Tom ”Happy face” Kristensson till Polen för att försvara ledning, Åkesson,Johansson, Friman hette vinnarna i Hestra, Eslöv flyttar RS och ett ljus i rallytunneln…
Kommande helg är det återigen dags för Tom Kristensson/Andreas Johansson att med Kowax 2BRallys Hyundai i20 R5 köra rally i Polen och då med MARMA Rajd Rzeszowski 2022. En utmanade asfalttävling med utgångspunkt från Rzeszow där sedan 15 mil SS väntar i mästerskapets femte deltävling. Inför denna leder SMK Hörby-föraren som nu får ännu tuffare motstånd än i förra tävligen, då även WRC2-föraren Erik Cais från Tjeckien ansluter med Fiesta Rally2. Av de lite över 60 startande kör nio i Toms klass med Rally2/R5-bilar. Rallyt som startar vid lunchtid på fredag och med målgång lagom till eftermiddagskaffet dagen efter. Hög status med deltävling i förutom Polska Mästerskapet även i FIA:s ”Central Rally Trophy” plus Slovakiska Mästerskapet.
Att Tom är det perfekta affischnamnet för rally är nog alla som stött på honom överens om. Medan merparten av hans kollegor har väldigt svårt att bjuda på sig själv har Tom inga problem med detta. Läste på en brittisk rallysajt där man kommenterade hans jätteskratt vid målgång på en av sträckorna i ”ERC Rajd Polski”.
– The Swede has definitely brought a happy face to rally!
Nu kan man även ladda ner hans och Andreas Hyundai i20 för simulatorspelet ”Richard Burns Rally, ännu ett bevis på populariteten…
*
Det blev lite av favoritsegrar när Grus SM:s deltävling två kördes i Hestra med ”Skilling5”. I 2WD vann Borås MK:s Kristian Johansson och inhoppande kartläsaren Danny Holgersson med Toyotan medan Team Nybe/Karlskrona AK:s Jonas Åkesson/Martin Holmdal var bäst i 4WD. Två sträcksegrar och så en tiondel efter tvåan Mattias Adielsson/Maja Bengtsson, Göteborg tredje gången sträckan kördes.
– En perfekt genomkörning inför Fagersta, kul sträcka, bra bil och allt har som vanligt fungerat perfekt i teamet, menade Åkesson.
Premiären i Älmhult körde han inte men segern innebär fjärde plats i den tabell som Adielsson toppar med fem poäng mer. Även Adielsson var nöjd med dagen berättar han..
– En stor eloge till arrangören för en så bra tävling, allt fungerade perfekt för oss tävlande.
I stora SM har göteborgaren haft lite svårt att få till det med sin Ford Fiesta Rally2 men nu verkar det gå åt rätt håll.
– Farten som vi har är bra även om det inte räckte till , men vi var snabbast på sista vändan och det är det vi tar med oss till Fagersta. Nu har vi en trygghet i bilen och det känns mycket bra. Vi har kört utan att ta några större risker idag och med lite finjusteringar på bilen kommer det här bli mycket bra, avslutar Adielsson.
Trea i Hestra slutade Älmhults Mattis Olsson som åter hade sin gamle parhäst Marcus Sundh i den gula Fiestan. Placeringen innebär andra plats i SM-tabellen en poäng före dagens vinnare av Nationella 4WD, SMK Nyköpings Jonna Eson Brådhe/Lars Andersson, Mitsubishi.
I 2WD fick äntligen Kristian Johansson till en fullträff med sin nya Toyota även om det efter två sträckor såg lite mörkt ut.
Istället var det hemmaföraren Henrik Lennartsson/Christofer Svensson som med ett fruktansvärt tempo dominerade. Knappt sex sekunder skilde då till Kristian men på sista vändan blev det lite överladd vilket resulterade i en flervarvs rullning och en rejält tilltufsad Volvo 940. Nu blev det Toyota även på andra plats med Victor Karlsson/Jonas Magnér, Vimmerby, 5,6 efter. Ett bra tag sedan en Saab-förare toppade en SM-tabell men i Grus SM är det så och då genom trean Norrköpings Magnus Karlsson/Jonas Sandberg. Deras 9-3 var bara 1,3 efter tvåan medan fyran Thomas Pettersson/Alexander Glavsjö, Fagersta hade 17,5 upp till vinnaren. Även Hässleholms Johan Green/Kevin Athley noterade årsbästa med de blå Toyotan, 3,7 bak Pettersson. och slutade femma. En placering bättre i SM-tabellen, där Kristian Johansson är tvåa, Tomas Pettersson trea.
Precis som i Asfalt SM kör Standard-klassen om RM och där toppar Hestra-vinnaren Emil Friman/Tom Törngren, Vetlanda med full pott alltså 50 poäng efter de två första deltävlingarna. Tvåa i tabellen är lördagens trea Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson, Älmhult medan trean heter Kevin Gustafsson/Kim Johansson som slutade med en fjärde plats i Hestra. Även om Firman fick full pott i RM så var han inte snabbast med ”Standard-bil” utan detta stod istället ungdomsåkaren från Lessebo Wille Gad med med Magnus Gad till höger för. 29:a totalt och sju sekunder bättre än Firman imponerar. Nästa deltävling körs i Karlskrona med ”Karlskronapokalen” den 27 augusti. Senare på dagen körde Skillingaryds MK även deltävling i ”Energicupen” och då hette tävlingen ”Skilling 50”. Kristian Johansson fullföljde sin succéhelg genom att bli tvåa totalt och bästa 2WD och precis som tidigare på dagen med Victor Karlsson tätt efter. Grännas Tobias Pettersson körde in som trea med David Lindström från hemmaklubben slutade fyra i 2WD. Allra snabbast var Team Skogsåkarnas Johan Broman/Marina Sunmo med en Mitsubishi. Wille Gads flyt höll inte i sig hela vägen utan redan på första vändan försvann han, Magnus och Volvon till skogs.
*
I går meddelade Eslövs MK och Tonny Jönsson att man tvingas flytta sitt bidrag till RS-DM, ”Kanonen”.Foto: Tommy Svensson
– Kanonen flyttas till den 2 oktober eftersom vi annars skulle krocka med Trelleborgs ”Minnesbergssprinten” den 17 september som ingår i Back-SM, förklarar tävlingsledare Jönsson.
Därmed körs de tre avslutande tävlingarna i RS-DM helgerna efter varandra vilket knappast lär betyda välfyllda startfält…
*
Ett litet ljus i den för tillfället lite mörka rallytunneln visade sig idag när Södra BF hade ”Förarutbildning i Rally” i SMK Hörbys klubbhus. Distriktets utbildningsanvariga Lars Mårtensson kunde till sin glädje öppna dörrarna för 16 deltagare som alla var sugna på att testa rally. Både förare och kartläsare fanns bland de anmälda och då även ett par som kom från Småland.
Bland de som pluggade in rallyreglerna fanns även f.d V8-Thundercars-föraren Jocke Johansson (tvåa från vänster) från Åhus som förklarade med glimten i ögat varför han fanns på kursen.
– Brukade alltid hamna utanför det svarta när jag körde V8-serien, då tänkte jag att det var lika bra att prova på att köra där på riktigt!
Efter kursen som även hade en L-ABC-del med Ola Wingren som instruktör men som knappast Jocke behövde då han jobbar som brandman till vardags. Efter detta är det bara ”Debutanttävlingen” som ska genomföras innan de 16 kan börja fylla på anmälningslistorna. Första chansen att göra detta är i Örkelljunga den 13 augusti och därefter är ”Debutanter” välkomna både i Snapphanerallyt (20 augusti) och TV-Svängen (10 september).
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com