Toyota-basen Toyoda grattade Tänak till seger, Klara vill studsa tillbaka i Portugal, Tom K. gör sin fjärde start på svensk mark, Långlopps-final på Knutstorp, 15 Vec:are i NM, hur många kommer till Rally Småland blir spännande och A-traktorer före Greta om jag måste välja…

Inga tecken på att snurren kring WRC-tvåan Ott Tänaks framtid hos Hyundai håller på att mattas, snarare tvärtom och när det nu avslöjats att Toyotas högsta chef Akio Toyoda skickade ett meddelande till Ott och lyckönskade efter segern i Rally Ypres.  Detta har gjort att DirtFish grävt djupt i tänkbara scenarier för Tänak och där det faktum att kärlekshistorien mellan Tänak och Hyundai för närvarade har djupa sprickor. Ett tecken på detta kom när Tänak öppet menade att teamchef Julien Moncet inte var rätt man att leda till framgång vilket han ändå lyckats med på sistone.  Lite av droppen som fick bägaren att rinna över kom i Grekland när teamet vägrade att ge Thierry Neuville order att backa av och släppa fram Tänak. Om han fått sin vilja igenom så hade han haft 46 poäng upp till Kalle Rovanperä istället för 53 medan Neuville haft 83. Nu togs inte beslutet av Julien Moncet utan av huvudet högre Sean Kim och frågan är hur smart det är att utmana ”The Top Dog”, uppenbarligen tycker Tänak så. Röster i teamet stöder beslutet och menar att det viktiga var att Hyundai var 1-2-3 och inte den inbördes ordningen.

Foto: Hyundai Motorsport

Trots framgångarna finns enligt källor ingen harmoni hos de ljusblå och att det finns en klyfta mellan estländaren och belgaren är ingen hemlighet. Att detta påverkar alla är sjävklart och då ska man veta att det i den här miljön från ”experter” det ställs höga krav på att Oliver Solberg ska leverera ungefär som Kalle Rovanperä. Deras enda argument är att de är ungefär lika gamla och då ska också resultat vara lika, stenkorkat som jag ser det. Annars tycker man fyra segrar på de sex senaste rallyna borde ge positiv boost men så verkar det alltså inte vara enligt ”Hyundai-kännare”. Många och i synnerhet efter Toyodas grattis, menar att Tänak är på väg  tillbaka till Toyota. Minst lika många ställer sig då frågan varför skulle Latvala vilja ha in ett problem i sitt lag där stämningen är helt annorlunda, läs god. Alla minns vi hur spänt det var 2019 när Tänak blev världsmästare och tackade Toyota och Tommi Mäkinen för detta genom att gå till Hyundai. Om ändå Toyoda som uppenbarligen var en som gick bra ihop med Tänak, vill ta tillbaka honom måste det betyda att någon måste lämna. För inte kommer man att köra med sex förare 2023,  Rovanperä är  cementerad i Yarisen, Takamoto Katsuta likaså i junior-teamet och att kicka ut sporadiskt körande Sebastien Ogier skulle inte hjälpa. Inte heller hans parhäst Esapekka Lappi då Tänak knappats ställer upp med att dela bil. Återstår Elfyn Evans som inte rosat marknaden i år men för mig känns han ändå svår att plocka bort. Med andra ord var ska Tänaks pusselbit läggas?

Foto. Tommy Svensson

Då är nog chansen större hos M-Sport Ford där Malcolm Wilson i hop med Markko Märtin anser sig vara dom som skapat ”The Rallydriver Tänak”. Men nu kör ju inte Tänak för småpengar och Wilsons plånbok är tämligen tunn i jämförelse med Toyota och Hyundai, så antigen får han skruva ner sina ekonomiska krav eller så krävs friska pengar in från Ford. Fortsättning följer…

*

I helgen kör World RX i Portugal och banan i Montalegre och att det senast inte alls gick Klara Andersson, Niclas Grönholm och CE Dealer Teams väg är solklart. Nu är jag ingen RX-mekaniker men från tv-soffan verkade det som att de gula bilarna inte var lika snabba som Johan Kristofferssons ”Folkvagn” eller bröderna Hansens Peugoeter.

Foto: CE Dealer Team

Inför Portugal är Grönholm femma och hoppas mycket på helgen då han tog en seger här ifjol med Hyundai Supercar. Klara däremot har aldrig kört på banan tidigare men är ändå fast besluten att studsa tillbaka.

Jag är fast besluten att göra så efter den tuffa helgen i Riga och hoppas att både jag och bilen utvecklats, menar SMK Hörby-föraren.

Teamchefen Jussi Pinnomäki är  medveten om problemen men ser ändå helgen som en chans till förbättring. 

-Vi har jobbat hårt med att analysera och överföra data från Riga för att komma tillbak starkare. Ambitionen är nu att fortsätta mot säkra och solida resultat!

Foto: Qnigan

Inte alls samma läge hos Volkswagen Dealer Team BAUHUAS som går fram som en slåttermsaskin i mästerskapet och tagit tre raka segrar. Den känslan bör inte bli sämre inför Portugal där Johan Krisoffersson tog sin första seger för sju år sedan.

– En helt otrolig känsla, minns Johan. Det var premiären på vår första VM-säsong. Vi hade byggt bilarna hemma i garaget och visste inte alls hur vi skulle stå oss i konkurrensen. 

Sedan dess har det blivit ytterligare 29 segrar för den fyrfaldige världsmästaren. Circuito Internacionale de Montalegre är en av Kristofferssons favoritbanor, inte bara för premiärsegern, utan också för den action som banan bjuder in till.

Riktigt häftig bana! Man kör med ett leende på läpparna och det går att köra om utan att någon behöver göra ett misstag. 

Ingen vild gissning att det blir ny triumf för Johan, jag tror så åtminstone!

Foto: Mihai Stetcu

Största hoten utgör Kevin och Timmy Hansen som förväntar sig ”high speed” i helgen.

Tror vi får nytt rekord på långa rakan där det nog kommer att passera 200 km/t, menar Kevin.

Timmy åker till Montalegre med stora förhoppningar erkänner han.

Hoppas vi är så starka att vi kan få bra resultat med oss och väldigt förväntansfull över att få dyka in i helgen! 

*

I helgen blir det också fjärde gången i år som Tom startar på svensk mark. Första gången var på hemmaplan i Hörby (bilden) med ”Bilmånsson Rallysprint” där han körde med Kowax 2BRallys nyaste Hyundai Rally2.

Foto: Tommy Svensson

Efter detta blev det seger i SM-tävlingarna South Swedish Rally och Västrallyt med teamets R5-bil. Nu på lördag är det dock William Binbach som håller bil till Tom när han ska utmana Ford-åkarna PG Andersson och Stefan Kristensson, Årjäng respektive Östra Grevie i Back-SM och ”Minnesbergsbacken”.

-En sträcka på 1460m på asfalt som ska köras och vi kommer till start i WB Motorsport Swedens grymma Hyundai i20 R5 och där en av mina  sponsorer kommer sitta i högerstolen, berättar SMK Hörby Tom.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Huvudsyftet med helgen är att visa upp oss och ha kul även om vi såklart kommer göra vad vi kan för att ge konkurrenterna en match!

Tävligen pågår både lördag och söndag med trea körningar vardera dagen. Hyundai R5-bilen kommer att stanna kvar i Skåne ytterligare några dagar berättar Tom då han och den är dragplåster nästa helg när Bilmånsson i Hörby inviger sin nya Hyundai-satsning.

*

Racing på lite lägre ekonomisk nivå blir det på södnag på Ring Knutstorp när Race4Fun i hop med SBF kör RM för ”Långloppsracing”. 23 team finns på plats i tre olika klasser.

 Det känns otroligt roligt att äntligen få köra igång Nordic Endurance 1, säger Emil Svensson, promotor för NE1. 

Vi har tillsammans med racingutskottet jobbat hårt för att få till en bra tävling, och ett bra arrangemang på söndag. Vi ser med tillförsikt fram mot bra tävlingar i alla klasser, där i princip hela landets långloppselit finns på plats för att kämpa om medaljerna.

Tävlingen inleds på söndag morgon klockan 09:00 med 45 minuter kval. Racet startar 10:00 och avgörs med 6 timmars racing. De team i respektive klass som avverkat flest varv under tävlingens gång vinner RM-guld i långloppsracing 2022. Hela tävlingen livesänds med start 09:00 på Youtube och Svensk Bilsport TV.

*

I Norge körs deltävling i deras NM, Rally Hedemarken och där Volvo Euro Cup har ett stopp. 15 anmälda och så klart finns ledaren Henrik och Ida Levin, SMK Hörby på plats. Den här gången har flera hemmaförare anslutit sig till VEC som Mats Nygård, Trond Vidar Solheim, Lars-Erik Haug, Øystein Hansen, Inge Gulbrandsen och Stein Frederic Akre. Tunt i VEC-generalen Ted Malms C-klass med bara två förare totalt och där Vermund Leivestad sköter notläsandet åt skåningen. I andra änden av den ekonomiska pyramiden finns de som gör upp om totalsegern och där succéfyran från Grekland, Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen med Skodan är lite av favorit. Motstånd lär Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen, Polo göra och likaså Anders Gröndal/Marius Fuglerud med sin blå Skoda. Bland de tvåhjulsdrivna sätter jag en slant på Steve Røkland/Raymod Braaten, Peugeot.

*

I Finland står deras motsvarighet till SBF, AKK utan VD sedan Riku Bitter lite åtminstone för mig oväntat, valt att lämna sin tjänst. Ordförande Jarmo Mahonen gör som vanligt i sådana här lägen, artigt önskar honom lycka till…

*

Bortsett från spänningsmomentet i helgens alla tävlingar så är det ändå hur antalet anmälda i nya Rally Småland ska utveckla sig, sista deltävlingen i SydsvenskaRallycupen, Sydsvenska Mästerskapen och DM för Södra/Småland som är spännande? På pappret något som före pandemin vore lite av ”kassako” men som för närvarande istället lever väldigt farligt. Arrangören den 1 oktober Vetlanda RRC, kräver minst 120 anmälda för att nykomlingen ska se rallyljuset och med i princip tre dagar kvar att anmäla sig, finns exakt hälften av detta i listan. På måndag klockan 18.00 ska alltså antalet sugna ha fördubblats och så klart håller vi alla tummarna för att det blir rusning under helgen.

Foto: Hnerik Åkeson

Men med TV-Svängens 108 startande där Mikael och Ebba Larsson, SMK Höby var en av dessa, som årets toppnotering så ser ändå 120 ekipage ut som tämligen svåruppnåeligt…

*

Uppenbart att inte alla uppskattade Kristianstadbladets ledarskribents lite raljerande text om ”Greta” i förhållande till de ungdomar om gillar A-trakorer. För min del handlade allt om att just de som kör A-traktor där jag i en förlängning ser blivande rallyåkare/funktionärer, inte alls möter samma intresse från etablissemanget som de som mer radikalt väljer att strejka om fredagar istället för att gå i skolan.

Foto: Tommy Svensson

Gruppen som gillar fordon med röd triangel där bak tillhör bland samhällets mest bespottade från de som utgår från städernas progressiva publik, är det ingen som kan säga emot på. Att dessa då svarar med att inte ställa upp på mer PK-grejor som ekomat, skolstrejker eller limmar fast sig på gator tycker jag är värt att uppmärksammas. Att sedan en del (har dessa i min mail/messengerkorg) väljer att tolka detta som att det är SD det handlar om när både jag och ledarskribenten hänvisar till ”blå laget”, är bara att beklaga. Men om jag ändå tvingas välja mellan en kille/tjej i en avkortad Volvo Duett och en flätförsedd ”Greta wannabee” blir det Duetten sju dagar i veckan…

*

Trevlig helg! 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *