Tänak byter ut Hyundai men till vad, dyrt firande för Ogier, Tom K.hyllas av Alzenau efter ”Rajdowe Mistrzostwa Polski 2022”, tung krasch för Mads och Johan, Stugemo vann ”hemmatävlingen” och svenskt på YM-pallen!
Bara timmar efter målgång i Spanien kom så beskedet som många säkerligen väntade men kanske inte så tidigt, att Ott Tänak, Martin Järveoja och Hyundai går skilda vägar efter finalen Rally Japan om tre veckor. I stort sett hela året har det surrats om Tänaks avslut och nu är det alltså definitivt att han och Martin sitter i annan bil 2023. I sitt avskedsbrev säger Tänak att beslutet är hans eget och att att han söker en ny utmaning i det här läget av sin karriär. Om det då blir som de flesta tror, att Malcolm Wilson just nu förbereder ”a welcome party” i Dovenby Hall så lär han få exakt den utmaning han önskar, att göra Puman till en stabil vinnare i WRC. Som vanligt när det uppstår sådana här lägen överöser båda parter varandra med beröm och superlativer, Tänak och Hyundai är inget undantag. Teamchef Julien Moncet betonar hur viktigt Tänak har varit för teamet och hur besviken han är över att samarbetet avslutas.
– Vi önskar Ott och Martin all lycka i framtiden, avslutar Moncet sitt ”tacktal”.
I Tänaks kontrakt fanns inskrivet möjligheten att lämna i förtid och den klausulen har han nu utnyttjat genom att lämna med ett år kvar av avtalet. Han förklarar att teamet gjort stora framsteg sista halvan av säsongen vilket också är möjligt när dom och förarna ”klickar”.
-Men för mig har tiden kommit dit jag att jag behöver något nytt och jag tackar Hyundai för stor förståelse för detta, avslutar Tänak.
Själv trodde jag att han skull lämna före Japan precis som i fjol när han hoppade finalen på Monza men där fick jag fel. Direkt har därför karusellen för WRC 2023 fått ny fart och för tillfället ser det ut som att bara Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta och Sebastien Ogier sitter säkert hos Toyota. Hos Hyundai är det bara Thierry Neuville som är säker efter att Dani Sordo i går svarade lite kryptiskt på frågan om 2023, att detta kanske var hans tack och farväl till WRC. Craig Breen lär trots alla motgångar bli kvar hos M-Sport Ford och likaså Sebastien Loeb med sitt begränsade program. Men trion Gus Greensmith, Adrien Fourmaux och Pierre-Louis Loubet hänger säkerligen väldigt löst och allra lösast hänger Fourmaux. Greensmiths pappa sitter på en tjock plånbok vilket för Wilson är minst om inte mer viktigt än förarens kapacitet. Loubet blir bättre och bättre efter sin djupa svacka medan det för Fourmaux är motsatt förhållande.
Elfyn Evans har inte stått att känna igen i år och många tippar att hans dagar hos Jari-Matti Latvala kan vara räknade. Skulle så bli fallet öppnar det sig för Tänak men frågan är hur bra han skulle hantera en situation där han tvingas stå i skuggan av ”Rookie-Rovanperä”? Hos Hyundai hade han problem med mer jämnåriga Neuville och att stå i skuggan av en 22-åring kan nog bli svårt att tugga i sig för en förare med så stort ego som Tänak. En line up för 2023 i WRC och nu snackar jag riktig högoddsare, kan faktiskt se ut så här.
Toyota: Kalle Rovanperä, Takamoto Katsuta, Sebastien Ogier, Emil Lindholm.
Hyundai: Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Teemu Suninen.
M-Sport Ford: Ott Tänak, Craig Breen, Elfyn Evans, Sebastien Loeb, Pierre-Louis Loubet.
Då tänker jag att Lindholm tar den plats som Katsuta innehaft i några år. Paddon och Suninen delar en bil från Alzenau och samma sak för Loubet och Loeb. Då ställer man sig så klart frågan, var finns Oliver Solberg i det här pusslet? Ingen aning svarar jag och personligen tror jag att det bästa för honom i det här läget är att ta ett år i WRC2 och för att som alla svenskar som skrotar eller misslyckas på annat vis alltid konstaterar, ”Vi kommer tillbaka ännu starkare”!
*
Exakt 1500 euro kostar det i böter för att göra en ”seger donut” inför spansk publik vilket Sebastien Ogier fick erfara. På vägen från regrouping och upp till podiet firade han sin seger med motorvrål och gummirök vilket inte alls uppskattades av FIA. ”Brottslingen” urskuldade sig med att han trodde att området var till för just den här typen av firande. Han hade fel…
*
Varje måndag kommer där ett nyhetsmail från Alzenau, ”Hyundai Motorsport customer results round-up bulletin” där man berättar hur det gått för de olika privatteamen under helgens tävlingar. Men redan igår kom där ett separat mail med anledning av ”Swede Tom Kristensson, and the Kowax 2BRally Racing team have clinched the drivers’ and teams’ titles in the Polish rally championship after a second place finish on Rally Košice”. Med andra ord så gav det eko hela vägen från Slovakien till Hyundai Motorsport att SMK Hörbys Tom Kristensson och Andreas Johansson blivit Polska Rallymästare. Först säkrades guld i grusdelen av mästerskapet och i söndags blev det samma sak på asfalt, sju pallplatser av åtta möjliga imponerade stort på ansvariga i Alzenau. Tom skrev även lite historia då detta var första gången man hade ett speciellt Grusmästerskap som då fick en svensk vinnare.
Precis som den polske tv-varianten av Jonas Kruse så imponerades Hyundai över det svenska sättet att genomföra både säsongen och inte minst finalen Rally Kosice i hop med Kowax 2BRally.
– Hela året har man tvingats möta mer rutinerat lokalt motstånd som känner sig mer hemtama på de polska, litauiska och slovakiska vägarna. Men i varje tävling har Tom och Andreas ändå visat sig kapabla att inte bara matcha dessa utan även vara snäppet bättre både på grus och asfalt.
Det lyfts även fram den enda tävlingen på de åtta starterna där pallen missades.
-Då var det två punkteringar i Rajd Rzeszowski som var orsaken vilket gav paret en åttonde plats. Ändå med tre segrar blev svenskarna mest segerrika av alla i mästerskapet.
Så klart vill även Hyundai nämna hur nära det var att Kowax-åkarna även vann svintuffa ERC Rajd Polski i tuff internationella konkurrens.
– Kristensson var oerhört kompetent i det internationella startfältet och vann flera sträckor vilket innebar en strålande andra plats i EM-seriens längsta tävling!
Hyundai Motorsport Deputy Team Director Julien Moncet kommenterade också mästerskapstriumfen.
– Insatserna från Tom Kristensson och Andreas Johansson i årets ”Polish rallychampionship” har varit otroligt imponerande. I sitt första år med Hyundai i20 R5 har han inte bara vant sig vid den för honom nya bilen, utan även varit snabbare än ”local crews with a huge amount of experience on each event”.
Moncet imponeras över hur respektlöst svenskarna tagit sig an de mer erfarna polska motståndarna.
– Att utmana och köra ifrån dessa visar på deras stora skicklighet som besättning och i hop med Kowaxs pålitliga i20R5 hölls även nyare konkurrenter stången.
”Top dog” hos Hyundai avslutar med att gratulera till seger i alla tre mästerskapen och i synnerhet lyfter han fram hur smart serien avslutades.
– Finalen kontrollerades genom att hålla sig till den andra plats som innebar en perfekt avslutning på Tom och Andreas säsong!
En sträckseger blev det i finalen även om Tom menade att man hela tiden kört på 110 procents säkerhet. Slutställningen i ”Rajdowe Mistrzostwa Polski 2022” efter åtta tävlingar.
1 T. Kristensson 214
2 G. Grzyb 204
3 K. Wróblewski 158
4 Z. Gabryś 98
5 M. Lubiak 71
Även de polska rallyfansen har tagit Tom och Andreas till sina hjärtan vilket inte minst alla kommentarer med miljoner ”z, c, w” i texten vittnar om. Inte så konstigt då man var fjärde utlänning att vinna mästerskapet under de senaste 50 åren.
*
Det blev ett kort inhopp för Johan Johansson i Mads Østbergs och Movisport Citroén C3 Rally2 när man startade i Italien och Trofeo Villa d´Este ACI Como. Redan på den första av de sju asfaltsträckorna blev det tvärstopp i ett vägräcke precis efter att målskyltarna på sträckan passerats.
– Både jag och Johan är ok, vilket är det viktigaste, förklarade Mads efter tvärstoppet.
– Det var en tung krasch beroende på väldigt mycket regn och vattenplaning. I ett snabbt avsnitt tappade jag kontrollen över bilen och lyckades inte hålla oss kvar på vägen!
Nu var man i gott sällskap och nästan en tredjedel av de hundra startande tvingades ge upp. Corrado Fontana med Hyundai Rally2 vann före mer kände Simone Campedelli, Skoda.
*
På Gotland kördes i helgen ”JR Motorsports Pokalen” med relativt tunt startfält. Lars Stugemo/Kalle Lexe som tävlar för Gotlands MF valde att värma upp inför Lausitz Rallye på ”öjn” vilket också gav seger med Skodan.
Tvåa totalt och bästa 2WD blev Christoffer Jacobsson/Tobias Steen med Fiesta ”sjuan”. 50,7 sekunder skilde efter de sex sträckorna och trea slutade ännu en hemmaförare, Mikael Olsson/Anna Marions med Volvo 940 (hela topp 5 bestod förare från Gotlands MF). Bästa icke gotlänning av de 31 startande blev Hörby-boende Martin Nilsson/Bengt Persson som dock tävlar för GMF. Den skånska Volvo 240:an slutade åtta i 2WD-klassen.
*
I lördag avslutades danska Yokohamamesterskapet på en smal och hal jylländsk asfaltsträcka där en lurig vänstrkuva med lera som underlag, ställde till problem vilket Skawomir Bronk blev varse med sin BMW. Foto: Okänd
Minst sådana hade Marco Gersager/Charlotte Løstegaard som tog Skodan till stabil seger, halvminuten före Ib Kragh/Bo Mølgaard Jensen i den nya Hyundai Rally 2. Långt hopp, över minuten till trean Jan Petersen/Jeanette Kvick Peugeot R5 som däremot hade mindre marginal till fyran totalt, Dennis Pleidrup/Kim Mathiasen, Mitsubishi. Länge såg det också ut som Lunds Håkan och Pamela Oddshammar skulle sluta trea men efter att prisutdelningen skjutits fram fick paret 20 straffsekunder för att ha kört på en kon i sista heatet. Nu fölll man till sjätte plats totalt och femte i klassen YM1. Tvåa i klassen YM2 slutade klubbkompisarna Skawomir Bronk/Sandra Bergelv, BMW.
I slutställningen för Avd. Øst blev Marcos Gersager vinnare på 60 poäng före Håkan Oddsahmmar med 45 YM-poäng. Klasseger blev det för Skawomir Bronk, 47 poäng och 12 poäng efter kom Lundakompisen Arne Oddshammar.
Även svenskt som trea, Alf Fougstedt, Eslöv. Noterar att tidigare flitige gästen i skånska RS-tävlingar, Johnny Pedersen tog sin BMW M3 till slutseger i Appendix K. I den västra delen vann IB Kragh före Jan Petersen medan Oddshammar slutade trea.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com