Vilt rykte med många ??? Loubet till Toyota, Oliver: ”inte trevligt hos Hyundai”, Østberg/Johansson vann i Ungern, Henning S. gör comeback, Fagersta gör SM-pusslet komplett och Wilke kör nygammalt på Hovdala!
Nästan lite otroligt men inga helt nya WRC-rykten har surrat sedan målgången av Rally Japan om man undantar att fransmannen Pierre-Louis Loubet uppges ha visat intresse för Toyota och dom för honom. Ett rykte som fått extra liv av att hans co-driver Vincent Landais satt vid sidan av Sebastien Ogier i Japan enligt källor nära teamet, lite som inskolning inför 2023 när han då återgår till Loubet plus Ogier i de tävlingar som inte krockar. Väldigt långsökt enligt mig, men vad är inte långsökt i den här branschen? Fortsatt väntar alla på Ott Tänaks nästa drag där många tror att det inte alls blir M-Sport Ford för honom, istället ska han ha visat intresse för Esapekka Lappis plats vid sidan av Ogier i tredjebilen. Andra hävdar lika envist att det blir Craig Breens Puma han kör 2023 då irländaren skiftar tillbaka till Hyundai. Puman sätts istället i händerna på Elfyn Evans som efter sitt skitår hos Toyota behöver miljöombyte och är det något som är säkert så blir det absolut så i Cumbria…
*
I pusslet har ännu inte Oliver Solberg-biten hittat sin plats men en sak är tvärsäker, det lär inte bli hos Hyundai han hittar sin framtid. I synnerhet inte efter sina skarpa uttaladen i norska nättidningen ”Netavisen” där Oliver förklarar att Hyundais beslut kom som en chock i synnerhet för pappa Petter.
– Han hade blivit lovad något helt annat, det kändes som ett stort svek, förklarar Oliver.
Att familjen Solbergs kemi stämde mycket bättre med tidigare teamchefen Andrea Adamo än till nuvarande Julien Moncet har ofta framskymtat. I och med bytet blev det något helt annat i teamet menar Oliver till Netavisen.
– På grund av detta har det blivit mycket politik med olika människor med olika åsikter och egna idéer!
Utan att namnge någon så säger Oliver också att en av teamkompisarna ”inte var världens trevligast kille”. Nu sitter Oliver lite med ”Svarte Petter” (ingen syftning på pappa) då beskedet kom så sent och i ett läge där andra ”löshästar” redan haft många snack med teamcheferna. Han har dock inte gett upp WRC 2023 men att det ska bli så utan betydande ekonomiska egna insatser, är nog svårt att tänka sig. Oliver är helt på det klara med att han är snabb men även, ”jag har fortfarande mycket kvar att lära”. Han säger inget själv, men på något sätt känns WRC2 som ett mer realistisk alternativ. Här skulle han kunna utvecklas mer i sin egen takt och bygga en stabil grund inför resten av sin karriär. Lätt att glömma att han bara är 21 år i dessa tider där alla mer eller verkar förblindas över ”wonder boy” Kalle Rovanperä. I bland får jag en känsla av att, känna sig för i Ungdomsrally är OK men så fort du fyllt 18 år och fått körkort då bör första SM-guldet också sitta där. Riktigt så enkelt är det inte och att jämföra alla unga förare med Kalle är både orättvist och korkat som jag ser det, då världsmästaren 2022 är unik. Är man unik så finns man inte heller i var och varannan rallybil…
*
Mads Østberg och Johan Johansson som hoppade in sent som ersättare åt nyblivna pappan Patrik Barth gjorde ” en Tom Kristensson/Andreas Johansson” fast i deras fall Ungern istället för Polen.
Med minsta möjliga marginal, 2,7 sekunder säkrades mästerskapet i ”Therwoolin Zemplén Rally” före hemmaföraren Miklos Csomos, Skoda. Då hör det till saken att Østberg även hade tio sekunder tidstillägg för en påkörd chikan med sin Citroén C3 från Tagai Racing Technology.
*
Mer Norge och senast Henning Solberg framträdde på de stora scenerna var 2019 då han gjorde fyra starter i WRC2 i par med Ilka Minor och Skoda R5. Efter detta har det blivit tre tävlingar men nu är det dag igen och då i Arrecife, huvudstaden på Kanarieön Lanzarote. Först helgen i december körs finalen i ögruppens eget mästerskap och då finns Henning på plats med en Citroën C3 Rally2. Totalt tio sträckor ska köras i det lavatäckta landskapet som skulle körts redan i våras, men när förarna kom tillbaka från reken då hade myndigheterna av miljöskäl dragit in tillståndet…
Henning med inhemsk kartläsare Gioanni Bernachhini får sällskap av Eric Camilli i en likadan ”Cittra”.
*
I dagarna har Svenska Rallymästerskapen fått ihop SM-kalendern för 2023. Då står det också klart att det bara blev en enda vintertävling, Rally Lima den 4 februari. Sista biten som saknades kom när Fagersta MK blev klara med näst sista deltävlingen ”Nattkröken” den 18-19 augusti. Än har inte SRM valt att publicera datum/tävlingar i Grus och Asfalt SM men så mycket verkar klart och det är att Hässleholms MK går in i ”Grus SM” med helt nya ”Hovdalasprinten”.
Ordförande i HLMK CG Wilke kunde inte bärga sig utan avslöjade detta i Kristianstadsbladet/Norra Skåne i tisdags. En helt ny sträckning ute på Hovdalafältet där delar användes de tre åren ”anno dazumal” när klubben körde Backtävling i ”Dallerödsbacken” intill Finjasjön. En sträcka på sex kilometer där även delar av nuvarande ”Hovdala” ingår ska köras tre gånger den 3 juni berättar Wilke uppenbart nöjd.
– Det blir en lång sprint då några av de som kördes i år sammanlagt inte nådde mer än åtta-nio kilometer!
Målsättning sätter Wilke lågt med tanke på det klena intresset som förarna visade för årets SM-serie.
– Min förhoppning är att vi får 50 bilar, det hade varit lagom. Då kan vi reka på förmiddagen och tävla efter lunch…
Nytt är också att hela tävlingen förläggs ute på fältet med Hovdala Slott som HQ.
I motsats till Wilke som för ovanlighetens skull håller en låg profil tror SSR-basen Anders Martinsson på en ljus framtid för ”Sprint SM”. Han har noterat intresse från de som tävlar i ”Stora SM” att använda sprintarna som test och för att förbättra rek/notskrivandet.
– Just detta att kunna göra egna noter och sedan nöta in dessa på samma sträcka flera gånger verkar nu de tävlande fått upp ögonen för, menar Martinsson.
– Min känsla är att vi får mycket större startfält 2023 än i år!
Även hans egen klubb Älmhults MK fortsätter med SM och ”Mästarmötet” på Millebygden i slutet av juli, vilket blir en bra genomkörare inför Nattkröken tre veckor senare…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com