Tänak stöttar Oliver, Julia T. fortsätter i WRC Acropolis Rally, Flodin vill sladda, Adielsson siktar på pallen, hemmaknall kör Skoda i ”Snapphane”, Mikkelsen värmer upp i Flandern och surdeg i Kullingstrofén!
Lika säkert som amen i kyrkan kom kritik mot mig för att jag inte hängde på med samma hätska utfall som många andra ”experter” gjorde efter Oliver Solbergs tunga misstag i Finland. Att det var ett sådant är nog alla överens om, även Oliver själv men att sparka på en som redan ligger är inte min melodi. Noterat att segraren Ott Tänak delar min uppfattning och minns tillbaka hos DirtFish på den tid i karriären när han höll på att krascha sönder M-Sport. Krascher som gjorde att han fick sparken två gånger men reste sig och blev sedan världsmästare 2019.
Hans sympati för ”Ollie” är stor, inte minst med med tanke på den svåra omgivning som just nu Hyundai Motorsport utgör.
– Speciellt för en juniorförare att bara att komma in i sporten på den här nivån och miljön, till och med för oss är det svårt, menar Tänak.
Att krascha direkt menar Tänak var nog inte det smartaste Oliver kunde göra men ”shit happens” och han behöver inte vara orolig för sin framtid på grund av detta.
– Allt är faktiskt inte ”Ollies” fel, han behöver bara fokusera på sig själv, råder Tänak.
Även från en annan välkänd kraschade Pierre-Louis Loubet kommer uppmuntrande ord.
– Håll dig bara lugn och har du bara människor som stöttar så ta små steg för att få tillbaka självförtroendet, pepparM-Sports Loubet.
Speciellt svenska rallyfans ställer nu frågor om Oliver verkligen kommer att få förtroendet att köra Rally1-bilen i kommande Ypres Rally Belgium på grund av tabben i Finland.
– Vi har en plan för Oliver och den ligger fast, lugnar teamchef Julien Moncet.
– Nu måste han bara fokusera på Belgien där han kommer att vara ännu starkare och där Oliver har tidigare gjort bra prestationer, så nu hoppas vi alla att det blir ett bra rally för honom och Hyundai!
*
Helt planenligt står Oliver och Elliot Edmondson över EKO Acropolis Rally Greece 2022 i mitten av nästa månad där Dani Sordo/Cándido Carrera tar över bilen och skiftar från #2 till #6 på Hyundai i20 N Rally1. Här finns även Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med i ”Entry list” precis som Teemu Suninen/Mikko Markkula och då förhoppningsvis med en korrekt stötfångare på parets Hyundai Rally2. Även ryssen Nikolay Gryazin är anmäld efter sitt ”taklägg” på shake down i Finland. Bättre där gick det för Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen som fick segern på hemmaplan efter Suninens fadäs.
Två svensk flaggor bland de 70 ekipagen och så klart tillhör en Jonas Andersson som sitter vid sidan av Gus Greensmith i M-Sport Fords Puma. Den andre flaggan tillhör SMK Hörbys Julia Thulin som återigen ska lotsa J-WRC-talangen Robert Virves och förhoppningsvis till samma framgång som senast hemma i WRC Rally Estonia. Visserligen inte seger utan andra plats men de 17 sträcksegrarna gav poäng tillräckligt för en tredje plats i serien.
*
Dristar mig kanske till viss irritation hos somliga vad vet jag, att delge lite information kring helgens deltävling i Rally-SM, Fagersta MK:s ”Nattkröken”. I största klassen ”Nationella 2WD” jagar Patrik Flodin/Göran Bergsten, Ilsbo MK sin fjärde raka seger.
– Det ska bli kul att köra igen efter uppehållet på nästan två månader. Och jag ser fram emot de fina vägarna där det finns plats att sladda på, säger Patrik.
God marginal 30 poäng, till tvåan Emil Karlsson/Jessica Larsson som efter att ha skrotat sin Volvo 940 nu kommer till start med lånad 240. Flodin däremot kör som vanligt sin röda vinnare som förhoppningsvis är i toppskick.
– Bilen är servad och det ska bli kul att köra igen efter uppehållet på nästan två månader. Det ska bli riktigt kul att få ratta Volvon igen, säger Patrik som inte alls är hemtam på sträckona i Västmanland.
– Det var länge sedan jag körde i de här trakterna, men jag har hört att det ska vara fina sträckor och jag ser fram emot de fina vägarna där det finns plats att sladda på….
Tråkigt nog kommer inte SM-trean Niklas Hägg til start då Toyotan fortfarande är på rehab efter Slottssprinten. 12:a i SM-tabellen ligger SMK Hörby-familjen Pontus och Peter Berglund med Volvo 940 som också är enda skåningar i klassen.
*
Inför premiären i Boden var göteborgs Mattias Adielsson med nya kartläsaren Maja Bengtsson inställd på toppstrid i ”Internationella 4WD” men en krånglande Fiesta Rally2 satte stopp direkt. Efter detta fick Mattias även avstå start i Arvika då detta sammanföll med att han blev pappa. Nu är siktet högt ställt för de två återstående SM-tävlingarna.
– Vi kör för riktigt bra placeringar då mästerskapet är kört för vår del, förklarar Mattias.
– En pallplats siktar vi på och inför helgen har vi åkt tre mindre tävlingar som gjort att vi hittat saker att förbättra på bilen…
Taktiken i Fiestan är solklar.
– Vi kommer att gå för fullt så får vi se hur långt det räcker!
*
I rallymatchen den 20 augusti Hässleholms MK-Vimmerby MS ser det ut att bli småländsk seger vad gäller antalet anmälda. I Vimmerby och ”Emil-Trofén” är det Bilsport Rallycup och RM för Historiska bilar som ska göra upp och detta har med några timmar kvar innan anmälan stänger, lockat 115 ekipage varav 20 för RM-klasserna. I ”Snapphanerallyt” och MAS Rallycup/SSM/DM/VEC finns just nu 85 anmälda och bland de senaste att anmäla var en riktig knall, hemmaföraren Magnus Larsson. Till försommarens ”Temahallen Grussprint” gjorde friskusen från Vinslöv comeback med en Ford Fiesta från GNM vilket gav seger med Mattis Olsson som kartläsare.
Då var Magnus lite kryptisk men avslöjade så mycket efteråt, att han gärna ville prova mer 4WD-rally och så blir det den 20 augusti. Med en Skoda Fabia Rally2 och med rutinerade Per ”Börje” Andersson som kartläsare ska han utmana toppförarna i MAS-cupen.
*
Den här helgen är det stortävling i Belgien lite förspel till kommande Ypres med ”Rally van Staden”och erkänt svårkörda asfaltsträckor i Flandern. Stort startfält och där även Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen kommer till start med Skoda Rally2 av senaste modell. Norrmännen har sällskap av fler WRC2-ekipage, Nikolay Gryazin, Marco Bulaci och Chris Ingram kör Skoda medan Georg Linnamäe väljer Polo R5 som vanligt.
Enda nordbor förutom Mikkelsen är danskarna Jan Petersen/Jeanette Kvick Andersson som tar ner sin Peugeot 208 T16 R5 till Flandern, plus Opel Adam R2-duon Lasse Karlshøj//Isabell Kvick.
*
Lovorden har haglat över Kullings MS från långt före start till lika långt efter prisutdelningen för ”Kullingstrofén”. Lovord som ordförande Conny Hansson sugit i sig som en tvättsvamp men där fins även ”surdegar” avslöjar han.
– Det har kommit till vår kännedom och de förstapåringningarna kom redan i tidigt lördagsmorse, om att boende störts av rejält ökad trafikintensitet på de fyra sträckorna.Foto: Tommy Svensson
Conny kunde inte mycket mer än att beklaga och be om ursäkt till markägarna för de skyldiga som Conny menar, har noll förståelse och är totalt oansvariga.
– Dessa som jag tror är privatbilister, visar en rejäl arrogans och tänker bara på sitt eget höga nöje. Åker man 30-50 mil utan att vara tävlande, för att köra omkring här i trakterna under kvällen/natten/tidig lördag morgon, så har man nog ett syfte men frågan är vad detta är?
– En sak är säker, inte är det för att hjälpa arrangören att bli populär!
Conny pekar på att det på vissa sträckor kör mindre än en handfull bilar normalt men nu passerade 100-150 bilar och då inte enbart under natten före tävling, utan under hela veckan.
– Inte minsta tvekan att boende är ytterst tveksamma med fortsättning med rally i deras närhet, dessutom eländigt nog i hastigheter som inte står flera rallyekipage efter!
Som rallyarrangör oavsett var i landet man befinner sig är ett gott förhållande till boende och markägare livsviktig och helt avgörande för sporten. Här skiljer sig inte Kulings MS.
– Som arrangör vill vi givetvis ha den allra bästa kommunikationen med våra boende, markägare, väghållare och som vi arbetar intensivt med att upprätthålla, allt för att de ska trivas med vår verksamhet plus att vi ska vara välkomna tillbaks, menar Conny.
– Här i trakterna finns ingen uppsjö av sträckor att välja på, vi måste vara noggranna med att sköta det vi har at tillgå. Kanske inte andra arrangörer drabbas så, men så har vi det. Vår ambition är att återkomma med några års mellanrum och saboteras detta genom onödigt störande av boende så stupar också vår ambition, idiotiskt nog!
Conny avslutar med en förhoppning att det inte var några aktiva förare som ägnade sig åt denna idiotiska sysselsättning före tävling.
– Till alla er som vet att ni orsakat besväret, vädjar jag för allas bästa att sluta med destruktiva syssla. Tack för Er förståelse!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com