Ingen Solans i Rom, ingen ny Skoda i Finland, Oliver klar för Hyundai i Belgien, Tom K. hyllas i Alzenau, Østberg kör grus i Italien, kul med udda rallyinslag, inga svenskar till Gammelrand och dragracing comeback i Bivaröd!

Igår berättade jag att spanjoren Nil Solans var anmäld med Hyundai Rally2 till helgens ERC Rally Roma di Capitale och även om det inte angavs vem som skulle sköta bilen, utgick jag från att Kowax 2BRally skulle göra så. I dag kom kontraorder från Solans som berättar att han avstår tävlingen i Rom och som skäl anger två saker.

Foto: Red Bull Content Pool

Dels var Kowax i20 Rally2 inte ledig plus att hans kartläsare Marc Marti skadade sig i Rally Estonia där han kraschade tungt i hop med Marco Bulacia Wilkinson. Seger i premiären  men sedan två ”nollor” gör att Solans möjlighet till seger i ERC är mikroskopiska, lägg därtill skral budget så är beslutet ganska logiskt. Beslutet inenbär även att landsmannen Efren Llarena i praktiken kan säkra EM-titeln i helgen och enda hotet är rumänen Simone Tempestini, 53 poäng efter. Ett hot som enbart är teoretiskt skulle jag vilja säga.

*

Mer trista nyheter, Skoda Motorsport tvingas skjuta fram lanseringen av nya Skoda Fabia RS Rally2 på grund problem att få fram komponenter där planen var att köra bilen för första gång i Rally Finland men så blir det inte.

Foto: Skoda Motorsport

Andreas Mikkelsen som testade bilen i Rally Bohemia som föråkare har ännu inte fått besked när bilen är ”race ready”. Andreas avslöjar även att man kommit på vad som gjorde att han fick bryta två tävlingar i rad med motoras,.

Problem med luftfilterboxen, men nu är detta tillrättat, förklarade han för DirtFish.

*

Mycket surr kring Hyundais motgångar i WRC men där beskedet att Shell går in ytterligare tre år som samrbetspartner ändå hade en viss lugnande verkan. Men fortsatt surrar ändå rykten att man borta i Seoul inte är nöjda hur rallyverksamheten utvecklas och så klart påverkar det hela teamet från tillfällige chefen Julien Moncet ner till mekanikerna. Ett flertal gånger har det bland annat rests krav på att man vill ha en ny tydlig chef efter supertydliga Andrea Adamo. Ott Tänak väljer dock att gjuta lite olja på vågorna och menar att året inte varit lätt för någon i teamet, men att stressa fram lösningar tror han inte på. Till rallit.fi menar han istället.

Det är viktigare att få det rätt så att vi kan vara konkurrenskraftiga nästa år!

Tänak slår också ner snacket att Hyundai ska lämna WRC.

Hyundai kommer definitivt att fortsätta och vi får bra stöd från Korea. Alla vill förstås ha framgång, men enkla förändringar måste göras i de allmänna strukturerna. 

Vi jobbar med detta och på lite längre sikt är det viktigt för sporten att vi kommer igen, på rätt nivå!

Samtidigt med den här karusellen kom så besked att Oliver Solberg och Elliot Edmondson återigen får förtroendet att köra i WRC-klassen i svåra asfaltrallyt, Ypres Rally Belgium. Som vanligt är han ”wingman” till Thierry Neuville och Ott Tänak.

*

Det är mycket kring de ljusblå bilarna för tillfället och allt är inte nattsvart, åtminstone inte om man är medlem i SMK Hörby och då kan njuta av Hyundai Motorsports hyllningar från Alzenau till Tom Kristensson och Andreas Johansson. Så klart är det både andra platsen i ERC Rajd Polski och senast segern i Litauen och  Rally Žemaitija som gjort att man imponeras av den i de här sammanhangen, ändå väldigt gröna Hörby-föraren.

Svensken var i en egen klass med sin 2BRally-I20 R5 och vann nio av de 14 sträckorna i Litauen, skriver ansvarige för ”Hyundai Motorsport customer results round-up bulletin”.

Det konstateras  också med stor belåtenhet att Tom och Andreas blev Polska Grusmästare efter seger  och nu även är med i toppstriden i det totala Polska Rallymästerskapet.

*

Förra helgen körde Mads Østberg och Patrik Barth Citroen C3 Rally2 i italienska Rally Internazionale del Casentino. Ett rally som tog slut redan på andra sträckan när motorn packade ihop så lilla att man fick ut med eldsläckare.Foto: Okänd

I helgen är det tillbaka upp i sadeln igen för Mads och Patrik och den här gången är det grus i Ungerns enda rally på detta underlag, Rally Veszprem. Totalt lite över 50 startande och där alla utom fyra är ungrare. 

*

Foto: Lima MS

Alltid kul när rallysporten når utanför  de redan skadade och kanske kan locka in nya krafter till sporten. I dag ser jag att Lima MS är på Dansbandsveckan i Malung och gör reklam för SM-tävlingen ”LBC-Ruschen” 11 februari  2023. Har lite svårt redovisa vem bilarna tillhör mer än Andreas Levins segerrika Nissan längst till vänster.

Foto: Madicken Motorsport

Lika kul var att se att talangfulla Madicken Swärdh upplät högerstolen i sin vassa Citroen C2 Max till KD-ledaren Ebba  Bush för lite uppvisning före starten av ”Slottssprinten”. En uppvärmning som senare när Ebba hoppat ur och Alexander Glavsjö hoppat in, gav en nionde plats i C-klassen.

*

För ett antal år sedan var ”rally i grusgraven i Gammelrand” ett årligt utflyktsmål för i synnerhet de skånska rallyåkarna. Senast ”Komo Rallysprint” kördes var 2019 och då med Joacim och Adam Grahn som segrare med WRC-Focusen.  På lördag är det återstart efter pandemin men tyvärr utan blågula inslag och tråkigt nog verkar även hemmaförarna svika Kalundborg og Omegns Motorklub. Inte mer än lite drygt 30 ekipage är anmälda och där fajten om seger lär stå mellan DM-ledaren Kenneth Madsen/Mette Felthuas, Peugeot R5 och nya Hyundai-föraren Simon Vallentin/Peter Ekholm, i20 R5. Ett udda inslag är Karsten Bøgvad/Alfred Lange Sceri som kör en Dacia Duster i  R5-klassen.

*

I lördags var jag på Bivarödsfältet utanför Knislinge där Hässleholms Dragracingklubb hade träning/genrep inför första tävlingen efter att man kastats ut från Rinkabyfältet för nästan 20 år sedan. Nu har man tillstånd av alla instanser för att använda det nedlagda militära flygfältet och lördagen den 13 augusti smäller det på flygrakan som mäter 2000 meter. Ordförande Bertil Berglund ser framemot att ta emot många tävlande och ännu mer publik. Han kör själv med sin Chevrolet Camaro om än numera med lite lägre målsättning.

Foot: Tommy Svensson

Jag kör inte för att vinna utan för att få till  en bra tid, förklarade Bertil filosofiskt.

När jag hörde detta tänkte jag lite på dagens rallytävlande, där allt verkar enbart att handla om seger allt annat är oväsentligt sedan må man köra i C Grupp E eller med det stora pojkarna . Fick även en liten tanke på hur sport utvecklas, i dragracing håller man fast vid att köra fort rakt fram utan några kurvor. När jag kollar in-car filmer från rallytävlingar verkar det tråkigt nog  i många fall som banläggare genomsyras av samma tänk…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *