Proppen ur för Adielsson som tog första SM-segern på grus, alla skåningar på pallen i Fagersta, Grönberg toppade i Örkelljunga, Kragh vann på hemmaplan, Mikkelsen leder WRC2-genrep, Johnsen bästa svensk i Lathi, Klara A. visade PWR-baken i Hell och hett i Dragracingpremiär!
Börjar med ett stort grattis till vinnaren av ”Nattkröken” Mattias Adielsson och Maja Bengtsson som äntligen fick till en SM-fullträff efter massor av motgångar.
– Så otroligt härligt, min första seger i en grustävling i Rally-SM, tidigare har jag bara vunnit på vintern, jublade Mattias och Maja efter målgång.
Dock började näst sista deltävlingen lite skakigt avslöjar Mattias.
– När vi fick motorstopp i starten på första sträckan trodde man ju inte att vi skulle stå som segrare idag men vi kände att vi hade en mycket bättre fart nu och bilen är helt fantastisk att köra. Den beter sig precis som jag vill ha den!
Den rutinerade göteborgaren var också imponerad sin unga kartläsare.
–Något som också betyder mycket är Majas sätt att läsa noterna, det är klockrent och vi har så kul i bilen!
2,2 sekunder efter kom så ”segermaskinen” PG Andersson/Anders Fredriksson med GNM:s Fiesta Rally2Foto: Pierre Skytt
–Det är bara att lyfta på hatten, Mattias har imponerat och han och Maja har gjort ett kanonjobb i helgen, konstaterade PG som nu bara behöver två poäng för att återigen bli Svensk Mästare.
Poäng som försvann på lördagens första sträcka där man snurrade i en snabb höger och tappade 15-20 sekunder och föll till fjärde plats. Inför sista och avgörande sträckan skiljde det bara 0,8 sekunder upp till ledande Adielsson men som då bet tillbaka och åkte ifrån PG. Nu valde SM-ledaren att inte gå för seger fullt ut avslöjar han.
–Jag släppte inte spärrarna helt idag. Vi har kört hårt, men inte över gränsen, vi har ju även hela mästerskapet att tänka på!
Det varma vädret gjorde de tio sträckorna snustorra och så klart kunde då dammet blivit ett större problem än vad det nu blev förklarar PG.
– Stort tack till arrangören som gav oss två minuter så det blev en rättvis tävling. Det hör ju inte till vanligheten att det är trettio grader i augusti. De har gjort ett fantastiskt jobb att få till ett rally på de här kanonvägarna.
Trea slutade Eyvind Brynildsen en halvminut efter och som fyra rullade Frank Tore Larsen in ytterligare tio bak. I SM tabellen är det nu fajt om silvret mellan tvåan Jonas Åkesson (6:a i helgen) och Jari Liiten (5:a) och trea i SM-tabellen.
*
Patrik Flodin/Göran Bergsten säkrade sitt SM-guld med en tävling kvar i årets SM-serie. I Fagersta var det aldrig något snack om saken och med minuten ner till tvåan, Kullings Victor Bergsander/Christoffer Lund borde det vara det lite av en dag på jobbet för Flodin. Så var det dock inte berättar han.
– Det har varit ett halvspänt och nervöst rally där jag hade fjolårets scenario i huvudet – vad som helst kan hända i rally och det är inte över förrän man är över mållinjen. Men vi höll ihop hela vägen och det känns fantastiskt kul att vara klara svenska mästare med en deltävling kvar!
Ingen lyckad helg för regerande mästaren Emil Karlsson vars lånade Volvo 240 fick tekniska problem och han tvingades ge upp. Nattkröken skrivs för allltid in i den skånska historieboken som den tävling där alla tre skåningar inte bara kom i mål utan alla fick kliva upp på prispallen.
I ”Internationella 2 WD” blev det en tredje plats för Trelleborgs Lukas Hägg/Daniel Borgqvist vilket innebär kliv upp till andra plats i SM-tabellen med bara finalen i Trollhättan kvar.
Högre kommer man inte då Albin Nordh med segern i helgen redan är klar SM-vinnare ihop med Christoffer Bäck. Fyra poäng mindre har Isak Reiersen/Johan Johansson som blev poänglös i helgen efter en tuff rullning på slutet av rallyt. Tvåa i nya R2 Peugeoten slutade Jonathan Johanesson/Danny Holgersson, Gullabo bara 19 sekunder bak snabbe Nordh. Den stora knallen i Västmanland svarade dock SMK Hörbys Pontus och Peter Berglund för. Efter att tidigare ha placerat sig i slutet av ”Topp 10” visade familjen Berglund att man har tempo för SM-medalj genom att placera sig som trea i ”Nationella 2WD”. Poängen för detta innebar rejält kliv i SM-tabellen där man för tillfället ligger sexa. Upp till SM-brons som är det enda realistiska målet med bara finalen kvar, behövs sju nya poäng så länge de framför, Victor Bergsander, Niklas Hägg och Jon Johansson inte lägger till nya poäng även dom. Trea vara det som gällde för skåningarna och så även för den andra SMK Hörby-bilen med Ingemar Månsson/Per-Ivar Hellberg i ”Standard”(bilden).
Här blev det småländsk seger genom Stefan Håkansson/Stefan Ahl från Älmhult. Fagerstas vägar uppskattades av deltagarna även om de bitvis var väldigt tuffa vilket listan med brutna bevisar. Nästan halva starfältet fick ge upp i den stekande värmen och då många med tekniska problem. Men det fanns dessvärre även de som har mycket jobb i garaget som väntar…
Lägger nu inte mer energi på ”Nattkröken” då jag utgår från att merparten av er läsare lytt SRM:s anvisningar och följt Rally-SM via deras kanaler och därmed är fullt uppdaterade.
*
Lika hett var det i Örkelljunga där man äntligen fick till ”Smedsvängen” efter att Covid stoppat de tidigare planerade tävlingarna. Runt 80 startade bjöds på fyra väldigt fina men även här dammiga sträckor och för en gångs skull blev det ett 2WD-ekipage som var snabbast.
Oskarshamns Volvo 940-duo Thomas Grönberg/Mikael Johansson avgjorde tillställningen med en kanontid på sista sträckan vilket innebar 1,7 sekunders marginal till Älmhults B-förare med Golf, Tim Hammarström/Marcus Sundh
som i sin tur hade 1,2 till David Pettersson/Isa Kolmbäck, Asarum och den ettriga Toyota Starleten. Fyra i klassen men femma totalt slutade Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby.
Toyota-åkaren var med i toppstriden fram till sista sträckan där man dock tappade över sex sekunder till Grönberg och i mål skilde fem…
Bästa 4WD var en dansk Subaru i händerna på Mick Fraas med Erik Larsen som kartläsare. Fyra totalt och i klassen var mer favorittippade Hässleholmarna Ingvar och Adam Andersson tvåa, 5,6 bak. Jim Nilsson/Jörgen Jönsson SMK Hörby var snabbast i A-förare standard B förare Thomas Karlsson/Emil Karlsson, Södra Sunnerbo medan Hörby-föraren Rolf-Arne Nilsson/Peter Augustinsson blev trea. Men snabbast var inte Jim av Standard-åkarna utan för detta svarade C-föraren från Ryd, Linus Johansson/Victor Svensson. 12:a totalt imponerar och lika mycket gjorde tvåan i klassen, Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult. Bara 1,6 sekunder skilde till Linus och sedan kom ny imponerare som trea, SMK Hörbys Karl-Johan Ingesson/Emma Fransson.
Deras BMW var totalt futtiga 2,8 efter Linus.
En välkänd bil dök upp i Appendix K nämligen min f.d ögonsten, den ljusblå Opel Kadett A som numera vårdas av Lars och Maj-Britt Byström från Kågeröd.
I sitt livs allra först rallytävling tog man det helt naturligt lite lugnt, tider var inget som paret Byström brydde sig om.
– Glada och lyckliga och lite stolta, har vi klarat av debuttävlingen med Kadetten. Många uppskattande ord, leenden och tummen upp(t.o.m från en mc-polis) har det blivit när man sett den lille blå, berättar man.
– Många kom ihåg den med dig som ägare/chaufför och en del tyckte inte vi var kloka som tävlade i skogen med en så fin bil.
Sträckor föll paret på läppen med ” mycket svängar och inga flygfältsrakor” och den härliga dagen i Örkelljunga summerades med.
– Efter en mycket trevlig dag tror jag vi somnar med ett leende på läpparna!
Klassen vanns av Uddevallas Thomas och Magnus Thelin med en VW 1302 S och det historiska ögonblicket kom när även en likadan ”Folkvagn” gick in som tvåa, Per Eriksson/Per Rosendahl från hemmaklubben. Tämligen udda bilar i rallyskogen och där supervanliga Volvo 240 fick nöja sig med att bli trea, Peter Dahlsund/Mats Larsson, Varbergs MK. Tävlingsledare Kjell-Åke Olsson lär ha somnat med ett leende på läpparna efter allt beröm för ”Smedsvängen”. Bara elva ekipage fick ge upp och vad jag förstår, bara två efter att ha känt lite på naturen.
*
Ingen överraskning att det blev Ib Kragh/Ditte Kammersgaard som vann nya ”Juelsminde Sprint”, deltävling i Yokohamamestersakabet Vest. Tävlingen gick hans ”hemby” och passerade till och med hans egen bostad så att Hyundai-föraren hittade är helt klart.
Segern togs med 20 sekunders marginal till Suzuki-åkande Anders Lysen/Linda Lysen och som trea Carsten Jensen/Michael Fasterholdt, R5 Peugeot. Bästa svensk blev Lunds Håkan och Pamela Oddshammar som fyra efter Kragh med Fiestan. Tungt i klass 2 där Skawomir Bronk/Sandra Berglev, Lund och BMW som bara fick till en sjunde plats i klassen. Fram till vinnaren Jesper Bisted/Arly Larsen Fiesta S2000 skilde 34 sekunder. Än längre för nian Arne och Jacob Oddshammar, Lund och BMW även dom.
*
Efter åtta körda sträckor av det lilla träningslägret för WRC2-åkarna inför Ypres Rally Belgium, ”Rally van Staden” är det Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen i topp. Tvåa 23 sekunder efter och ännu en Skoda är Chris Ingram med Citroën-körande Stephane Lefevbre, två sekunder efter britten. Nästa WRC2-åkare i listan är Georg Linnamäe med Polon som femma. Bolivianen Marcu Bulacia fick kasta in handduken redan efter någon körd sträcka.
*
I Finland och Lahti Historic Rally blev det Jari-Matti Latvala/Juho Hännien som utklassade de övriga med sin Toyota Celica. Tvåa slutade Kari Kivens med Audi detta 2.28,2 efter Toyota-basen. Sami Pajari knep tredje platsen och blev bästa 2WD med sin röda Ford Escort.
Anders och Ingrid Johnsen slutade sjua totalt och tvåa i klassen efter Latvala med sin Ford Sierra. Märkeskollegan Mats Myrsell/Esko Juntilla kom in som trea och 13:e totalt. Smålänningarna Göran och Björn Jonasson startade om med sin fräna Vauxhall Chevette 2300 HSR efter att ha brutit första dagen. Nu blev det målgång som fyra i klassen men så klart långt ner i totalen.
’
I helgen är det premiär för nya elbilarna i World RX i Norge och banan utanför Hell. Har följt det idag via Sportkanalen och med fokus på SMK Hörbys Klara Andersson. Idag har det så här långt blivit två tredjeplatser medan det igår gick sämre då hon fick bryta ett heat.
Det som bådar gott är att Klara hängt på sina betydligt mer rutinerade kompisar och i heat 3 fick Ole Christian Veiby nöja sig med att studera bakdelen på hennes PWR-bil och i sista kvalheatet var det Reine Münnich tur att göra samma sak. Tänker inte döma ut de nya elbilarna som av de som begriper det, är enda möjligheten om sporten ska överleva och fabrikanter öppna sponsorbörsarna. Men att avgasljud saknas kan jag ändå säga plus att känslan av dataspel gärna smyger sig in när bilarna viner förbi i tv-rutan…
Återkommer i morgon med hur helgen i Hell slutade..
*
Ljud sakandes däremot inte igår när jag å jobbet vägnar var på Bivarödsfältet utanför Knislinge där Hässleholms Dragracingklubb hade tävlingspremiär efter snudd på 20 års frånvaro. Ett knappt 50-tal hästkraftstinna bilar och motorcyklar gjorde upp på det gamla militära flygfältet där så klart solen gassade.
Själv fastnade jag för Mikael Kronberg från Helsingborg som körde helgens minsta bil, en Opel Corsa från 1998 med Saab Turbo-motor på 520 hästkrafter. Till sin hjälp hade Mikael Marina Andersson som bland annat kollade så att luftrycket var rätt.
Så klart var det annars de ännu mer potenta amerikanarna som lockade den relativ stora publiken allra mest, när de i rök och damm drog iväg på strippen.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com