FIA rör om i WRC:s underklasser, funktionärer behövs i Umeå, Hallberg ny i Rally-SM, Höljes deltävling två i World RX, FIA:s prisgala med Hörby-besök, prisregn och lucia hos SMK Hörby!

I bland minns jag tillbaka till när allting var så mycket enklare inom rallysporten. När tävlingarna bestod av enbart Grupp 1 och Grupp 2-bilar sedan var det upp till var och en att bara välja hur pass mycket stryk du ville har. Själv valde jag att köra Saab V4 i Grupp 1 och om det var segrar som lockade var detta tokfel. Foto: Okänd

Istället mer självskadebeteende när konkurenterna körde Opel Rally Kadett/Ascona eller BMW 2002 Tii som oftast käkade Saabar till frukost. Undantaget var på vintern då faktiskt även en Saab med rätt chaufför (inte jag alltså) kunde vinna klassen. I Grupp 2 kunde prestandan förbättras betydligt och då var samma Saab med korsinsug och rubbet vinnarbil men min plånbok tillät aldrig den här typen av utsvävningar. Istället handlade det om att gilla läget och lite som  Kajsa Warg ”man tager vad man haver”, det viktigaste var ändå att få vara med och ha kul.

Tänker på detta när nu FIA återigen byter namn på VM-klasserna. Fortsatt är ändå stora klassen WRC med Rally1-bilar medan det flyttas runt i underklasserna. Att reda ut vilka klasser om körs med WRC2 före tilläggsnamnet vågar jag mig knappt på men precis som i år är det nog få som bryr sig. Merparten nöjer sig nog med att WRC2 är klassen där det tävlas med Rally2/R5-bilar. Ordet förenkla är närmast ett svärord hos FIA, men när det kommer till klassen J-WRC så heter denna 2023 just bara FIA Junior WRC Championship. Bortplockat är WRC3 vilket kändes onödigt då alla kör med Rally3-bilar.  FIA har även förtydligat hur man ser på sin ”Rallypyramide”. Rally 1 är för eliten, Rally2 riktas mot de som är på väg in i elitkskiktet. Rally3 är inträdesklassen för 4WD-tävlande medan Rally4 är elit när det kommer till 2WD. Längst ner i pyramiden finns Rally5 där man tänker sig att ungdomar ska starta med de allra minsta FIA-klassade bilarna. 

*

Om bara två månader är det dags för Rally Sweden i Umeå och här pågår får man hoppas, jobbet för fullt med att bjuda på en riktigt fin vintertävling. Samarbetsklubbarna är också på jaktstigen efter fler funktionärer och Umeå AK som är ansvariga för specialsträcka 11/14 Sävar, lördag 11 februari jagar.

– Vi är i behov av ett stort antal funktionärer, förklaras det och man lockar med..

En VM mössa och festivalpasset får du, som då är din biljett till alla specialsträckor, serviceplatsen Nolia, VM arenan ” Red Barn Arena” (I20) samt RallyMagazinet ingår i paketet! (tot.värde 1000:-).

Är du sugen så skicka namn mobilnummer samt mail-adress och ev sektion till: kansli.umeaak@gmail.com eller paulstrandgren@outlook.com

Observera att anmälan är bindande, vi måste täcka upp alla posteringar samt att vi måste lämna in era namn för att göra vip-passen.

*

Helgen för Rally Sweden är det SM-premiär med Rally Lima och där det igår blev klart med en förare i alltför tunna ”Internationell 2WD” som enligt alla FIA-anhängare borde vara en het klass. Nu är det fortsatt en bra bit under tio anmälda och frågan är om det ens blir dussinet innan anmälan stänger? En som dock har anmält sig är crosskart/FIA Rally Star, Patrik Hallberg. Hallberg är en av förarna i nya GK Door Team Sweden med mål att bidra till återväxten inom motorsport.

Jag har varit en del av landslaget i många år och det har varit grundläggande för att kunna gå framåt i min karriär. Genom det har jag fått den hjälp, stöttning och de råd som behövs, när de behövs, och jag är motiverad att fortsätta jaga resultat. Att landslaget tillsammans med teamet ger mig den här chansen är ett stort kliv i rätt riktning, förklarar Hallberg.

Jag är säker på att samarbetet kommer betyda mycket för min vidare utveckling och att vi kommer skapa en ännu starkare språngbräda mot framtiden!
På sommarens SM-vecka drog han blickarna till sig när komikern Björn Gustafsson agerade kartläsare under rallysprinten i hans Volvo 940. 

*

I veckan släppte FIA och World RX kalendern för 2023 som inleds i Norge och Hell den 17-18 juni. Två veckor senar är det dags för Höljes som deltävling två vilket då blir en perfekt kombo för de som då kan lägga sin semester. Först rallycross och så helgen efter är det premiär för ERC Royal Rally of Scandinavia allt i samma landskap, Värmland. Totalt tio deltävlingar blir det i World RX varav då två är dubbeltävlingar, sista och finalen. Näst sist är Kapstaden i  Sydafrika den 21-22 oktober medan året rundas av någonstans i Asien, land är ännu inte bestämt. Lite kul är att ”Magic Weekend” i Höljes markerar ett jubileum för World RX då detta blir den 100:e tävlingen i VM-serien.

Foto: Red Bull Content Pool

*

Foto: FIA

I detta nu förbereder sig alla gäster för att träda in till FIA:s årliga prisgala som i år hålls i italienska Bologna. Inbjudna hit förut de vanliga högdjuren är alla vinnare av något FIA-mästerskap och av den anledningen finns också SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson på plats. Anledningen är seger i FIA Scandinavian Rally Trophy och nu lite plåster på såret fördel  Tom som aldrig fick uppleva när han vann J-WRC 2020.

Då var det Covid och hela prisutdelningen var digital. Jag satt med smokingjacka och fluga hemma i Ynglingarum och glodde i datorn, inte så festligt, berättade Tom i går i samband med ”shake down” eller egna klubbens prisutdelning i mer jordnära Folkets Hus.

Foto: FIA

Inte heller den här gången gick allt smärtfritt då Tom hade fel färg på sina byxor.

I inbjudan står klart och tydligt, svarta så jag fick rusa till klädaffären hemma i Hörby för att vara representativ! 

*

Med detta är det enkelt att glida över till SMK Hörbys kombinerade lucia och prisutdelning i går kväll. Luciafirande i SMK Hörby är en tradition som startade för runt 50 år sedan och gårdagens var en av de mest lyckade och välbesökta sedan starten. 100 personer som käkade lusskatter, pepparkakor, drack glögg och mös i största allmänhet i väntan på det pampiga och minst sagt skönsjungande luciatåget från Lund med gruppen Bella Voce som grund, ja då blev stämningen magisk.

Foto: Tommy Svensson

 En stämning som bibehölls när det var dags för prisutdelningen och där totalt 22 av klubbens aktiva uppmärksammades för årets framgångar.

Foto: Tommy Svensson

Förutom dessa är där alltid en liten skara som utmärkt sig lite mer än övriga och ”Årets Förare” blev Tom Kristensson medan Julia Thulin fick första inteckningen i nya vandringspriset för ”Årets Co-driver”. Det gamla står redan hemma i prishyllan och det behöver väl knappast påpekas, allt skedde under öronbedövande applåder. Direkt från ett uppdrag i Eskilstuna med teamkompisen Niclas Grönholm i CE Dealer Team kom Klara Andersson för att hyllas som ”Årets Rookie”. Att vara första tjej i World RX och redan i andra tävlingen vinna i Extreme E var skäl nog för utmärkelsen. Ett av klubbens tyngsta pris är ”Årets Prestation” som tilldelades Victor Hansen Motorsport för insatserna i ERC. Det familjeteamet saknar i ekonomisk muskler ersätter man med en glöd och passion som är svår att köpa för pengar. 

Foto: Tommy Svensson

Ordförande Lars Servin har ett eget pris där han utser ”Årets SMK:are” och 2022 var valet enkelt menade Servin när han läste sin motivering. ”Att kombinera flitigt tävlande med heltidsjobb och familjeliv vore för många en svår nöt att knäcka. Men det finns de som visar, finns bara viljan och glöden går detta att kombinera på ett framgångsrikt vis. Totalseger i Volvo Euro Cup, 2:a totalt i Sydsvenska Rallycupen och guld i DM-klassen Standard B är bevis nog. Vid sidan av detta är även kartläsare Ida mitt uppe i en framgångsrik sidokarriär som fotograf och nådde topplacering i årets upplaga av ”Svenskt Mästerskap i fotografi”. Familjen Levin, Ida och Henrik är ”Årets SMK:are 2022”. En av stödbenen i Södra BF:s teknikergrupp är Erik Andersson och för detta plus allt jobb han lägger ner i klubben utsågs till ”Årets Funktionär”.

Foto: Tommy Svensson

 Även Motorbloggen delar ut Hederspris som i går tilldelades duktige kartläsaren Jörgen Jönsson. Med ett ben i Jim Nilssons VOC, ett hos snabbe eslövsåkaren Simon Andersson och så det tredje hos pappan Mats är ”Jögge” väl värd att uppmärksammas. Ordförande Servin kompletterande min motivering.

Du får egentligen priset för att du alltid försöker hålla lite ordning på familjen Andersson som alla vet är en tuff uppgift!   

Avslutar rapporten med att hjärtat blödde när kartläsartalangen Erika Ledin tog sig från hemmet kring Skövde för att kunna ta emot pristavlan för tredje platsen ihop med värmlänningen Gustav Johansson i ” SM i Sommarpsprint”. Trots att Erika bor norröver fortätter hon att ha licens i SMK Hörby och strålade med hela ansiktet över detta exotiska tillfälle att kunna fira med klubbkompisar.

Två semesterdagar och övernattning på Stadshotellet i Hässleholm var billigt för att uppleva detta, förklarade Erika belåtet.

*

Trevlig helg!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *