Sordo eldade upp sin Hyundai i Japan, Evans toppar ”kort” inledning, Lindholm på väg mot WRC2-guld, Mille och Julia vill avsluta snyggt, ”Kvicken” jagad i Kroatien, belöning utfäst för Nässjö-sabotörer, Gustav och Klara gör upp om ”årets Rookie” i World RX, och VOC kan bli hett på ”Rallymöte för alla”.

Före start menade jag att WRC-finalen Rally Japan för mig var lite av en gäspning, med Rovanperä redan klar och enda spänning var om Kajetan Kajetanowicz eller Emil Lindholm skulle lyckas snuva nuvarande WRC2-ledaren Andreas Mikkelsen på sitt andra raka guld. Så fel jag hade och frågan är om någon av årets tidigare tävlingar bjudit på så mycket dramatik redan från start?

Foto. Red Bull Content Pool

Ett exempel är att bara fyra av första dagens sträckor kunde genomföras där Dani Sordo var en orsak. På dagens första sträcka uppfattade han och Candido Carrera att det luktade bensin i bilen och inte långt efter så var parets Hyundai ett enda flammande eldhav. Att försöka släcka med handsläckare var helt meningslöst och efter bara någon minut återstod bara rykande rester av det som tidigare var en rallybil värderad till runt tio miljoner kronor.

Foto. Red Bull Content Pool

Som tur var klarade sig besättningen utan skador och lite märkligt är, att just detta varnades det för innan årets första rally men det dröjde alltså till finalen innan det blev verklighet. En tröst för teamet och Julien Moncet var att bilen skulle gått i pension efter Japan och till Rally Monte Carlo väntar en helt ny Hyundai. I och med brandens häftiga förlopp tvivlar ingenjörerna på att det någonsin går att hitta orsaken till branden.

Fotto: Okänd

Sebastian Ogier hann också med punktering innan sträckan ströks, likaså lyckades ”Kajto” eliminera sina möjligheter till VM-seger när han dunkade Skodan hårt i ett räcke.

Foto: Okänd

Direkt efter den beryktade tunneln var sikten obefintlig och polacken hann aldrig reagera förrän han satt i räcket. Även SS3 ströks medan fyran kördes fram till att Craig Breen även han slog i hårt vid sidan av vägen, efter honom fick alla framräknad sträcktid. Femman kördes där Elfyn Evans var snabbast medan  Kalle Rovanperä vann sträcka sex. Med detta var dagen avslutad då Breens krasch skadat räcket så mycket att det inte gick att köra sträcka en andra gång som SS7.  Så efter SS6 är det Evans i topp tre sekunder före Thierry Neuville med Rovanperä, 2,1 efter. Ott Tänak har haft ”gear problems” men är ändå fyra, bara 13.9 efter Evans. Stark femma är är hemmafavoriten Takamoto Katsuta, 20,6 bak ledaren.

Foto: Toyota Gazoo Racing

En tuff dag även om den blev ganska kort, menade Evans.

Sträckorna är verkligen utmanande och alla skiftar väldigt mycket karaktär …

Ett problem är alla fallna höstlöv vilket gör greppet svårt att avgöra.

Du ser inte riktigt var vägen går och hur greppet är under löven, menade Neuville som lovade att ”steppa upp” för lördagen.

*

I WRC2 är nu Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen på väg mot WRC2-titlen. Man behöver bara komma bättre än sexa så räcker poängen för att passera Mikkelsen hemma i tv-soffan.

Foto: Skoda Motorsport

Nu håller Toksport-Skodan tredje plats, 8,4 sekunder före landsmannen Sami Pajari/Enni Mälkönen som verkligen imponerar. Mellan dessa båda Skoda-åkare ligger ”min vinnare” Teemu Suninen, Hyundai.  Pajari hade en obehaglig upplevelse på SS4 innan den sträcks och det var när han fick möte med en privatbilist inne på sträckan… 

Omstart för ”2. Leg” sker vår tid klockan 23.07 och så avslutas dagen med SS14 lagom till frukost (07.49).

*

Samtidigt i Slovenien kör Katrineholms Mille Johansson med SMK Hörby-kartläsaren Julia Thulin sista deltävlingen i landets mästerskap, Rally Idrija.

Foto: IK Sport

Tävlingen avgörs med nio asfaltsträckor och körs enbart under lördagen.  

Jag är taggad, säger Mille. 

Det ska bli riktigt kul att få köra igen, och vi ska försöka avsluta säsongen på ett så bra sätt som möjligt.

Detta blir sjunde starten i juniorklassen för 17-årige Mille som gett tre pallplatser.

Vi har byggt upp mycket bra erfarenhet och rutiner under året som vi har med i ryggsäcken inför finalen, menar Julia. – Nu ska vi försöka knyta ihop allt, och målsättningen är givetvis att vinna. Även om vi fortsatt är här för att få med oss mer erfarenhet och viktiga mil för framtiden!

15 ”klasskompisar” har Mille att fajtas mot i sin Fiesta Rally4 som sköts av teamet IK Sport och förhoppningen är så klart att förbättra den femte plats man håller före morgondagen. 

Det känns tråkigt att säsongen är slut efter den här tävlingen. Men jag är hittills nöjd över min första internationella säsong, och första året med noter i en trimmad bil. Det har varit ett bra läroår, och jag ser redan nu fram mot 2023, säger Mille.

*

Foto: Privat

Inte så långt därifrån i Kroatien befinner sig dansken Jeannette Kvick Andersson som ska försöka lotsa österrikaren Alfred Kramer Jun. till till seger deras juniormästerskap. Inför Čavle Rally Challenge är man i ledning med en enda poäng.

*

Efter gårdagens blogg där problemet med ”rallyfans” som inte följde sunt förnuft när de samlades i Nässjö, kom ytterligare återkopplingar. Att vissa delar av åskådarna verkligen var ett problemfick jag bildbevis på och som jag av hänsyn till de inblandade inte vill lägga ut. Men för Nässjö MK blev det en dyr affär efter att man upptäckt att någon illasinnad och kraschlysten ”rallyfantast” valt att röja sly och mindre träd i en kurva som redan tidigare var känd som”tuff”. När detta dessutom gjordes efter att ”roadbooken” körts blev kurvan inte bara tuff utan för att tala klarspråk, farlig.  Allt har fått BRC-basen Roger Rooth att kraftigt reagera och därför valt att utlysa en belöning på 5 000 kronor för de som kan ge tips om vem som ligger bakom” motorsågsmassakern”. Roger skriver, ” SABOTAGE mot Novemberskölden.

Nässjö MK blev i samband med sin tävling Novemberskölden i lördags utsatta för SABOTAGE på ett par olika ställen på tävlingen. Ett av ställen är på SS3 i en väl filmad och fotograferad högerkurva där har någon/några XXXXXX person/er (Ersätt XX med valfritt kraftutryck alt. svordom) tagit ner träd och framkallat en lucka i skogen rakt fram med syfte att lura förarna att vägen går rakt fram och kör av vägen.  Det är Skadegörelse mot markägaren, framkallande av fara för dom tävlande och medveten handling att förstöra dom tävlandes bilar.  Nässjö MK har Polisanmält sabotaget.  Bilsport Rallycup utfäster en belöning till den som kan medverka till att förövaren/na som Saboterat Novemberskölden åker fast.”.

Faktiskt väldigt tråkigt att ”huliganerna” verkar ha vaknat till nytt liv efter sina härjningar för snart tio år sedan och då företrädesvis i Mellansverige. I min enfald trodde jag att sporten klippt den här svansen, men uppenbarligen hade jag även fel i detta!

*

I helgen avslutas även första säsongen med eldrivna World RX och då på klassiska mark, Nürburgring. Johan Kristoffersson är redan klar vinnare med Volkswagen Dealer Team BAUHAUS men vill garanterat avsluta med seger.  Timmy Hansen ligger tvåa på 123 poäng, Niclas Grönholm trea på 114 medan Kevin Hansen och Ole Christian Veiby är lika på 112. 

Jag ska köra så fort det går, så att de andra kan få titta på mina data, säger Johan, som också lite smått kan börja förberedelserna inför nästa år med sin Volkswagen RX1e, förklarar Johan.

– Vi kommer att testa en del saker på min bil, sånt vi inte har vågat göra tidigare när inte mästerskapet har varit avgjort. Det ska bli riktigt intressant…

Foto: Qnigan

Tredjeföraren Gustav Bergström går en egen kamp mot Klara Andersson för att bli bästa nykomling i World RX.

– Chanserna är goda eftersom jag leder den kampen, men vi får se vad som händer, säger Gustav, som debuterar på Nürburgring.

Jag vet ungefär hur banan går, men inte så mycket mer, säger 19-åringen från Stockholm som har imponerat stort under sin debutsäsong. 

Inställningen inför avslutningen har han glasklart för sig.

– Bara flat out!

Foto: CE Dealer Team

Klara Andersson, SMK Hörby har garanterat samma inställning, ”plattan i mattan” när hon återvänder till ”Ringen” där hon i fjol körde RX2e.

Blir spännande och ifjol var det tricky med snö på banan, minns 22-åringen.

Både jag, Niclas (Grönholm) och CE Dealer Team laddar för en bra avslutning och jag har svårt att vänta innan jag får köra min PWR RX1e för fullt för sista gången detta år!

*

Att det inte är lätt att följa Rally Japan vet alla men ett tips kommer från Stefan Nyström. ”Vill bara berätta om hur man kan se mer av WRC på tv utan att betala en förmögenhet. Redbull TV sänder fred-lörd-söndagsetapperna från Japan, en halvtimme långt program kl 14.00 alla dagarna. Går att se på webben gratis.  Om man är beredd betala för en VPN-tjänst som jag betalar 12 eur per månad för. Då kan man titta på de österrikiska tv kanalerna servus tv och orf. Den sistnämnda sänder också hela F1-cirkusen från fp3, via kval, och hela racet live. Mycket nöje för liten peng.”.

*

I morgon är det ”Rallymöte för Alla” i Hässleholm MK:s klubbhus och där då året som gått ska dryftas men än viktigare, även kommande säsong. Bland annat hoppas Södra BF:s SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner kunna pussla ihop en DM-kalender i både rally och RS efter morgondagen. En sak som säkerligen kommer att lyftas är det faktum att delar av VOC-åkarna numera valt bort RS-DM efter att man numera tvingats köra ihop med på asfalt, mer konkurrenskraftiga Grupp F-bilar. Totalt nio ”VOC:are” har kört i serien under 2022 och nog ingen överdrift, att snudd på lika många valt att ha sina bilar kvar i garaget istället för som man uttrycker sig ”vara slagna på förhand”.

Foto: Tommy Svensson

Ändå var det VOC på andra plats i slutställningen genom SMK Hörbys Rolf-Arne Nilsson, men på Topp-10 var det bara tre VOC mot sju Grupp F…

*

 Trevlig helg.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *