”Top notch” när Kristianstad körde final i Asfalt SM, Olsson/Gustafsson och Kristiansson/Ragntoft Svenska Mästare 2022, Østberg van i Ungern och ”2X Victor” sexa i Rom men fortsatt chans på EM-brons.
Med Rally Kristianstad är första SM-serien av de totalt tre som körs 2022 avslutad när sista bil rullade i mål i Norra Åsum. Nu har jag inte besökt mer än premiären Hässleholms GP men jag tror inte någon någon slår mig på käften om jag säger att Kristianstad MK svarade för ”top notch” av de fyra deltävlingarna.
Hörde inte ett enda gnäll, bara positiva omdömen om allt från startplatsen (Kartingbanan Åsum Ring) till banan och det snabba genomförandet. Från publiken var det lika positivt med ”pilade genvägar” inne på den gamla militärförläggningen till sympatiska och hjälpsamma funktionärer.
En del av dessa var faktiskt från SMK Hörby som här alltid lika alerta, Anders Månsson, Bertil Gunnarsson och Rolf Nilsson. Kort och gott har jag svårt att se hur man ska kunna göra en SM-final bättre än den Björn Larsson &Co fixat och enda trista är som bekant att intresset från rallyåkarna varit minst sagt klent.
Något som alla håller med om men svårt att göra något åt, går liksom inte att pistolhota folk för att anmäla sig…
Börjar med ”huvudnumret” 2WD och då inte enbart för att det var två ekipage med stor plats mitt hjärta som hade huvudrollerna. Ekvationen var enkel, ledande Mats Andersson /Jörgen Jönsson Eslövs MK/SMK Hörby var tvingad till seger med sin Opel Astra men för att det skulle bli guld måste där finnas minst en bil mellan honom och regerande mästaren Joacim Kristiansson/Maya Ragntoft, SMK Hörby med Opel Corsa.
Här kastade då Mats in de två första tävlingarnas vinnare, sonen Simon som vann de två första deltävlingarna men på grund av ett helknasigt poängsystem ändå inte hade chans på guld på grund av att han körde i tunna ”Int.2WD”. I farfar Östens välanvända Opel Kadett GSi visade Simon med syster Frida att han tänkte göra allt för att få ett SM-guld till Eslöv. Det funkade perfekt i två varv i första heatet men sedan slutade det med fronten i en stor sten.
-Fattar inte vad som hände, Simon hade gjort svängen klar och allt kändes stabilt när plötsligt framändan bara släppte, förklarade Frida besviket.
Från Simon som så klart förbannade sitt öde kom bara enkelt.
– F-n också hade varit så kul att se vad jag kunnat göra med min hopplösa bil med grusfjädring bak…
Inte heller pappa Mats var helnöjd för sin del när en kabel till tändningen hoppade av.
-Tappade över sju sekunder till ”Jocke” så nu blir det svårt…
Mats fick rätt och och när Jocke satte två bästa tider förutom den första och därmed var saken klar och ännu ett guld till ”Jocke” och Maya. I mål skilde 15,6 sekunder och därmed är de båda SM-duellanternas resultatsvit i de fyra tävlingarna exakt lika, 1-1-2-2 och då avgör enligt regelboken placeringen i första tävligen Hässleholms Gp som Jocke vann med Corsan.
-Viktigt att allt fungerade perfekt i Hässleholm och som jag brukar säga, alltid skönt med en bra start!
Även om Mats var besviken menade han ändå att året varit ett stort steg framåt, fyra starter och fyra målgångar.
– I fjol var det exakt motsatsen då vi bröt alla SM-tävlingarna!
Efter att jag så klart gratulerat Jocke och Maya så gjorde jag samma sak med Mats och Jörgen där dock Mats hade en liten invändning.
–Vadå grattis till andra platsen i SM, som jag ser det är vi lika och alltså är det delat SM-guld för mig och Jocke, detta måste vara det korrekta, menade Mats med både glimten i ögat och det stora leendet.
Jocke var nöjd med säsongen och tyckte att det var kul att det varit fajt hela vägen även om han tyckte väldigt synd om Simon.
– Hade varit så himla kul om han fått köra åtminstone ett heat för att se hans tid, å andra sidan måste vi vara helnöjda med att det nu blev som det blev!
Hässleholms Jonas Olsson/Jörgen Hildingsson var på väg mot brons i SM men i sista heatet stannade detta vid en dröm i Ford Puman. Då slog Grännas Tobias Pettersson/Åke Kjellgren till med sin gula Golf och var då 2,1 sekund snabbare vilket förpassade Puman till fjärde plats och bronset försvann med 0,8 sekunders marginal.
Måste lyfta fram helgens snabbaste C-förare, SMK Hörbys syskonduo Marcus och Hanna Lindström. Med sin ilskna Ford Escort slutade man 10:e totalt och sexa i 2WD-klassen.
– Men det var lite svettigt på slutet, en bult till växelföraren trillade av i kön till starten för sista heatet, berättade Marcus.
– Förklarade att vi startar så fort jag fått dit bulten igen och jag tror eller hoppas att jag inte får något tidstillägg för detta?
Marcus fick inget tidstillägg och var därmed placeringen efter Stenungsunds BMW:n med Bjarne Rutgersson/Ulf Storm.
Betydligt mindre dramatik i 4WD-klassen där ”hemmaföraren” Rolf Grybb (Hässleholms MK) redan före start visste att chans på SM-guld var mikroskopisk.
– Spelar ingen roll med hur mycket jag vinner över Mattias Olsson, poänggapet går aldrig att knappa in, menade Grybb.
I sin Citroen R5 satt numera välkända WRC-kartisen Julia Thulin som fick hoppat in när sonen Tobias blivit krasslig. Duon inledde strålande och var snabbast i första heatet med Olsson och Erik Gustafsson en sekund efter.
Men sedan fick bohuslänningarna fart på sin Skoda och vann de två sista.
– Jag är helnöjd med silver och Julia skötte sig jättebra så inte mycket att klaga på, menade ändå en belåten Grybb efter målgång.
– Jo förresten en sak, där borde vara större intresse så att det blir mer kamp om medaljerna…
Mattias Olsson var lika nöjd, fattas bara med att ta guld men höll med om det klena motståndet med bara Grybb som utmanare i SM-serien.
– Man vill ju köra om det med flera bilar än vad som varit fallet i år.
Mattias vann tre av de fyra tävlingarna och där Grybb tog hem den tredje i Säffle.
Allra snabbast i Åsum var inte alls överraskande fjolårets 4WD-mästare, Tomelillas Stefan Kristensson/Rickard Nilsson. Med Lorenzo Bertellis f.d WRC-Fiesta knockade paret resten av startfältet i de två sista heaten och hade därmed 5,6 sekunder tillgodo på nya SM-vinnaren Olsson.
– Första tävlingen på länge med Fiestan så jag var lite slö i början men sedan lossnade det, menade Kristensson belåten med en fin slutpunkt på asfaltåret.
Finfrämmande fanns där också i form av dansken Roland Poulsen/Ole Frederiksen som gjorde årspremiär med sin Skoda R5.
– Värmde upp lite igår genom att skjutsa kartingungdomar ute på Åsum Ring, ”kaempeskoj”, menade Roland som även han var trög i början vilket gav en fjärde plats totalt.
– Märktes att jag inte kört på ett helt år men sedan blev det bättre och bättre och nu skulle jag vilja fortsätta köra både i morgon och på tisdag, summerade västkustboende Poulsen.
I RM-klassen ”Standard” behövde inte Hässleholms Peter Vestlund med Hörby-kartläsare Magnus Larsson bekymra sig om något resultat då RM- segern var säkrad före finalen. Tur var det för i dag så slog Hörbys snabba BMW åkare Kalle Ingesson med pappa Lars-Johan till och tog hand om klassegern med 0,1 sekunds marginal.
En fantomtid på sista var det som säkrade segern.
– Tur att Kalle slutade fega och då gick det genast bättre, konstaterade en lycklig och skrattande pappa.
Två DM-klasser kördes också och i Standard R1a vann Arlövs Linus Larsson/Ola Stenberg före delade tvåorna SMK Hörbys Andreas/Max Håkansson och Oliver/Alexander Larsson, Arlöv. I R1b var det direkt från Komo Rallysprint jäktande Leif Axelsson/Peter Augustinsson, Södra Sunnerbo MK. På sista körningen slog Axelsson till med en kanontid vilket gjorde attt SMK Hörbys far och dotter, Rolf-Arne och Felicia Nilsson fick nöja sig med att bli tvåa.
*
Mads Østberg/Patrik Barth hade inga större svårigheter att vinna ungerska Rally2/R5-klassen i Székesfehérvár-Veszprém Rallye. Trots att WRC-åkande Robert Butor fick problem på sträcka fem var det ”open road” för honom med Østberg som tvåa minuten efter. 1.30,1 sedan ner till trean, Skoda-föraren Ferenc Vincze jun.
*
Foto: Håkan Nyquist
De svenska hjältarna i ERC Roma di Capitale, Victor Hansen och Victor Johansson tog sig i mål som sexa i ERCJunior4 efter att ha haft en jobbig helg. Teamet fick aldrig riktigt ordning på inställningarna och därmed även tiderna med Fiesta Rally4 så resultatet blev så där. Resultatet betydde dessbättre igen större ändring i EM-tabellen även om man tappade en placering ner till femte plats. Finnen Toni Herranen hade en ännu sämre helg och slutade sjua bakom Victor och är nu fem poäng före i tabellen. Viktigt är dock att fajten om bronset i EM är vidöppet med tre förare Mabellini, Herranen och Hansen som separeras av fem poäng. Med andra ord så avgör nästa deltävling super tuffa Rallye Zlin i Tjeckien vem som får kliva längst ner på pallen. Faktiskt lite av ett trumfkort för ”2xVictor” som har flera positiva minnen från tidigare tävlingar i landet.Foto: Håkan Nyquist
Vann klassen gjorde Opel-föraren Laurent Pellier som också är den som guldfajtas med helgens fyra Oscar Ortiz Palomo. Totalsegrade gjorde Damiano De Tommaso, 10,4 före Simone Campedelli, båda i Skoda. Trea slutade Yoann Bonato, Citroën medan fyran Efren Llarena fortsatt är starkt på väg mot EM-guld. Spanjoren behöver bara en handfull poäng i de två återstående tävlingarna för att segern ska bli hans och Sara Fernandez. Robert Virves med inhoppande kartläsaren Hugo Magalhaes vann med över sju minuter ERC 3-klassen.
Från Åsum kom lugnande besked från ena halvan succéduon från WRC Rally Estonia med Fiesta Rally3, Julia Thulin att redan till WRC i Grekland sitter återigen SMK Hörby-kartisen vid Roberts sida.
– Kunde inte bli fri från jobbet så därför blev det en paniklösning med Hugo och helt ärligt, så behövde jag en paus efter alltför intensivt tävlande senaste tiden, menade Julia.
– Nu ska jag närmast åka med Mille Johansson i Slovenien innan det är dags för Grekland, vilket blir jobbigt med tre dagars rek och sedan fyra dagar rally men vadå, det är ju det här jag vill göra!
*
Bara att erkänna, jag känner mig lite slut efter en hel dag i Åsum och därför får Komo Rallysprint och STCC vänta till måndag. Tyvärr, är inte mer än människa…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com