Både Hyundai och Toyota klara med sina förare för 2023, vem kör hos M-Sport Ford?, datumkrock tvingar troligen Hässleholm att avstå MAS Rallycup, Timmy signerat långtidsavtal för Extreme E, två team klara för STCC och ”2xVictor” är inte bortglömda av ERC!
Synkroniserat och med bra någon timmas mellanrum släppte i natt Toyota och Hyundai sin ”line up for 2023” där det mesta redan var väl känt. Lite överraskande dock att Esapekka Lappi/Janne Ferm tar plats hos Hyundai för full säsong vid sidan av Thierry Neuville/Martin Wydaeghe. Trodde faktist mer på att denna plats var vikt för Craig Breen/James Fulton men som nu får nöja sig med att dela bil med Dani Sordo.
– Livet är fullt av överraskningar och att få plats hos Hyundai för en hel VM-serie var faktiskt inget jag förväntat mig, kommenterade Lappi nattens nyhet.
-Helt klart en dröm och jag är mycket glad över att få förena mig med Hyundai-familjen!
Vidare menar Lappi att det finns stor potential i i20 Rally1 men att där fortfarande finns mycket jobb kvar att göra.
– Tror att jag och Janne kan tillföra teamet mycket och vi kommer att göra allt för att uppnå kommande målsättningar!
Ryktet säger att det är Neuville och inte Julien Moncet som är den riktiga teamchefen och belgaren menar att Lappi blir en stor tillgång 2023.
–Så blir även Craig som jag önskar välkommen tillbaka och som jag är säker på kommer att ”fresh up” hela teamet…
Här kan den konspiratoriske nog utläsa att Neuville inte direkt sörjer över att Ott Tänak lämnat när han avslutar med.
– Nu är vi fin form och ser framemot ett nytt mästerskapsår!
Att det blev Breen och inte Andreas Mikkelsen som fick förmånen att dela bil med Dani Sordo var troligen en sent påkommen lösning. I norska media har Andreas Mikkelsen förklarat hur nära han var att få irländarens plats men när M-Sport troligen varit övertydliga med att man ville bryta kontraktet med Breen i förtid, blev det bråttom för honom att hitta nygammal ratt.
– För mig känns det lite som att komma hem där jag haft många minnesvärda stunder förut, menar Breen.
Även han är övertygad om att Hyundai till nästa år kommer på allvar utmana Toyota och där han ser sig som en framgångsfaktor, trots ingen full säsong.
– Jag är säker på att vi får många tillfällen att fira nästa år…
*
Mindre omtumlande var det hos Toyota där nu Takamoto Katsuta/Aaron Johnston kliver upp i ”fabriksteamet” vid sidan av Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen och Elfyn Evans/Scott Martin.
Precis som i år kör Sebastien Ogier med nya kartläsaren Vincent Landais ett delat VM-program och om jag förstår rätt, ska dela bilen med Katsuta. Vem som ska ta över hans plats i ”Toyota Challenge” verkar ännu inte klart, kan man våga gissa på Emil Lindholm?
Att vinna Teammästerskapet för tredje året i rad blir en tuff utmaning menar Jari-Matti Latvala. Tuff men inte omöjlig och han gläds speciellt åt ”Takas” positiva utveckling vilket nu ger japanen en plats i fabriksteamet om än inte med full säsong.
*
Utan nya ansikten hos Toyota väntar däremot garanterat nya sådan hos M-Sport Ford men vilka? I dag är det i princip blankt papper som Malcolm Wilson och Richard Millener behöver fylla. Jag inbillar mig att Gus Greensmith/Jonas Andersson och Sebastien Loeb/Isabelle Galimiche ändå finns med på något vis men för övrigt är det tomt.
Alla rykten pekar mot Ott Tänak som ersättare för Breen och kanske kan Loubet om inte Toyota finns med, få en plats även han och i bästa fall som bildelare med Loeb. Med i spelet enligt ”WRC-källor” är också Adrien Fourmaux och Andreas Mikkelsen men samma röster säger även att Tänak kan ta hem en Puma Rally1 till sitt ”Red Grey Team” och köra i egen regi. De riktigt fantasifulla ser då även Oliver Solberg hos de ”rödgrå” med backning av storsponsorn Monster Energy…
*
När Svenska Rallymästerskapen presenterade SM-tävlingar för 2023 lyfte jag lite på ögonbrynen när Fagersta MK med sin ”Nattkröken” kommer att krocka med Hässleholms Snapphanerally den 19 augusti. Olyckligt då ”Snapphane” precis som i år ingår i MAS Rallycup och till nästa år blir örsta grustävling i deras serie. Därmed vänder man sig till samma kundkrets (SM-åkare) med möjlighet till ”rek” och egna noter. Att detta inte är lyckat förstår alla och jag ringde därför upp tävlingsledare CG Wilke och hörde mig för och att han var besviken gick inte att miste på, i synnerhet som Hässleholms MK ansökt om sin tävling i god tid före den 1 maj som är ”dead line” för ansökan.
– Förstår faktist inte hur detta har gått till då vår tävlingsdatum legat fast medan Fagersta flyttat fram en vecka mot i år och därmed krockar med oss, förklarar Wilke.
Snapphanerallyt är även planerat att ingå i Södra Rally-DM/Sydsvenska Rallycupen och där MAS skulle satt lite guldkant precis som i år. Nu ser det dock ut som att det blir utan ”förgyllning” 2023.
– Så klart kan vi inte köra i MAS Rallycup då vi då enbart riskerar få betala cupavgiften men detta utan att få några cupåkare till oss, menar Wilke.
Konkurens med SM gör att årets vinnare i Hässleholm, William Binbach troligen inte får möjlighet att försvara segern. Ställer frågan till Wilke om det inte är möjligt att flytta rallyt?
– Vi kan inte flytta vår tävling till helgen före då SMK Örkelljunga har sökt och fått sin DM-tävling där. Vi kan inte heller flytta vårt HQ på Hässleholmsgården då det där är bröllop och inbokade fester både helgerna före och efter, svarar Wilke.
-Våra händer ä bakbunda och det är bara för oss att finna oss i detta!
Fullt förståeligt ifrågasätter också Wilke vad det därför mening md att ha en sista ansökningsdag för tävlingar när ändå ingen verkar bry sig.
– Känns bittert när vi gjort vår del enligt regelboken men ändå ”straffas”. Nu är vi inte ute efter att skapa konflikt varken med RU eller SRM, men tråkig är absolut situationen!
I det sista måste jag hålla med Wilke, om inte regler följs måste man aningen stävja detta eller kanske något som verkar ännu enklare, ta bort regler som inte fungerar…
Här kan jag passa på att informera att den 58:e TV-Svängen däremot har flyttat från 9 september till lördagen den 16 september. Detta för att slippa krock med Rally-SM:s näst sista deltävling ”Rally Arvika”…
*
Nästa helg avgörs Extreme E genom finalen ”Uruguay Naturals Energy X Prix” och där då även SMK Hörbys egen ”ökenräv” Klara Andersson gör sin andra start i hop med Nasser Al-Attiyah. Succé direkt när man i Chile tog ABT Cupras första pallplats genom att köra in som trea. Klart är också att serien får en fortsättning 2023 och där det idag blev klart att Timmy Hansen signerat ett ”långtidskontrakt” med Genesys Andretti United XE. På samma papper satte även Cattie Munnings sin autograf på och paret har hittills samlat ihop tre pallplatser och framför allt segern vid 2021 Extreme E Arctic X Prix. Det allra första tävlingsevenemanget någonsin som ägde rum på Grönland. Munnings och Hansen är för närvarande sexa i Extreme E.
*
Även om det känns långt till sommaren så är jag säker på att STCC-teamen redan känner lite tidspress när man för första gången 2023 ska köra helt elektriskt. Två bilmodeller är hittills bekräftade till STCC 2023 i form av Tesla Model 3 och BMW i4. Än är det inte klart vem som ska använda Tesla medan Exion Racing redan visat upp sig med BMW vid Grande Finale på Mantorp. Två team är klar varav då Eslövs-baserade Brink Motorsport är det ena och småländska Exion Racing det andra. Att de får konkurrenter är tämligen självklart men vilka dessa blir är fortfarande höljt i dunkel.
Inte heller är det klart vilka som kommer att sitta i elbilarna men Robert Dahlgren och Tobias Brink lär inte ge mer än pengarna tillbaka i spelbutikerna. Det ryktas även att finskan Emma Kimiläinen ska göra comeback efter senaste starten 2016. Då blev det tre pallplatser, kanske läge för nya 2023? En annan ”ryktesförare” är Tomelillas DTM-åkare Joel Eriksson som uppvisningskörde prototypen PWR002 på Mantorp och då konstaterade.
– STCC är helt klart ett intressant alternativ!
TCR Denmark har nu presenterat sin kalender för nästa år och där även ett nerslag i Sverige ingår. Start på Jyllandsringen där STCC ska ingå för att öka det Skandinaviska samarbetet. Först stoppet här blir Västkustloppet den 8-9 juli för att sedan fortsätta till Copenhagen Historic GP 4-6 augusti.
*
I vänta på att ERC-kalendern 2023 ska presenteras håller erc.com på att blicka tillbaka på året som gått och i går var det ”Junior ERC” som var föremål för tillbakablicken. Vann här gjorde franske Opel Corsa-föraren Laurent Pellier med 25 poängs marginal till spanjoren i Peugeot Oscar Palomo. Även om det blev en trist avslutning för det blågula inslaget, SMK Hörbys Victor Hansen med Ryd-kartisen Victor Johansson med krasch i Tjeckien är paret inte bortglömt. På bilden som illustrerar årsrevyn finns den svenska rödvita Fiestan med längst ner till höger. I och med kraschen tvingades ”2xVictor” avstå finalen i Spanien men ändå lyckades man hålla sin sjätte plats i EM-tabellen där totat 21 förare tog poäng under året. Här körde även Isac Reiersen/Lucas Karlsson en deltävling med en femte plats som resultat. Just nu är Victors Fiesta på ”rehab” och målet är att även 2023 i hop med namnen till höger köra ERC Juniors.
*
Trevlig helg!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com