Mikkelsen utmanar Tom/Stugemo, Breen önskar lite stolpe in, Mille vill studsa tillbaka, Carlberg kör om silver, SM-konferens väntar, lite tankar inför 2023 och omskakade positiv nyhet att vänta…

I dag kom en riktig utmanare till Tom Kristensson, Lars Stugemo och Arvid Johansson som alla är anmälda till tyska Lausitz-Rallye första helgen i november i Rally2/R5-klassen. Till Boxberg kommer enligt uppgift nämligen även Andreas Mikkelsen som därmed gör tävlingspremiär med nya Skoda Fabia RS Rally2.

Foto: HONZA FRONEK

Igår premiärvisades nya vinnaren för media och tilltänkta köpare i något som Skoda Motorsport ville ha till ”världspremiär”. Lite udda då bilen redan körts som förbil i diverse mindre tävlingar kring Mlada Boleslav. Suget efter bilen uppges vara stort när de nu äntligen efter problem med ”halvledare” äntligen är ”race ready”. Någon start i årets två sista WRC-tävlingar blir det inte utan först till Rallye Monte Carlo beräknas det bli premiär i WRC2. På plats i Tjeckien var bland annat Toni Gardemeister som med sitt team TGR lär bli ett team som inlemmar nykomlingen i vagnparken. Toksport lär bli ett annat och även tyska Baumschlager RR ska enligt uppgift ha tecknat order.

*

Även om Hyundai stjäl en stor del av uppmärksamheten för tillfället är det minst lika intressant hur M-Sport Ford tänker sig 2023. Adrien Fourmaux har inte alls gjort de resultat som förväntades och inte eller Pierre-Louis Loubet har nått upp till förväntningarna. Ändå är två fjärde platser på sex starter inte så illa att han borde behöva stå utan styrning 2023 kan jag tycka. En bra insats i kommande RallyRACC Catalunya – Costa Daurada inbillar jag mig kan göra att vågskålen väger över till hans fördel. Gus Greensmith hängde löst inför 2022 men fick (betalade?) ändå fullt program vilket inte resulterat i succé. En trio femte platser är vad han och Jonas Andersson fått ihop med Puman, dessvärre har man även sex rallyn med antingen omstart eller ”retired”. Senast nu på Nya Zeeland där Puman blev rejält omskakad och lär behöva lite tid för rehab. Intressant blir därför hur Malcolm Wilson och Richard Millener resonerar inför nästa år, får alla tre köra vidare eller är där någon som tvingas lämna?

Foto: M-Sport Ford

Craig Breen var tänkt att införa den stabilitet i M-Sport Ford som saknats ända sedan Sebastien Ogiers två säsonger med lön från Dovenport Hall, men så har det inte blivit. Istället har det blivit en tung rad krascher för irländaren med totalt sju rallyn där det inte gått Breens väg. Efter andra platsen på Sardinien trodde/hoppades nog både Breen och hans många fans på ketchupeffekten. så blev det inte. Tre rallyn i rad med omstart enligt Rally2-regeln har satt ner självförtroendet rejält och avåkningen i”McRae-kurvan” senast på Nya Zeeland hjälpte inte till att komma ur det trista läget. Då kämpade han och Paul Nagle om ledningen i rallyt men återigen kom där ett typiskt ”Breen-misstake”. M-Sport har inte råd, varken ekonomiskt eller sportsligt med förare som gör upprepade misstag har man låtit honom och resten av gänget förstå och poängraden i WRC-ställningen 6-10-13-19 (Breen-Greensmith-Loubet-Forumaux) är långtifrån vad som förväntades efter debuten med seger i Rally Monte Carlo genom Loeb.

Foto: Wrc.com

Nu försöker Breen rannsaka sig själv väl medveten om hur viktigt det är för framtiden att visa både fart och stabilitet i de två sista tävlingarna för året. Till DirtFish avslöjar Breen att detta snurrat i skallen i flera månader och lägger han till. 

Jag har provat så många olika sätt för att få allt att vända men kommit till slutsatsen att det enda som behövs är lite stolpe in. Det är välkänt att man inte kan kämpa mot strömmen det blir bara en förlorad kamp!

I Grekland valde Breen en mer avslappnad inställning vilket gav både en femteplats och tre poäng på power stage. Men så kom Nya Zeeland och ridån trillade åter ner framföras ögon. Hans analys innebär att när samma misstag görs av konkurrenterna, kommer dom ofta undan med blotta förskräckelsen medan det för honom själv oftare blir ”game over”. Nu menar #42 att han måste trycka på ”reset-knappen” och genomföra problemfria rallyn och vi är många som håller tummarna för detta!

*

På fredag är det åter rallydags för Katrineholms Mille Johansson med SMK Hörbys Julia Thulin att ta sig an deltävling i Slovenska Mästerskapet. I Rally Soca Valley som är nästsist i mästerskapet är Mille och Julia ett av totalt 15 ekipage i klassen för Rally4/R2-bilar. Senast var man i ledning när det blev en oturlig avåkning på sista sträckan och nu vill det enda svenska ekipaget i rallyt studsa tillbaka.

Foto Modlic / www.fotomodlic.si

Vi är redo att slå tillbaka efter en svår avslutning på sista rallyt och ser fram emot att sätta mig bakom ratten, förklarar Mille inför reken av de 17 sträckorna.

Som vanligt är det med Ford Fiesta Rally4 från IK Sport som det ska plockas ”SM-poäng”.

*

Samtidigt är Calle och Torbjörn Carlberg i Waldkirchen för ”Knaus Tabbert 3-Städte Rallye” och finalen för ADAC Opel e-Rally Cup. Intresset verka öka för cupen och el-Corsa och i finalen är 14 ekipage anmälda, åtta från Tyskland, två österrikare och så en vardera från Sverige, England, Rumänien och Nederländerna.

Foto: ADAC

Inför finalen blir familjen Carlbergs huvudmål att säkra andra platsen då segraren Timo Schulz redan är klar. Mellan smålänningarna och trean Max Reiter skiljer bara två poäng och det är också enbart de här två som gör upp om silver och brons, resten är redan avhängda.

*

Nästa helg har Svenska Rallymästerskapen kallat till ”SM-konferens” i Linköping i dagarna två. Här ska driftas året som gått men så klart än viktigare, hur SM-året 2023 ska se ut. Av  inbjudan som gått ut framgår tyvärr inte vilka arrangörer som är aktuell men i ”Stora SM” är det redan känt att Lima, SSR, Skillingaryd, Arvika och Trollhättan är klara. Fortfarande söker man en vinter tävling efter att Östersund kastade in handduken. Vad gäller Asfalt SM och Grus SM är detta mer dimmig och den enda jag vet som fått klartecken för Asfalt SM är SMK Hörby med ”Bilmånsson Rallysprint” söndagen den 16 april. En tävling som blir en karbonkopia på årets upplaga med enda skillnad att där finns en SM-logga på framsidan av programmet.

Foto: Tommy Svensson

Konferensen ska enligt programmet innehålla ,”att vi förbereder inför kommande säsong i alla mästerskap, presenterar regler, representanter från samarbetspartners på plats, genomgång av arrangörsavtal och en massa funderingar och frågor. Att årets SM i synnerhet vad gäller Asfalt/Grus SM inte slagit alls så väl ut som SRM, arrangörer och tävlande önskat är ingen hemlighet. Därför blir det spännande att se vilka eller om det tas nya grepp för 2023 för att öka intresset? ”Stora SM” har inte heller upplevt det lyft som önskat och anledningarna till detta är lika många som man dom man frågar. Alla har egna åsikter om vad som måste deras för att öka status och intresse för det som i mina ögon borde vara flaggskeppet i SBF. 

*

En som tänkt till är östgöten Jens Johansson som utan tvekan är en av landets mesta ”rallynördar” och tillbringar stora delar av sin fritid genom att vara publik på rallyn och då inte enbart i Sverige utan Jens ser hela Europa som ”hemmaplan”. Han har också funderat på hur man får bättre fart på SM och det han ser som ett ”litet” problem är alla krockar och cuper som snor uppmärksamhet från SM. Jens skriver ,” Det finns en del att göra vad gäller temat ”för få anmälda och/eller för sent inkomna” anmälningar till ett antal rallytävlingar runt om i landet under 2022.  Väldigt tydligt blev det ju förra helgen när det såg ”dramatiskt” illa ut för en klassiker som Rikspokalen i Örebro, dåligt för ”nya’ Rally Småland (trots ett fantastiskt upplägg med 8 SS och knappt 70 km) och så inställt i Sigtuna. Till sist löste det sig och i fallet Rikspokalen pga/tack vare att inte Sigtuna körde. Något som kanske kunde hjälpa till och bidra i positiv riktning vore om SBF/Rallyutskottet tog ansvar för kalenderåret centralt. Till exempel på följande sätt :

Foto: Tommy Svensson

1) SBF lägger ut en kalender centralt på SBFs hemsida med datumen för Rally-SM, Rally Sweden och MSR redan inlagda.

2) Max antal tävlingar per helg t.ex. tre tävlingar där SBF har rätt att vägra tävlingstillstånd på en ”fullbokad” helg. När en viss helg är fullbokad är den helgen sedan ”röd”.

3) Klubbarna runt om i Sverige får logga in sig och välja datum för sin tävling.

4) Om möjligt, försöka lägga in ngn sorts ”geografisk begränsning” så att inte t.ex. Skåne/Blekinge, Småland och Östergötland konkurrerar med varandra samma helg.

5) Eventuellt att SBF redan när kalendern läggs ut, har bokat in vissa tävlingar med ett mer eller mindre ”fast datum” sedan lång tid tillbaka. Sviestadsträffen den 1 maj är ett sådant exempel, kanske ingen direkt konkurrent till ett ”riktigt” rally.

6) Kanske viktigast av allt; organisera ett (digitalt) möte med SBF, cuparrangörer, klubbar och distrikten i ett tidigt skede inför kommande säsong för att främja dialogen mellan distrikten i den här otroligt viktiga frågan. Det kommer att gagna alla.

Nu är jag inte aktiv inom någon klubb eller distrikt, så det finns säkert dom med mycket mer kunskap i temat som dömer ut det här direkt. Men något bör/måste nog göras.”.

Stämmer ganska bra överens med mina egna tankar att SM-helger (tänker på Stora SM) borde vara ”heliga” och då inte behöva fajtas med olika cuper. Att intilliggande distrikt också har en öppen dialog med varandra är viktigt för att undvika datumkrockar och här tycker jag Södra BF är lite av förebilder. 2023 är planen en DM-tävling/månad och samma sak med RS-DM vilket jag tror är exakt vad de flesta plånböcker kommer att klara i dessa tider med enbart prisökningar på allt…
*

Lite mer om 2023 och igår fick jag höra en skrällnyhet som i mina öron är svår att ta in. Nu fick jag detta från ”säker källa” men ändå är jag skeptisk och väljer därför att ligga lågt. Men om tipset stämmer är det något helt nytt för Sverige som kommer att erbjudas framåt sommaren. Fortsättning följer…  

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *