efter inte skulle vara tillgängliga för återställningsarbete på sträckorna.
– Vi har nu kommit överens med Eslövs MK att de flyttar sin RS från den 10 september till den 17 september, berättar Gunnarsson.
Med den flytten blev det två DM-tävlingar i rad eftersom Lunds AC kör på Bulltofta den 24 september vilket inte är optimalt. Men Södra BF:s SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner insåg svårigheterna och konstaterade enkelt.
-Vi får anpassa oss efter verkligheten, därför ändrar vi tävlingskalendern och publicerar ändringarna!
–SMK Hörby måste tacka Eslövs MK för att man såg våra svårigheter och anpassade sig efter detta. Sjävklart även en tacksamhetens tanke till Lunds AC som tråkigt nog får sitta lite emellan, bara att hoppas det ändå kommer lika många startade, förklarar Gunnarsson.
En fördel är dock att det nu blir två veckor mellan Hörby och nyinsatta SSRC-tävlingen i Vetlanda. En tävling som körs på för rally udda dagen, söndagen den 24 september.
*
Nu börjar KAK släppa ut lite nytt kring Midnattssolsrallyt 29 juni- 1 juli, bland annat blir det en mycket kompaktare bana än tidigare när man i år kör i Östergötland. Sträckornas längd blir runt 12 mil och totallängden stannar på 45 mil. Minns jag rätt så är det runt halva längden mot fjolåret.
– Samtliga sträckor körs i Östergötland med Finspång i norr, Kisa i söder, Motala i väster och Linköping i öster, berättar arrangören och fortsätter.Foto: Lollo
– Nytt är också att rallyt startar vid lunchtid torsdagen den 29 juni med flera sträckor. Etapp två körs fredag och den tredje och sista avgörs under lördagen. Ambitionen är ett rally med behagligt genomförandetempo men lika utmanande som tidigare upplagor!
En del av den ”gamla” arrangörsstaben har lämnat och därför har KAK skrivit avtal för fyra år med Jerker Ekelund och Simon Johansson som projektledare, båda med erfarenheter från tidigare genomförda rallyn. Inbjudan publiceras den 7 april samtidigt som anmälan öppnar och då presenteras information om HQ, serviceplatser, hotellpartners, lördagens prisutdelning och bankett med mera. En fråga som har ställts på socialamedier är hur hög anmälningsavgift det blir? En del hoppas på en mer moderat avgift än de senaste åren och nu med konkurrens av ”Rally Uppland” kan detta kanske vara ett bra tips att följa…
*
VD på Svenska Bilsportförbundet Anna Nordkvist är precis som resten av Rallysverige bekymrad över att tillgången till lämpliga vägar krymper. Men så klart även de ökade kostnaderna som kommer i och med att Trafikverket nu på allvar tillämpar sina gamla regler vad gäller skyltning vid väg. Vad gäller vägar dominerar de stora skogsbolagen i de nordligare delarna av landet och det är där det tagits märkliga policybeslut.
-För mig är det konstigt att man som skogsbolag bara kan avfärda det miljöarbete som görs inom motorsportförbunden. Det här är en fråga som exempelvis vårt grannland i öst inte lider av där för övrigt samma skogsbolag inte ser ett problem med att köra rally på företagets vägar, berättar Anna.
– Arbetet för att komma framåt är pågående och jag som ni hade hoppats att detta fått en lösning för länge sedan. Men som sagt, motorsporten är ansatt och vi måste hitta flera nycklar för att komma framåt i frågor som denna!
Skyltfrågan är dock något som drabbar hela landet även om jag bitvis nås av motsatta besked. På vissa ställe hävdar ”kreativa” klubbar att man genom egna kontakter med entreprenörer, kan fortsätta att skylta precis som tidigare. Detta är dock något som motsägs av Anna.
– Trafikverkets förändring innebär att samtliga vägmärken som är aktuella för ett arrangemang på statlig väg ska hanteras av Trafikverkets upphandlade entreprenörer och att kostnaden för att genomföra åtgärderna hamnar på arrangören. Det går helt enkelt inte längre för föreningar att själva sätta upp skyltar utifrån länsstyrelsen beslut i tillståndet för arrangemanget, något som föreningar genom åren utfört på egen hand till låg kostnad eller ingen kostnad.
Nu jobbar SBF tillsammans med till exempel cykelförbundet, triathlon med flera, Riksidrottsförbundet och infrastrukturministern för att få fram ett besked.
–Det här är en brinnande fråga som vi arbetare med på flera olika fronter för att få till en bättre lösning för. Utredningen som pågår samtidigt som beslutet trädde i kraft (något som i sig är mycket märkligt tycker jag) ska presenteras sista mars!
En som försökt klura ut vad som egentligen gäller är Arne Karlsson som ställt raka frågor till SBF och även fått svar från Pär Karlsson, chef för Teknik Miljö Säkerhet. Arne undrar bland annat om exempelvis en rallyklubb eller orienteringsklubb fortsättningsvis kan utföra skyltning i egen regi om de betalar en ansökningsavgift och får ett godkännande eller skall detta utföras av trafikverkets operatörer. Vidare vilket kostnad en rallyklubb kan räkna med. På det sistnämnda svarar Karlsson.
– Har vi ingen uppfattning om då det är arrangören som har den dialogen. Förbundet jobbar hårt med att finna en enklare hantering som inte innefattar de höga kostnader vilket detta innebär.
*
Danmark öppnar upp sitt ”Dansk Super Rally” även för svenska deltagare och gör detta till ”et åbent mesterskab”.
– Detta betyder att till exempel svenska tävlande kan ta poäng i mästerskapet, till och med ” blive Danske mestre”, berättar Ole R. Frederiksen.
Dansk Super Rally
4-6 maj 2023 Rally Sulingen (D)
27-28 maj 2023 Rally Vestsjælland
24 Juni 2023 Rally Aalborg
11-12 August 2023 Rally Jylland
29-30 september 2023 Rally Stoholm
Regler hittas på: https://www.dasu.dk/media/37025/kap-1-mesterskabsbestemmelser-rally_08_02_2023.pdf
*
Trevlig helg önskar Motorbloggen.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com