Finland ser inte Lettlands intåg i WRC som någon fara, Urmo Aava kan tänka sig att alternera Rally Estonia, DirtFish: ERC har aldrig varit mer spännande…,Ekström ersätter Sainz i Extreme E och ”skyltdebatten” fortsätter…
I går hade ”WRC Secto Rally Finland” officiell öppning där man presenterade tidsplan och sträckorna inför den 3-6 augusti. Förutom detta var det ”walk and greet” med några av landets affischnamn som Sami Pajari, Emma Mälkönen, Kalle Rovanperä, Jari-Matti Latvala, Takamoto Katsuta, Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen.
Här fick Motorbloggens öra och öga på tillställningen, Patrik Sundberg möjlighet att tränga sig fram och bland annat snacka lite med Emil Lindholm efter sitt ökenäventyr.
– Det viktiga för mig och Reeta var att få lite grusträning inför kommande Rally Mexico, berättade Emil som är taggad inför möjligheten att försvara WRC2-guldet.
Emil avslöjade också att det blev lite tajt mellan Rally Sweden och Qatar.
-Men ville så klart inte missa den här chansen att få känna på Toksport-Skodan inför kommande underlag!
Patrik fick även möjlighet att förmedla en fråga från mig till Kai Tarkiainen, Clerk of the Course om hur ”Rally Finland” såg på att nu även Estland framöver ska köra rally i WRC?
– Inget är klart inför 2024 men visst, Estland har fått klartecken men jag kan inte se att det beslutet skulle påverka oss, menade Tarkiainen
.
Han berättade också att troligen skulle Estland och Lettland alternera och kanske inte vara med i kalendern alla år. Det enda som oroade lite var att både Sverige och Finland löpte risk att tappa lite åskådare.
– Publiken från Lettland och Estland åker troligtvis inte i mängder till Sverige/Finland på VM-rally, när de har så nära till ett ”eget” rally!
För övrigt berättades att årets upplaga av ”Finlands GP” innehåller 22 specialsträckor varav fyra inte tidigare körts Dessutom vänds två sträckor ”Lankamaa” och ”Sahloinen-Moksi”. Allt avslutas med helt nya 9,2 kilometer långa ”Jämsä-Himos” som power stage. Valet av specialsträckor väckte som vanligt en del kommentarer på Twitter och dessa kan egentligen sammanfattas med ”Very fast route!”.
*
Intressant är att Urmo Aava som är ”TopDog” i ”Rally Estonia” inte ser grannens intåg på WRC-kalendern som ett hot mot sitt eget rally, tvärtom. DirtFish frågade om detta var slutet på WRC i Estland.
– Visst inte, jag är väldigt glad över Lettlands intåg. Att ha fler evenemang som driver på är bra för mästerskapet. Ur vårt perspektiv, så ju mer populär sporten är desto bättre kommer att utveckla vår marknad!Foto: Toyota Gazoo Racing
Aava pekar också hur länge Lettland jobbat för detta men ser förstås möjligheten att de och Estland kan få rotera i kalendern och kanske flexa mellan WRC och ERC.
– Vi skulle vilja se den långsiktiga strategin att rotera de mindre tävlingarna mellan ERC och WRC vilket jag menar skulle vara fantastiskt.
Att kliva ner ett eller två år i ERC ser inte Aava som katastrof.
–Det går inte att förneka att ERC-vågen håller på att byggas upp och ge ett värde i att paddla ut i europeiska vatten igen. Rally Estonia ingick i ERC 2014- 2016 men klev av för att fullfölja WRC-drömmen!
*
Amerikanska rallysajten DirtFish har i sin redaktion påläste och kunnige krönikören Luke Barry som igår gjorde en liten genomlysning av kommande ERC-premiär i Portugal. Han konstaterar i sin krönika, ”en premiär väl värd att vänta på”. Efter detta skriver han om anmälningslistan där han även menar att Tom Kristensson är en av ”a magic Topp-10” och menar, ”Omedelbart vänder jag uppmärksamheten mot toppen med regerande mästaren Efrén Llarena, Hayden Paddon och Craig Breen är några topp tre, medan Mads Østberg, Yoann Bonato, Tom Kristensson säkerställer att det är en magisk topp 10”.
Längre ner lyfter han fram att snabba förare som Erik Cais, Georg Linnamäe och Robert Virves dyker upp längre ner i listan.. Han gör även samma analys som jag över att Pontus Tidemand, vinnare av J-WRC 2013 och WRC2 2017 hamnat så långt ner som #33.
– Faktiskt häpnadsväckande och likaså regerande finska mästaren Mikko Heikilla på #38, det är bara otrolig!
Barry varnar också för franska grusmästaren 2022 Mathieu Franceschi som vann 100 % av sina starter i fjol.
– Hur kommer hans snabba tempo på franskt grus att överföras till portugisisk mark?
Krönikören erkänner också att hans inställning till ERC varit lite så där tidigare, men nu är han på väg att skifta uppfattning. Han tänker bland annat på den galna finalen 2019 i Ungern eller när Bryan Bouffier och Kajetan Kajetanowicz hade en mental finalstrid i Rom för sex år sedan.
–Det har funnits genuina stunder av sport, intriger och briljans men viktigast av allt är den renässans som mästerskapet äntligen är på väg att få!
Avslutningen bådar gott kan jag tycka.
– Det finns ett genuint surr och spänning kring mästerskapet som jag inte tror att det någonsin har varit tidigare, ”T-10 dagar” jag kan helt enkelt inte vänta!
*
Efter sin krasch ”Dakarrallyt” tvingas nu Carlos Sainz att ge upp sin plats i Extreme E och ihop med Laia Sanz i Acciona Sainz-team. Vid kraschen bröt Carlos två kotor vilket ännu inte är läkt och därför kommer han att att fortsätta med teamet men nu som rådgivare. Foto: Acciona Sainz
Hans plats bakom ratten har överlämnats till Audi-kamraten Mattias Ekström som körde för Abt Cupra första året 2021. Mattias är den bästa värvningen teamet kunde hoppats på menar Sainz.
– Jag kommer själv att göra allt jag kan för att hjälpa teamet att nå sina mål, kontrar Ekström.
– Carlos är en av mina barndomsidoler och eftersom vi är lagkamrater i Audis Dakar-projekt har vi blivit vänner, så det känns speciellt, till och med känslosamt att gå med i hans team för Extreme. Även om det var ett väldigt sent beslut att gå med i laget kommer jag att göra mitt bästa för att ge Acciona Sainz XE Team framgång den här säsongen! och titlar.
Extreme E börjar i Saudiarabien nästa helg (11/12 mars) och alla Extreme E-evenemang kommer att vara dubbla för första gången vilket betyder att det nu är ett mästerskap med 10 tävlingar på fem kontinenter.
*
Den som trodde att ”skyltdebatten” ebbat ut är helt fel på det. Får dagligen samtal och mejl i frågan och som alla nerkokat hävdar att det är ”idiotförslag” vilket komer att innebära döden för till exempel rally. En läsare som inte gillar att ”killgissa” ställde en rak fråga till Trafikverket som också svarade nästan direkt. Så här svarade handläggare Christoffer Dahlin, ”Det stämmer att vi gjort en del justeringar i hur vi hanterar cykellopp och andra arrangemang på väg, den främsta anledningen till att vi gjort detta är dels att mängden arrangemang på väg ökar och dels att vi har sett att det har funnits vissa brister i tidigare hantering av vägvisning och andra åtgärder på väg i samband med olika arrangemang. Men det har alltså inte gjorts några ändringar i gällande lagstiftning och regelverk, det är samma som tidigare.
Skillnaden mot tidigare är att det nu alltid är Trafikverket som ser till att vägvisning och övriga åtgärder som behövs för arrangemanget kommer på plats genom våra entreprenörer, och sedan faktureras arrangören direkt av Trafikverket utifrån de kostnader som vi har haft för de åtgärder på väg som har behövts för att arrangemanget ska kunna genomföras på ett trafiksäkert sätt.
När det gäller arrangemang så skapar en tidig dialog goda förutsättningar för att vi att tillsammans hitta bra lösningar, så om du funderar på att arrangera ett lopp rekommenderar vi att du tar kontakt med Trafikverket i ett tidigt skede.
Du kan också hitta information på vår hemsida, på adressen: https://www.trafikverket.se/e-tjanster/ansok-om/anordna-arrangemang-pa-allman-vag/”.
Nu är jag ingen expert på byråkratsvenska men jag tolkar det som att det inte alls handlar om ”ny regel”, utan en gammal men som först nu tillämpas som tänkt från början. Med detta ser jag ännu större hinder, då det är redan befintligt regelverk som ska brytas upp vilket känns ännu svårare att runda, än en ny icke tidigare tillämpad regel. Hoppas jag tolkar fel…
*
Det framförs också ofta kritik mot att SBF och Riksidrottsförbundet sitter med armarna i kors och sväljer alla dumheter. En kritik jag inte instämmer i och dessutom inte alls tror är i närheten av sanningen. En läsare ställde RF mott väggen och ville ha svar vilket han också fick: ”Tack för att du hör av dig, frågan om motions- och tävlingslopp på statliga vägar är en viktig fråga som Riksidrottsförbundet, tillsammans med berörda specialidrottsförbund, har arbetat aktivt med under förra året och i början av detta år. Det är stora kostnader som läggs på arrangörerna och som du skriver så riskerar det att slå ut många av loppen. Vi har under denna tid haft löpande kontakt med Trafikverket och regeringen, både den förra och den som tillträdde i höstas. Det arbetet fortsätter och vi har även satt medialt ljus på frågan.
Om du vill veta mer om vad som skett i frågan kan du bland annat läsa den kommunikation som gått ut.
- I december förra året skrev Riksidrottsförbundet och berörda specialidrottsförbund en debattartikel: Idrottstävlingarna på våra vägar är hotade
- Pressmeddelande om att RF tackar nej till erbjudande från Trafikverket om otillräckligt stöd: Riksidrottsförbundet tackar nej till otillräckligt stöd
- Pressmeddelande om möte med ansvariga statsråd: Hotade motions- och tävlingslopp diskuterades med ansvariga statsråd
*
”Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com