Lima flyttar SM-premiären, Team Cowboy tog segern i Teammästerskapet, ESR körs trots få deltagare, ny Världsmästare från Kristianstad KK, Klara utvecklas åt rätt håll, Johan tog fjärde raka segern i World RX, 240 i topp i Finspång och 39 SM-åkare till Vallentuna!
Idag börjar Motorbloggen ungefär där den slutade i går med krocken mellan SM i Lima och VM i Umeå till nästa år. Dröjde inte många minuter efter att bloggen publicerats innan SRM:s Patrik Persson hörde av sig och berättade att Lima byter tävlingsdag och flyttar fram en vecka. I dag kom så även bekräftelse från klubben, plus att LBC-Rushen försvinner och nytt namn på SM-tävlingen är det kanske mer säljande Lima Rallyt.
– Det är ärofullt att få arrangera SM. Vi har fått frågan tidigare, men då tackat nej, men nu vill vi ge det en chans, säger tävlingsledare Sune Rickardsson.
Rallyt blir premiär för 2023-års SM-serie och körs då den 4 februari och nu är frågan hur intresset blir med SM-status? Normalt sett är ”Sunes Baby” en av landets absolut populäraste tävlingar men med SM på programmet försvinner kanske en del av de ”vanliga” rallyåkarna och Sune håller med.
– Vårt rekord är 238 startande. Det får vi nog inte nu, men målet är över 150 i alla fall!
Lima MS är en relativt ung klubb, som till nästa år fyller 50 år och som sedan 1976 kört sitt populära vinterrally i den här snösäkra delen av Dalarna. Att det är en laddad tävlingsledning med tävlingsledare Sune Rickardsson, ordförande Mikael Johansson och biträdande tävlingsledare Ann-Christin Renhall går inte att ta mist på.
– Får vi bara en fin vinter kan förutsättningarna inte bli bättre. Det blir kul att få inleda Rally-SM här i Lima!
*
Det blev Team Cowboy med Isac Nordström/Karl-Johan Borrhammar – Johan Holm/Christer Holm – Linus Harling/Johan Grönwall som körde hem segern i Rally-SM:s Teammästerskapet. Bara fyra poäng efter slutade Team Nybe och så Växjö-baserade Drive VXO som trea. Fyra eller sist, välj det som passar bäst, kom FT1 Rallyteam.
*
Precis som jag befarade och som även varit fallet hos alla andra rallyarrangörer som trott på tricket att förlängd anmälningstid utan extra kostnad, är någon sorts ”quick fix” så blev det ingen rusning till Östgötaklubbarnas ambitiösa ”East Sweden Rally”. Tvärtom måste man nog konstatera då där om jag minns rätt, var 55 anmälda när ordinarie anmälan stängde i onsdags och igår när beslut skulle tas om att köra ellr inte köra var denna siffra nere på 52 ekipage. Med en minimigräns på 60 bilar var det därför spännande att se vad som skulle hända på lördag den 10 september i Linköping och detta förklaras nu.
–I eftermiddags hade vi möte med klubbarna i ESR i vår klubblokal inför nästa helgs tävling som trots klent intresse blir av. HQ och serviceplats blir på Torpa konferens och Event utanför Borensberg där besiktningen börjar redan på fredagskvällen.
Att köra med så få deltagare och med det ambitiösa upplägg som finns i MAS Rallycup torde innebära ett litet ekonomiskt vågspel. Extra märkligt är att intresset är så svagt från de tävlande då tävlingsavgiften för att köra 47 kilometer rekade sträckor är högst modesta 2750 kronor. Dessutom ligger Linköping strategiskt väl till då det i en radie av cirka 20 mil, finns väldigt många av landets mest aktiva förare/kartläsare. Ändå väljs ESR bort och det skulle vara väldigt intressant att höra vad som är det tyngsta skälet till detta?
*
Över till gårdagens största knall ur skånsk synvinkel när Kristianstad Kartingklubb fick en ny världsmästare på Le Mans i KZ-klassen, Viktor Gustafsson från Görslöv utanför Staffanstorp. Inte nog med att Viktor presterade lite av en skräll utan den som kom tvåa och uppvaktade hela vägen mot mål, var 2021-års världsmästare Noah Milell från samma klubb. Helt osannolikt att man på Åsum Ring fostrat två förare som slåss om världsmästartiteln samtidigt. En svensk världsmästare i karting har vi inte haft sedan 1996 och gissa var denne då kom från? Just det Kristianstad och dessutom var Johnny Mislijevic morbror till årets silvermedaljör Noah Milell.
Tufft över mållinjen då det bara skilde knappt två tiondels sekund mellan de bägge Kristianstad-åkarna. I fjol körde Viktor hem EM-guld och nu VM-guld, ett hyggligt facit för föraren som normalt kör för italienska teamet CRG Racing. Med detta behöver inte Södra BF längre leta efter vem som ska ta emot utmärkelsen ”Årets Bilsportman” vid Konferens Syd till våren…
*
Inte heller i Riga lossnade det fullt ut för Klara Andersson, SMK Hörby och CE DealerTeam i World RX. Klara nådde aldrig finalen men fick ändå med sig 17 poäng hem till Lund och är nu placerad strax efter teamkompisen Niclas Grönholm.
– En utmanade helg och vi testade många olika saker både på våt och torr bana, förklarar Klara.
– Detta kan bli värdefullt framöver men så klart hade vi hoppats på bättre resultat än så här.
Klara slutade sist i semifinalen och nådde därför aldrig final medan det gick bättre när Grönholm som vann sin semi. Men väl i final blev det ändå sist i mål för den gula CE-bilen. Ändå var Klara inte helt missnöjd med helgen.
– Jag är nöjd med utvecklingen som skett med min körning och nu ser jag framemot nästa tävling som är i Portugal om två veckor!
Ungefär på samma nivå var temachef Jussi Pinomäki.
– Vi vet var vi måste förbättra oss men både Klara och Niclas plus teamet gör hela tiden framsteg. Nu åker vi hem och laddar om batterierna och försöker studsa tillbaka redan i Portugal!
Samma målsättning behövs inte hos Volkswagen Dealer Team BAUHAUS där Johan Kristoffersson tog sin fjärde raka seger i årets VM. Inte nog med detta, utan även hans sjätte i Riga och den 30:e totalt i VM. Redan på lördagen togs helgens första seger som sedan följdes upp på söndagen. Fast det såg tungt ut i finalen där bröderna Hansen, Kevin och Timmy tog hand om starten.
– Jag lyckades göra två riktigt bra varv när Kevin och Timmy tog sina jokrar och detta gav sedan seger, förklarar Johan.
– Ett stort tack till publiken här i Riga. De har stöttat mig på ett fantastiskt sätt. Och maximala 60 poäng hittills låter som ljuv musik i mina öron.
I Euro RX slutade Anton Marklund tvåa finalen bakom Sondre Evjen men fortsatt ledning för Marklund i EM-tabellen. Tvåa är Janis Baumanis och trea Evjen. Två deltävlingar återstår, Portugal och Tyskland.
*
I helgen kördes ”Finspångsrundan” med 80-talet deltagare och som deltävling i Klassiska och Historiska Rallycupen. En tävling som flöt på fint enligt Finspångs MS Ronnie Maxe.
– Vi kan konstatera att helgens tävling flöt på fint utan större bekymmer där deltagarna bjöds på fyra onotade sträckor av skiftande karaktär vilket verkar fallit de flesta till belåtenhet.
Snabbast runt de fyra sträckorna blev Södermanlands Antti Johannesson/Ola Bengtsson som med sin Volvo 242 hade dryga 20 sekunder ner till 240-kollegan som tävlade på hemmaplan, Janne Blom/Stig Oscarsson. Trea och klassegrare slutade Janne Pettersson/Anders Gustafsson, SMK Nyköping med en Peugeot 205. Janne Westlund/Johannes Jansson, Kopparberg tog hand om klassen för bilar från mitten av 70-talet med sin Opel Ascona. Bland de ännu äldre bilarna var Håkan och Jesper Holm från Vallentuna bäst med en Volvo Amazon. Maxe avslutar med ett tack.
– FMS vill passa på att tacka alla inblandade, förare, kartläsare, funktionärer, markägare, sponsorer och publik för en väl genomförd lördag i Finspångsskogarna!
Redan kommande helg är delar av KRC-gänget igång igen med ny deltävling i Hörby och TV-Svängen.
*
Samma lördag är det näst sista stoppet för Grus SM och då i Vallentuna med YRC-Sprinten. Fortsatt är inte intresset för denna SM-gren alls överväldigande och SM-delen består enbart av 38 ekipage plus en anmäld i RM och klass Standard. Till detta ska även läggas till 19 anmälda Appendix K-förare utanför både SM och RM.
Lär bli tufft i ”Int. 4WD” där SM-topparna Team Nybes Jonas Åkesson och Mattias Adielsson, Göteborg möts för en ny fajt. Trots att de tre tidigare deltävlingarna kördes i vår del av landet, (Älmhult. Skillingaryd och Karlskrona) är intresset härifrån snudd på obefintligt. I Nationella 2WD finns David Lindström/Jessica Svensson, Skillingaryd, Tobias Pettersson/Åke Kjellgren, Gränna och så med 4WD Mattis Olsson/Jesper Johansson, Älmhult och kanske då största favoriten Jonas Åkesson/Nellie Karlsson, Karlskrona. Totalt fyra ”sörlänningar” hänger kvar vid mästerskapet som ändå startade på deras hemmaplan…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.c